
Report on

THE MALKEVICH
 PROPAGANDA MACHINE
THE WAGNER-ALLIED NETWORK  

IN UKRAINE



CONTENTS
Introduction 	� 2

The arduous journey of a propagandist apparatchik with ties to the Wagner Group� 5

In the United States’ crosshairs� 6

Yevgeny Prigozhin, a useful associate� 6

REFERENCE > The FZNC, a very political foundation� 7

The opportunity of war� 8

FOCUS > Yevgeny Prigozhin, a former thug in the Kremlin’s employ � 9

The Malkevich propaganda machine in Ukraine� 10

The big guns � 10

INTERVIEW > Alexander Malkevich and the concept of “media volunteering”� 11

Soviet-style propaganda� 13

The Wagner Group’s shadow� 14

FOCUS > A very committed influencer� 15

1

2

I 2 I

Alexander Malkevich took over audiovisual propaganda in the occupied territories of Ukraine 
in July 2022. Local projects of television channels that occupation authorities had developed 
since the invasion in late February were suddenly abandoned in favour of this new system, 
centred on three media outlets.

In Melitopol, the administrative centre of the Zaporizhzhya region, Malkevich created ZaMedia, made 
up of a TV channel, a radio station, and several local editorial offices. In Kherson, he launched a new 
local chain, Tavria TV. In Mariupol, Malkevich relied on the resources of Sankt-Peterburg, a channel 
he runs, to support a new channel, Mariupol 24.



A WAGNER ASSOCIATE’S MEDIA RAID 

Information (or propaganda) is, by definition, a major factor in hybrid warfare. In Ukraine, Russian forces 
are not satisfied with simply bombing and destroying Ukrainian television towers. Beyond the weakening 
of communications resources, they are working tirelessly to disseminate Moscow propaganda to residents 
of occupied zones.

In these newly “annexed” territories in southern Ukraine, Alexander Malkevich, a man with ties to Yevgeny 
Prigozhin, boss of the Wagner Group’s mercenaries, has officially taken on this task. To build a new media 
system responsible for spreading the Kremlin’s word, this mysterious apparatchik recruits in Russia. He 
has drawn heavily from his contacts in Saint Petersburg, his, and President Vladimir Putin’s, hometown.

RSF has investigated Malkevich’s activities in this “New Russia” (“Novorossiya”), the name he has given 
to southern and eastern Ukraine, drawing on a tsarist concept that was brought up to date by Vladimir 
Putin. Officially a volunteer, this veteran journalist has succeeded in creating, in record time, a media group 
in the Zaporizhzhya region, a television channel in Mariupol and another in Kherson, whose editorial staff 
withdrew to Henichesk after Ukrainian forces liberated the city.

Closer to their audience than the Russian Federation channels, these local media outlets aim, by spreading 

their propaganda, to “perfect” the integration of Ukrainians into the Russian state.

In the office of the 'PMC Wagner Centre', associated with the founder of the Wagner private military group (PMC) Yevgeny Prigozhin, during its 
official opening in Saint Petersburg, on November 4, 2022. © Olga Maltseva/AFP

I 3 I

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/04/18/understanding-novorossiya-the-latest-historical-concept-to-get-worried-about-in-ukraine/


I 4 I

Kyiv

ROMANIA

POLAND

BELARUS
RUSSIA

UKRAINE

MOLDOVA Mariupol

Moscou

Kherson 

DonetskZaporizhzhya

Melitopol

Henichesk

Kyiv

Moscow

Saint Petersburg

The entrance of the PMC 
Wagner (Private Military 
Company) Tower. 
©Olga Maltseva/AFP



Alexander Malkevich on the 
stage at the “International Media 
Forum” in Pskov, Russia,  
on 28 November 2022. 
©Telegram alexandr_malkevich 

1 / �THE ARDUOUS JOURNEY OF A PROPAGANDIST 
APPARATCHIK WITH TIES TO THE WAGNER 
GROUP

“Maybe in a few years I can be a Pulitzer Prize winner”, Malkevich told a journalist 
from Foreign Policy, an American publication, in 2018. At the time, he headed 
“USA Really. Wake up Americans”,  a new English-language Russian media outlet, 
affiliated with a press agency belonging to Yevgeny Prigozhin, the notorious boss 
of the Wagner Group’s mercenaries (see sidebar, p. 9). On the site were posted 
articles with headlines such as “Man Served His Friends Tacos Made From His 
Severed Limb”, and “A High School Teacher Was Fired After Forgot [sic] the Name 
of a Transgender Student”.

Malkevich’s biography is full of twists and turns. Like Prigozhin, known for his close 
ties to the Russian president, Malkevich was born in Saint Petersburg in 1975, 
when the city still bore its Soviet-era name of Leningrad. Early on, as the USSR 
was collapsing, he launched his journalistic career in several local newspapers. 
Clearly ambitious, at age 23, he became editor-in-chief of a youth magazine, and 
subsequently worked in the press office of the local government and was elected 
to the municipal council of his hometown.

After completing a thesis on “mass communications in the electoral process”, he 
entered the television sector in Saint Petersburg, then in North Caucasus and in 
Siberia. In 2014, he launched a regional media group in Karachay-Cherkessia in 
just 146 days – a feat that landed him in the Russian book of records. Elected in 
2017 to the Civic Chamber of the Russian Federation, a secondary institution that 
functions as a government auxiliary, he attracted attention when he urged Russian 
media to expand abroad. In 2018, he quit the television channel he was running in 
Omsk, Siberia, to join Prigozhin’s USA Really media project in the United States.

	� “…  he attracted 
attention when 
he urged Russian 
media to expand 
abroad.”

I 5 I

https://foreignpolicy.com/2018/06/15/russian-troll-or-clumsy-publicity-hound-putin-russia-troll-factory-russia/
https://www.nbcnews.com/news/us-news/man-running-russia-s-newest-propaganda-effort-u-s-or-n883736
http://knigarekordovrossii.ru/rekordy/1218-samyy-korotkiy-srok-sozdaniya-regionalnogo-mediaholdinga-s-nulya


Alexander Malkevich in front of FBI headquarters 
in Washington, DC in 2018.  
© Instagram mccevich

IN THE UNITED STATES’ CROSSHAIRS

But Malkevich’s American adventure was cut short. Soon after arriving in Washington 
in June, USA Really was evicted from its rented offices located just a short walk 
from the White House, in front of which a rally organised to mark the site’s launch 
flopped. The outlet’s Facebook page was blocked, and its Twitter account restricted. 
After another trip to the US capital for the midterm elections of November 2018, 
Malkevich was briefly interrogated at the airport by the FBI, just as he was leaving. 
A month later, he faced sanctions by the US government because of of his ties to 
Prigozhin, who eventually admitted to interfering in the American elections.

These Western sanctions earned Malkevich a promotion in December 2018 as head 
of the Civic Chamber’s media committee. He stepped up his appearances on polit-
ical and social programmes on federal TV channels, such as Piervy Kanal (Channel 
One), NTV, Rossiya 24, and Zvezda, the Defence Ministry channel. Vladimir Solovyov, 
the star anchor on Rossiya 1 and a denialist of Ukrainian statehood, regularly invites 
him as a guest on his shows.

Malkevich is considered one of the country’s three top experts on disinformation 
and boasts of exposing “‘fake news’ spread by the West”. On his Telegram channel, 
temporarily renamed “Media MalkeviZ”, with the “Z” marking support for the Russian 
invasion of Ukraine, the journalist has spoken of Western censorship and joked that 
he should get a medal for having been on at least four sanctions lists – the United 
States’ in 2018 and 2021, and the European Union’s and the United Kingdom’s in 
2022. Among members of Prigozhin’s circle, he is the only media boss to have been 
hit by sanctions, according to Russian investigative site The Insider. This information 
was confirmed by the investigative unit of the leading independent Russian media 
organisation, Meduza. “The expert” has held up the Wagner boss as an example 
and presented him as a role model, including in an interview granted to RSF in 
December 2022 (see sidebar, p.11).

PRIGOZHIN, A USEFUL ASSOCIATE

Once elected to the Civic Chamber, Malkevich continued his collaboration with 
Prigozhin, particularly in Africa. In 2019, he created the Foundation for National 
Values Protection (FZNC, see sidebar, p.7), a think tank also sanctioned by the 
United States on the grounds that “it is run by Malkevich on behalf of Prigozhin”. A 
few months later, the foundation’s lawyer, Nikolay Stolyarchuk, became the director 
of Patriot, the Wagner boss’ media group. In May 2019, two other foundation asso-
ciates were arrested in Libya, where Wagner forces were fighting in the civil war, 
for attempted interference in the country’s elections. One of them, Maxim Shugaley, 
even became the main protagonist of three films produced with the support of 
FZNC. Meant to highlight his captivity in Libya, these propaganda films sided with 
Marshal Khalifa Haftar, who was using the Wagner Group’s services in his war with 
the UN-recognised national unity government. Upon his release in 2021, Shugaley 
succeeded Malkevich as FZNC president.

Malkevich then became director of Sankt-Peterburg, a public TV channel on which 
Prigozhin has sought to increase his influence, according to a source close to 
him cited by News.ru. Malkevich accepted this role in regional TV despite it not 
seeming to live up to his ambitions. Winner, in 2020, of the “Leaders of Russia” 
contest organised by the president’s office to create a reserve of senior executives, 
Malkevich was considering running for parliament. “He is an excellent communicator, 

Yevgeny Prighozhin at the offices of the 
Wagner Centre PMC (Private Military 
Company), in late November 2022.  
©Telegram Prigozhin_hat

I 6 I

https://www.nbcnews.com/news/us-news/man-running-russia-s-newest-propaganda-effort-u-s-or-n883736
https://sanctionssearch.ofac.treas.gov/Details.aspx?id=26235
https://www.rfi.fr/fr/europe/20221107-evgu%C3%A9ni-prigojine-fondateur-du-groupe-wagner-admet-des-ing%C3%A9rences-dans-les-%C3%A9lections-am%C3%A9ricaines
https://kherson-news.ru/society/2022/11/01/59988.html
https://kherson-news.ru/society/2022/11/01/59988.html
https://t.me/alexandr_malkevich/12850%20-
https://lenizdat.ru/articles/1160722/
https://theins.ru/news/241112
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0126
https://news.ru/society/povar-putina-sozdayot-v-peterburge-mediaholding-iz-gosudarstvennyh-smi/
https://meduza.io/feature/2020/10/22/evgeniy-prigozhin-hochet-zanyatsya-politikoy-i-dazhe-mozhet-vydvinutsya-v-gosdumu


he knows how to talk to people”, one of his former employers said in an interview 
with Fontanka, an independent outlet in Saint Petersburg. “Political ambitions? I think 
he has them, he is superbly trained. I am sure he would be an excellent member of 
the State Duma. He is like a general, a professional above all. The second question 
is which side would he be fighting on?”

As director of the Sankt-Peterburg channel, Malkevich granted in March 2022 
a major contract to a company founded by the former editor-in-chief of two 
publications in Prigozhin’s press group, Timofey Sharbarshin. The latter would 
become editor-in-chief of the pro-government Moskovsky Komsomolets in Saint 
Petersburg, acting on behalf of Prigozhin, according to a News.ru source who wished 
to remain anonymous. Malkevich justified the expense of 75,000 euros a month – 
six times higher than the previous year – by pointing to the “information war being 
waged against [his] country”. Intended to promote the channel’s content on social 
networks and in the media, the spending was necessary given the “sums spent 
to produce fake news about Russia… which have already exceeded 300 million 
dollars”, he explained to Lenizdat.ru, an information portal for the Saint Petersburg 
media community.

Malkevich is at the forefront of claims against independent media, so-called “foreign 
agents”. Like his mentor, Prigozhin, he put himself in the spotlight, on the ground in 
Ukraine, from where he denounced the “traitors” to the country. Prominent among 
them were artists, NGO directors, and journalists who he said should be “banned”. 
He urged people to publish only on Russian social media, deeming the others 
extremists that should be blocked, which is now the case of Facebook, Twitter, 
and Instagram. In August 2022, Malkevich became one of the 25 most influential 
Russian journalists on Telegram, according to a ranking by TGstat.

 
THE FZNC, A VERY POLITICAL FOUNDATION

The Foundation for National Values Protection (FZNC), founded in 2019 and run by Malkevich 
until 2021, presents itself as a “not-for-profit organisation whose work is to protect the national 
interests of the Russian Federation”. Thus, the foundation “engages in the promotion of national 
values, the organisation of international patriotic activities and initiatives, discussion platforms, and 
roundtables”. Among them is the African Discussion Club: The FZNC boasts of being the major think 
tank specialised in Africa, and displays its partnership with the Association for Free Research and 
International Cooperation (AFRIC), a “community of experts and activists for the dissemination of 
objective information”. These two entities were sanctioned by the United States in 2021 for being part 
of Prigozhin’s network in Africa and serving as a “front for his influence operations”.

Since its founding, the FZNC has stood out for its involvement in dark affairs of influence and 
espionage. First, the foundation ran a campaign to support Maria Butina, the Russian spy arrested 
in the United States in 2018, to whom the FZNC transferred 5 million rubles (nearly 60,000 euros) 
to help her pay her attorney fees. Released at the end of 2019, she was welcomed at Moscow 
airport by Malkevich himself, and she then became one of the think-tank’s “experts”. Later, two of 
the organisation’s associates, including the current fund manager, were arrested in Libya in 2019 for 
interfering in elections there, where Wagner mercenaries were fighting in the civil war.

©Telegram alexandr_malkevich  

	 �“He is an excellent 
communicator, he 
knows how to talk 
to people”, one of his 
former employers 
said...

	 �“Like his mentor, 
Prigozhin, he put 
himself in the 
spotlight, on  
the ground in 
Ukraine, …”

I 7 I

https://www.fontanka.ru/2020/12/14/69627861/
https://www.fontanka.ru/2020/12/14/69627861/
https://lenizdat.ru/articles/1160392/
https://lenizdat.ru/articles/1160176/
https://t.me/alexandr_malkevich/8916
https://lenizdat.ru/articles/1160176/
https://tgstat.ru/en/ratings/journalists
https://www.state.gov/disarming-disinformation/yevgeniy-prigozhins-africa-wide-disinformation-campaign/


THE OPPORTUNITY OF WAR

Malkevich has enjoyed a career full of rewards. This opportunist likes to highlight 
all his actions and gestures taken on behalf of “Great Russia” on social media. He 
also attends international conferences and forums, where he keeps an eye out for 
chances to promote himself. “He is strange, someone without a strongly defined 
personality, who does not make an immediate impression”, recalled RSF Secretary-
General Christophe Deloire, whom Malkevich approached during the Paris Peace 
Forum in 2019.

The war in Ukraine and the occupation of new territories have been an opportunity 
for Malkevich, which he has seized by developing local propaganda networks and 
by promoting a series of initiatives to support the authorities, including launching a 
streaming platform and a poster campaign celebrating the occupation, helping to 
organise referendums on annexation, and sponsoring a recruitment campaign for 
occupation government personnel.

Summing up his activities in 2022 during an interview with a legal press agency, 
he claimed he was preparing a “manual on modern Russian journalism, which will 
explain the specifics of working in liberated territories”. He referred to a “purge” 
launched on 24 February, especially in the media sphere, calling for a “complete 
restructuring, a new framework, for the new needs of our  society”. The turning point 
of the “special operation”, he said, revealed to many people “the qualities of which 
they themselves had been unaware”.

The war and his activities in the occupied territories seem to have paid off. Malkevich 
had the honour of being invited to the Kremlin for the annexation ceremony. He 
also received the Government Media Prize from the Russian Prime Minister him-
self on 13 January 2023, awarded for significant professional achievements. The 
prime minister specified in his speech: “A major effort led to the spread of television 
stations in the liberated territories. The credit goes, among others, to Alexander 
Malkevich.”

Alexander Malkevich in a live connection from 
the self-proclaimed “Republic” of Donetsk 
with Russia’s Civic Centre for Referendum 
Observation during the public consultation 
designed to confirm the annexation of the 
occupied territories in September 2022.  
©Telegram alexandr_malkevich   

I 8 I

https://zp-news.ru/society/2022/10/15/47909.html
https://www.rapsinews.ru/human_rights_protection_news/20221227/308583949.html
http://government.ru/news/47525/


FOCUS 

Yevgeny Prigozhin,  
a former thug in  
the Kremlin’s employ

Nicknamed “Putin’s chef”, Yevgeny Prigozhin has forged a 
nefarious reputation in Russia and abroad as he rose from 
petty hoodlum in 1970s Leningrad to boss of the Wagner 
Group’s mercenaries and henchman of the Kremlin. After nine 
years in prison for banditry and theft, he converted himself 
in 1990 into a successful hot dog vendor, then moved on 
to make his fortune in catering with the Concord Group, 
founded in 1995. He began to develop a special relationship 
with Vladimir Putin, a regular customer at his luxury restaurant 
in Saint Petersburg, and won major public contracts.

The businessman didn’t just feed the Kremlin. He invested 
in propaganda, founding a troll factory called the Internet 
Research Agency (IRA) in 2013, then the RIA FAN news 
agency and, in 2019, the Patriot media group. At the same 
time, he never hesitated to threaten and sue independent 
journalists investigating its activities. He also became an 
instrument of Russian power and strategic interests by creating a private military company 
called the Wagner Group in 2014. The countries where he has so far sent his mercenaries 
include Ukraine’s Donbas, the Central African Republic, and Syria. Several of his companies have 
been subjected to European and American sanctions. Long a man in the shadows, he recently 
demonstrated his ambition to gain notoriety in Russia and on the international stage by admitting 
to having interfered in US elections and to being the Wagner Group’s founder. The former 
gangster even inaugurated, on 4 November 2022, a Wagner Group Centre in Saint Petersburg, 
modelled on the Trump Tower in New York – quite the symbol.

Inside the Wagner PMC (Private Military Company) Tower. ©Olga Maltseva/AFP

I 9 I

https://www.francetvinfo.fr/monde/europe/manifestations-en-ukraine/guerre-en-ukraine-le-groupe-paramilitaire-wagner-ouvre-son-premier-qg-officiel-a-saint-petersbourg-en-russie_5458147.html


2/ �THE MALKEVICH PROPAGANDA MACHINE  
IN UKRAINE

In June 2022, Malkevich officially began his mission in the occupied territories 
of southern Ukraine. He took lengthy leaves of absence from his job as director 
of the Sankt-Peterburg TV channel, and by getting so involved in this “volunteer” 
work – according to him – he managed to create, in just a few months, a regional 
broadcasting mini-empire to benefit the Kremlin. Launching a media group and two 
television stations a month before annexation “referendums” required the urgent 
mobilisation of significant human and material resources –  a real challenge in cities 
that were often devastated, looted, and emptied of much of their population.

THE BIG GUNS

“I want this project entered in the country’s book of records, because the holding 
company was set up in 15 days, and the regional channel launched from scratch 
in 10 days”, Malkevich boasted in a 23 September 2022 interview with Business 
Online, an online economic publication based in Tatarstan. He was talking about 
the creation of the ZaMedia group in Melitopol, the administrative centre of the 
Zaporizhzhya region. The holding company has allowed a new television channel 
to establish itself as the main propaganda media outlet, to the detriment of MTV+, 
which belonged to the head of the local occupation administration. Under the name 
ZaTV, the channel began broadcasting on 1 August, from a studio adjacent to a TV 
tower seized by the Russian armed forces.

In Kherson, until his arrival, the occupation authorities 
relied on an existing channel to spread their 
propaganda, but Malkevich launched and imposed 
the brand new Tavria TV. Taking over studios from 
Suspilne, a Ukrainian public media group, which had 
been looted by Russian forces, the channel began 
broadcasting on 15 August. After Ukrainian forces 
liberated the city of Kherson three months later, 
the Tavria TV newsroom retreated to Henichesk, a 
small town in the west of the Kherson oblast, which 
had become the administrative centre of the still-
occupied zone of this region.

In devastated Mariupol, where many residents lacked 
electricity, Malkevich acquired for his Mariupol 24 channel a relatively well-preserved 
and well-placed building with the necessary infrastructure for his project. According 
to accounts gathered by RSF, it was repaired in record time by Russian workers 
specially dispatched to the site. In October, Malkevich even announced a donation 
of new windows for the studio – a real luxury in this heavily bombarded and looted 
city. Once again, Malkevich’s arrival stopped a decision to launch another channel, 
Novy Mariupol, which was apparently ready to start broadcasting. 

To launch his media outlets, Malkevich relied on the resources of local administra-
tions, as well as on a fund with obscure donors that he created in 2017, renamed the 
“Fund for the Development of New Media” in October 2022. Another source was 

	 �“In Kherson, …, 
Malkevich launched 
and imposed 
the brand new 
Tavria TV”

Tavria TV communications director Serafim 
Ivanov appears on his TV channel in a T-shirt 
with the letter Z, which has been the symbol of 
support for the Russian armed forces since the 
start of the war in Ukraine.   
©Telegram alexandr_malkevich  

I 10 I

https://www.business-gazeta.ru/article/564522
https://imi.org.ua/news/v-okupovanomu-melitopoli-vidkryly-novyj-propagandystskyj-telekanal-i47055
https://suspilne.media/240088-vijskovi-rf-rozikrali-suspilne-herson-a-teper-stvoruut-propagandistskij-kanal/
https://zp-news.ru/society/2022/10/18/48607.html
https://t.me/alexandr_malkevich/10146


INTERVIEW 

Alexander Malkevich  
and the concept of  
“media volunteering”

Though targeted by sanctions due to his 
ties to Prigozhin, Malkevich has always 
denied working for the Wagner Group 
founder. During an interview with RSF, he 
held fast to his position: “How can you think, when I ran the main media resource of 
Smolny [Saint Petersburg governor Alexander Beglov’s residence] for two years, that I 
am in any way linked to the chairman of the board of the Patriot media group [Prigozhin]? 
The answer is obvious – they are irreconcilable enemies.” He failed to mention that 
his appointment as director of the Sankt-Peterburg TV channel occurred before 
relations between the two men broke down.

Malkevich confirmed that he has launched new media outlets in southern Ukraine, 
but he was vague about his official role: “I simply help colleagues with advice. I lead 
master classes. I actively participated in the creation of the Kherson and Melitopol TV 
channels. It is common knowledge that I have created and run many TV channels in 
different parts of the Russian Federation, so I have some experience that I have generously 
shared with colleagues.”

In his view, his involvement in southern Ukraine comes down to voluntary 
mentoring: “I am a member of Russia’s Civic Chamber, and in our country, humanitarian 
and volunteer work are welcomed and encouraged. What I do in the new territories is 
media volunteering[….] I work as a producer on several media projects. I am also able, 
in my free time, to implement humanitarian actions.” This does not explain in what 
capacity he signed an agreement on 4 August 2022 creating the Mariupol 24 
channel. He concluded: “The overwhelming majority of Russians greatly admire what 
Mr. Prigozhin is doing on the frontlines.”

Alexander Malkevich poses with Vadim Kucher,  
director of ZaMedia (to his left), and Vadim Ivanov, first 

director of the ZaTV channel (on his right),  
at the launch of the ZaMedia company,  

in Melitopol in August 2022.  
©Telegram alexandr_malkevich

I 11 I

https://meduza.io/feature/2022/02/09/kazhetsya-aleksandra-beglova-okonchatelno-pogubili-sneg-musor-i-vliyatelnye-lyudi-gubernator-peterburga-uydet-v-otstavku-kem-ego-zamenyat


the Sankt-Peterburg channel that he runs. For example, on behalf of his channel, 
he signed a cooperation agreement with a TV channel from the Donetsk region 
to launch Mariupol 24, on 4 August, the contents of which remain secret. Above 
all, this public media executive grants himself such long leaves of absence for his 
volunteer work that he rarely returns to Saint Petersburg. Malkevich spends much of 
his time putting himself in the spotlight almost every day, in an online diary and on 
social media, wearing a t-shirt with the Z logo in support of the war, as he wanders 
around the newly occupied territories. His absence from the job did not prevent his 
reappointment as chief executive on 30 January 2023.

However, Malkevich’s high-speed operation faces a scarcity of human resources. 
Few of the Ukrainian journalists who stayed behind in the occupied territories were 
willing to collaborate with propaganda media, despite attractive remuneration given 
the local context – 30,000 rubles (about 350 euros) a month, for example, in the 
devastated city of Mariupol, according to our sources. To remedy this, he drew from 
the Russian talent pool, in particular that of his hometown of Saint Petersburg, 
betting on attractive salaries.

In a private telephone message obtained by RSF, a Saint Petersburg recruiter, on 
behalf of Malkevich, offered a Russian journalist “a job under the aegis of the pres-
idential apparatus and Prigozhin’s men” in the new territories. The recruiter invited 
the journalist to set his own salary and to bring his team with him, colleagues who 
would be paid at least 200,000 rubles a month net (about 2,300 euros), plus living 
expenses – or about four times the average salary in Russia, according to the most 
recent official statistics from Rosstat. The recruiter even promised 150,000 rubles 
(about 1,700 euros) for new trainees. “They don’t know how to work professionally”, 
said the journalist who was approached, asking to remain anonymous for fear of 
reprisals. “This is why…they always need easily exploited people to do everything 
for them.”

Leadership of these new local channels is entrusted to Russian journalists known 
for their loyalty to the Kremlin or to members of the Saint Petersburg branch of the 
Battle Brotherhood, a group that supports patriotic education and Russian fight-
ers, a recruitment pool for the Wagner Group. Its role came to light in 2017 after 

the execution in Syria of one of its members who 
had joined the mercenary force. Serafim Ivanov, 
a leading member of the Brotherhood in Saint 
Petersburg, was hired as director of the commu-
nications department of Tavria TV in Kherson; 
Malkevich described him as his “assistant”. Ivanov 
also runs the local branch of Yunarmiya, a Russian 
military-patriotic youth movement.

Another Battle Brotherhood member,  Vadim 
Kucher, a Saint Petersburg politician, took over as 
head of ZaMedia in Melitopol. Malkevich entrusted 
the top role in ZaTV to a Russian journalist who 
had long worked for state television, Vadim Ivanov, 
before transferring it to Yulia Shamal. She is known 
for launching a TV show hosted by notorious 
Russian spy Anna Chapman, who was returned 
to Russia by the United States in a prisoner swap 

	� “Leadership of these 
new local channels 
is entrusted to 
Russian journalists 
known for their 
loyalty to the 
Kremlin…”

Vlada Andreyeva and Myroslava Butenko, 
two minors recruited by Alexander Malkevich 
as presenters, in the studios of Zvezda, the 
Russian defence ministry’s TV channel, on 
8 December 2022.  
©Telegram alexandr_malkevich  

I 12 I

https://imi.org.ua/news/okupanty-zapustyly-v-mariupoli-svij-propagandystskyj-telekanal-i47538
https://spbdnevnik.ru/news/2022-08-19/aleksandr-malkevich-chem-dalshe-otodvigaetsya-liniya-fronta-tem-spokoynee-stanovitsya-zhitelyam
https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/Ejegodnik_2021.pdf
https://www.svoboda.org/a/28780863.html
https://t.me/alexandr_malkevich/10650
https://spb.mk.ru/social/2022/08/18/sila-v-pravde.html
https://spb.mk.ru/social/2022/08/18/sila-v-pravde.html
https://spb.mk.ru/social/2022/08/18/sila-v-pravde.html
https://t.me/alexandr_malkevich/9992
https://parismatch.be/actualites/societe/123817/lincroyable-destin-danna-chapman-despionne-russe-a-entrepreneuse


in  2010. Less prominent journalists recruited in Russia work in the shadows, such 
as Oleg Klokov, a former employee of RT (formerly Russia Today) who was killed in 
an artillery strike during the Russian army’s evacuation of Kherson.

Malkevich has also recruited civil servants and propaganda media managers who 
have worked for the self-proclaimed “Donetsk People’s Republic” (DNR) in eastern 
Ukraine. This group includes, among others, Alexander Bernatovich, a journalist with 
the Information Ministry of the DNR, who became head of Mariupol 24.

However, reinforcements from Russia and Donetsk have not sufficed to make 
up for the scarcity of local journalists, so Malkevich embarked on an urgent local 
recruitment campaign. On 10 August, he opened a journalism school in Kherson 
sponsored by RT director general Aleksey Nikolov, not to train staff, but to recruit 
them. On 3 September, Malkevich signed an agreement between Mariupol 24 and 
the University of Mariupol to teach “journalism”. Vladislava Andreyeva (also known 
as Lugovskaya), a 16-year-old high school student from Kherson, with no degree 
or professional experience in journalism, became Tavria’s “star” presenter. She was 
awarded the Kremlin Medal for Courage on 8 March, International Women’s Day.

The new recruits sometimes take internships in Saint Petersburg, such as another 
young “star” of Mariupol 24, Ksenia Misyurevich. These trips were jointly financed by 
Malkevich’s Fund for Development of New Media and the Sankt-Peterburg channel. 
Miroslava Butenko, a student and model recruited as a journalist at the age of 15 
by ZaTV in Melitopol, explained her motivation in these words: “I do it for the good 
of the people. I present the image of happy people who live in an advanced country, 
of young people who assure its development.”

SOVIET-STYLE PROPAGANDA

The statements made by these new media aim, in fact, to make local populations 
support the Kremlin’s vision of the world and accept the integration of the occupied 
territories into Russia. “A very important challenge”, Malkevich said. “We have to tell 
the inhabitants of the new regions about the big and beautiful country they belong 
to”, said this champion of “New Russia” (Novorossiya), which historically takes in 
the territories of eastern and southern Ukraine, as Malkevich noted in an interview 
with the RAPSI agency in late December 2022.

Even though, as soon as towns were occupied by Russian 
forces, residents were flooded with programming from fed-
eral state television, the local media have played an essential 
role in giving credibility to the propaganda rhetoric. Their 
agenda is essentially positive, like Pravda (“Truth”), the offi-
cial newspaper of the Communist Party under the USSR. 
Numerous reports overstate the achievements of the occu-
pation administration – including roads, fuel prices, repair 
works – citing statistics, presentations of annual plans, and 
officials’ statements. No dissonant voices are transmitted 
and interviewees follow the pro-Kremlin line. Journalists at 
these channels provide abundant coverage of humanitarian 
actions by the ”liberators”, above all where children and the 
distribution of gifts are concerned.
 

	 �“Malkevich has 
also recruited 
civil servants and 
propaganda media 
managers who 
have worked for 
the self-proclaimed 
“Donetsk People’s 
Republic” (DNR) in 
eastern Ukraine.”

Vladimir Medinsky, former culture minister of the Russian Federation on TavriaTV. 
©Screenshot Tavria TV

I 13 I

https://imi.org.ua/en/news/russian-propagandist-dies-in-occupied-kherson-i48516
https://imi.org.ua/en/news/the-occupiers-launch-their-propagada-tv-channel-in-mariupol-i47543
https://admin-gorlovka.ru/film-zhurnalista-ministerstva-informatsii-dnr-aleksandra-bernatovicha-gorlovka-territoriya-podviga/
https://admin-gorlovka.ru/film-zhurnalista-ministerstva-informatsii-dnr-aleksandra-bernatovicha-gorlovka-territoriya-podviga/
https://most.ks.ua/news/url/kursi_propagandistiv_v_hersoni_pid_patronatom_okupantiv_rozpochala_robotu_mediashkola/
https://t.me/alexandr_malkevich/9718
https://ria.ru/20230308/nagrady-1856571049.html
https://t.me/alexandr_malkevich/9708
https://t.me/alexandr_malkevich/11202
https://lemonn.agency/user/mirdojd
https://zp-news.ru/society/2022/10/15/47909.html
https://rvio.histrf.ru/activities/news/novorossiya-vozvrashenie-prezentaciya-knigi-aleksandra-myasnikova
https://www.rapsinews.ru/human_rights_protection_news/20221227/308583949.html
https://t.me/ZaTV_Media/7048
https://t.me/mariupol24tv/22158


A second axis of this propaganda has focused on erasing Ukraine’s past. 
The channels hammer home the message that a return to the past is 
impossible. Extensive coverage of visits by Russian officials  is generally 
accompanied by interviews about integration, such as one in January 
2023 by Sergey Kiriyenko, the first deputy chief of staff of the Russian 
presidency, who was appointed to administer the occupied territories. The 
pseudo-referendums on annexation in September 2022 were presented 
as a free choice in favour of Russia. Bureaucratic procedures of the new 
regime guided the delivery of practical information to residents on mat-
ters such as travel passes, taxes and related issues. Reports cover events 
organised to promote Russian culture and explain it to the people. Tavria 
TV broadcasts, for example, lectures on history by former Culture Minister 
Vladimir Medinsky, who leads the Russian delegation for negotiations 
with Ukraine, and is a notorious historical revisionist.

More or less direct threats are the key to securing compliance. The new channels 
have reported in detail on the fight against “traitors”, deterring any hint of rebellion. 
However, the rhetoric is adapted to the Ukrainian audience, so as not to antago-
nise the local population. “Security forces call on former employees of the region’s 
educational institutions, deceived by Kyiv propaganda, to voluntarily turn over the 
documents they have stolen. Otherwise, they could be held liable under the relevant 
provisions of the Russian penal code”, ZaTV announced, for example, in mid-Jan-
uary 2023. Every new law to punish “domestic enemies” is reported. Meanwhile, 
the alleged mistreatment of civilians by the Ukrainian army is played up, and the 
actions of Russian forces are highly valued, along the lines of a report on displaced 
residents of Bakhmut: “All thanked the Wagner fighters for having saved them.”

 THE WAGNER GROUP’S SHADOW

The propaganda machine set up by Malkevich in the occupied territories of southern 
Ukraine is part of Prigozhin’s strategy to strengthen his media influence in Russia. 
Until last fall, the Patriot media group and Wagner Group boss denied having formed 
the private military company, even suing journalists who established a connection. 
Today, he shows up on the frontlines in the company of his “soldiers” and confirms 
his ambition to take control of information in the ongoing war.

Malkevich is not the Wagner Group’s only media pawn in Ukraine. The media 
entrepreneur announced a plan to work in the occupied territories with Alexander 
Ionov, his “fellow fighter”. Together, they worked to free Russian spy Maria Butina, 
imprisoned in the United states. Indicted in the United States for interference in the 
American elections, and sanctioned for having spread Russian propaganda under 
Prigozhin’s aegis, Ionov has also written letters to Russian authorities to condemn 
independent media, such as Meduza, accusing them of being “foreign agents”.

This “anti-globalist” activist businessman heads the charitable foundation of the 
Readovka news site, which seems to be controlled by Prigozhin. The outlet’s editorial 
line has significantly changed with the arrival of many former employees of “Putin’s 
chef”, reported, in March 2022, the independent Saint Petersburg outlet Rotonda. 
Readovka’s articles, which openly support the “special operation” in Ukraine, focus 
especially on the Wagner Group’s exploits.

	� “More or less direct 
threats are the 
key to securing 
compliance. The 
new channels 
have reported in 
detail on the fight 
against “traitors”, 
deterring any hint of 
rebellion.”

Headlines of lead stories on the ZaTV Telegram 
channel on 26 March 2023: 
“- Under good protection. Today marks the 
23rd anniversary of Vladimir Putin’s election as 
president of Russia. 
- Cultural Enrichment. The Zaporizhzhya region 
will be able to have it own theaters.”
Screenshot ©Telegram ZaTV_Media

I 14 I

https://t.me/ZaTV_Media/6769
https://t.me/mariupol24tv/18997
https://t.me/mariupol24tv/18997
https://meduza.io/en/feature/2022/06/10/the-viceroy
https://t.me/tavriya_kherson/1947
https://t.me/ZaTV_Media/5817
https://t.me/ZaTV_Media/5159
https://t.me/ZaTV_Media/4974
https://www.lemonde.fr/idees/article/2018/06/09/vladimir-medinski-ministre-russe-de-l-inculture-et-de-la-propagande_5312227_3232.html
https://t.me/ZaTV_Media/5981
https://t.me/mariupol24tv/22181
https://t.me/OpposeCensure/4649
https://t.me/alexandr_malkevich/12058
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0899
https://www.bbc.com/russian/news-62350705
https://meduza.io/feature/2021/05/20/poznakomtes-s-aleksandrom-ionovym-chelovekom-kotoryy-napisal-donos-na-meduzu-potrebovav-priznat-ee-inostrannym-agentom
https://t.me/rotondamedia/3296


FOCUS 
A very committed influencer

On 22 August 2022, Malkevich launched his own daily online talk show, entitled “Malkevich Live. Streaming 
from the New Territories”. The show, which runs for about an hour, with three or four guests, is streamed live on 
social media. The aim is to report on the “peaceful life” (Malkevich’s term) in the occupied territories. Deputies 
from the Duma rub shoulders with local collaborators, Russian cultural figures, and second-rate political experts.
Together, they spread Kremlin propaganda. The shows are regularly supplemented by “documentaries” with 
titles as evocative as “Biological Laboratories in Ukraine”, or “Maidan, the Point of No Return” – which evoke 
the alleged “horrors and suffering that the inhuman Ukronazi regime inflicted in Donbas”, to use the words of 
Malkevich. 

Entire concerts of patriotic songs are also broadcast. The programme’s Telegram channel regularly runs playlists 
and clips, along the lines of “Stand Up, Russia”. This video by Russian artist Yan Osin evokes, over the course of 
four minutes, “holy Russia”, the USSR, the Nazis, “Europe gone crazy”, the Olympic Games and Russian ballet, 
the American Satan and Daria Dugina, the Russian ultra-nationalist activist who was assassinated on 20 August 
2022. She was also the daughter of an ideologist said to be close to Putin. All this against a backdrop of images 
of Russian military manoeuvres, Soviet archival content and crude photo montages. The clip, said Malkevich, 
is so “dynamic and inspiring” that he feels “the imminent victory of [his] great Russia”.

Initially launched on Rutube, the Russian video hosting service, the show has also been, since January 2023, 
broadcast by Sankt-Peterburg, the television channel that Malkevich runs, and by ZaTV, the station he created in 
Melitopol. This talk show, “broadcast live from territories liberated from the Nazis” is co-anchored by Konstantin 
Pridybailo, who is also linked to Prigozhin. This RT journalist is a regular commentator on Ria FAN, the main 
media property of “Putin’s chef”. Barely one month after the invasion began in a public meeting followed and 
covered by Ria FAN, he promoted an initiative to support the war effort of Cyber Front Z, a Saint Petersburg-
based troll factory that employs several and hundred people and is said by Russian media to be linked to the 
Wagner Group boss. Cyber Front Z recently made headlines news worldwide, following the assassination of 
ultra-nationalist blogger Vladlen Tatarsky, who was killed in a café owned by Prigozhin when he was set to 
speak at a conference of this organisation on 2 April 2 2023 in Saint Petersburg.

Yevgeny Prigozhin during a meeting of Cyber Front Z 
activists at his Saint Petersburg café, which was 

just targeted in an attack that took the life of military 
blogger Vladlen Tatarsky on 2 April 2023.  

Screenshot ©Telegram concordgroup_official

Logo of "Malkevich Live. Streaming from the  
New Territories”, Alexander Malkevich’s online talk show. 

©Telegram malkevich_live

I 15 I

https://tvspb.ru/news/2023/01/30/telekanal-sankt-peterburg-zapustit-strim-novyh-territorij-malkevich-live
https://t.me/malkevich_live
https://t.me/malkevich_live
https://t.me/malkevich_live/3
https://t.me/malkevich_live/1179
https://t.me/malkevich_live/1179
https://riafan.ru/23157436-informatsionnaya_voina_zapada_protiv_rossii_kiber_front_z_na_strazhe_bezopasnosti
https://www.severreal.org/a/kiber-front-z-kak-v-sotssetyah-sozdayut-kartinu-o-tak-nazyvaemoy-spetsoperatsii/31764759.html
https://www.france24.com/fr/europe/20230404-russie-qui-%C3%A9tait-vladlen-tatarsky-le-blogueur-tu%C3%A9-dans-une-explosion-%C3%A0-saint-p%C3%A9tersbourg


Prigozhin uses his Telegram channels and media company to directly short-cir-
cuit the army’s public communications, though they are the only legally admissible 
source of news on the “special operation” – at the risk of criminal proceedings. He 
also champions his singular concept of journalism, and is gaining influence as he 
seeks to increase his authority. A letter that the Wagner Group boss wrote to the 
Duma, the lower chamber of the Russian parliament, led to lawmakers adopting 
amendments decreeing penalties of up to 15 years in prison for any journalist who 
dares to cite his mercenaries’ criminal records. The former hoodlum had himself 
spent years behind bars and, in fact, recruited from Russian prisons, as shown in a 
video that went viral, promising prisoners their freedom in exchange for six months 
on the Ukrainian front.

The efforts made by Malkevitch and his Russian network are headed in one direc-
tion: officially, the objective is to contribute to building a vast pan-Russian media 
space at the service of the “new Russia”, which includes the occupied territories. 
This experiment, carried out by a Prigozhin co-conspirator, could just be the first 
step in a stranglehold on the Russian audiovisual sector by Wagner's boss – within 
which the "good little soldier" Malkevich would find a place worthy of his ambitions. 
In the wake of the troll factories on online media, this development would mark a 
new stage in the hybrid war waged in the Kremlin’s name against the West.

	 �“Prigozhin uses 
his Telegram 
channels and 
media company to 
directly short-circuit 
the army’s public 
communications, 
though they are 
the only legally 
admissible source of 
news on the ‘special 
operation’…”

Screenshot. Alexander Ionov, director of the charitable fund 
of Readovka and founder of the Anti-Globalist Movement, as 
a guest on the Malkevich Live talk show, 18 January 2023. 
©Telegram alexandr_malkevich

I 16 I

https://www.rbc.ru/newspaper/2023/03/02/63ff1e089a794759fc6b3cb5
https://www.rbc.ru/newspaper/2023/03/02/63ff1e089a794759fc6b3cb5
https://information.tv5monde.com/video/russie-le-chef-de-wagner-recrute-des-prisonniers


Secretary General: Christophe Deloire
Editor-in-Chief: Catherine Monnet
Editorial Secretary: Anne-Laure Chanteloup
Authors: Marianna Perebenesiuk, Jeanne Cavelier
Translator: Peter Katel
Editor: Penelope Smith 
Graphic Design: Stéphanie Barcelo

Port city of Russian-occupied Mariupol, on the Azov Sea, in southeastern Ukraine on April 8 2023. ©AFP



INTERNATIONAL SECRETARIAT - CS 90247 - 75083 PARIS CEDEX 02 - TEL. +33 1 44 83 84 84

WWW.RSF.ORG

REPORTERS WITHOUT BORDERS (RSF) works for journalistic freedom, 
independence and pluralism all over the world. Headquartered in Paris, 
with 13 bureaux and sections around the world and correspondents 
in 130 countries, it has consultative status with the United Nations 
and UNESCO.


