
REPORT
to the UN Committee against Torture

on infringement of the rights of journalists
and pressure on them

in connection with their journalistic activities

for the period
2012 - 2018 



Introduction

This report is submitted to the UN Committee against Torture within the framework of the review of
the sixth periodic report of Russia on the implementation of the Convention against Torture and Other
Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment, and aims to highlight cases of various forms of
pressure  and direct  physical  violence  against  journalists  in  connection  with  the  execution  of  their
journalistic activities, including in relation to the coverage of cases of torture and other ill-treatment by
state representatives.

This report was prepared by Russian NGO Committee against torture, coalition of international non-
governmental organisations World Organisation Against Torture (OMCT) and a number of journalists,
who carry out journalistic activities on the territory of the Russian Federation, in particular:

- Trade Union of Journalists and Media Workers (Pavel Nikulin);
- Internet media "Mediazona" (Anna Kozkina);
- Radio "Echo of Moscow" (Maxim Kurnikov);
- TV channel "Rain" (Timofei Rozhanskii);
- Kommersant (Anastasiia Kurilova);
- “Novaya Gazeta” (Ilia Azar);
- Swedish Radio (Maria Persson Löfgren);
- The center "Dossier" (Aleksandrina Elagina);
- Journalist Elena Mukhametshina;
- Journalist Dmitry Okrest.

Journalists  are  representatives  of  a  socially  important  profession  and  play  a  fundamental  role  in
informing  the  public  and  shaping  the  public's  views  on  socially  important  issues.  In  this  sense,
journalists are indispensable for the development and maintenance of a viable and transparent society
in all areas of public life, from cultural to political,  from social to scientific. Due to their constant
access to a wide audience, journalists have significant influence in a society. Public confidence in state
authorities is based on free discussion of socially significant issues in the media.

Journalists make a specific contribution to the protection of human rights by informing the public about
the  work  of  all  branches  of  government  and  observance  by  the  authorities  of  their  international
obligations, including in the area of the prohibiting of the use of torture and other ill-treatment. In
addition,  journalists  give  publicity  to  specific  cases  of  violence  by  state  agents  that  were  not
investigated by the authorities.

In this regard, the report aims to ensure that the experts of the UN Committee against Torture, having
become acquainted with the report,  ask Russia questions about putting pressure on journalists  and
obstructing their legitimate activities, including in connection with investigative articles about cases of
torture, and that Russia, in turn, would take into account the proposals made in the report, which are
likely to be capable to improve the situation of journalists in Russia.

The authors of this report state their desire to build an adequate interaction with the state authorities of
the Russian Federation. The state should guarantee the observance of the rights of all Russian and
foreign journalists on Russian soil and should not tolerate the adoption of illegal and discriminatory
law enforcement practice against journalists.



SECTION I

Physical violence, murders and intimidation against journalists and media workers, who conduct
journalistic investigations

Physical violence, intimidation and direct attacks on journalists have become commonplace in Russian
reality. Law enforcement authorities are extremely reluctant to investigate such attacks and rarely, if
ever, institute criminal cases in such instances. As a result, the perpetrators remain unidentified, and
their crimes go unpunished.
The most notorious incident of this kind was an attack in 2016 on journalists investigating torture and
enforced disappearances in the Chechen Republic.

To highlight cases of torture and enforced disappearances in Chechnya, litigated by the Russian human
rights organization “Committee against Torture”, the latter organized a press tour in the beginning of
March 2016 to which both Russian and foreign journalists were invited. They were: correspondent of
the Norwegian publication “Ny Tid” Øystein Windstad,  Maria  Persson-Löfgren of Swedish Radio,
Alexandrina Elagina of “The New Times”, photographer Mikhail Solunin, journalist of “Kommersant”
Anton  Prusakov,  journalist  Nikita  Protsenko  (pseudonym  Yegor  Skovoroda)  from  “Mediazona”,
Maxim Kurnikov from “Echo of Moscow” and Pyotr Ruzavin from TV channel “Rain”.

On the first day of the press tour, on 8 March, journalists went to Ingushetia to meet with clients of the
"Committee against Torture". They were demonstratively followed by a black, fully tinted “Mercedes”
car.

On 9 March, on the eve of the attack, the minibus was followed by a silver “Lada-Priora” with number
plate B504AT95 with two men inside, one of them carrying a walkie-talkie.

In  the  evening  of  9  March,  an  attack  was  carried  out  on  the  federal  highway "Kavkaz"  near  the
administrative  border  between  the  Republic  of  Ingushetia  and  the  Chechen  Republic  against  the
journalists and human rights defenders who participated in the press tour.

In the minibus, in addition to its owner and driver Bashir Pliyev, at the time of the attack there were the
press secretary of the “Committee against Torture” Ivan Zhiltsov, its lawyer Ekaterina Vanslova and the
following journalists: correspondent of the Norwegian publication “Ny Tid” Øystein Windstad, Maria
Persson-Löfgren of Swedish Radio, Alexandrina Elagina of “The New Times”, photographer Mikhail
Solunin, journalist of “Kommersant” Anton Prusakov, journalist Nikita Protsenko (pseudonym Yegor
Skovoroda) from “Mediazona”.

At approximately 19h13 several cars blocked the minibus. About 15-20 young people wearing masks
and  armed with sticks began to beat on the windows, shouting: "Come out, you are terrorists!"  The
attackers spoke Chechen among themselves.  The attackers dragged the journalists and human rights
defenders from the bus, chased them towards the traffic barrier and forced them into the ditch with
blows  of  wooden  sticks.  The  attackers  torched  the  minivan.  When  they  disappeared,  the  injured
journalists and human rights defenders stayed by the side of the road in the vicinity of the village of
Ordzhonikidzevskaya.

Almost all belongings of the participants of the press tour remained on the bus; perhaps some items
were  stolen  because  forensic  experts  later  found  no  traces  of  burnt  equipment  in  the  bus.



Since  there  was a  checkpoint  (called "Kavkaz")  near  the  site  of  the attack,  Ingush  police officers
quickly arrived on the scene. The victims were taken to the police station of the Sunzhensky district.
Bashir  Pliyev,  Maria Persson-Löfgren,  Øystein Windstad and Ekaterina Vanslova were hospitalized
with  head injuries  and concussions  of  varying severity.  In  addition,  Alexandra  Elagina  received a
serious injury to her leg – bone fracture, and Ivan Zhiltsov's nose was broken. The driver of the minibus
Bashir  Pliyev  received  the  most  serious  injuries  -  doctors  diagnosed  him  with  brain  concussion,
multiple bruises to head and trunk, and broken arms and legs. In addition, his minibus was completely
burnt.

Criminal case no. 16200056 was opened into these events. The case is currently being investigated by
the second department for the investigation of high-profile cases of the Investigative Committee of the
Republic of Ingushetia.

On the same day, just  a few hours after the attack on the journalists  and human rights defenders,
unidentified  armed  men  attacked  a  flat  located  at  the  following  address:  Republic  of  Ingushenia,
Nazranovsky district,  settlement of Yandare,  New Microrayon, 6, flat  no. 39, at  which staff of the
Committee  against  Torture  (Joint  Mobile  Group)  used  to  stay.  As a  result  of  this  attack,  personal
belongings of the human rights defenders, office equipment (laptops, a printer), case files of public
inquiries and other property of the human rights organization were stolen. Into these events criminal
case no. 16100032 was opened under Article 158(3) of the Criminal Code of the Russian Federation,
which is being investigated by officials of the Investigative Department of the Ministry of Internal
Affairs of the Republic of Ingushetia.

These incidents resonated widely and got the attention of Russian state officials.

President Vladimir Putin addressed the 9 March 2016 attack on journalists and human rights defenders
on  the  border  between  the  Chechen  Republic  and  the  Republic  of  Ingushetia  and  instructed  the
Ministry of Internal Affairs (hereinafter “MVD”) to investigate the incident.1

The press secretary of the Russian President, Dmitry Peskov, said the following about the incident:
"This is absolutely outrageous, this is absolute hooliganism. Judging from the available information,
people's lives have been put at risk. We expect that the law enforcement bodies of the republic will take
the most effective measures to search for and find the culprits of the attack, in order to properly ensure
the safety of human rights defenders, media representatives, and specifically these ones, but also in
general".2 Peskov further added that since the Republic of Ingushetia is one of the constituent entities of
the Russian Federation, it  should be noted that our law enforcement bodies at both the federal and
regional levels must pay attention to this matter.

In  turn,  the plenipotentiary representative  of  the President  of  the  Russian Federation  in  the  North
Caucasus Federal District, S.A. Melikov gave instructions to the heads of law enforcement agencies to
investigate the high-profile attack on human rights defenders and journalists.

The President of the Republic of Ingushetia, Yevkurov Yu-B.B., stated that law enforcement agencies
will take all measures to search for and detain the perpetrators, especially since relevant instructions
were given by Russian President Vladimir Putin.3

1 < http://www.interfax.ru/russia/497914 >

2 < http://www.interfax.ru/russia/497896 >

http://www.interfax.ru/russia/497914
http://www.interfax.ru/russia/497896


Immediately after the attack all victims were extensively questioned during several days at the police
station, the police received an audio recording of the attack with the voices of the attackers. After the
Kremlin announced that they were outraged by the incident, the head of the Investigative Committee
Alexander Bastrykin and the Prosecutor General Yury Chaika promised to take the investigation under
their personal control. Nevertheless, for more than a year and a half we have not seen any progress in
the investigation - and we are certain that in reality the investigation has been frozen and is not being
conducted. There is a feeling that no one is really looking to identify any of the perpetrators, let alone
those  who  ordered  this  crime.  This  is  further  evidenced  by  the  attempt  to  suspend  the  criminal
investigation last winter (the investigation was only resumed when news about it reached the media)
and the obvious unwillingness of the investigative authorities to show the victims' legal representatives
at least some documents - the investigator literally hid from the lawyer Andrei Sabinin, who represents
the interests of Egor Skovoroda and Alexandrina Elagina. After numerous attempts the lawyer managed
to obtain some documents (and these are formal orders, judging by which a real investigation is not
being  conducted).  Moreover,  the  lawyer  was  made  to  sign  a  non-disclosure  agreement  –  from
experience we know that in such cases this usually means one thing: the investigation is not being
conducted, but the investigators are trying in every possible way to prevent disclosure of this fact.

The above-mentioned attack, directly connected with the journalistic activities of the victims, received
wide  attention,  but,  unfortunately,  it  is  not  an isolated  one.  Until  now, there are  no results  in  the
investigations  into  the  death  of  Nikolai  Andrushchenko,  the  co-founder  of  the  newspaper  “Novy
Peterburg”, who died in April 2017 after he was beaten by unidentified assailants, and into the murder
of  Dmitry  Popkov,  the  editor-in-chief  of  the  social  and  political  newspaper  "Ton-M" (Minusinsk,
Krasnoyarsk Territory) in May 2017.

It is also worth noting that on 3 April 2017 a meeting was held in the central mosque in Grozny in
connection with an article in “Novaya Gazeta.” The meeting adopted a resolution, in which participants
promised the following: "Retribution will overtake the true instigators, wherever they are and whoever
they are, forever". The threats were related to the fact that in early April 2017 Novaya Gazeta published
an  article  about  mass  persecution,  torture,  arrests  and  killings  of  homosexuals  in  Chechnya.  The
Chechen authorities called the journalists' reports lies. The law enforcement bodies did not react to the
article in any way.

We believe that the authorities of the Russian Federation must oblige the investigative authorities to
take such cases under special control and conduct investigations into the crimes against journalists as
efficiently and quickly as possible. In this regard, we express our solidarity with the initiative of the
new chairman of the Russian Union of Journalists, Vladimir Solovyov, to legislatively expand the scope
of the Article 277 of the Criminal Code of the Russian Federation "encroachment on the life of a state
or public figure" to include journalists.

3 < http://www.interfax.ru/russia/497953 >

http://www.interfax.ru/russia/497953


SECTION II

Criminal prosecution and unlawful investigative actions against persons conducting independent
journalistic investigations

Criminal prosecution remains an effective type of pressure on journalists - even if the case does not end
with  a  conviction,  during  the  investigation  the  journalist's  liberty  is  often  limited  by  a  written
undertaking not to leave his/her place of residence. The number of instances of criminal prosecution of
journalists  and  bloggers  is  increasing,  and  bloggers  are  increasingly  being  exposed  to  it.  Of  47
instances of criminal prosecution in 2016, 19 involved bloggers.

Most often journalists and bloggers are accused of "criminal defamation". One of the most notable
cases of this kind was instituted against Saratov journalist  Sergei Vilkov,  who published materials
pointing to the possible connection of local deputy Sergey Kurikhin to the criminal underworld. The
journalist also made a statement that Kurikhin could have been involved in an attack on him. During
the year 2016 the case was examined in court and eventually returned to the prosecutor's office, but in
March 2017 the case was again sent to court. Prior to this, Vilkov, a fierce antifa activist, was charged
with administrative offences relating to Nazi propaganda because of posts in social networks, where he
talked about the views of ideological opponents.

There are also instances of prosecution of journalists or bloggers on more serious criminal charges.

For example,  Zhaloudi Geriyev, a journalist from Chechnya with "Caucasian Knot", was convicted
under Article 228 of the Criminal Code (illegal storage and carriage of drugs) and sentenced to 3 years
in a general regime penal colony. His term ends in April 2019.

According to the prosecution, Geriyev picked 160 g of wild cannabis from a field and on 16 April 2016
drove to the cemetery in the village of Kurchaloy, where he intended to smoke it, but he was stopped
by police, who found the prohibited substance in the course of a body search.

Geriyev claims that he was abducted from the bus stop in the Kurchaloy, while on his way to the airport
in Grozny, from where he was due to fly to Moscow for a seminar on trial journalism. Geriyev had a
ticket for the flight and by the time of his arrest he had checked-in online. He also stated that he had no
tools for preparing the cannabis. According to Geriyev, he was taken to a forest, where he was beaten
and tortured by asphyxiation. His captors threatened to kill him and falsely charge him with different
crimes. Geriyev signed a confession, which he later retracted.

On 1 November 2017 the editor-in-chief of the independent Kaliningrad newspaper “Novye Kolesa,”
Igor Rudnikov, was detained and on 3 November he was remanded in custody. Igor, who gained a
reputation with his  investigations,  which in  recent  years led to repeated harassment  and even two
assassination attempts, was accused of extortion.

The source of the charges was the head of the local Investigation Committee, General Viktor Ledenev.
In  his  articles  Rudnikov showed that  Ledenev owns  undeclared  real  estate  worth  about  4  million
dollars,  which  does  not  correspond  to  the  level  of  his  declared  income.  According  to  Ledenev's
complaint enclosed in the criminal case, instituted under Article 163 of the Criminal Code, Rudnikov
demanded $ 50,000 to halt the publication of the story.



In fact, there is no direct evidence of Rudnikov's guilt. According to Rudnikov's lawyers, the case was
compiled with so many factual and procedural mistakes that if it did not have political overtones, the
investigative authorities would not stand a chance in court. The charges are based solely on Ledenev's
statements that he was blackmailed by Rudnikov. At the same time, Ledenev never attempted and does
not attempt to disprove the allegations published by Rudnikov either in court or in any other way.

The journalist and his lawyer unequivocally reject the charge, directly calling it politically motivated.
Now Igor Rudnikov faces up to 10 years in prison.

On 10 August  2017 the Tverskoy District  Court of Moscow sentenced RBK journalist  Alexander
Sokolov to 3 years and 6 months in a general regime penal colony. 

Sokolov  was  arrested  for  taking  part  in  an  outlawed  organization  that  was  in  favor  of  holding  a
referendum. Sokolov and his associates -  the former editor of the newspaper "Duel" Yuri Mukhin,
Valery Parfenov and Kirill Barabash - are charged under Article 282.2 of the Criminal Code of the
Russian Federation (organizing the activity of an extremist organization). They allegedly continued the
activity of the "Army of the People's Will", which was outlawed by a court in 2010, and promoted the
idea of holding a referendum "For responsible power".

During the court hearings almost nobody talked about the role of Sokolov in the criminal case. He is
only charged with administering the organization's website, through which extremist materials were
distributed. Investigators believe that Sokolov continued to participate in the activity of the banned
movement  "Army of  the  People's  Will."  At  the  same time,  the  court  refused  to  consider  defense
arguments about the fact that the website was not designated extremist and was never blocked as such,
and Sokolov only registered the website but did not support it (the website continued and continues to
update all the time that Sokolov is in custody).

Sokolov has been in detention since 29 July 2015. He repeatedly complained about unlawful pre-trial
detention, lasting more than two years, in flagrant violation of Article 109 of Criminal Procedure Code
(stipulating  that  pre-trial  detention  of  more  than  one  year  is  only  possible  for  those  accused  of
particularly serious crimes).

Sokolov himself is sure that he is being persecuted for his journalistic and investigative work. During
interrogation, he stated that the officials who executed the initial search warrant “made it clear that the
motive behind their actions was his dissertation on losses to the state budget from corruption” in the
implementation of projects by state corporations "Rosnano", "Rostekh", "Olimpstroy" and "Rosatom".
A few weeks before his arrest,  Sokolov published an investigation about losses to the state budget
during the construction of the spaceport “Vostochny”.

The results  of Sokolov's investigations were transmitted to the Accounts Chamber and the Federal
Antimonopoly  Service.  At  a  press  conference,  Vladimir  Putin  thanked  the  RBK journalist  for  his
investigation and promised to look into the matter. However, nothing has changed in our colleague's
fate.

More than 350 Russian journalists expressed their support for Alexander Sokolov, including such well-
known journalists  as  Vladimir  Pozner,  Yevgenia  Albats,  Timur  Olevsky,  Elizaveta  Osetinskaya.  In
support  of  Sokolov  also  spoke  the  ombudsperson  Tatiana  Moskalkova  and  her  predecessor  Ella
Pamfilova, the Presidential Council for Human Rights and the international organization “Reporters



Without Borders.” The Human Rights Center "Memorial" recognized Sokolov, Mukhin, Parfenov and
Barabash as political prisoners.

On 21 December 2017 the Moscow City Court upheld the conviction of Alexander Sokolov.

Pavel Nikulin is the editor-in-chief of the magazine "Moloko plus" and co-chair of the Trade Union of
Journalists.

On 31 January 2018 the police came to Nukulin's home and conducted an 8 hours search of his flat.
The police did not mention a specific ground for the search, but Nikulin believes the search was in
connection with his article "From Kaluga with Jihad", published in “The New Times” in March 2017. A
few months after the publication of the article, a court fined “The New Times” 100 000 Russian Rubles
under part 6 of Article 13.15 of the Code of Administrative Offences (publication by mass media of
calls  for terrorism).  "From Kaluga with Jihad" -  an interview with a young man from the Kaluga
region, who converted to Islam and went to Syria to fight for the "Islamic idea".  Nikulin initially
offered the material to “Esquire” magazine, but the editors refused to publish it after a visit by an FSB
officer, who asked questions about the journalist. 

During  the  search,  police  seized  the  laptops  of  Nikulin  and his  girlfriend and took  copies  of  the
magazine  “Moloko plus”,  T-shirts  and stickers  with  the  logo of  the  publication.  Nikulin  was  also
interrogated as a witness. A court in the city of Kaluga had ordered the search of Nikulin's flat in
November 2017.

None of the items seized during the search were returned to Nikulin and investigators never contacted
him or his representatives. A letter with a complaint about the search, addressed to the head of the FSB
in Kaluga, was returned to Nikulin - the FSB officers simply did not pick it up from the post office.
Currently, Nikulin continues attempts to obtain back his computer and other items seized during the
search.

Valeria Altareva (Eltarenko), an independent journalist, was subjected to illegal investigative actions.
Valeria Eltarenko works as a photo reporter. 

On 8 April 8 2017 law enforcement officials together with a SWAT team came to Eltarenko's flat.
Almost immediately the police confiscated her phone. She was interrogated all  night,  her personal
notes,  a  diary  of  the  past  year,  several  bundles  of  the  developed  photographic  film,  telephones,
including a push button phone without internet access or built-in memory, a computer, hard drives with
a photo archive, were seized from her.

The legal basis of the search in her flat was the journalist's acquaintance with a suspect in one of the
criminal cases that are being investigated in Irkutsk. The search lasted 3 hours. Police and Investigative
Committee in Irkutsk for several hours claimed that no one had detained the journalist and that she was
not kept in a police station or in the building of the Investigative Committee.  However,  Eltarenko
alleged she was interviewed at the Investigative Committee and she was asked not only about her
acquaintance with the suspect, but also about her personal views, convictions, ethnicity, the meaning of
her tattoos and her relations with the LGBT community. Investigators also demanded that she undergo
a forensic medical examination. The law enforcement officials did not face any responsibility for their
actions.

Ali  Feruz (real  name  -  Khudoberdi  Nurmatov)  is  a  Russian  journalist  (since  2014  he  wrote  for



“Novaya Gazeta” and “Takie dela”, since 2017 he is a member of the Trade Union of Journalists). On 1
August 2017 Ali Feruz was stopped by police for an identity check; an employee of the music school,
to  which Feruz was heading and in  the vicinity  of which he was detained,  stated that  one of  the
policemen had asked about Feruz' arrival time - thus indicating that they were specifically waiting for
him.  In the evening of the same day,  the Basmanny court  sentenced him to forced and controlled
deportation from the territory of the Russian Federation for violation of immigration law (in accordance
with part 3.1 of Article 18.8 of the Code of Administrative Offences); until his deportation he was
placed in the temporary holding facility for foreign nationals in Sakharovo. Already on 3 August a
public campaign was launched in defense of Ali Feruza: a six-hour series of one person pickets in front
of the presidential administration in Moscow, on the same day pickets were held in Saint-Petersburg,
Berlin, Washington. During the following week, protests calling for the release of Feruz were held in 11
cities around the world, his case was covered by more than 50 Russian and foreign media. This outcry
and the swift reaction of his lawyers led the European Court of Human Rights (hereinafter “ECHR”) on
8 August 2017 to issue an interim measure, halting any relocation of Feruz until the Court in Strasbourg
was able to review his case. A Russian court ruled to interpret the ECHR's demand to the letter, leaving
Feruz  at  the  detention  facility  and  prohibiting  not  only  his  deportation  to  Uzbekistan,  but  also  a
separate trip to a third country (which would resolve the issue of his "illegal" status in Russia).

From that moment, Ali Feruz' lawyers started the legal fight to refine and clarify the court decision,
without which the Federal Bailiffs Service refused to release Feruz, so he could travel to Germany.
Despite the presence of all necessary paperwork for departure, a valid visa and a letter of guarantee on
the availability of funds, a clarification of the decision was postponed again and again, and an appeal to
the Moscow City Court only confirmed the decision of 1 August. Moreover, in the late evening of 21
November 2018, Ali Feruz was urgently brought from the detention facility to the Basmanny court (his
friends and supporters could not enter the court building as it was after official working hours), where
he was sentenced for a second time to be deported to Uzbekistan for allegedly working in Russia
illegally (part 2 of Article 18.10 of the Code of Administrative Offences) - the court considered that
Feruz was in reality employed by “Novaya Gazeta”. However, Novaya staff stress that the editorial
board could not legally employ him, so it allocated a special grant to him, similar to an education grant.
The second deportation decision turned out to be another obstacle in the process of allowing Ali to
leave for a third country.

On 22 January 2018 the Supreme Court quashed the decision to deport the journalist for violations of
immigration law (the first case) and sent the case back to the Moscow City Court. The Supreme Court
also noted that  in  accordance with the case law of  the Constitutional  Court  in  Decree No. 6-P of
17.02.1998, the detention of a foreign citizen in a special facility prior to expulsion should not be a
separate punishment, that is, it should not be continued for an indefinite time. Feruz' detention in the
detention facility for foreigners for half a year constitutes deprivation of liberty and requires repeated
legal review by the Moscow City Court, including because its necessity as an interim measure for the
execution of the deportation order was further called into question because of the possibility for Feruz
to independently travel to Germany. Nevertheless, the Moscow City Court, after rehearing the Feruz
case on 2 February 2018, refused to release the journalist from the detention facility.

At the same time, the Moscow City Court allowed Feruz to leave Russia for any third country. On 9
February  2018 the  Basmanny  court  clarified  the  verdict  in  the  second case,  which  duplicated  the
decision of the Moscow City Court in the first case - it allowed the trip to a third country if he applied
for it. On 15 February Ali Feruz flew from Russia to Germany.



The actions of the immigration department of the MVD, the Basmanny and the Moscow City courts, as
well as the extremely likely undisclosed involvement in the process of Russia's FSB and the National
Security Service of Uzbekistan – are a direct, gross violation of the rights of the Russian journalist
Khudoberdi Nurmatov and constitute an attempt on his life with the aim of stopping his journalistic and
investigative activities which are inconvenient to both Uzbek and Russian law enforcement agencies. In
such a situation, even granting the right to travel to a third country looks like a humanitarian act on the
part of the authorities, although the journalist never received political asylum in Russia.



SECTION III

Denial of access of journalists to open court sessions and the legislative ban on broadcasts, photo
and video shootings without special permission of the court

Federal Law No. 46-FZ of 28 March 2017 "On amending the code of criminal procedure of the Russian
Federation" imposed restrictions on the conduct of photo and video recordings, as well as video and
audio broadcasts from public court hearings. According to this law, these types of trial coverage are
generally prohibited and should be expressly permitted by special order of the  the presiding judge. The
court also has the right, at its discretion, to limit the duration of recordings and broadcasts, and restrict
journalists to specially allocated places.

We consider this to be a direct attack on the freedom of the press and access to information, which
allows arbitrary (that is, at the complete discretion of the judge) restriction of access to an open trial
and which can only become the first of a number of other restrictive measures.

In addition to this systemic problem, journalists also face illegal attempts to restrict their rights when
working in courts, including cases involving torture.

Decree No. 35 of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation of 13 December 2012
"On openness and publicity of court proceedings and on access to information about the activities of
the courts" states: "Given that the presence of journalists in an open court session in order to obtain
information on the case is a legitimate way to find and receive information, and also that when carrying
out their professional activities, journalists fulfill a public duty (Article 49 of the Law of the Russian
Federation  "On Mass  Media"),  it  is  not  allowed to  create  obstacles  and deny  them access  to  the
courtroom on the grounds of their professional affiliation, for lack of accreditation and (or) on other
grounds not provided for by law." 

Despite this, on 27 January 2018, Sasha Bogino (Aleksandra Lukyanenko), a member of the Trade
Union of Journalists, and David Frenkel, a freelance correspondent for “Mediazona” could not attend
the hearing of the Dzerzhinsky District Court of Saint-Petersburg on the issue of imposing a  measure
of  restraint  against  the  antifa  activist  Igor  Shishkin,  who  alleged  that  he  was  tortured  during  his
interrogation. Judge Vladimir Vasyukov did not allow journalists to enter, explaining this by saying that
Saturday is a day off. When the journalists passed by the checkpoint, where a security guard did not
write down their passport data, police officers approached them and explained that the court was a
guarded facility to which unauthorized persons were not allowed. After a brief inquiry it turned out that
the president of the court Viktor Shashkin gave the security guard the order to "entrap" the journalists.
As a result, the journalists were removed from the court, without being given the reasons for such a
decision.  The  police  officers  who  arrived  on  the  scene  told  the  reporters  that  the  security  guard
allegedly wrote a complaint about illegal entry into a guarded facility. According to journalists, after an
investigation they were roughly bungled into a police car.

The press service of the Main Directorate of the MVD for Saint-Petersburg and the Leningrad region
replied to the redaction of Mediazona that "the police received a report about a violation of public order
in the Dzerzhinsky District Court of Saint-Petersburg", after which "the court bailiffs handed the police
officers who arrived at the scene two citizens and explained that these individuals had disturbed public
order". "On the basis of this information, the police officers had brought the above-mentioned citizens
to the police stations for administrative proceedings," the MVD concluded.



Each of the journalists was fined 500 Russian rubles for swearing. According to the police officers, the
journalists grossly violated public order, "pushing citizen L.V. Lissin and using foul language." The
administrative offence protocol for both journalists is word for word the same.

It should be noted that the particular hearing from which Bogino and Frenkel were expelled, was part
of  the  high-profile  case  concerning  "Penza  and  Saint-Petersburg  antifa  activists"  accused  of
participating in a terrorist organization. According to numerous reports, Igor Shishkin, against whom a
measure of restraint was imposed on 27 January, was abducted and tortured by the security services;
according to testimonies of people who saw him, he had abrasions and other injuries on his body and
face. Under these circumstances the court, which ultimately followed the prosecution and remanded
Shishkin in custody, could deliberately try to hide the accused from the press and cameras. 



SECTION IV.

Arrests, attacks and prosecution of journalists carrying out their professional activities at public
events

According to paragraph 7 of Federal Law No. 2124-1 of 27 December 1991 (as amended on 29 July
2017)  "On  Mass  Media",  a  journalist  has  the  right  "to  visit  specially  protected  places  of  natural
disasters, accidents and catastrophes, mass unrest and mass gatherings of citizens, and the areas in
which  a  state  of  emergency  was  declared;  and  [the  right]  to  attend  rallies  and  demonstrations.  "
Nevertheless,  the  arrest  of  journalists  covering  mass  protest  actions  has  become  a  common
phenomenon of  Russian reality.  During  arrest  physical  violence and confiscation or  destruction of
equipment are often used, and after arrest charges of administrative offences follow, and then court
proceedings and fines.
.
On 5 March 2012 Moscow police  detained  several  journalists  who covered  a  rally  of  the  "Other
Russia". The following journalists ended up in police vans: “Ridusa” correspondent Maria Klimova,
journalist  Pavel  Nikulin,  “Kommersant”  photographer  Gleb  Shchelkunov,  “RIA  Novosti”
photographer  Andrei Stenin. Police officers beat Nikulin during his arrest: they hit his head on the
steps of the police van, strangled him, sat on his chest with their full weight.

As Pavel Nikulin recalled, "initially they threw me into the police van in such a way that I hit my head
on  the  step.  Then  police  captain  Ilya  Teleshev  pressed  my  chin  to  my  chest  so  that  I  began  to
suffocate." In the emergency room, he was diagnosed with abrasions and bruises.
.
Pavel Nikulin and Maria Klimova were later charged under Article 20.2 of the Code of Administrative
Offences for violation of the rules for holding a rally or demonstration. The Justice of the Peace no. 370
of the Tverskoy District of Moscow ultimately dismissed the cases against the journalists for lack of an
administrative offence.

However, the Russian authorities failed to investigate the beating of Nikulin. After exhaustion of legal
remedies  to  obtain  a  fair  investigation  of  the  incident  inside  Russia,  Pavel  Nikulin  lodged  an
application to the European Court of Human Rights on 7 October 2016, complaining about the refusal
to open a criminal case against the police officers. During four years investigators 12 times refused to
open a criminal case against the police officers. The refusals were unsuccessfully challenged in the
domestic courts. In his application to the ECHR Nikulin requests a recognition of a violation of the
prohibition of torture, the right to liberty and security and the right to freedom of expression.

On 13 October 2013 police prevented Pavel Nikulin from covering mass protests in Biryulevo. Nikulin
observed how police officers beat arrested people and took pictures with his mobile, but the police
officers knocked him to the ground and hit him several times. The police ignored Nikulin's complaints.

In September 2016 correspondents Yelena Kostyuchenko (Novaya Gazeta) and Diana Khachatryan
(internet  portal  “Takie  dela”)  were  detained  in  Beslan  (Republic  of  North  Ossetia-Alania)  during
commemorations of the anniversary of the terrorist attack on the local school. The journalists were
detained on the grounds that  Khachatryan allegedly had a  "false  passport"  and Kostyuchenko was
charged with "improper storage of documents". The journalists were kept for about two hours in the
Pravoberezhniy police station, after which they were released, but two days later they were attacked by
unidentified people inside the school building, where the hostage-taking happened in 2004.



Mass arrests of journalists occurred at protest rallies in 2017.

According to information from the territorial bodies of the MVD of the Russian Federation, on 26
March 2017, 136 public events took place across 61 Russian regions, including 45 - unauthorized, with
a total of about 30 000 participants. One prevailing goal stated by the organizers in the notification of
these public events, was a demand to investigate allegations of corruption among senior officials at the
federal and regional level

On 12 June 2017 between 49661 (MVD estimate) and 98720 (organizers' estimate) individuals took
part in various unauthorized public protests on the streets. Demonstrators were detained in 26 cities.
The largest number - in Moscow (866 people), followed by Saint-Petersburg (658 people), Sochi (48
out of about 100 who attended the unauthorized rally), Kaliningrad (45 people) and Tambov (40 out of
150 protesters).

Despite the extraordinary scale of the anti-corruption protests, these were largely ignored by the big
national media, and strange as it may sound, they were absent from large internet content aggregators.

On 26 March 2017 dozens of journalists covering the protests were detained.

Alexander  Plyushchev (Echo  of  Moscow),  Pyotr  Verzilov (Mediazona),  Pyotr  Parkhomenko
(Kommersant-FM),  Timofey Dzyadko  (RBK),  Sofiko Arfidzhanova (Open Russia)  and American
journalist Alec Luhn (The Guardian) were detained in Moscow and were kept for several hours in the
police station. Timofey Dzyadko, Sofiko Arfidzhanova and Alec Luhn were subsequently charged with
participating in an unauthorized rally.

On 9 June the Tverskoy District Court fined journalist Sofiko Arifdzhanova 10000 Russian rubles. She
was convicted under part 6.1 of Article 20.2 of the Code of Administrative Offences, because, in the
opinion of the court, she ran out onto the roadway and obstructed traffic. The judge convicted  the
journalist, even though the latter provided her original press card and assignment letter. In addition, one
of the policemen said that he had seen Arifdzhanova's journalist  badge.  The ruling was upheld on
appeal despite the fact that the key witness (policeman) failed to appear in court.

Sofiko Arifdzhanova was also charged with an administrative offence under Article 19.3 of the Code of
Administrative Offences,  but her lawyer managed to convince the first instance court  that she was
engaged in the performance of her duties as a journalist.

Alec  Luhn  was  charged  with  an  administrative  offence  under  Article  19.3  of  the  Code  of
Administrative Offences, but his lawyer Ilya Novikov invoked a procedural violation in the actions of
police officers who conducted the arrest: as a foreigner Luhn was not provided with an interpreter.
Therefore, the court case against him was discontinued.

On the same day - 26 March - Sergey Satanovsky (Novaya Gazeta), Nadezhda Zaitseva (Vedomosti),
Roman Pimenov (Interpress) and independent journalist  Artem Alexandrov were detained in Saint-
Petersburg.  In  Makhachkala  Sergei  Rasulov (Kommersant),  Faina  Kachabekova (Kavkazkaya
Politika) and Vladimir Sevrinovsky (Eto Kavkaz) were detained.

Besides  them,  “Chernovik”  correspondents  Said  Vagapov and  Bariat  Idrisov were  detained  in
Makhachkala. They are currently suing the police, alleging that their arrest was illegal.



In Saratov, Alexander Nikishin ("The Open Channel") was detained, the next day he was sentenced to
administrative detention for four days for "disobeying the lawful order of a police officer".

During  the  rally  in  Petrozavodsk,  the  correspondent  of  the  local  newspaper  “Chernika”,  Alexey
Vladimirov, was beaten, while he was filming arrests. According to "Chernika", a policeman inflicted
several blows on the journalist, including on the face, despite the fact that Vladimirov showed him his
press card. The police officer did not carry his badge and refused to identify himself.

On 12 June 2017 "Pozitsiya" correspondent  Jan Katelevsky,  equipped with a press card,  filmed a
public protest in Moscow with a video camera. While filming the detention of a protester, a person in
uniform repeatedly struck the journalist on the back and nearly knocked the camera out of his hands.
Police officers then dragged the journalist to a police van, next to which they started beating him with a
rubber truncheon as well as with their hands and feet, they tore off his press card, Bluetooth device, and
turned  off  the  journalists  body  cam.  There  exists  almost  a  full  video  recording  of  Katelevsky's
detention.

On the same day “Open Media” correspondent and member of the Trade Union of Journalists, Nikita
Safronov, having a press card on him, covered mass protests near Pushkin Square in Moscow. While
carrying out his professional duties police placed him in a police van and brought him to the police
station, where he stayed until 9 p.m., when he was released without a detention record being drawn up.
At the journalist's request, the police department gave him a copy of a police report. After his detention,
Safronov wrote complaints to the Main Directorate of the Ministry of Internal Affairs of Moscow and
the Prosecutor General's Office. From the MVD Safronov received a reply that no violations were
found,  except  regarding the  length  of  the  time spent  in  the  police  station;  the  Prosecutor's  Office
redirected his complaint to the MVD. There exists a video recording of Safronov's detention.

On the same day Meduza photojournalist Yevgeny Feldman, equipped with a press card, covered mass
protests at the corner of Tverskoy Boulevard and Tverskaya Street in Moscow. While carrying out his
professional duties he was put in a police van and released after 10 minutes.

On the same day police in Saint-Petersburg placed "Citzen's Control" photographer  Denis Tarasov,
who held a press card and assignment letter and was covering the protests, in a police van and took him
to the corner of Millionaya Street, from where he was released after 10-15 minutes.

Such police interventions not only violate Russian law, but also international treaties to which Russia
has acceded. It is unacceptable that so many journalists were detained, despite the fact that they had
with them a proper press card.  Even more alarming is  the fact that a number of journalists  were
charged, and one was beaten by police officers. We call on the authorities to respect freedom of the
press, punish the perpetrators and ensure that police officers are properly informed about the rights of
journalists.

Just like on 26 March, on 12 June police detained Russian photojournalist David Frenkel, a member of
the Trade Union of Journalists and a freelance correspondent with "Mediazona", who regularly covers
opposition rallies.

On 26 March David Frenkel stood with his back to the police and filmed with a video camera how
protesters were put in police vans. Policemen took him from behind under his arms and dragged him
inside the cordoned off area. Frenkel was holding his internet media press-card from "Mediazona" in



his hands, but the police reacted aggressively when he showed it, they refused to release him from the
cordon, used foul language and when Frenkel tried to take pictures of the police officers, one of them
hit with a truncheon on the video camera in Frenkel's hands. Then Frenkel was taken to a police van,
although he told the police that he was a journalist and showed them his press card. In reply, police
officers struck him several times on the legs and in the groin, and to get him into the police vehicle,
twisted his ear. Only after other journalists appealed to senior police, Frenkel was released.

On 12 May 2017 members of the Trade Union of Journalists met with Vyacheslav Stepchenko, the head
of the press service of the Main Directorate  of the MVD for Saint-Petersburg,  and colonel Alexei
Smyatsky, head of the department for public security to discuss the growing number of detentions of
journalists. At this meeting, the police chiefs accused journalists of provocations and demanded that
journalists wear visible identification marks during mass protests. At the same time, they stated that
press cards did not qualify as visible signs; it was suggested to introduce shoulder sleeve insignia. They
further explained that journalists should not resist detention.

On 12 June 2017 David Frenkel was again detained during a protest on the Champs de Mars, while his
press card hung on his neck. The police officers, having inspected it, placed him in a police van. He did
not resist arrest, but despite the agreement reached during the meeting on May 12, the head of the press
service of the Main Directorate of the MVD Stepchenko and his deputy personally authorized Frenkel's
transfer to the police station. On the police bus, police officers told Frenkel that his documents would
be checked upon delivery at the police station, but after he expressed his indignation, police officers
released him from the bus at some distance from the Champ de Mars.

On 7 October 2017 Frenkel appeared at  a public event with a shoulder sleeve with the inscription
"Press", as proposed at the above-mentioned meeting with the police. Nevertheless, while carrying out
arrests on Liteiny Avenue, policemen actively prevented Frenkel from filming the arrests with a video
camera and then dragged him into a police car. Showing his press card or the shoulder sleeve “Press”
had no effect.  A policeman threw Frenkel  on  the  floor  of  the  car.  When he  stated  that  he  was a
journalist and showed the shoulder sleeve, police officers started hitting him on his arms and camera
with rubber truncheons. They took Frenkel out of the car and brought him to a bus, from which he was
released after 10 minutes by a man who introduced himself as "a representative of the press service of
the  National  Guard  of  Russia  [Rosgvardia]".  The  deputy  head  of  the  press  service  of  the  Main
Directorate of the MVD later stated that Frenkel was detained for using obscene language, and should
not have been released.

On 27 October 2017 Viktor Podkolzin, the deputy head of the department for public security of the
Saint-Petersburg, replying to the complaint of the Trade Union of Journalists to the MVD concerning
the illegal detention of journalists David Frenkel and Denis Tarasov during a protest on the Champs de
Mars on 12 June,  stated: "The actions of the police were lawful because "citizens" allegedly used
journalist ID cards to "avoid responsibility for violating the law." The official reply from the MVD did
not identify David Frenkel and Denis Tarasov as journalists. According to the police, the reason for
their detention was that Frenkel and Tarasov allegedly shouted slogans and did not intend to disperse
after  a  warning  about  the  illegality  of  the  protest,  and  already  in  the  police  station  a  preventive
conversation  was  held  with  these  "citizens"  concerning  the  inadmissibility  of  participating  in
unauthorized public events, using ID cards and assignment letters for journalists.

However, as already mentioned above, on 12 June Frenkel was released from the police van; he was
not brought to the police station, no preventive conversation was conducted with him.



Such official explanations from the MVD not only call into question the integrity of the police officers,
but also indicate the obstruction by law enforcement officials of legitimate journalistic activities during
public events.

In  addition,  the  MVD's  requirement  to  wear  special  identification  signs  ("Press"  shoulder  sleeves,
safety vests, etc.) at mass events is unacceptable for us. According to Federal Law No. 2124-1 of 27
December 1991 "On Mass Media", to confirm his professional status, a journalist is obliged to "present
his editorial certificate or other document certifying the identity and authority of the journalist." As an
alternative  ("other")  document,  Russian  media  traditionally  developed  the  practice  of  the  editorial
board issuing a special press card to the journalist - because it can be conveniently worn on the chest
and the ease of making it for freelance staff. We believe that this document should be sufficient to
confirm the professional status of the journalist,  including at  public events.  Although a number of
international organizations for the protection of journalists'  rights indeed recommend wearing clear
identification signs, nevertheless such a decision should be made by the journalists themselves on the
basis of the circumstances of each case and an assessment of the possible risks of such apparent self-
identification. Wearing an identification mark is a right that can not be turned into an obligation, since
in some cases journalists need to keep a low profile in order to effectively conduct their professional
activity.

Therefore, we consider the requirement by police to wear clear identification marks and the refusal to
accept press cards of journalists to be a violation of the rights of journalists and a constraint on the
capacity  to  fulfill  their  professional  activity.  This  kind  of  requirement  is,  firstly,  not  enshrined  in
legislation,  and  secondly,  in  practice  it  can  lead  to  arbitrary  detentions  of  certain  undesirable
journalists.
On 6 July 2017 Maxim Kurnikov, the editor-in-chief of “Echo of Moscow” in Orenburg (and co-author
of this report) was attacked while covering a picket by National Liberartion Movement and Orenburg
cossacks near the office of Navalny. Kurnikov tried to photograph the action when a man approached
him, snatched his phone and smashed it on the ground. The Orenburg police three times refused to open
a criminal case (the refusals were canceled by the prosecutor's office as unlawful). The initial ground
for refusal was that Kurnikov did not submit a certificate of damages, although the journalist himself
stated  that  he  had  handed  over  the  documents.  In  addition,  the  refusals  refer  to  statements  by  a
businessman, Alexander Libkind, who, according to Kurnikov, had grabbed his phone and threw it on
the ground. Libkind claimed that he just raised his hand to his face, after which Kurnikov allegedly
dropped the phone himself. The refusal to open a criminal case was issued in relation to Article 167 of
Criminal Code (intentional damage to property). The materials on obstructing the work of a journalist
(Article  144  of  the  Criminal  Code)  were  referred  to  the  Investigative  Committee,  which  -  after
conducting a pre-investigation inquiry - refused to open a criminal case, although it acknowledged that
the attack happened.  The materials were then transferred to the  MVD, which after a review issued a
fresh refusal.  According to the official version of events,  Kurnikov got frightened when the assailant
swung his hand and Kurnikov dropped the phone himself, although this is not true.

On 7 October 2017 journalists  Andrei Loshak (in Krasnodar),  Andrei Kiselev and Beata Bubenets
(Moscow, “Radio Liberty”), Sonya Groysman (Moscow, TV Rain), Rostislav Bogushevsky and Ilya
Gorshkov (Moscow, "Daily Storm"),  Georgy Malets (Moscow, "Russian Blogger") and others were
detained at the mass protests, notwithstanding the fact that they showed their press cards.

On 5 November 2017 “Echo of Moscow” correspondent Andrey Yezhov was detained while covering



an unauthorized protest  on Pushkin Square.  After  he was transferred to  the police station,  he was
released without a detention record being drawn up.

On the same day, “Sota.vision” reporter Irina Yatsenko was detained, though she had shown her press
card,  and transferred to the police station,  where she spent about 12 hours.  She was also released
without a detention record.

On the same day, Olga Sapronova, a reporter for “Workers' Democracy” and “The New Alternative”
newspapers, was also brought to the police station. She was charged under Article 19.3 of the Code of
Administrative Offences (disobeying the lawful order of a police officer).

There is also a case where a journalist was charged with an administrative offence for working without
a license (Article 19.20 of the Code of Administrative Offences). "Meduza" freelance reporter Daniil
Alexandrov went to Karelia in June 2016 to report on the death of a number of children on lake
Syamozero.  The  police  told  him that  he  needed  to  obtain  accreditation  from the  Russian  Foreign
Ministry because “Meduza” was a foreign publication.

Impunity of officials who put pressure on journalists and the media remains one of the main problems.
The investigation of crimes against journalists remains at a very low level.

The press  and journalists  rarely obtain the actual  application of  Article  144 of  the Criminal  Code
("Obstruction of the lawful professional activity of journalists") - the only provision of criminal law
that protects  media workers.  However,  criminal cases  are brought against  drivers,  road workers or
catering staff, but state officials - who most frequently hinder the work of journalists - usually go
unpunished.
On 5 May 2018 a protest by the politician Aleksey Navalny was held in Russia under the slogan "He is
not our tsar". In 27 cities across Russia police detained 1,600 people, most of them in Moscow (719),
Petersburg  (217)  and  Chelyabinsk  (185).  In  addition,  journalists  from  Ura.ru  (Chelyabinsk),
Komsomolskaya Pravda (Moscow), Flashnord (Saint-Petersburg),  Federalpress (Moscow), Deutsche
Welle (Moscow) and MBKh-Media (Moscow) were beaten up by police officers. Representatives of 18
media outlets were detained. 

In connection with the foregoing, we insist on conducting negotiations with the leadership of the MVD
on the need for detailed and clear instructions to staff on the rights of journalists at public events and
confirmation of their status by showing a press card.



SECTION V

Obstruction of lawful journalistic activity in Crimea

The crackdown on freedom of speech in Crimea continues. To date the cleansing of the information
space  on  the  peninsula  is  completed,  the  remaining  media  provide  coverage  favorable  for  the
government and are regularly being censored. For independent journalists, freelancers and bloggers, the
most hostile environment was created,  making it  extremely difficult  to carry out their  professional
activities.

During three years the sphere of freedom of speech in Crimea was dramatically transformed, passing
through  the  “hotspot”  stage  (February  2014-August  2014)  with  forceful  seizure  of  objects,
disconnection of broadcasters, attacks on journalists; the stage of “systematic work” (September 2014-
December 2015) with searches, criminal proceedings, unfair frequency award contests and denials to
register and re-register. The third stage, continuing to this day, can be called the stage of “correction
and  control”,  characterized  by  blocking of  websites,  introducing  templates,  interfering  in  editorial
policy,  internal  and  external  censorship,  and  unlawful  detentions  of  independent  journalists  and
streamers in order to exert pressure or to intimidate.

During the period from March to October 2017, the Trade Union of Journalists and Media Workers
recorded no less than:

- 3 criminal cases against editors and journalists of Crimean media;
- 5 criminal cases against bloggers and users of social networks;
- 19 administrative arrests for publications in social networks and for streaming mass events;
- 13 searches of journalists and bloggers;
- 21 incidents of obstruction of professional activity of journalists;
- 12 cases of unlawful detention of journalists;
- 12 cases of explicit threats and other psychological pressure;
- 3 cases of damage to equipment and information;
- 5 facts of censorship, administrative pressure and dismissals of journalists.

During the same period 28 websites of Ukrainian news publications and TV channels were blocked in
the territory of Crimea.

There are criminal prosecution against professional journalists working for Ukrainian media (the case
of Nikolai Semena)4 and those who take an independent stance (the case of the editor of the Alushta
newspaper Aleksey Nazimov)5. Individuals who express their opinion in social networks are also being
prosecuted (the Movenko case,6 the case of Suleiman Kadyrov)7.

It is also worth mentioning the following facts:

4 < https://ovdinfo.org/story/delo-krymskogo-zhurnalista-nikolaya-semeny >

5 < h  ttp://nazimov-stepanchenko.ru/novosti.html   >

6 < https://www.svoboda.org/a/28416153.html >

7 < https://www.svoboda.org/a/28814960.html >

https://www.svoboda.org/a/28814960.html
https://www.svoboda.org/a/28416153.html
http://nazimov-stepanchenko.ru/novosti.html
http://nazimov-stepanchenko.ru/novosti.html
https://ovdinfo.org/story/delo-krymskogo-zhurnalista-nikolaya-semeny


 bringing administrative charges for violating the rules for conducting mass events for streamers
who are filming the actions of law enforcement agencies,  and also holding these streamers
accountable for the publication of extremist materials;8

 pressure and threats against Ukrainian journalists traveling to Crimea or working for Ukrainian
media in Crimea (the Burdyga case,9 publication for journalists of “Krim Realiya”)10;

 conducting a number of trials behind closed doors, with the prohibition to even enter the court
building and the total refusal to allow photo and video shooting during open trials;11

 blocking Ukrainian news sources and TV channels in the territory of Crimea (a significant part
of these sources remains unblocked in the territory of the Russian Federation).12

As a result,  the bulk of pro-Ukrainian journalists  were forced to leave the Crimea. The remaining
journalists in the region, interacting with Ukrainian, foreign or independent Russian media, are forced
to refrain from covering the most pressing issues due to the threat of persecution.

However, most violations of freedom of speech in Crimea are difficult to document and appeal because
of the unwillingness of the victims to start a legal fight with the authorities. Given the low level of
public human rights activism in the region, media representatives have long held a deterrent function,
limiting the number and severity of various human rights violations. Today the leverage of the media
on these processes has virtually stopped, and the main burden for covering various cases of suppression
of civil discontent occurring in Crimea today lies with Crimean civil society activists, who do not yet
have sufficient professional skills and ties with mass media to effectively re-transmit the information
they collect.

Due to the significant drop in the number of independent journalists and the limited possibilities to
carry out their professional activities on the peninsula, a series of important events in Crimea receive
little media coverage in Ukrainian, independent Russian and foreign media. 

8 < https://112.ua/obshchestvo/krymskogo-strimera-bekirova-osvobodili-posle-3-dney-aresta-381790.html >

9 < https://daily.rbc.ua/rus/show/poldnya-fsb-eshche-odna-istoriya-akkreditatsiyu-1463131347.html > (This site is currently 
blocked on the territory of the Russian Federation)

10 < http://www.c-inform.info/comments/id/251 >

11 < https://ru.krymr.com/a/news/28814656.html  >

12 < http://crimeahrg.org/minimum-22-ukrainskih-internet-smi-polnostyu-ili-chastichno-nedostupnyi-v-kryimu-monitoring/ >

http://crimeahrg.org/minimum-22-ukrainskih-internet-smi-polnostyu-ili-chastichno-nedostupnyi-v-kryimu-monitoring/
https://ru.krymr.com/a/news/28814656.html
http://www.c-inform.info/comments/id/251
https://daily.rbc.ua/rus/show/poldnya-fsb-eshche-odna-istoriya-akkreditatsiyu-1463131347.html
https://112.ua/obshchestvo/krymskogo-strimera-bekirova-osvobodili-posle-3-dney-aresta-381790.html


SECTION VI.

Legislative amendments that are detrimental to media activities

In 2016 the trend to tighten legislative regulation in the field of freedom of mass media continued,
resulting in the adoption of laws restricting the right of access to information.

In July 2016 the State Duma passed draft laws amending the Federal Law on Countering Terrorism, the
Criminal Code of the Russian Federation and the Criminal Procedure Code of the Russian Federation
regarding "the establishment of additional measures to counter terrorism and ensure public safety." We
are talking about the Federal Law No. 374-FZ of 6 July 2016 "On Amendments to the Federal Law "On
Counteracting  Terrorism  "and  certain  legislative  acts  of  the  Russian  Federation  regarding  the
establishment of additional measures to counter terrorism and ensure public safety" and Federal Law
No. 375-FZ of 6 July 2016 "On Amendments to the Criminal Code of the Russian Federation and the
Code of Criminal Procedure of the Russian Federation with regard to the establishment of additional
measures to counter terrorism and ensure public safety."

Even during the drafting process, this package of laws (the so-called "Yarova package") was declared
as aimed at strengthening the fight against the threat of terrorism. However, the proposed amendments
negatively  affected  the  scope  of  freedom  of  information,  introducing  additional  powers  for  law
enforcement  agencies  and  imposing  unrealistic  requirements  for  participants  in  the  information
exchange,  including  service  providers  (for  example,  mail,  telecom operators,  companies  providing
internet access services to people, and services consisting of hosting of internet sites).

The amendments provide for the introduction of criminal responsibility for the propagation of terrorism
on the internet, which now constitutes a crime under part 2 of Article 205.2 of the Criminal Code and is
punishable  with  up  to  7  years  imprisonment.  For  using  the  media  and  the  internet  to  disclose
information that constitutes a state secret or other secret specially protected by law, administrative
responsibility has been imposed with a fine of 400,000 to 1 million Russian rubles.

The "Yarovaya package" creates obstacles to the free exchange of information between citizens as a
whole, provokes self-censorship in the media and the internet, makes it potentially risky to discuss
public events freely, and reduces the amount of critical discussion, which also has a negative impact on
the freedom of the press in general.

Another restriction introduced by Article 19.1 of the Federal Law “On Mass Media” (entry into force
on 1 January 2016) concerns new requirements for the establishment of mass media and broadcasting
companies with foreign participation. Now a foreign state, an international organization, as well as an
entity under their control, a foreign legal entity, a Russian legal entity with foreign participation, a
foreign citizen, a stateless person, a Russian citizen with dual citizenship, do not have the right to act as
the founder (participant) of a media organization, an editorial board of a media organization or to act as
the organization (legal entity) responsible for broadcasting. In addition, according to the changes made
to the law, the share of foreign citizens and organizations in the authorized capital of Russian media is
limited to  20%. This  significantly  undermines  the  diversity  of  views in  the media  sphere  and the
competitiveness of the media market.

As a result of these restrictions, many international publishing houses, traditionally producing various



print media, were forced to leave the country, halting the production or broadcasting of their media in
Russia.

In addition, recent legislative amendments impose the status of a "foreign agent" on foreign media and
"foreign structures", which issue information projects, including on the internet. Changes were made in
Article 6 of Federal Law "On Mass Media" in November 2017. The amendments give the Ministry of
Justice of the Russian Federation the option to designate an information resource as foreign media –
foreign agent if it  receives funding from abroad. In the law it reads: "a legal entity registered in a
foreign country or a foreign structure without the formation of a legal entity that distributes printed,
audio, audio-visual and other messages and materials (foreign mass media) intended for an unlimited
number of persons can be recognized foreign mass media performing the functions of a foreign agent,
regardless of their organizational and legal form, if they receive money and (or) other property from
other countries, their state bodies, international and foreign organizations, foreign citizens, stateless
persons or persons authorized by them and (or) from Russian legal entities receiving funds and (or)
other property from these sources." (Article 6 of the Law "On Mass Media")

The wording "foreign structure without the formation of a legal entity" can mean that the status of the
media can be extended to anyone who publishes materials online, especially if she has an own channel,
social network community or website. Such materials will be considered "materials of foreign media"
if  it  is  established that the author receives foreign funding. It  is  possible to interpret the law very
broadly, if you want: for example, a citizen, broadcasting her own stream, a group of citizens who
produce an online project, a blogger or a community on social networks can become a "structure".

The criteria stated in the law for recognizing a foreign media resource as a foreign agent are so general
that not only mass media, but also media sites not registered as media, internet channels, information
portals  of  other  countries,  websites  whose  domain  names  are  owned  by  foreign  citizens  or
organizations, and even foreign websites that collect donations for any purpose (charity, human rights),
can be included when receiving funds from a foreign organization or physical person. This includes
Youtube channels, bloggers, accounts in social networks (Facebook, Telegram, Twitter, etc.), receiving
donations or monetizing advertising, because the sites themselves are foreign and use foreign accounts.

To  date,  the  Ministry  of  Justice  has  designated  9  foreign  media  and  resources  as  "foreign  media
performing the functions  of  foreign  agents."  Accordingly,  similarly  to  the  NGOs -  foreign  agents,
foreign media - foreign agents are obliged to label their information materials (including websites,
brochures, presentations, interviews with other mass media) with a note that they are distributed by a
"foreign media - foreign agent".

It remains unclear how in practice the measures will be applied to foreign media - foreign agents,
because there is as yet no enforcement practice in this area. Nevertheless, we consider such legislative
changes to constitute an interference with freedom of the press.

Also in January 2018, the State Duma adopted in first reading a bill "On amendments to the Federal
Law "On mass media" and the Federal Law "On information, information technologies and information
protection", which would allow citizens to be designated as foreign media – foreign agent. Further
consideration of the bill has been frozen.

According to the amendments, individuals can be recognized as foreign media executing the functions
of a foreign agent, if (like foreign media - foreign agents) they distribute informational materials and
receive money from foreign sources.



The amendments are likely to apply to journalists, lawyers and consultants who work with foreign
media, executing the functions of a foreign agent. If a citizen is recognized as a foreign media– foreign
agent, she will be required to label all distributed materials.

Reprinting  materials  of  the  foreign  media  -  foreign  agents,  reposts  of  their  publications  in  social
networks will also need to be accompanied by a corresponding note on the status of the media. The
absence  of  a  note  on  the  distribution  of  such  materials  may  serve  as  a  basis  for  blocking of  the
information  resource  without  court  approval  (see  amendments  to  Article  15.3  of  the  Law  "On
information, information technologies and information protection"). 



SECTION VII.

Blocking of electronic media without court approval

Blocking of opposition media, or simply internet resources that regularly publish materials critical of
the  authorities,  by  Roskomnazor  (“the  Federal  Service  for  Supervision  in  the  Sphere  of
Communications, Information Technology and Mass Communications), became much more common
in the aftermath of mass protests in 2011 and 2012.

As  early  as  Spring  2014,  Roskomnadzor  blocked  access  to  popular  opposition  news  websites
"Grani.ru", "Kasparov.ru" and "Daily Journal."

On 1 April 2015 the Independent Crimean-Tatar television channel ATR stopped broadcasting in the
Republic  of  Crimea.  According to the official  version,  the channel  was denied re-registration as a
Russian media.  The first  application for registration as a Russian media channel was submitted to
Roskomnadzor in October 2014, but ATR was refused registration four times. Together with ATR, other
Crimean-Tatar media outlets also stopped broadcasting: Radio "Meydan" and a children's television
channel  "Lale".  All  these  media  outlets  broadcast  in  three  languages:  Crimean-Tatar,  Russian  and
Ukrainian.

In November 2017, the legal grounds for blocking of websites without court approval were expanded
(Article  15.3  of  the  Federal  Law  "On  information,  information  technologies  and  information
protection"). Now a site can be blocked at the request of the Prosecutor General without prior court
approval,  if  the  site  contains  materials  of  "undesirable  organizations"13 or  information  allowing to
access  such  materials  -  that  is,  hyperlinks  (part  1  of  Article  15.3  of  the  Law  "On  information,
information technologies and information protection").

On  23  January 2018 “Russiangate”,  a publication specializing in anti-corruption investigations, was
blocked. It had operated since 2016 and is headed by journalist Alexandrina Elagina, co-author of this
report. On 23 January 2018 “Russiangate” published an investigation into real estate belonging to the
head of the FSB, Alexander Bortnikov. The investigation claimed that Bortnikov owns a plot of land
and a house in an elite settlement, yet Bortnikov's income declaration  does not contain any information
on  this.  Four  hours  after  the  article  was  publication,  Roskomnadzor  blocked  “Russiangate”.  The
investigation was published at about 18:00 on  23  January, but  by  22:00 it could no  longer be read.
Roskomnadzor  referred to  Article  15.3  of  the  Federal  Law  "On  Information"  for  blocking
“Russiangate.”  According  to  this  Article,  the  Prosecutor  General's  Office  has  the  right  to  initiate
blocking  without prior court  approval  of any site for appeals  for participation in mass riots or  for
extremism. According to Alexandrina Elagina, the blocking can be connected with the publication on
Bortnikov's real estate. 

On 23 January,  already after the website was blocked, Russiangate removed the investigation "at the
request of  its investor." The article was deleted by the technical service of the  media outlet  without
Elagina's  participation.  Investors  explained  their  decision by  the  fact  that  they  can  be prosecuted.
Elagina herself opposed the  deletion of the article. On 24 January the management of “Russiangate”
informed staff about the closure of the project. 

13 "The activity of a foreign or international non-governmental organization that poses a threat to the foundations of the 
constitutional system of the Russian Federation, the country's defense capability or the security of the state may be 
deemed undesirable on the territory of the Russian Federation" (Federal Law on "Measures taken against individuals 
involved in violations of fundamental human rights and freedoms, rights and freedoms of citizens"). 



At the moment, there are 14 American and European organizations in the Ministry of Justice's Registry
of "undesirable organizations" – mostly human rights foundations. They are not allowed to work in
Russia either directly or indirectly. "Undesirable organizations" are prohibited from conducting public
events, storing and distributing their materials, including through the media. Refering and reposting
their materials is also prohibited under threat of blockage (Article 3.1 of the Federal Law "On measures
taken against individuals involved in violations of fundamental human rights and freedoms, and the
rights and freedoms of citizens").

The  procedure  for  blocking  is  described  in  Art.  15.3  of  the  Law  "On  information,  information
technologies and information protection". The decision on blocking is taken by the Prosecutor General
or his deputy. A complaint about the presence of information distributed in violation of the law on a
particular media resource may be submitted to the prosecutor's office by state bodies, organizations or
natural persons. The prosecutor's office sends a blocking request to Roskomnadzor, which sends an
equivalent request to the telecom operators and providers. Within 24 hours following the blocking the
owner of the "ostracized" resource is notified of the need to delete the information. If the information is
deleted, the owner of the resource notifies Roskomnadzor about it - the agency checks and permits the
unblocking.

The problem is that in practice, the prosecutor general's office does not always indicate a specific page
on the site containing the contentious material and the publication of which has to be blocked, leading
to blocking of the first-level domain names or IP addresses, that is,  blocking the website (or even
several) in its entirety together with thousands of perfectly legitimate materials. This makes unblocking
virtually impossible. Such a blockage, typically, entails the blocking of mirror sites. 


