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3. Dezember 2025
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Die folgenden Ausschnitte aus ausgewählten Quellen enthalten Informationen zu oben genannter Fragestellung (Zugriff auf alle Quellen am 3. Dezember 2025):
Bitte beachten Sie, dass Übersetzungen aus dem Georgischen unter Verwendung von technischen Übersetzungshilfen erstellt wurden. Es besteht daher ein erhöhtes Risiko, dass diese Übersetzungen Ungenauigkeiten enthalten.
Angebot spezialisierter Behandlungsformen im öffentlichen Gesundheitssystem
Bitte beachten Sie, dass sich der folgende Abschnitt vor allem auf die Finanzierungsmöglichkeiten unterschiedlicher spezialisierter Behandlungsformen durch staatliche Unterstützung konzentriert:
Die folgende Webseite bietet eine Liste von Spitälern und medizinischen Zentren mit onkologischem Fokus in Georgien:
· Vidal: Onkologische Zentren [Georgisch], ohne Datum
https://www.vidal.ge/clinics/onkologiuri-centrebi
· European Observatory on Health Systems and Policies, WHO – World Health Organization: Health Systems in Action; Georgia, 2024 Edition, 2025
https://www.ecoi.net/en/file/local/2121525/9789289059770-eng.pdf
„Georgia has improved access to essential services for infectious diseases, but access for noncommunicable diseases (NCDs) has slipped and is now a focus for policy efforts, particularly for cancer care.“ (European Observatory on Health and Policies, 2025, S. 7)
„Publicly financed health services are purchased centrally from predominantly private providers […]
Nearly all providers at all levels of the system are independent of government in terms of ownership and management and the health system is dominated by private, for-profit entities, the key exception being rural primary care providers. Several inpatient facilities are also united under the government-owned Georgian Medical Holding for key specialist services (for example, tuberculosis (TB), HIV and mental health), as well as general hospitals. The holding now accounts for around 20% of hospital beds in the country […]
In 2023 the UHCP [Universal Health Care Programme] provided 93.7% of the resident population with some degree of coverage. About 16% of the population was covered by private health insurance (although some were also covered under the UHCP) and around 5% of the population were not registered for any form of coverage (UHCP or private health insurance) […]
Since November 2023 access to the cancer care benefits package has become available for everyone, regardless of income or insurance status.“ (European Observatory on Health and Policies, 2025, S. 8)
„In November 2023, a managed entry agreement mechanism was introduced to ensure access to innovative cancer medicines and from 2024 the government removed the GEL 25 000 annual limit for the reimbursement of cancer medicines.“ (European Observatory on Health and Policies, 2025, S. 11)
· EUAA - European Union Agency for Asylum: Georgia: Oncology, April 2025
https://coi.euaa.europa.eu/administration/easo/PLib/2025_04_EUAA_MedCOI_Topical_Report_Georgia_Oncology.pdf
„Once diagnosis is confirmed, the patients are treated in one of these specialised oncology centres, or oncological departments of the multi-profile tertiary care hospitals that are registered as the providers of the publicly funded Universal Health Care Programme (UHCP). […]
The National Clinical and Scientific Research Institute in Oncology closed in 2019, but an interviewee for this report described most newly established specialised centres and oncology departments in tertiary hospitals as being well equipped and as employing qualified staff. There are outpatient and inpatient palliative care providers in six large cities. Several non-government organisations (NGOs) also provide specific treatment and support services for selected targeted groups of oncological patients (e.g. for children).” (EUAA, April 2025, S. 11)
Auf Seiten 12 bis 15 des oben genannten Berichts von EUAA finden Sie eine Tabelle mit den wichtigsten Anbietern spezialisierter onkologischer Gesundheitsdienstleistungen in Georgien, mit den Namen der Institutionen, Trägerschaft, Angebot der onkologischen Gesundheitsleistungen und Standort.
· EUAA - European Union Agency for Asylum: Georgia: Oncology, April 2025
https://coi.euaa.europa.eu/administration/easo/PLib/2025_04_EUAA_MedCOI_Topical_Report_Georgia_Oncology.pdf
„Several publicly funded programmes finance the oncological services for the population of Georgia:
UHCP [Universal Health Care Programme]
Early Disease Detection and Screening
Referral Service State Programme
Paediatric Onco-haematology Programme
Palliative Care of Terminal Oncological Patients
Programmes funded within the local self-government budgets” (EUAA, April 2025, S. 15)
Sie finden eine detaillierte Beschreibung des Zugangs zu onkologischen Behandlungen in Georgien, sowie Informationen zu den Kosten auf Seiten 16 bis 44 des oben zitierten Berichts von EUAA.
· 1 TV, Georgian Public Broadcaster: Health Ministry lifts 25,000 GEL limit on oncology medications, 5. April 2024
https://1tv.ge/lang/en/news/health-ministry-lifts-25000-gel-limit-on-oncology-medications/
„The Georgian Health Ministry will lift the 25,000 GEL limit on oncology medications in a bid to make state-financed treatment entirely accessible to all oncology patients.
Health Minister Mikheil Sarjveladze stated on Friday that the ministry is committed to providing high-quality medical services to people.
Preparations for amendments to key normative acts have begun and will be enacted within the next several days, according to the decision.” (1 TV, 5. April 2024)
· Georgian News: Early Cancer Diagnosis Program Will Be Launched in Georgia in March, 14. Februar 2024
https://sakartvelosambebi.ge/en/news/early-cancer-diagnosis-program-will-be-launched-in-georgia-in-march?utm
„From March 2024, the early cancer diagnosis program will be launched, providing funding for early screening. The Ministry of Health of Georgia states that the program includes high-tech examinations and specialist consultations, which will improve the detection of oncological diseases at an early stage.
For several weeks, a rally in support of cancer patients – ‘I Want to Live’ - has been held in front of the government administration in Tbilisi. The participants of the action demand the removal of the 25,000 GEL annual limit and the state's full, individual financing of the treatment of patients diagnosed with cancer. Additionally, according to cancer patients, the allocation of funding is often delayed by a month or two, when every day can be crucial.
According to the Ministry of Health, within the framework of the universal health care program, the treatment of oncological diseases is equally accessible to each beneficiary, for which important reforms have been implemented in recent years.
Since November 2022, the annual limit for treatment (including hormone therapy, chemotherapy, and radiation therapy) and medicines for all beneficiaries of patients with an oncological diagnosis has increased to 25,000 GEL, without requiring patient co-payment.
‘Starting from last year, chemotherapy, hormone therapy, radiation therapy, and oncosurgery services have been financed for all citizens of Georgia.
Through agreements with the companies Roche and Novartis, the state has purchased expensive medicines at significantly lower prices, thus meeting the needs of patients, providing more medicines, and increasing the number of beneficiaries. In 2024, the Ministry will have the opportunity to allocate a budget of more than 350 million GEL for medicines and services due to the purchase of oncological medicines directly from the manufacturer at significantly lower prices and the reforms implemented.
In addition to the universal healthcare program, the Ministry of Health considers the needs of patients within the framework of the referral commission, where medical services and medicines are financed individually for the patient,’ the Ministry of Health's statement says.“ (Georgian News, 14. Februar 2024)
· Radio Tavisupleba: Krebsbehandlung ist in Georgien kostenlos – stimmt das wirklich? [Georgisch], 13. Februar 2024
https://www.radiotavisupleba.ge/a/%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%A5%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%97%E1%83%95%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%9D%E1%83%A8%E1%83%98-%E1%83%99%E1%83%98%E1%83%91%E1%83%9D%E1%83%A1-%E1%83%9B%E1%83%99%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%9C%E1%83%90%E1%83%9A%E1%83%9D%E1%83%91%E1%83%90-%E1%83%A3%E1%83%A4%E1%83%90%E1%83%A1%E1%83%9D%E1%83%90-%E1%83%9B%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%97%E1%83%9A%E1%83%90-%E1%83%90%E1%83%A1%E1%83%94-%E1%83%AE%E1%83%93%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%90-%E1%83%97%E1%83%A3-%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%90/32817775.html
Radio Tavisupleba berichtet im Februar 2024 über eine von Krebspatient·innen abgehaltene Demonstration. Es gebe häufig Verzögerungen bei der Auszahlung der Gelder und Patient·innen könnten sich oft die Medikamente nicht leisten. Eine Interviewpartnerin habe gegenüber Radio Tavisupleba berichtet, dass sie sich ein Elektroenzephalogramm selbst habe bezahlen müssen, da dies nicht vom Staat übernommen worden sei. Eine andere Krebspatientin berichtet, dass sie ein Medikament benötige, von dem eine Ampulle 5.000 GEL koste. Allerdings seien die Kosten nur für in Tiflis registrierte Personen erstattet worden. In einem anderen Fall sei die Finanzierung von Medikamenten verweigert worden. Erst nachdem die Patientin täglich bei der zuständigen Hotline angerufen haben und ein „Live“-Video für Facebook aufgenommen habe, habe sie die Finanzierung erhalten. Das Medikament sei nur in einer bestimmten Stadt, in einer Apotheke, die die Patientin nicht einfach erreichen hätte können, verkauft worden. Über Umwege habe sie das Medikament dann auch in Tiflis finden können. Teilnehmer·innen des Protestes hätten sich weiters über die Förderobergrenze von 25.000 GEL für Krebspatient·innen beklagt, da dieser Betrag nur für wenige Behandlungen reiche. Auch würden mit den Fördergeldern 13 verschiedene Medikamente finanziert, jedoch nicht alle, die Patient·innen mit unterschiedlichen Diagnosen benötigen würden. Patient·innen würden außerdem darunter leiden, dass die Medikamente, deren Kosten vom Staat übernommen würden, knapp geworden seien. Laut einer Interviewpartnerin seien die Medikamente am Schwarzmarkt erhältlich, jedoch zu deutlich höheren Preisen. Laut Radio Tavisupleba würden viele Krebspatient·innen ihre staatlichen Fördermittel verspätet erhalten, was zu einer Verschiebung ihrer Behandlung führe. Weiters werde Diagnostik – sowohl Voruntersuchungen, als auch geplante Tests, nicht finanziert. Der Artikel berichtet, dass die Regierung im Dezember 2023 ein neues Programm der staatlich finanzierten Früherkennung von Krebs angekündigt habe, das 2024 starten solle. Weiters werde das staatliche Programm für allgemeine Gesundheitsversorgung Operationen für Krebspatient·innen übernehmen. Auch würden ab 2024 alle georgischen Bürger·innen vollständig mit Medikamenten zur Behandlung von Brustkrebs versorgt werden. Seit August 2023 würden Hormontherapie, Chemotherapie und Strahlentherapie zur Krebsbehandlung für alle Bürger·innen – unabhängig von ihrem Einkommen, finanziert. Laut der Abgeordneten Ana Mazanishvili würden Krebspatient·innen auch über die Finanzierungsgrenze von 25.000 GEL unterstützt. Die Gründerin der Organisation „Union für das Leben“, Gvantsa Apkhaidze, die an dem genannten Protest beteiligt gewesen sei, fordert im Artikel, dass die Obergrenze von 25.000 GEL aufgehoben werde, Medikamente pünktlich geliefert werden müssten, sodass Patient·innen nicht nach ihnen in unterschiedlichen Apotheken suchen müssten, und dass die Anzahl der aus dem Staatshaushalt finanzierten Medikamenten erhöht werden müsse, da einige lebenswichtige Medikamente in Georgien nicht zugelassen seien (Radio Tavisupleba, 13. Februar 2024).
· SFH - Schweizerische Flüchtlingshilfe: Georgien: Gesundheitssystem und Zugang zu medizinischer Versorgung, 31. Jänner 2024
https://www.ecoi.net/en/file/local/2110126/240131_GEO_syste__me_de_sante___et_acce__s_aux_soins_DE.pdf
„Kosten von onkologischen Behandlungen. Laut der Kontaktperson der SFH können die Kosten für eine onkologische Behandlung je nach Art und Stadium der Krankheit, Dauer der Behandlung und Wahl der Gesundheitseinrichtung (öffentlich oder privat) variieren. Für die Patient*innen stellt sie häufig eine grosse finanzielle Belastung dar. Eine Chemotherapie kostet zwischen 300 und 1000 GEL [georgischer Lari] (ca. 95 bis 320 CHF [Schweizer Franken]) pro Sitzung. Die Kosten für eine zielgerichtete Therapie können je nach den verwendeten Medikamenten variieren, in der Regel sind diese Therapien jedoch teurer als die herkömmliche Chemotherapie. Die Kosten pro Sitzung können zwischen 1000 und 5000 GEL (ca. 320 bis 1603 CHF) betragen. Die Kosten für eine Bestrahlung können je nach Anzahl der Sitzungen, der Art der verwendeten Geräte und des spezifischen Behandlungsplans variieren. Sie belaufen sich auf 500 bis 2000 GEL (ca. 160 bis 640 CHF) pro Sitzung. Die Kosten für einen Besuch bei den Fachpersonen für Onkologie oder Hämatologie können variieren, sind im Vergleich zu vielen anderen Ländern jedoch relativ niedrig. Laut BAMF [Bundesamt für Migration und Flüchtlinge] und IOM [Internationale Organisation für Migration] können bei einer onkologischen Behandlung verschiedene Kontrolluntersuchungen auf Kosten der Patient*innen gehen, etwa Blutbilder (ca. 45 GEL bzw. ca. 14 CHF), Brustscans (ca. 300 GEL bzw. ca. 96 CHF), Ultraschall des Bauchraums (ca. 60 GEL bzw. ca. 19 CHF) oder die Bestimmung des LDH-Werts (ca. 22 GEL bzw. ca. 7 CHF).
Medikamentenkosten. Laut der Kontaktperson der SFH können die Kosten für Krebsmedikamente erheblich variieren. Öffentliche Spitäler bieten die Medikamente zu einem günstigeren Preis an als private Einrichtungen. Die Kosten der für eine einzige Behandlung notwendigen Medikamente können bis zu 10’000 GEL oder umgerechnet 3207 CHF betragen, zusätzlich zu den Kosten für die Behandlung selbst.
Begrenzte finanzielle Abdeckung für onkologische Patient*innen. Gemäss UNHCR [UNO-Hochkommissariat für Flüchtlinge] werden Personen, die das UHCP [Universal Health Care Programme]-Standardpaket in Anspruch nehmen, 80 Prozent der Kosten für Chemotherapie, Hormontherapie und Bestrahlung erstattet, jährlich jedoch höchstens 12’000 GEL oder umgerechnet 3849 CHF. Nur für Minderjährige werden die Kosten vollständig übernommen. Die WHO [Weltgesundheitsorganisation] bestätigt, dass dieses Paket Chemotherapie, Hormontherapie und Bestrahlung abdeckt. Arme und vulnerable Menschen, die das UHCP [Universal Health Care Program]-Gesamtpaket in Anspruch nehmen, erhalten ebenfalls nur 80 Prozent der Kosten für geplante onkologische Operationen und die nicht chirurgische Behandlung onkologischer Erkrankungen erstattet. Personen im Ruhestand werden 90 Prozent der Kosten erstattet, Kindern bis zu fünf Jahren und Minderjährigen mit Behinderung 100 Prozent der Kosten. Leistungen wie Computertomografien werden für Personen im Ruhestand zu 90 Prozent übernommen und für alle anderen zu 80 Prozent. Laut der Kontaktperson der SFH liegt die staatliche Obergrenze für onkologische Behandlungen in Georgien bei 25’000 GEL oder umgerechnet 8018 CHF pro Patient*in. Die Früherkennung ist kostenlos und wird vom Staat finanziert. Nachdem die Diagnose gestellt ist, müssen die Patient*innen jedoch Analysen durchführen lassen, die mit jeweils 400 bis 1500 GEL beziehungsweise 128 bis 482 CHF teuer sein können. Die Behandlung selbst wird vom Staat übernommen, die vorgesehenen Untersuchungen sind allerdings von den Patient*innen selbst zu bezahlen. Gemäss der City cancer challenge (C/Can), einer Stiftung, die 2017 von der Union for International Cancer Control (UICC) ins Leben gerufen wurde und Städte auf der ganzen Welt dabei unterstützt, den Zugang zu einer fairen und hochwertigen Versorgung von Krebspatient*innen zu verbessern, sind Krebspatient*innen nur beschränkt finanziell abgedeckt und es gibt kein Gesamtbudget für Krebspatient*innen. So wird beispielsweise die Krebsdiagnose vom UHCP nicht erstattet. Darüber hinaus entsprechen die derzeitigen Preise für die Versorgung von Krebspatient*innen laut der C/Can nicht den Marktpreisen.
Erstattung der Medikamentenkosten durch den Staat in Höhe von 20’000 GEL oder 23’000 GEL je nach Gruppe. Das UNHCR weist darauf hin, dass Personen, die das UHCP-Standardpaket nutzen, die Kosten für gekaufte Medikamente nicht erstattet bekommen. Laut der Nachrichtenseite Rustavi2, welche die stellvertretende Gesundheitsministerin Tamar Gabunia zitiert, wurde im September 2020 die Liste der vom UHCP übernommenen Krebsmedikamente erweitert und die jährliche Höchstgrenze für Medikamente pro Patient*in um 8000 GEL erhöht. Arme und sozial vulnerable Personen, die das Gesamtpaket in Anspruch nehmen, bekommen somit Medikamentenkosten bis zu 20’000 GEL beziehungsweise 6415 CHF erstattet, während Gruppen wie Kindern unter fünf Jahren oder Personen im Ruhestand bis zu 23’000 GEL beziehungsweise 7377 CHF erstattet werden. Laut C/Can hat die Stadt Tiflis keine Liste der unentbehrlichen Onkologie-Medikamente, was die Priorisierung einer Finanzierung durch die Krankenversicherung erschwert. Auch das System zur Verschreibung von Opioiden sei restriktiv. […]
Die staatlichen Programme übernehmen die Behandlung von Nebenwirkungen der Behandlung und psychologische Unterstützung nicht. Keine ganzheitliche palliativmedizinische Politik. Das Büro des georgischen Ombudsmanns erkennt an, dass die Regierung lobenswerte Anstrengungen unternommen hat, um finanzielle Unterstützung und Medikamente für onkologische Patient*innen bereitzustellen, bedauert aber, dass diese Programme die Behandlung von Nebenwirkungen und die Finanzierung psychologischer Unterstützung nicht berücksichtigen. Die Stiftung C/Can weist auf weitere Einschränkungen bei der Krebsbehandlung hin, darunter den geringen Anteil von Patient*innen, die eine Chemotherapie erhalten, und die Tatsache, dass die Qualität und Sicherheit der für die Chemotherapie verwendeten Medikamente nicht in allen Zentren, die onkologische Dienste anbieten, gewährleistet ist. Eine weitere Lücke machte die C/Can im Bereich der Palliativversorgung aus, wo eine ganzheitliche Politik fehlt, auch hinsichtlich der Kriterien für die Hospitalisierung und die Entlassung aus dem Spital.“ (SFH, 31. Jänner 2024, S. 14-16)
· Civil Georgia: Government Expands Cancer Treatment Coverage to Include Oncology Operations, 30. Oktober 2023
https://civil.ge/archives/566322
„The government has announced that both planned and emergency oncological surgeries will now be fully financed for all oncology patients throughout the country. This includes veterans and patients with an annual income of more than 40,000 GEL, and does not apply to those insured through budgetary funds (as they already benefit from it).
According to the government decision, the treatment of oncological diseases will be equally accessible to all beneficiaries, regardless of their income, within the framework of the universal healthcare program.
In August this year, the government took steps to cover hormone therapy, chemotherapy, radiotherapy and essential medicines for all oncology patients in the country.” (Civil Georgie, 30. Oktober 2023)
Allgemeine Stand der medizinischen Versorgung, Forschung und Spezialisierung im Bereich Krebserkrankungen
· GT – Georgia Today: Georgia to expand oncology drug program with additional USD 18 million, 24. November 2025
https://georgiatoday.ge/georgia-to-expand-oncology-drug-program-with-additional-usd-18-million/
„Georgia’s Ministry of Health is preparing a major expansion of its oncology medicines program, adding USD 18 million to the ongoing partnership with Swiss drugmakers Roche and Novartis. The new funding will finance next-generation cancer treatments at preferential prices and will be implemented in 2026–2027 under the framework of the existing agreement.
The original program, launched in 2023 and running through 2025, allocated GEL 163 million for the centralized purchase of 21 innovative oncology medicines. These drugs, many of them advanced targeted therapies, were procured through simplified procedures to ensure rapid access for patients. As the Ministry stated, payments to date include GEL — million to Roche (amount missing in the source text) and GEL 58 million to Novartis.
Officials say the additional resources will expand access to world-standard cancer treatments and support efforts to reduce cancer-related mortality nationwide. The Ministry argues that continuing cooperation with Roche and Novartis helps balance patient needs with responsible budget management.” (GT, 24. November 2025)
· ESG Analysis: SPO [Second Party Opinion] – Georgia Healthcare Group, 10. Juli 2025
https://ghg.com.ge/uploads/tinymce/documents/Georgia%20Healthcare%20Group%20-%20Second%20Party%20Opinion%20Report.pdf
„Georgia has a limited number of oncology centres that offer a full spectrum of services - including prevention, diagnostics, surgery, radiation, chemotherapy, and palliative care. However, most of these facilities are centralised in Tbilisi and Kutaisi, creating a regional disparity in access to cancer care for patients living outside these urban centres.” (ESG Analysis, 10. Juli 2025, S. 17)
· ATOM – Access to Oncology Medicines: ATOM Coalition: Health Financing Case Studies, Georgia Case Study, Juni 2025
https://www.uicc.org/sites/default/files/2025-06/250605_atom_coalition_health_financing_case_studies_georgia.pdf
„• As an upper middle-income country, Georgia's prioritisation of cancer within UHC [Universal Health Coverage] serves as a strong example for LMICs [Low- and Middle-Income Countries]. The publicly funded oncology package now covers 92% of the Georgian population. Both population and service coverage have gradually increased, and in 2023, the coverage was expanded to include higher-income earners.
• The state-funded oncology programme includes innovative medicines. The government is implementing managed-entry agreements (MEA) with innovative pharmaceutical companies and utilises these agreements to ensure that companies share the risks associated with supply gaps. The savings from price negotiations are expected to be redirected towards purchasing generic oncology medicines. […]
Despite these significant achievements, Georgia remains unable to fully reap the benefits of incorporating oncology into the UHC Programme, particularly in terms of improved outcomes and financial protection.” (ATOM, Juni 2025, S. 8)
„Furthermore, certain policy developments have raised concerns about the sustainability of the UHC [Universal Health Coverage] Programme. Notably:
• Most patients present at an advanced stage of the disease. In 2021, 38.2% of registered cancer cases across all sites were diagnosed at stages I and II, while 38.6% were identified at stages III and IV. The stage of the disease was not reported for the remaining cases. Late detection of cancer places a significant burden on society and increases costs for the government.
• There are gaps in coverage. For example, the lack of coverage for diagnostics reduces the effectiveness of medicines and negatively impacts patient outcomes.
• Oncology expenditures as part of the UHC Programme are increasing rapidly. A change in government could potentially put the UHC Programme and specific cancer benefits programmes at risk.
• Oncology medicines on the WHO EML [World Health Organisation Essential Medicines List] are not all available in Georgia. The process for selecting generic and innovative drugs within a budget while considering expected outcomes has not yet been established. Georgia utilises the European Society of Medical Oncology (ESMO) medicines list to register and cover oncology medications. However, due to rising costs, a selection process more aligned with the local health system context and needs is required.
• Hospitals are not well-regulated in terms of pricing and quality, and hospital charges to patients (outside the UHC Programme) are not strictly regulated or controlled.” (ATOM, Juni 2025, S. 9)
Weitere Details zur finanziellen Deckung onkologischer Behandlungen, einschließlich Medikamenten und Diagnostik, finden Sie auf Seiten 16 bis 36 des oben genannten Berichts.
Auf den Seiten 45 bis 55 des Berichts befindet sich eine Liste der in Georgien zugelassenen und erstattungsfähigen Krebsmedikamente.
· C/Can – City Cancer Challenge: Tbilisi is Leading the Way in Cancer Care Reform, 21. Februar 2025
https://citycancerchallenge.org/tbilisi-is-leading-the-way-in-cancer-care-reform/
„Across the world, cities are stepping up to tackle the growing burden of cancer, and Tbilisi, together with Kumasi, is proving to be at the forefront of this effort. In a major milestone for Georgia, the government and City Cancer Challenge (C/Can) have signed a four-year Collaboration Agreement, reaffirming their commitment to strengthening cancer care. This agreement, signed on February 13, 2025, signals a new phase of technical cooperation, ensuring that the progress made in Tbilisi’s first cycle of C/Can-supported initiatives continues to grow.
‘We renewed our Collaboration Agreement with an organisation that we have collaborated with successfully for over five years, positively impacting the outcomes for each cancer patient and enhancing the access to state of the art cancer care services in Georgia. It was especially important for us to deepen this collaboration, and consequently, we decided to sign an agreement for another four years, within which a number of very interesting initiatives are envisaged.’
Said Mr. Mikheil Sarjveladze, Minister of Internally Displaced Persons from the Occupied Territories, Labour, Health and Social Affairs of Georgia. […]
Since joining the C/Can network in 2019, the city of Tbilisi has made significant strides in improving cancer care through nine successfully implemented projects. To kick-start the new cycle of technical interventions supported by C/Can, a series of strategic engagements with local stakeholders took place to co-design Tbilisi’s city program […]
Through its ongoing efforts, Tbilisi is shaping up to be a regional model for cancer care, showcasing how structured technical cooperation can create a lasting impact. A key example of this is the Global Breast Cancer Initiative (GBCI) Framework workshop, held to reassess city needs and develop a tailored Breast Cancer Action Plan (BCAP) for Tbilisi. This plan, created in partnership with WHO, ensures that efforts to improve breast cancer care are data-driven, context-specific, and aligned with global best practices.” (C/Can, 21. Februar 2025)
· C/Can – City Cancer Challenge: Delivering impact, C/Can in Tbilisi, Georgia, August 2025
https://citycancerchallenge.org/uploads/2025/08/AAFF_DOC_Tbilisi-Impact-Report-v3_c.pdf
„Tbilisi's journey with the City Cancer Challenge (C/Can) as a first European city began officially in February 2019 with the signing of a Memorandum of Understanding. Over the course of several years, the city underwent a transformative process, which included mapping key stakeholders, conducting a comprehensive needs assessment in collaboration with local leaders and experts, and organising multiple committee meetings to analyse challenges and identify priority actions.
KEY ACHIEVEMENTS AT A GLANCE
› 174 health professionals from 27 institutions engaged in shaping cancer care solutions.
› Expansion of cancer medicine coverage under Georgia’s Universal Healthcare Program.
› 28 completed outputs across 8 project areas, including development of cancer management guidelines, pathology protocols, e-module for primary healthcare doctors on early cancer signs and symptoms, cancer diagnostic pathways, development plans for different areas and policy recommendations for different aspects of cancer care.
› With the effective operations of the City Executive Committee encouragement to formalise a National Cancer Board under the Ministry of Health to oversee long-term cancer control strategies.
› Facilitate establishing a central in-hospital pharmacy in accordance with international standards. Scientific training and knowledge exchange for 25 health specialists through global partnerships.
› First Global Breast Cancer Initiative (GBCI) Workshop in Georgia, paving the way for a city-wide Breast Cancer Action Plan.” (C/Can, August 2025, S. 5)
„Tbilisi’s cancer care transformation began with a comprehensive needs assessment, engaging over 174 professionals and more than 100 patients to identify gaps and define priority actions. A multi-disciplinary City Executive Committee (CEC) was formed to oversee the process, supported by a Technical Committee of cancer care experts. Their work led to the development of a city-wide roadmap outlining eight targeted projects addressing quality cancer care, diagnostics, education, and cancer registry.
› The creation of the oncology pharmacies inside the hospitals
› Standardised cervical cancer management guidelines, approved by the Ministry of Health.
› A comprehensive cancer registry manual to improve data collection, reporting, and policy decision-making.
› Implementation of quality control protocols in pathology, imaging, and radiotherapy.
› Strengthened oncology training programmes, enhancing education for medical and nursing professionals.” (C/Can, August 2025, S. 6)
„LOOKING AHEAD: NEXT STEPS FOR SUSTAINED IMPACT
Building on this success, Tbilisi is entering the next phase of engagement, focusing on:
› Further expansion of the cancer registry to improve data completeness and inform policy decisions.
› Scaling up digital solutions for multidisciplinary team (MDT) coordination across key hospitals.
› Strengthening training programs for oncologists, radiologists, pharmacists and nurses to sustain knowledge exchange.
› Deepening collaboration with international partners to enhance patient support services.” (C/Can, August 2025, S. 7)
Detailliertere Informationen zu den oben genannten umgesetzten Projekten in Tbilisi finden Sie auf Seiten 12 bis 25 des genannten Berichts der City Cancer Challenge.
· SFH – Schweizerische Flüchtlingshilfe: Georgien: Gesundheitssystem und Zugang zu medizinischer Versorgung, 31. Jänner 2024
https://www.ecoi.net/en/file/local/2110126/240131_GEO_syste__me_de_sante___et_acce__s_aux_soins_DE.pdf
„Onkologische Behandlungen
Begrenzte Verfügbarkeit von Früherkennung und Behandlungen. Laut der EK verfügt Georgien über staatliche Programme zur Krebsfrüherkennung. Gemäss den von der Kontaktperson der SFH gesammelten Informationen sind die Diagnose und Behandlung onkologischer Erkrankungen nur in drei Städten des Landes möglich und es gibt keine kontinuierliche und vollständig staatlich finanzierte Versorgung. Laut Büro des georgischen Ombudsmanns gibt es in Georgien kein einheitliches nationales Programm für onkologische Erkrankungen, das die Behandlung von onkologischen Patient*innen und deren Zugang zu Medikamenten erleichtern würde. Laut der Kontaktperson der SFH hängt der Zugang zu onkologischen Behandlungen stark von der Region ab. Die Hauptstadt Tiflis bietet fortschrittlichere Behandlungsmethoden und hochqualifizierte Gesundheitsfachkräfte. In den ländlichen Gebieten hingegen kann der Zugang zu modernen Behandlungen und Medikamenten eingeschränkt sein.“ (SFH, 31. Jänner 2024, S. 14)
· EHA – European Hematology Association: 2024 Annual Report, Juni 2025
https://ehaweb.org/app/uploads/2025/06/2024-Annual-Report-Final.pdf
„EHA-GBMTA-AHA Hematology Tutorial
EHA, in collaboration with the Georgian Association for Blood and Bone Marrow Transplantation (GBMTA) and the Armenian Hematology Association (AHA), organized the EHA-GBMTA-AHA Hematology Tutorial from October 18-20, 2024, in Tbilisi, Georgia. The event focused on new aspects in the diagnostic choices and treatment options for hematological malignancies, aiming to enhance participants' knowledge in this critical field.
The meeting featured a combination of lectures, interactive self-assessment cases, and real patient case-based presentations, offering atendees a comprehensive understanding of the latest advancements in the biology, diagnostics, and management of hematological cancers.” (EHA, Juni 2025, S. 19-20)
· Medcenter: Oncology, ohne Datum
https://medcenter.ge/en/new-services/oncology/#
„In the oncology department of the ‘Medcenter’ clinic you can undergo diagnostics and treatment of all types of oncological diseases using the latest methods. Early diagnosis of breast and cervical cancer. Biopsy of various organs and peripheral lymph nodes. Cytological, histological and immunohistochemical studies of biopsy material. Determination of key tumor markers important for the diagnosis of oncological diseases.
For the first time in western Georgia, patients with cancer were given the opportunity to undergo radiation therapy in our clinic. (See additional information on the Department of Radiation Oncology). […]
The following types of operations are performed in the oncology department:
Removal of large benign neoplasms
Removal of large benign soft tissue neoplasms
Excisional biopsy (complex) of lymph nodes or soft tissue tumors
Mastectomy with lymphadenectomy
Hemicolectomy with stapler
Resection of the sigmoid colon
Left-sided hemicolectomy, anterior rectal resection
Pancreatoduodenal resection (PDR)
Malignant skin tumors, surgical treatment
Bilateral sectoral breast resection
Unilateral sectoral breast resection
Excision of malignant skin neoplasms with autodermoplasty of a large skin defect and regional lymphadenectomy
Total gastrectomy or radical resection (due to stomach cancer)
Breast quadrantectomy with lymphadenectomy
Armpit lymphadenectomy under general anesthesia
Trephine biopsy
Breast lumpectomy
Formation of a gastroenteroanastomosis
Gastrostomy
Formation of a biliary-enteric anastomosis
Formation of enterostomy
Formation of colostomy
Surgical intervention for locoregional tumor recurrence
Biopsy with control of the computed tomography
Excision of a tumor without an organ of the retroperitoneal space
Excision of large recurrent tumor
Myotomy or tenotomy of the spine or neck with or without excision
Complete excision of the soft tissue tumor of the spine
Extended excision of a soft tissue tumor of the spine
Myotomy or tenotomy of the muscles of the scapula or upper limb with or without excision
Complete excision of the tumor of the muscle of the scapula or upper limb
Extended excision of a muscle tumor of the scapula or upper limb
Other surgery on a muscle or tendon of the scapula or upper limb
Complete excision of a soft tissue tumor of the elbow or forearm
Complete excision of the soft tissue tumor of the knee or lower leg
Extended excision of soft tissue tumor of the knee or lower leg
Complete excision of the soft tissue tumor of the ankle or foot
Extended (wide) excision of a soft tissue tumor of the ankle or foot
Removal of cervical lymph nodes
Removal of armpit lymph nodes
Excision of the thigh lymph nodes
Removal of groin lymph nodes
Excision of other lymph nodes in a single block
Chemotherapy in a day hospital (multi-day)
*You can clarify the cost of services by requesting a call.” (Medcenter, ohne Datum)
· New Hospitals: Oncology Center, ohne Datum
https://www.newhospitals.ge/en/department/onkologiis-centri/
„The New Hospitals Oncology Center diagnoses and treats cancer according to international guidelines. The Oncology Center provides patients with a full range of cancer treatment based on the latest research, using both traditional and experimental methods.
Chemotherapy
Immunotherapy
Biological therapy
Targeted drug therapy
Hormonal therapy
Experimental treatments
Other systemic treatments
The doctors at the Oncology Center have many years of experience based on international standards in the diagnosis and treatment of all types of cancer. These include:
Brain tumors
Head and throat cancer
Breast cancer
Lung cancer
Stomach cancer
Liver cancer
Bile duct cancer
Pancreatic cancer
Renal cancer
Colon cancer
Ovarian cancer
Other gynecological tumors
Prostate cancer
Sarcomas
Melanoma
Non-melanoma skin cancer
Thyroid cancer
Neuroendocrine tumors
Lymphoma“ (New Hospitals, ohne Datum)
Der folgende Bericht beschreibt auf Seiten 56 bis 65 die Art und Anzahl von Behandlungen der fünf häufigsten Krebsarten von Frauen und Männern in Georgien von 2015 bis 2021:
· NCDC – National Center for Disease Control and Public Health: Cancer in Georgia, 2015-2021, ohne Datum
https://test.ncdc.ge/Handlers/GetFile.ashx?ID=5b773bb3-39d4-45c5-b329-375fa1334200