
Refugee Review Tribunal 

AUSTRALIA 

RRT RESEARCH RESPONSE 
 
Research Response Number: LKA17721 
Country: Sri Lanka 
Date: 8 December 2005 
 
Keywords: Sri Lanka – Newspapers – Communists 

 
This response was prepared by the Country Research Section of the Refugee Review 

Tribunal (RRT) after researching publicly accessible information currently available to 
the RRT within time constraints. This response is not, and does not purport to be, 

conclusive as to the merit of any particular claim to refugee status or asylum. 

 

 
 
Questions 
 
1. Was there a Communist newspaper called Aththa, in production during the period 1996-
2003? 
2. Did it close down in 1995? 
3. Could it have continued on the Web? 
 
RESPONSE 

1. Was there a Communist newspaper called Aththa, in production during the period 
1996-2003? 

No reports were found that indicate that the Communist newspaper Aththa was in production 
during the period 1996 to 2003. The sources consulted indicate that Aththa was closed down 
in 1995 [see Question 2 for reports]. It apparently reopened in 2003 [see Question 3 for 
reports] and was still in operation recently. 

 
2. Did it close down in 1995? 

The sources consulted indicate that Aththa was the official organ of the Communist Party of 
Sri Lanka. It had several clashes with the government during its thirty years of publication, 
and was apparently closed down temporarily on a few occasions, before closing completely 
in 1995.  

Only two brief references were found which mention the final closing date of Aththa as 1995. 
However no references were found after that year to the paper being in operation, until 2003. 
This seems to support the fact that it closed in 1995. 

A list of newspapers and periodicals in Sri Lanka, from a Sri Lanka information website, 
mentions the years of publication for Aththa as 1965 to 1995 (‘Newspapers in Ceylon’ 



(undated), Sri Lanka Geneology website, 
http://www.rootsweb.com/~lkawgw/newsceylon.htm – Accessed 6 December 2005 – 
Attachment 1).  

A June 1995 situation report by Inform, the Sri Lanka information monitor, compiles the 
headlines from various newspapers for that month. One from The Island states simply: “No 
more Aththa” (‘Situation report: News headlines’ 1995, Inform: Sri Lanka Information 
Monitor, June – Attachment 2).  

Other reports indicate that Aththa had been threatened with closure, or closed temporarily, on 
several previous occasions. There were also occasional incidents of violence against persons 
who worked for the paper.  

 A February 1993 report states that Aththa had been closed down “for allegedly failing to pay 
taxes”. A media analysis commented that the government had used inspections of tax records 
“to put pressure on newspapers critical of its policies” [other reports indicate, however, that 
Aththa was still running in 1994] (‘Authorities shut Sri Lanka newspaper’ 1993, Reuters 
News, 7 February – Attachment 3).  

An August 1992 report states that a cartoonist for Aththa, Jiffrey Yoonus, was “stabbed as he 
left work, after an unidentified group, one brandishing a pistol, threatened to kill him…if he 
drew any more cartoons of President Ranasinghe Premadasa” (‘Police question three Sri 
Lankan journalists’ 1992, Reuters News, 23 August – Attachment 4).  

The 1993 Human Rights Watch report on Sri Lanka mentions restrictions on press freedom, 
including that of Aththa, during 1992: 

A number of legal actions designed to limit freedom of expression were taken against journalists in 
1992. Most recently, editors of The Island, an independent English-language newspaper, were told 
by Criminal Investigations Department (cid) investigators that criminal charges for defamation of 
the President might be filed against the paper for printing an article on August 20 entitled “Gang 
threatened death if I drew cartoons of President.” The article quoted a letter from Jiffry Younous, a 
well known cartoonist of the opposition paper Aththa, to the Inspector General of Police with 
details of an attack he suffered on August 18 when armed thugs assaulted him and warned him to 
stop drawing political cartoons.  
 
In April, Aththa itself faced charges for printing accusations made by a former Deputy Inspector 
General of Police, Premadasa Udugampola, about government complicity in death-squad activity. 
Aththa’s editor and publisher were indicted under Article 26 of the Emergency Regulations for 
“causing hostility, ill-will and contempt of the government.” Both were acquitted on November 10, 
but Senior State Counsel A.R.C. Perera indicated that the Attorney-General would appeal the 
decision… 
(Human Rights Watch 1993, ‘Sri Lanka’, Human Rights Watch World Report 1993 – Attachment 
5).  

A recent article by Wijesinha mentions that Aththa was also banned in 1983 after racist riots 
which the government accused it of fomenting (Wijesinha, Rajiva 2005, ‘Understanding the 
past’, The Lanka Academic Vol.6 No 24, 7 November, 
http://www.theacademic.org/feature/131371506095698/index.shtml – Accessed 8 December 
2005 – Attachment 6).  
 

http://www.rootsweb.com/%7Elkawgw/newsceylon.htm
http://www.theacademic.org/feature/131371506095698/index.shtml


3. Could it have continued on the Web? 

No references were found to an internet version of Aththa, but reports do indicate that Aththa 
was revived in 2003. One report indicates that there were moves by provincial governments 
to suppress the sale of Aththa in late 2003. Other reports from 2004 and 2005 mention the 
paper and seem to indicate that it is still operating. 

An August 2003 report on the funeral of veteran political cartoonist Jiffry Yoonus comments 
that he had made his reputation drawing for Aththa before it was banned, and had recently 
done a cartoon for the newly revived paper: 

Mr. Yoonus who shot to fame with his witty cartoons in the Aththa newspaper which he served for 
nearly three decades, made his debut in 1952 at the Lake House group’s Thinakaran newspaper… 

…Though he had been keeping away from work during the last couple of years due to ill-health, 
the Aththa which was republished recently had insisted that he bring back the famous 
‘Appuhamy’ character through his cartoons once again. 

His widow Ms. Zainab Yoonus told the Daily Mirror that officials at Aththa had sent home all the 
necessary stationery requesting Mr. Yoonus to continue drawing his cartoons for the paper he 
served loyally. 

Accordingly, he had created a cartoon for the first issue a few weeks ago saying ‘Appuhamy 
makes a comeback’, but sadly it was to be his last cartoon, Ms. Zainab said (Uvais, Ramesh 
2003, ‘Jiffry’s last stroke with “Appuhamy”‘, Daily Mirror, 30 August, 
http://www.rootsweb.com/~lkawgw/jyoonus.htm – Accessed 6 December 2005 – Attachment 7).   

A July 2003 article from the Sri Lanka paper Sunday Observer comments that Aththa “was 
revived two weeks ago” (Samaranayake, Ajith 2003, ‘The contours of a generation’, Sunday 
Observer, 13 July, http://www.sundayobserver.lk/2003/07/13/fea05.html – Accessed 6 
December 2005 – Attachment 8).  

A media situation report on Sri Lanka mentions that in September 2003 “the sale of the 
Communist Party newspaper ‘Aththa’ (The Truth) and the purchase of the newspaper by 
provincial libraries has been prohibited by provincial leaders” (‘Media situation report, Sri 
Lanka. May 2003 to April 2004’ 2004, International Freedom of Expression eXchange, 
http://ifex.org/en/content/view/full/59774/ – Accessed 6 December 2005 – Attachment 9). 

Other reports from 2004 and 2005 mention Aththa: 

1. The 2004 edition of Europa lists Aththa among its weekly periodicals, stating it has a 
circulation of 28,000 (Europa 2004, South Asia 2004, Europa Publications, London, 
p.485 – Attachment 10). 

2. An AOL digest of highlights from the Sri Lankan press mentions Aththa briefly as 
one of its sources, stating that the “former official publication of the Communist Party 
of Sri Lanka…maintains its left-wing stance”. It is said to be published weekly and 
have a circulation of 10,000   (‘Highlights: Sri Lankan Press’ 2005, AOL 
CountryWatch, 4 August, 
http://aol.countrywatch.com/aol_wire.asp?vCOUNTRY=161&UID=1630707 – 
Accessed 6 December 2005 – Attachment 11).  

List of Sources Consulted 

http://www.rootsweb.com/%7Elkawgw/jyoonus.htm
http://www.sundayobserver.lk/2003/07/13/fea05.html
http://ifex.org/en/content/view/full/59774/
http://aol.countrywatch.com/aol_wire.asp?vCOUNTRY=161&UID=1630707


 
Internet Sources:  
Search Engines 
Google search engine http://www.google.com.au/   
   
Databases:   
Public FACTIVA Reuters Business Briefing 
DIMIA BACIS   Country Information 
 REFINFO IRBDC Research Responses (Canada) 
RRT ISYS RRT Country Research database, including 

Amnesty International, Human Rights Watch,  
US Department of State Country Reports on Human 
Rights Practices. 

RRT Library FIRST  RRT Library Catalogue 
 

List of Attachments 

1. ‘Newspapers in Ceylon’ (undated), Sri Lanka Geneology website, 
http://www.rootsweb.com/~lkawgw/newsceylon.htm – Accessed 6 December 2005.  

2. ‘Situation report: News headlines’ 1995, Inform: Sri Lanka Information Monitor, 
June. (CISNET CX10265) 

3. ‘Authorities shut Sri Lanka newspaper’ 1993, Reuters News, 7 February. (FACTIVA) 

4. ‘Police question three Sri Lankan journalists’ 1992, Reuters News, 23 August. 
(FACTIVA) 

5. Human Rights Watch 1993, ‘Sri Lanka’, Human Rights Watch World Report 1993.  

6. Wijesinha, Rajiva 2005, ‘Understanding the past’, The Lanka Academic Vol.6 No 24, 
7 November, http://www.theacademic.org/feature/131371506095698/index.shtml – 
Accessed 8 December 2005.  

7. Uvais, Ramesh 2003, ‘Jiffry’s last stroke with “Appuhamy”‘, Daily Mirror, 30 
August, http://www.rootsweb.com/~lkawgw/jyoonus.htm – Accessed 6 December 
2005.  

8. Samaranayake, Ajith 2003, ‘The contours of a generation’, Sunday Observer, 13 July, 
http://www.sundayobserver.lk/2003/07/13/fea05.html – Accessed 6 December 2005.  

9. ‘Media situation report, Sri Lanka. May 2003 to April 2004’ 2004, International 
Freedom of Expression eXchange, http://ifex.org/en/content/view/full/59774/ – 
Accessed 6 December 2005.  

10. Europa 2004, South Asia 2004, Europa Publications, London. (RRT Library) 

11. ‘Highlights: Sri Lankan Press’ 2005, AOL CountryWatch, 4 August, 
http://aol.countrywatch.com/aol_wire.asp?vCOUNTRY=161&UID=1630707 – 
Accessed 6 December 2005.  

http://www.google.com.au/
http://www.rootsweb.com/%7Elkawgw/newsceylon.htm
http://www.theacademic.org/feature/131371506095698/index.shtml
http://www.rootsweb.com/%7Elkawgw/jyoonus.htm
http://www.sundayobserver.lk/2003/07/13/fea05.html
http://ifex.org/en/content/view/full/59774/
http://aol.countrywatch.com/aol_wire.asp?vCOUNTRY=161&UID=1630707

