Anfragebeantwortung zur Russischen Föderation: Lage von Personen mit HIV (Zugang zu Medikamenten, Arbeitsmarkt, Erfassung der Daten) [a-10589-3 (10591)]

30. Mai 2018

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·      USDOS – US Department of State: Country Report on Human Rights Practices 2017 - Russia, 20. April 2018
https://www.ecoi.net/de/dokument/1430116.html

„Persons with HIV/AIDS faced significant legal discrimination, growing informal stigma-based barriers, employment discrimination (see section 7.d.), and were prohibited from adopting children.

According to NGO activists, men who have sex with men were discouraged from seeking antiretroviral treatment, since treatment exposed the fact that these individuals had the virus, while sex workers were afraid to appear in the official system due to threats from law enforcement bodies. Economic migrants also concealed their HIV status and avoided treatment due to fear of deportation. By law foreign citizens who are HIV-positive may be deported. The law, however, bars the deportation of HIV-positive foreigners who have a Russian national or permanent resident spouse, child (including adopted children), or parents (including adoptive parents).

Prisoners with HIV/AIDS experienced regular abuse and denial of medical treatment. Prisoners with HIV were excluded from amendments to the criminal code adopted during the year that improved visitation opportunities for incarcerated parents.

Although the law provides for treatment of HIV-positive persons, drug shortages, legal barriers, and lack of funds caused large gaps in treatment. In June the Ministry of Health forbade the Federal AIDS Center in Moscow from dispensing antiretroviral drugs. The center served persons who could not get treatment at Moscow hospitals because they were living in Moscow without permanent registration.

The Ministry of Justice continued to designate HIV-related NGOs as foreign agents; at least two such groups were so designated during the year (see section 2.b., Freedom of Association).” (USDOS, 20. April 2018, Section 6)

„The law does not prohibit discrimination based on sexual orientation, HIV status, gender identity, or disability. Employment discrimination laws were not always effectively enforced. […] Persons with HIV/AIDS were prohibited from working in some areas of medical research and medicine.“ (USDOS, 20. April 2018, Section 7d)

·      Universität Bremen - Forschungsstelle Osteuropa: Russland-Analysen Nr. 349, 16. Februar 2018 (Autorin: Ulla Pape)
http://www.laender-analysen.de/russland/pdf/RusslandAnalysen349.pdf

„Während der Kampf gegen HIV und Aids weltweit große Fortschritte erzielt, steigt im Gegensatz dazu die Zahl der HIV-Neuinfektionen in Russland stetig an. Mit über einer Million HIV-Kranken hat Russland einen bedauernswerten Höchststand erreicht. Durch politische Versäumnisse, eine mangelnde medizinische Versorgung und Negierung der Problematik sind die Aussichten düster, trotz international bewährter Maßnahmen zur Bekämpfung der Epidemie. […]

Nach den Zahlen des Föderalen Aids-Zentrums vom September 2017 hat insgesamt die Anzahl der Menschen mit HIV in Russland im vergangenen Jahr die Millionen-Marke überschritten. In einigen Regionen, besonders im Wolgagebiet und in Sibirien, wird die Aids-Epidemie inzwischen als ‚allgemein‘ bezeichnet. Dies bedeutet, dass sich das Virus nicht mehr allein auf Hochrisikogruppen, wie zum Beispiel Drogenabhängige, SexarbeiterInnen oder Männer, die Sex mit Männer haben, beschränkt, sondern auf die allgemeine Bevölkerung erstreckt. Immer häufiger wird HIV bei jungen Russen diagnostiziert, die sich in keinerlei Weise darüber bewusst waren, dass die Epidemie sie selbst betreffen könnte.

Die wichtigste Ursache für die starke Verbreitung von HIV in Russland ist politischer Art. Seit Jahren hat es die russische Regierung versäumt, systematische und umfangreiche Präventionsarbeit zu leisten. Nichtregierungsorganisationen im Bereich von HIV und Aids werden im besten Falle toleriert, häufig jedoch von staatlichen Stellen behindert oder ausgegrenzt. Nichtstaatliche Aids-Organisationen haben so gut wie keine Chance, staatliche Förderung für ihre Sozialprogramme zu erhalten, und sind aufgrund ihrer internationalen Kontakte und Finanzierung zudem der Gefahr ausgesetzt, unter das ‚Ausländische-Agenten‘-Gesetz zu fallen. Obwohl die Organisationen häufig gute Arbeit auf lokaler Ebene leisten, gelingt es ihnen aufgrund von Finanzierungsproblemen meist nicht, Präventionsprogramme in größerem Maßstab anzubieten. Präventionsarbeit in Russland bleibt daher häufig lückenhaft und ist darum zumeist nur der bekannte ‚Tropfen auf den heißen Stein‘.

Für eine wirkungsvolle Bekämpfung von HIV/Aids in Russland fehlt es besonders an Programmen für Drogenabhängige und SexarbeiterInnen sowie andere Bevölkerungsgruppen, die besonders von der Epidemie betroffen sind. […]

Aber auch allgemeine Öffentlichkeitskampagnen zum Thema HIV/Aids und Aufklärungsprogramme für junge Menschen gibt es kaum. Ein besonderes Problem stellt die Prävention und Behandlung von HIV innerhalb der schwulen Gemeinschaft dar, da diese Gruppe in Russland von einer doppelten Diskriminierung als Homosexuelle und potentiell HIV-Infizierte betroffen ist. […]

Mit dem Fortschreiten der Epidemie und der Unterversorgung in der medizinischen Behandlung ist in den letzten Jahren auch die Anzahl der Menschen gestiegen, die an den Folgen einer HIV-Infektion sterben. 2014 starben in Russland 24,000 Menschen an Aids. Hierbei ist zu berücksichtigen, dass Ko-Infektionen mit Tuberkulose sowie Todesfälle von Menschen mit HIV, die auf Drogengebrauch zurückzuführen sind, nicht eingerechnet sind. […]

Die wesentlichen Schwachstellen der staatlichen Aids-Politik in Russland umfassen drei Bereiche. Zum einen fehlt es an allgemeinen Informations- und Präventionskampagnen, vor allem für junge Menschen. […]

Eine zweite wichtige Schwachstelle in der staatlichen Aids-Politik ist das Fehlen von Präventionsprogrammen für besonders betroffene Bevölkerungsgruppen wie zum Beispiel Drogennutzer und SexarbeiterInnen. Spritzentauschprogramme und andere spezielle Präventionsprogramme für diese Zielgruppen werden in Russland entweder nicht angeboten oder finden nur auf lokaler Ebene in einem sehr begrenzten Umfang statt, der es nicht ermöglicht, einen wesentlichen Beitrag zur Bekämpfung der Epidemie zu leisten. Sogenannte Substitutionsprogramme, die einen Ausstieg aus der Drogenabhängigkeit oder zumindest eine Stärkung der Gesundheitssituation der Betroffenen ermöglichen sollen, sind in Russland im Gegensatz zu anderen Ländern des postsowjetischen Raums rechtlich untersagt. Dies führt zu einer gesundheitlichen Unterversorgung von Drogennutzern, welche die russische HIV- und Aids-Epidemie weiterhin in Gang hält. […]

Das dritte Hindernis im Umgang mit HIV und Aids in Russland betrifft den Zugang zu medizinischer Versorgung für Menschen, die mit HIV leben. Durch die sogenannte antiretrovirale Therapie kann das Fortschreiten einer HIV-Infektion aufgehalten werden, was sowohl die Überlebensdauer des betroffenen Patienten erhöht als auch das Übertragungsrisiko bei konsequenter Behandlung auf Null senkt. Internationale Gesundheitsorganisationen empfehlen daher die sogenannte 90-90-90-Strategie: 90 Prozent aller HIV-Infizierten sollten ihren Status kennen, 90 Prozent aller Diagnostizierten sollten Zugang zu Behandlung haben, und bei 90 Prozent der Behandelten sollte kein Virus mehr nachweisbar sein.

Russland kann dieser Empfehlung zum gegenwärtigen Zeitpunkt nicht einmal annährend entsprechen. Nach Einschätzungen von Gesundheitsexperten liegt der Anteil der Menschen mit HIV, die in Russland Zugang zur antiretroviralen Therapie haben, zwischen 17 und 26 Prozent, was sogar deutlich geringer als der weltweite Durchschnitt von 46 Prozent ist. Besonders Drogennutzer und andere Randgruppen der Gesellschaft haben es schwer, einen Platz in einem staatlichen Behandlungsprogramm zu erhalten, obwohl die kostenlose Behandlung von HIV in Russland gesetzlich festgeschrieben ist. Hinzu kommen logistische Probleme in der Versorgung mit HIV-Medikamenten. In vielen russischen Regionen kommt es regelmäßig zu Versorgungsengpässen in staatlichen Behandlungszentren, die dazu führen, dass Betroffene ihre Behandlung aussetzen oder abbrechen müssen.

Folge dieser staatlich verursachten Engpässe ist eine ‚Privatisierung‘ bei der Behandlung von HIV. Betroffene mit den entsprechenden finanziellen Möglichkeiten nehmen ihre Behandlung (mit Hilfe von behandelnden Ärzten) selbst in die Hand und kaufen die nötigen Medikamente in Europa oder Indien. Darüber hinaus sind im Internet Tauschbörsen entstanden, auf denen HIV-Medikamente bei Bedarf zwischen Regionen getauscht werden können. Diese privaten Initiativen stärken das Solidaritätsgefühl in der Gruppe der Betroffenen, können jedoch das grundsätzliche Gerechtigkeitsproblem in Bezug auf den Zugang zu der lebensverlängernden Behandlung nicht beheben. Aufgrund der steigenden Infektionszahlen wird die Anzahl der Menschen in Russland, die auf antiretrovirale Therapie angewiesen sind, in Zukunft weiter steigen. Obwohl die russische Regierung den Zugang zur Behandlung als Priorität erkannt hat, ist die Finanzierung der staatlichen Behandlungsprogramme nicht erhöht worden, was dazu führt, dass sich die Schere zwischen Behandlungsbedarf und den Kapazitäten weiter vergrößern wird. Durch den geringen Zugang zur Behandlung steigt auch die Sterblichkeitsrate durch HIV und Aids in Russland.

Stigma und Diskriminierung

Die Verbreitung von HIV und Aids in Russland ist eng mit dem Problem der Stigmatisierung und Diskriminierung verbunden. Menschen mit HIV sind in Russland auf zweierlei Weise von Stigmatisierung und Diskriminierung betroffen. Zum einen bezieht sich das Stigma auf die HIV-Infektion als solche, zum anderen auf die sozialen Gruppen, die mit der Infektion in Verbindung gebracht werden. Menschen mit HIV sind daher vielen Einschränkungen unterworfen. Viele Betroffene in Russland berichten von Kündigungen, Problemen mit Vermietern oder Nachbarn, Diskriminierung in gesundheitlichen Institutionen sowie anderen rechtlichen und sozialen Problemen. Bevölkerungsgruppen, die als soziale Randgruppen wahrgenommen werden, erhalten nur erschwert Zugang zu medizinischer und sozialer Hilfe.

Die LGBT-Bewegung in Russland hat es besonders schwer in Bezug auf HIV und Aids. Obwohl aus anderen Ländern allgemein bekannt ist, dass homo- und bisexuelle Männer besonders von HIV und Aids betroffen sind, gibt es in Russland kaum Präventions- und Gesundheitsprogramme für diese Zielgruppe. In der staatlichen Aids-Statistik wird die Gruppe von Männern, die Sex mit Männern haben, nicht als gesonderte Kategorie aufgeführt, was bedeutet, dass es keine verlässlichen Daten über die Infektionsraten in dieser Zielgruppe gibt. Durch das Stigma, mit dem Homosexualität verbunden ist, vermeiden es Betroffene in staatlichen Behandlungszentren, ihre Homo- oder Bisexualität zu erwähnen, was erheblich zur Untererfassung der Zielgruppe beiträgt. Die Arbeit von nichtstaatlichen Organisationen, die sich auf Präventions- und Gesundheitsprogramme für homo- und bisexuelle Männer richten, wird durch die russische Gesetzeslage und durch die allgemeine Homophobie in der russischen Gesellschaft erschwert.“ (Universität Bremen - Forschungsstelle Osteuropa, 16. Februar 2018, S. 9-12)

·      ÄrzteZeitung Online: Osteuropa und Zentralasien verliert den Kampf gegen HIV, 29. November 2017
https://www.aerztezeitung.de/politik_gesellschaft/gesundheitspolitik_international/article/948268/drastisch-unterfinanziert-osteuropa-zentralasien-verliert-kampf-hiv.html

„Die Prävalenz von HIV liegt in Russland derzeit bei 0,6 Prozent, in Deutschland bei 015 Prozent. Dass eine Westverschiebung stattfindet, zeigen die Prävalenzdaten aus Weißrussland (0,52 Prozent), der Ukraine (0,83 Prozent) und Moldowa (0,63 Prozent).

Primär hat die russische Gesundheitspolitik mit einer intensiven Testung der Bevölkerung reagiert. Eindeutig können damit Risikogruppen identifiziert werden: Drogenabhängige sind zu 4,3 Prozent HIV-positiv, unter Männern, die Sex mit Männern haben, sind es 13,2 Prozent, bei Strafgefangenen 2,9 Prozent. HIV-Tests bei Schwangeren haben ergeben, dass 0,15 Prozent von ihnen infiziert sind.

Professor Vadim Valentinovitsch Pokrosky, Infektiologe und Mitglied der Russischen Akademie der Wissenschaften, stellte kürzlich bei einer Krisenkonferenz in Berlin fest: ‚In einigen Regionen sind Anzeichen eines Übergangs in das Stadium einer generalisierten Epidemie zu bemerken.‘

Im Oktober 2016 wurde eine staatliche Strategie zur Abwehr der Verbreitung von HIV-Infektionen in der Russischen Föderation für den Zeitraum bis 2020 beschlossen. Der Schwerpunkt liegt auf einer intensiveren Testung der Bevölkerung und einer besseren Versorgung mit antiretroviralen Medikamenten. […]

Allerdings sind die Mittel dafür begrenzt: Das Budget sah für dieses Jahr 250 Millionen Euro vor, das für 2018 geplante Budget soll darunter liegen. Ergänzt wird das föderale Budget durch Finanzmittel, die von den Regionen aufgebracht werden; das sind noch einmal etwa 25 Millionen Euro.

Nach den Empfehlungen der Nationalen Wissenschaftsgesellschaft der Infektiologen, einer Nichtregierungsorganisation von Ärzten, sollen alle Personen mit HIV behandelt werden und dafür alle 28 in der Russischen Föderation registrierten antiretroviralen Mittel genutzt werden. Im Kern hat sich dem auch das russische Gesundheitsministerium angeschlossen - allein die Praxis sieht anders aus.

Denn bei Jahrestherapiekosten zwischen 1000 und 1200 Euro für einen HIV-Infizierten reicht das Budget für die Behandlung von etwa 220.000 bis 240.000 HIV-infizierten Menschen aus. Das heißt: Potenziell drei von vier Patienten erhalten keine oder keine adäquate Therapie.

Ein weiteres Handicap für eine effektive Gesundheitsversorgung ist die Einkaufspolitik des Gesundheitsministeriums, die sich auf die Beschaffung möglichst preisgünstiger Generika beschränkt, von denen nach Aussagen von Prokrovsky viele veraltet sind. Außerdem ist die Verfügbarkeit nicht immer gesichert.

Als positive Aspekte nennt Pokrovsky: den Zugang zu kostenlosen HIV-Tests, das Vorhandensein einer ausgebauten medizinischen Infrastruktur mit Aids-Zentren in allen Regionen, die Einbeziehung des größten Teils schwangerer Frauen in die chemische Prophylaxe zur Verhinderung der Übertragung des Virus an das Kind, schließlich auch ein gesetzliches Verbot der Diskriminierung von Menschen mit HIV – möglicherweise nur auf dem Papier. […]

Denn in der Ära Putin und unter dem Einfluss der erzreaktionären russisch-orthodoxen Kirche hat sich eine ausgeprägt konservative Religiosität in der Gesellschaft ausgebreitet, die von negativen Einstellungen zur Sexualität, zum Gebrauch von Präservativen und Feindseligkeit gegenüber Homosexuellen, Drogenabhängigen und Prostituierten geprägt ist. Der Einfluss von Wissenschaftlern in Politik und Gesellschaft habe abgenommen, es gebe inzwischen eine Bewegung von Menschen, die die Existenz von HIV und Aids leugneten, so Pokrovsky. Substitutionsprogramme mit Methadon für Drogenabhängige sind nicht zulässig.“ (ÄrzteZeitung Online, 29. November 2017)

·      Neues Deutschland: Diskriminierung, Ausgrenzung, Angst, 1. Dezember 2017
https://www.neues-deutschland.de/artikel/1071868.hiv-in-russland-diskriminierung-ausgrenzung-angst.html

„Während weltweit die Zahl der HIV-Neuinfektionen zurückgehen, erlebt Russland eine Epidemie. Laut der Weltgesundheitsorganisation WHO hat sich das HI-Virus seit 2010 nirgends schneller verbreitet als in Russland. Einem UN-Report zufolge gab es 2016 in Kasachstan, Usbekistan und Russland 160 000 neue Diagnosen. Damit sei die Region die einzige mit steigenden Infektionszahlen.

Die russische Regierung weiß von der Katastrophe, doch Experten und Betroffene bezweifeln, ob die richtigen Mittel zur Eindämmung der Ausbreitung gefunden sind. Zum vierten Mal in Folge werden die Russen Ende November/Anfang Dezember dazu aufgerufen, einen Aids-Test machen zu lassen. Im Fernsehen, Internet und den sozialen Medien versucht die Regierung mit einer teuren Werbekampagne den Eindruck zu erwecken, alles sei unter Kontrolle. Offiziell spricht man von 850 000 HIV-Kranken. Doch die UNO geht von 1,3 bis 1,5 Millionen aus - rund ein Prozent der Bevölkerung. Pessimistische Prognosen besagen, dass sich die Zahl bis 2025 auf drei Millionen erhöht.

Bis heute verkünden erzkonservative Politiker und Teile der orthodoxen Kirche, Aids sei durch den ‚dekadenten Westen‘ in die Welt gekommen. Die ‚Seuche‘ sei von ‚der Industrie‘ importiert, um ‚Russland zu zerstören‘. Was helfe, sei ein enthaltsames Leben in einer Ehe und die Lektüre russischer Klassiker.

Die russische Zeitung ‚Kommersant‘ beschreibt dagegen die Zustände, die zur rasanten Ausbreitung von HIV führen: 1,8 Millionen Russen sind heroinabhängig, 450 von 100 000 Russen sitzen hinter Gittern, Methadon ist verboten, Ersatzmedikamente werden aufgrund der Wirtschaftskrise nicht ausgegeben. Jekaterinburg, Tomsk und Regionen wie Altai, Krasnodar, Irkutsk, Nischni Nowgorod, Orenburg, Tscheljabinsk, Tatarstan gelten als HIV-Hochburgen. Der Chefarzt des Tomsker Aids-Zentrums, Alexander Tschernow, bestätigte dem ‚Kommersant‘, dass es zu Engpässen bei der Medikamentenversorgung für HIV-Kranke komme.

Auch die Aufklärung und Betreuung Infizierter ist vielerorts zum Erliegen gekommen. Vor allem die Arbeit von Nichtregierungsorganisationen (NGO) wie der Moskauer Andrej-Rylkow-Stiftung für Gesundheit und soziale Gerechtigkeit gleicht oftmals einem Spießrutenlauf.

Seit 2012 gilt das ‚Gesetz über nicht-kommerzielle Organisationen‘, mit dem die Zivilgesellschaft stärker kontrolliert wird. ‚Auch gegenüber HIV-Organisationen wird es angewendet‘, berichtet Anna Sarang, Direktorin der Andrej-Rylkow-Stiftung. NGO seien vorsichtig gegenüber ausländischen Geldgebern geworden. Viele würden von Behörden eingeschüchtert. Projekte wie das Verteilen sauberer Spritzen an Drogenabhängige sind in Russland ein Politikum. Regierungspolitiker sehen sowohl Methadon als auch das Verteilen sauberer Spritzen als Förderung von Drogenkonsum an. Dabei haben Aktionen in Europa oder Afrika gezeigt, dass durch die Ausgabe von Methadon und die Verwendung steriler Spritzen die Zahl der HIV-Infizierten stagniert.

Maxim Malitschuk, ehrenamtlicher Helfer bei der Stiftung und seit 1997 HIV-infiziert, erzählt auf der Homepage, wie er seine Krankheit zehn Jahre lang geheim gehalten habe. Selbst seine Familie habe nicht gewusst, dass er sich als Student infiziert habe. Michel Kazatchkine, Sondergesandter der UNO für HIV in Osteuropa und Zentralasien, verwies bereits im Jahr 2015 darauf, dass die meisten HIV-Infizierten in GUS-Staaten wie Russland, der Ukraine, Kasachstan und Usbekistan ihre Krankheit nicht öffentlich machen können. Auch Malitschuk verlor seine Anstellung, als er sich als infiziert outete.

Stereotype, wonach Aids eine Krankheit von Schwulen und Junkies sei, halten sich hartnäckig. Für Aids-Kranke gibt es weder Ärzte noch Krankenhausbetten. ‚Im Endstadium der Krankheit legt man sie ins Bett und lässt sie sterben‘, schreibt das kritische Internet-Portal Meduza.

Besonders geächtet sind Drogenabhängige mit HIV. Therapieplätze sind Mangelware. In der Regel erwartet Drogenkranke der kalte Entzug. Sie werden für einige Wochen in Entzugsabteilungen der Krankenhäuser verwahrt. ‚Doch sobald sie wieder in ihrer gewohnten Umgebung sind, fangen Drogenmissbrauch und Beschaffungskriminalität von vorne an‘, sagt Malitschuk. Und damit auch die Gefahr, sich mit HIV zu infizieren.“ (Neues Deutschland, 1. Dezember 2017)

·      RFE/RL – Radio Free Europe/Radio Liberty: 'You're One Of Those': In Russia, Social Stigma, Bad Policies Fuel 'Silent HIV Epidemic' Among Gay Men, 1. Dezember 2017
https://www.ecoi.net/de/dokument/1420067.html

„Since its discovery in the early 1980s, HIV has disproportionately impacted gay and bisexual men. In the United States, men who have sex with men account for more than two-thirds of all new HIV infections, according to official data, while the 2015 figure for new cases in Europe was 42 percent.

Such data puzzled Russian activist Yevgeny Pisemsky, whose own country puts that rate at around 2 percent and the rate of heterosexual transmission at nearly 50 percent -- significantly higher than in Europe and the United States.

‘What, do heterosexuals there have sex differently than they do in Russia? Completely safe? Why do those numbers differ so dramatically?’ Pisemsky, the head of a Russian NGO supporting people living with HIV, told RFE/RL.

Pisemsky and other HIV activists and experts in Russia say the data for HIV prevalence in Russia among men who have sex with men is deceptively low, to the detriment of the government’s efforts to stem the spread of the virus. They say the country is experiencing a silent HIV epidemic among this demographic that is fueled in part by social stigma and wrongheaded government policies. ‘They are even scared to tell their doctors about how they live their lives because they don’t want to hear the disdainful words, ‘Ah, you’re one of those,’ and then get a lecture at every appointment,’ Pisemsky said.

'Poor Job Of Teaching People'

Russia, which launched a broad awareness campaign ahead of World AIDS Day on December 1, has experienced an overall surge in HIV infections and AIDS deaths in recent years that continues to rise. It reported 103,438 new diagnoses last year, accounting for 64 percent of all new diagnoses in the World Health Organization's (WHO) European region in 2016, according to a report released this week by the WHO and the EU’s European Center for Disease Prevention and Control.

Russian Health Minister Vera Skvortsova this week touted what she said was a slowing of the rate of new infections in the country by more than half compared to an average of 10-12 percent annually since 2006. But the head of Russia’s Federal AIDS Center, Vadim Pokrovsky, warned this week that the country was on pace again to eclipse 100,000 new infections in 2017.

Critics of Russia’s efforts to stem the spread of HIV accuse the government of failing to implement practices such as replacement therapy for intravenous drug users, provide sufficient access to antiretroviral medicines, or carry out effective educational programs. ‘In my view, our prevention programs are being conducted very poorly,’ Pokrovsky told a November 30 news conference. ‘We are doing a poor job of teaching our people, our population, how to avoid being infected with HIV.... These programs are very weak, and that’s why the number of new infections is rising.’

‘Already Difficult Environment’

Among gay and bisexual men, the true rate of HIV infection is difficult to know, said Natalya Ladnaya, a senior researcher at the Federal AIDS Center. ‘I’m afraid that we simply don’t have real statistics,’ she told RFE/RL. Ladnaya said many men who were infected via sex with another man fear how that information could be used if it ended up in an official registry. The lack of accurate data about modes of transmission only serves to ‘give an extra push to the growth of the epidemic,’ she said.

HIV activists and researchers have pointed to a 2013 Russian law banning the dissemination of ‘propaganda of nontraditional sexual relationships’ to minors as impeding efforts to learn the true scope of the AIDS crisis among gay and bisexual men in Russia. An article published this week by U.S.-based academics and senior UN specialists concluded that the law has ‘further restricted an already difficult environment’ for men who have sex with men and ‘reduc[ed] prevention and treatment access for these men.’

Pisemsky told RFE/RL that the stigma faced by gay men in Russia is ‘hurting efforts to fight the epidemic across the country.’ ‘The lower the stigma and aggressive pressure, the more a person pays attention to his health,’ he said. ‘Otherwise, a person is mainly thinking, ‘How do I keep them from finding out at work and at home’ and not about condoms? The government must enact antidiscrimination laws. Otherwise, preventative measures won’t work.’ He said many of these men look at the official HIV statistics among their demographic and say, ‘See, this doesn’t impact us, and in general we’re well informed and use condoms.’“ (RFE/RL, 1. Dezember 2017)

·      The Independent: World Aids Day: Russia stands on brink of unprecedented HIV crisis as thousands of victims deny it even exists, 30. November2017
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/world-aids-day-russia-hiv-crisis-denialists-disease-international-moscow-a8084826.html

„This year, Russia recorded the third highest number of new HIV cases anywhere in the world. But trust in doctors remains low, and a joined-up public health policy lacking. Within the cracks, a cult of pseudoscience has taken root. Thousands, perhaps tens of thousands of Russians now deny the basic facts about HIV. In the last three years alone, there have been at least 70 deaths attributable to HIV denialism, many of them young children. […]

Russia might be a world leader in testing, with 25 million tests administered last year. But on the treatment front, it is sorely lacking. Owing to shortages and the problems with the financing of drugs, perhaps only 30 per cent of affected Russians are treated. ‘In effect, there are several hundred thousand people waiting in line for the drugs,’ says Vinay Saldanha, UNAids Regional Director for Eastern Europe and Central Asia. ‘Those are several hundred people who could be transmitting the virus.

Treatment has already made inroads into the epidemic in traditional hotspots such as Africa, says Saldanha. But Russia remains far from a breakthrough. What is worse, the epidemic looks to be moving to a new phase, making a definitive transition from vulnerable groups to the main population. Already half of new cases in Russia are now from heterosexual contact. ‘That is enough to raise concerns that the country is heading the same route as Africa, where heterosexual sexual contact is now the main transmission,’ says Pokrovsky. ‘HIV is most definitely a problem for all Russians.’

After a long time in relative denial, there are signs the Russian government is beginning to treat the problem with the seriousness it deserves. Last year, a new state strategy was drawn up, one that would commit Russia to a 75 per cent reduction in new cases by 2020, and to achieving proper treatment rates of 60 per cent in the same timeframe. Buried in the second half of the strategy is also a promise to criminalise HIV denialism by the end of 2018.“ (The Independent, 30. November2017)

·      RFE/RL – Radio Free Europe/Radio Liberty: Moscow Buyers Club: Russia's AIDS Patients Work Together To Overcome Medication Shortages, 8. Oktober 2017
https://www.ecoi.net/de/dokument/1411194.html

„Many of the posts on the website Pereboi.ru -- a chat room for Russians diagnosed with HIV, the virus that causes AIDS -- are alarming. ‘Today my husband went to the clinic and they told him that they gave out all the medicine on Monday,’ wrote Nelli from Ufa. ‘He went downtown and they told him they have no medicine and they aren't getting any.’ ‘I feel awful, but they won't give me any treatment. They said there is a shortage of antiretroviral treatment in Tomsk Oblast and they are only giving it to the most dire cases,’ wrote Marina from Tomsk. ‘I am raising a child, and I don't want to die.’

Problems with the distribution of HIV/AIDS medications have become endemic in Russia, forcing patients to increasingly rely on one another to get the treatments they need. The situation in Russia in 2017 has come to resemble the plot of the Hollywood movie Dallas Buyers Club, which was set in the United States in the 1980s.

‘When I was diagnosed with HIV in the early 2000s, there was no treatment at all,’ says Aleksei Yaskovich, the head of the Melnitsa nongovernmental organization in Kursk who created the Aptechka network for redistributing HIV/AIDS medications in 2010. ‘My doctor told me, 'If you live three years, you'll be lucky.' Back then, it was really scary. But now you know that medicine exists but that you aren't getting it because of some bureaucratic hang-ups.’

Yaskovich noticed seven years ago that the Health Ministry's system for distributing vital HIV/AIDS medications frequently produced situations where clinics ran out in the middle of the year, leaving patients with life-threatening gaps in their treatment.

‘And people were dying,’ Yaskovich tells RFE/RL. ‘It all began back then. They would take medicine away from some patients and give it to others. Pregnant women and children had priority.’

So patients began to organize.

Patients whose treatment regimen was changed would send their old medications to Yaskovich for redistribution. In the beginning, the entire Aptechka program could be found in Yaskovich's refrigerator.

‘It was full of pills, boxes, and bags,’ he recalls. ‘My mother was getting upset.’ He discussed the problem at a conference in Vienna in 2011. ‘Other people left the conference with souvenirs,’ he says. ‘I had half a suitcase full of several thousand tablets of Kaletra.’

Medicines also became available in more tragic situations.

‘Our friends would die and their mothers would give us their medications,’ says Svetlana Prosvirina, head of the Kaliningrad NGO Status+ and local Aptechka coordinator. ‘I remember the first time: A friend of mine died of an overdose and his mother gave us a whole chest of pills at his wake. Apparently, he had gotten seriously into drugs and had forgotten about his medications. That is how we filled our little drugstore the first time.’

Sometimes, medicines come straight from the producers, through sympathetic workers there.

‘Everything is done through personal contacts,’ says Ivan, who asked not to be identified because he works in a state-run clinic. ‘I call a friend and he says, 'We have a couple of boxes we can share. Bring a car.' I don't have a car, but I go with two backpacks and a shopping trolley. Then we send them to Biisk, Rubtsovsk, and Barnaul.’

Russia is virtually the only developed country where the number of new HIV infections and the number of AIDS-related deaths in on the rise. According to UNAIDS, in Spain, for instance, 73 people died of AIDS in 2015 compared to 1,034 in 2006. In France, those figures were 354 and 61.

In Russia, by contrast, government figures show that 1,529 people died of AIDS in 2005. By 2013, that figure was 10,611, and last year, it reached 18,577. Activists say the death toll will likely top 20,000 this year. It is impossible to say how many of these cases result from the irregular access to vital medications that Aptechka tries to counter.

‘In the first half of this year, we sent 93 parcels to various regions,’ says Yulia Vereshchagina of the NGO Patient Control in St. Petersburg. ‘That is about four or five parcels a week. But it is hard to tell exactly how many people we are helping because a lot of the packages are for more than one person. Sometimes one parcel has supplies for up to five people.’

Aptechka also helps patients who are simply too tired or too ill to make it to their clinic to get their medications. Or, in some cases, they are unable to take enough days off work both to make their doctors' appointments and to travel back to the town where they are registered as HIV patients.

For 2017, the Health Ministry spent 17 billion rubles ($296 million) to buy treatments for 235,000 patients. Activists estimate this covered about one-third of the demand. In September, the government added an additional 4 billion rubles.

The spike in shortages has strongly activated the Aptechka network this year.

‘Now, we aren't only helping out with pills, but we are also urging people to write complaints to [state consumer protection agency] Rospotrebnadzor,’ Ivan says. ‘We tell them not to wait around. In Barnaul, when people started writing, we saw some progress. It hasn't produced a positive solution, but while in the past people just hung around their local AIDS centers, now they are giving pills to the loudest ones.’

Yaskovich continues to generate ideas to alleviate the situation, but he is pessimistic.

‘I keep thinking about creating a single online resource where the managers of all the drugstores in the country could post in real time information about what drugs they have, when they expire, and so on,’ he tells RFE/RL. ‘They have this idea that with 'import substitution' [as a result of Western sanctions against Russia and Moscow's self-imposed countersanctions] we will start producing [the medications] ourselves and everything will get better. This is an illusion. Nothing will get better. I don't see any improvement in the situation. What happened in 2011 is happening again now, in 2017.’“ (RFE/RL, 8. Oktober 2017)

·      RFE/RL – Radio Free Europe/Radio Liberty: 'In Six Months I'll Be Dead': Russian Activists Warn Of Looming Spike In AIDS Deaths, 22. August 2017
https://www.ecoi.net/de/dokument/1421515.html

„Activists in Russia are warning that the country faces a dramatic rise in the number of deaths from AIDS because of the government's failure to fund the battle to stop the spread of HIV, the virus that causes the deadly disease.

With more than 900,000 people in Russia on the official register of HIV infections, the government has budgeted only 17.5 billion rubles ($297 million) for treatment.

Experts with the Federal AIDS Center say at least five times that amount is needed.

‘The [current] budget only allows 300,000 people to undergo treatment,’ center Director Vadim Pokrovsky told RFE/RL. ‘So we are only taking those who have the most serious immune-system deficiencies -- those who are in immediate danger of developing full-blown AIDS.’

According to the UNAIDS program, about 50 percent of HIV-infected people worldwide are receiving antiretroviral therapy, while in Russia, that figure is just one-third.

At the same time, the rate of new infections in Russia is running at about 100,000 per year, according to UNAIDS. Pokrovsky said this aggravates the ‘imbalance’ between the number of people requiring treatment and the amount of medicine available.

In 2016, 17,500 people died of AIDS in Russia, according to official figures. This year, Pokrovsky predicted, that figure will likely top 20,000 as part of an ongoing upward trend.

‘And that is according to [the state statistics agency] Rosstat,’ Pokrovsky said. ‘According to our data, many more could die.’

By comparison, according to UNAIDS, there were 22,000 AIDS-related deaths in Western and Central Europe and North America combined in 2015.

‘There is no planned increase in funding for HIV treatment before 2019,’ Pokrovsky added. ‘I think this is a big shortcoming. The government and the State Duma must significantly increase this budget if they don't want to see tens of thousands more people dying.’

This year Russia's Health Ministry adopted a federal registry of patients with immune deficiencies or tuberculosis that was intended to enable patients to get treatment no matter where they officially reside. So far, the system generally seems to be working and new patients in regions across the country are able to register when they relocate.

Except for Moscow.

Yelena is 48 and has been HIV-positive for 10 years. She asked not to be identified by her last name because only her close family knows about her HIV status. She lives with her daughter in Moscow, but once a month she takes the six-hour trip to her hometown to get her medicine. Since the hospital is closed on weekends, she has to ask for time off from work for each trip. ‘My doctor called me from the regional AIDS center and said that she received a very strange response from Moscow about my case and that she doesn't even know how to respond,’ Yelena said. ‘It said that I could be registered at a Moscow center if my native AIDS center sent me with a one-year supply of medicine. Needless to say, my doctors are in shock.’

Aleksandr Yezdakov, who is HIV-positive, is from Perm. He estimates he knows of a dozen cases of patients who are living in Moscow but who have been refused registration at AIDS centers in the capital.

‘Moscow is the only region that is not following the law and is violating the rights of patients by simply refusing to register them,’ Yezdakov said. ‘I consider this an outrageous situation. Health officials who should be guarding our health and standing on the side of patients are acting against patients. ‘It is one thing for patients who can go once a month to their hometown,’ he added. ‘But what about people who used to live in the Far East or in Siberia? You can't just go there every time you need your medicine. Moreover, quite often people simply can't [travel] to get their medicine because of their poor health.’

Around the country, regional AIDS centers are strained because the medications they have been allotted are insufficient for their current patients, to say nothing of the new HIV infections that are reported daily.

According to UNAIDS statistics, more than 50 percent of new infections are the result of transmission via heterosexual intercourse.

Pereboi.ru, the website of the nongovernmental support group Patient Control, features hundreds of notes from HIV patients complaining about problems with their treatment. Valeria from Moscow writes: ‘Today they did not give me one of the medications that I normally get, telling me they have run out.’ Olesya from Kaliningrad writes: ‘For the third straight month, they gave me different medicines. The one they gave me this time wasn't even an analog. I know that you can't change up your meds so often, but the doctors just tell me, 'Take what we've got.'’ Yulia from Rostov-on-Don writes that after a long search, she was able to find her medication through a local support group, ‘although it is expired.’

Pokrovsky of the Federal AIDS Center emphasizes that it will take much more than just additional funding for treatment to forestall the crisis that looms increasingly large in Russia's future.“ (RFE/RL, 22. August 2017)

·      AVERT: HIV and AIDS in Russia, 13. Juni 2017
https://www.avert.org/professionals/hiv-around-world/eastern-europe-central-asia/russia

„Punitive drug laws also inhibit access to HIV testing and treatment for people who inject drugs. It has been reported that police will arrest people who inject drugs who access NSPs [needle and syringe programmes] and confiscate drugs and syringes or extract bribes for possessing them. In a 2014 study from St Petersburg, 60.5% of people who inject drugs had been arrested for needle possession or had drugs planted on them by the police and were subsequently arrested.

Administrative barriers relating to harm reduction also exist. In Russia, as in many other countries in the region, official name-based registration of people who inject drugs is required to receive treatment. However, registration often results in restrictions in employment, loss of privileges (eg, driver’s license) and targeting by police.

In January 2017, Russia launched a national registry of HIV patients. Registration is not compulsory, however health ministry spokesperson Oleg Salagai told Russian news agency TASS: ‘Any individual diagnosed with HIV should be interested in being included in this register since he or she will receive medicine on this basis.’ There are concerns that the registry could be used to further intimidate and police key affected populations, in particular men who have sex with men and people who inject drugs.“ (AVERT, 13. Juni 2017)

·      FP – Foreign Policy: New Year, New Possibly Discriminatory HIV Registry in Russia, 3. Jänner 2017
https://foreignpolicy.com/2017/01/03/new-year-new-possibly-discriminatory-hiv-registry-in-russia/

„Though roughly 1 percent of Russians are HIV positive, Moscow refuses to acknowledge that an epidemic. Hundreds of thousands of cases go undiagnosed. Non-government organizations that accept foreign funds to fight AIDS must, per Russian law, declare themselves ‘foreign agents.’ Needle exchange programs receive next-to-no funding. And so the rate of HIV is rising in Russia between 10 and 15 percent annually.

Russia eschews more modern tactics of fighting HIV and instead favors of a zero-tolerance policy for drug use and ‘moral education,’ the preferred cure of the Orthodox Church. Now, however, it has added a third tactic: a national registry of HIV patients, launched with the new year. Health Ministry Spokesman Oleg Salagai told TASS, the Russian news agency, ‘Any individual diagnosed with HIV should be interested in being included in this register since he or she will receive medicine on this basis.’

Salagai stressed that registration is not compulsory. However, Yelena Maksimkina, director of the Medication Support Department of Russia’s Health Ministry, explained that ‘we don’t order any medicine without having in mind a certain patient.’ This could be understood as saying that patients need to be on the registry to receive much-needed medication.

But it is possible - and perhaps, given Russia’s track record of treatment of HIV patients, perhaps even likely - the registry will bring with it its own ailments. It could be used to crack down further still against Russia’s LGBTQ community - even though it is heterosexual sex that is expected to pull past intravenous drug use as the primary passage of HIV infection.“ (FP, 3. Jänner 2017)