a-5022 (ACC-CHN-5022)

Nach einer Recherche in unserer Länderdokumentation und im Internet können wir Ihnen zu oben genannter Fragestellung Materialien zur Verfügung stellen, die unter anderem folgende Informationen enthalten:
 
In den ACCORD derzeit zur Verfügung stehenden Quellen konnten im Rahmen der zeitlich begrenzten Recherche kaum Informationen zur medizinischen Versorgung von Dialysepatienten und zur Möglichkeit der Nierentransplantation in China gefunden werden. Im Folgenden werden daher die gefundenen Informationen, sowie weitere allgemeine Informationen zur Gesundheitsversorgung angeführt.
 
Ein Artikel von People’s Daily, der offiziellen Zeitung der Kommunistischen Partei Chinas, vom Juni 2002 berichtet von einem Mangel an Spendernieren, sowie von hohen Kosten für PatientInnen während der Wartezeit:
“Some 5,500 people received kidney transplant operations in China last year, the highest number in Asia. In spite of this, there are still thousands waiting for kidney donations in order to treat their life-threatening diseases.
Monday's China Youth Daily reported that because of the big shortfall of kidney donations, most patients have to wait for six months to a year for kidney donations, during which time they spend a large amount on medical fees.
Less than one percent of kidney recipients are lucky enough to have kidney donated by their relatives. Most are transplanted with kidneys from people who have died, the newspaper said.” (People’s Daily, 25. Juni 2002)
Eine Reportage von Radio National der Australian Broadcasting Corporation (ABC) berichtet im Mai 2006 vom Ungleichheiten im Zugang zum chinesischen Gesundheitssystem. Dabei wird auch den Fall eines Diabetikers eingegangen, der Dialyse benötigt, und deren Kosten angeführt:
“The 302 People’s Liberation Army hospital in Beijing gained attention during the SARS outbreak as a hospital where patients were treated.
Today in the hospital’s dialysis unit, Chen Guorong sits by her husband, 56-year-old Li Hanshan as he undergoes one of his twice weekly dialysis sessions. Li is diabetic, blind and has a serious kidney condition. The doctors recommend three sessions a week, but the family can’t afford it.
Each session costs $78, including medicines and tests, Chen estimates her husband’s medical fees come to around $10,000 a year, about twice the basic annual salary of a doctor. She says the family is living on loans and handouts from relatives.” (ABC, 14. Mai 2006)
Auch von der US-amerikanischen Botschaft in Peking wird im April 2001 unter Berufung auf Beijing Youth Daily auf hohe Kosten für Dialyse hingewiesen:
„Euthanasia appears to be favored as a way out for some hospitalized Chinese who are in constant pain, or who fear that high medical care costs for chronic care (such as dialysis) may deprive their children of an education.” (US-Botschaft in China, 13. April 2001)
Ein Artikel aus Kidney International vom Jahr 2003, von dem ACCORD nur eine Zusammenfassung vorliegt, enthält Informationen zu Dialyse:
“Both hemodialysis and peritoneal dialysis are widely used in China, with approximately a 40 to 50% survival rate in three years. About two thirds of the end-stage renal disease (ESRD) patients received erythropoietin; however, the hematocrit levels of most cases are less ideal. A variety of sources, mainly from the government, in several big cities provide financial support for ESRD dialysis, which has already become a heavy burden to public health. About 5000 patients receive renal transplantation every year in which the organs are mainly from brain dead cadavers.” (Kidney International, 2003, S.108-110)
Da der Artikel kostenpflichtig ist, konnte nicht überprüft werden, ob nähere Informationen zur Verfügbarkeit von Dialyse oder Nierentransplantation im Volltext enthalten sind. (Der Artikel kann auf der Webseite Nature.com für 30,- US-$ erworben werden.) Autor des Artikels ist Shanyan Lin, Präsident der Chinesischen Gesellschaft für Nephrologie und Nephrologe der Shanghai Medical University, seine E-Mail-Adresse laute nach Angaben aus dem Artikel: shanyan_lin@hotmail.com (seitens ACCORD wurde nicht versucht, Kontakt aufzunehmen).
 
Eine Online-Datenbank über Dialysezentren liefert 12 Suchergebnisse für China, ein Großteil davon in Shanghai (Global Dialysis, ohne Datum). Es konnten im Rahmen der zeitlich begrenzten Recherche keine Informationen über die Zuverlässigkeit dieser Datenbank, oder darüber, wie die Informationen darauf gesammelt werden, gefunden werden.
 
Es konnten weiters zwei chinesische medizinische Journals zu Dialyse und Organtransplantation gefunden werden. Sie konnten im Rahmen der zeitlich begrenzten Recherche jedoch nicht ausgewertet werden (die Artikel sind zum Großteil nur auf Chinesisch verfügbar):
Chinese Journal of Dialysis and Artificial Organs
http://txyrgqg.periodicals.net.cn/gyjs.asp?ID=2610210 (Zugriff am 4. September 2006)
Chinese Journal of Nephrology Dialysis & Transplantation
http://szbytxsyzzz.periodicals.net.cn/gyjs.asp?ID=2609903 (Zugriff am 4. September 2006)
Allgemeine Informationen zum Gesundheitssystem
Die Congressional-Executive Commission on China des US-Kongresses (CECC) berichtet im Jahresbericht 2005 (im Oktober 2005 veröffentlicht) über Armut in ländlichen Gebieten und Gesundheit:
„The central government is taking steps to address public health issues associated with a crumbling rural health infrastructure and rural poverty. During the 1980s, the government abolished its previous rural healthcare system, which was based on village clinics staffed by ‘‘barefoot doctors’’ and financed by cooperative insurance. Central government authorities, however, did not establish a substitute system to replace the old healthcare regime. As a result, most Chinese farmers could not afford the high cost of treatment. By 2002, the central government was encouraging the formation of rural healthcare cooperatives, which receive local government subsidies and cover the medical expenses of any farmer who can pay a modest annual premium. The central government established 12 rural medical cooperatives in Liaoning province in early 2005, and provincial governments announced similar programs at the same time in other areas of China, including pilot programs in five cities and counties in Sichuan province. By April, about 1.04 million farmers in Sichuan had received reimbursement for medical expenses. The success of this program has stimulated local government efforts to build township medical centers that would provide a higher level of healthcare after citizens exhaust the resources available from local medical cooperatives.
While these efforts at reconstructing the rural healthcare system are promising, senior Chinese officials have acknowledged that serious challenges remain. Critical evaluations of China’s healthcare system began to cascade into the public view beginning in late July 2005, when Ge Yanfeng, a senior State Council researcher, questioned the fairness and efficiency of the medical and health system. The poorest residents in rural areas frequently do not enroll in the cooperatives because they cannot afford the required fee. For participants, the cooperative plan covers only between 30 and 40 percent of hospitalization costs, leaving many farming families in debt after serious illness. As many as 50 percent of farmers who fall ill do not seek healthcare for economic reasons, according to a number of reports, and half of all children who die in rural areas have not received medical treatment. Malnourishment among rural children also remains a serious problem.” (CECC, 11. Oktober 2005, S.72)
Ein ausführlicher Bericht zur Lage des chinesischen Gesundheitssystems wurde von der United Nations Health Partners Group in China im Juli 2005 veröffentlicht, siehe dort für Details zu Reformen, Finanzierung, Qualität und Problemen (United Nations Health Partners Group in China, Juli 2005).

Siehe auch einen Artikel von BBC vom März 2006 zu den Kosten für Patienten in China
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4763312.stm  (BBC, 2. März 2006) Siehe für eine Kurzübersicht über die Zusammensetzung der Gesundheitsausgaben auch WHO, 2006.
Diese Informationen beruhen auf einer zeitlich begrenzten Recherche in öffentlich zugänglichen Dokumenten, die ACCORD derzeit zur Verfügung stehen. Diese Antwort stellt keine Meinung zum Inhalt eines bestimmten Ansuchens um Asyl oder anderen internationalen Schutz dar. Wir empfehlen, die verwendeten Materialien zur Gänze durchzusehen.

Quellen:

 Allgemeine Informationen zum Gesundheitssystem