
Belarus
 Capital: Minsk
 Population: 9.5 million
 GNI/capita, PPP: US$14,460

Source: The data above are drawn from the World Bank’s World Development Indicators 2013.

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 20
04

20
05

20
06

20
07

 

20
08

 

20
09

 

20
10

20
11

20
12

20
13

Electoral Process 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00

Civil Society 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00 6.00 6.25 6.50

Independent Media 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50 6.75 6.75 6.75

Governance* 6.50 n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Local Democratic 
Governance n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Judicial Framework 
and Independence 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00

Corruption 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00 6.00 6.25 6.25

Democracy Score 6.54 6.64 6.71 6.68 6.71 6.57 6.50 6.57 6.68 6.71

* Starting with the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic 
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these 
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author(s) of this 
report. The opinions expressed in this report are those of the author(s). The ratings are based on a scale of 1 to 7, 
with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an 
average of ratings for the categories tracked in a given year.

by Alexei Pikulik, Dzianis Melyantsou et al.



 Nations in Transit 2013112

Executive Summary

Belarus exists under a consolidated authoritarian regime. Since coming to 
power in 1994, President Alyaksandr Lukashenka has relied on external 
economic rents to maintain his social contract with the population, 

providing sustained social welfare in exchange for public loyalty. These rents, mostly 
from Russia, have come in the form of oil and gas subsidies, as well as special 
conditions in regional customs agreements and support in deterring international 
pressure to implement democratic reforms. 

When Russia began to withdraw its massive energy subsidies in 2007, Belarus 
was forced to court the support of the European Union (EU) by marginally 
improving media freedoms or sporadically loosening restrictions on political and 
civil society actors. However, the severe crackdown on independent political and 
social activity that followed the December 2010 presidential election terminated 
any hopes of a more sustained political thaw. Since the beginning of Belarus’s 
economic crisis, public support for the regime has eroded in tandem with the state’s 
ability to deliver modest welfare. As citizens’ confidence in the regime declines, the 
state increasingly relies on the security apparatus to maintain its power.

State harassment of Belarus’s civil society activists and the political opposition 
intensified in the run-up to parliamentary elections in September 2012, which 
resulted in a predictable landslide victory for parties allied with Lukashenka. 
Relations with the EU deteriorated still further during the year when attempts 
to pressure Belarus into respecting human rights led to the expulsion of several 
European ambassadors. The exposure of Belarus’s “solvents” scheme did not impede 
continued economic assistance from Russia. 

National Democratic Governance. The defining features of President 
Lukashenka’s autocratic regime remained constant during the year with no genuine 
breakthrough in political liberalization. Faced with the threat of continued 
economic problems in 2013, Lukashenka sought to preempt a mass exodus of labor 
to Russia by issuing a decree that required woodworkers to get permission from 
their employers before quitting their jobs. The regime also reshuffled key positions 
in the security apparatus, replacing traditional hard-liners with more moderate 
figures. Belarus’s national democratic governance rating remains unchanged at 6.75. 

Electoral Process. Elections in Belarus are largely an administrative formality, 
conducted to validate the selection of progovernment candidates. Legislation 
fails to protect such basic tenets of free and fair elections as equal campaigning 
opportunities, representation of all political parties in the country’s electoral 



  Belarus 113

commission, and transparent vote counting. Following a boycott by some major 
opposition parties, not a single opposition candidate was elected in September’s 
parliamentary elections, which were condemned by international observers as 
neither free nor fair. Belarus’s rating for electoral process remains unchanged at 7.00.

Civil Society. In 2012, Belarusian activists and civil society organizations endured 
heightened repression by the authorities. Nongovernmental organizations faced 
legal harassment, resulting in the closure of the offices of two prominent human 
rights organizations. During the parliamentary election campaign, authorities 
denied international election monitors entry visas. Two apparently innocent 
citizens were arbitrarily detained in connection with the investigation into a stunt 
orchestrated by a Swedish advertising agency in support of freedom of expression 
in Belarus. Belarusian activists involved in similar prodemocracy demonstrations 
faced fines and jail time. Owing to the regime’s growing intolerance for all forms of 
criticism, Belarus’s civil society rating deteriorates from 6.25 to 6.50. 

Independent Media. The regime continued its systematic suppression of media 
freedom in 2012. Pressure on both domestic and foreign journalists intensified in 
the run-up to parliamentary elections in September, and authorities began targeting 
moderators of online social networks affiliated with the opposition. Due to a 
last-minute ruling of the Central Electoral Commission, campaign speeches that 
contained language advocating for a boycott were censored and state-run media 
denied airtime to some opposition candidates. Belarus’s independent media rating 
remains at 6.75.

Local Democratic Governance. Local officials have extensive responsibilities in 
carrying out government programs, especially in the areas of health, administration, 
and infrastructure. However, they are often underfunded due to the lack of local 
revenue sources. State authorities tend to be more attentive to local level initiatives 
than to national opposition movements, but engagement is usually limited to 
diffusing conflicts. Belarus’s local democratic governance rating remains at 6.75.

Judicial Framework and Independence. The legal system in Belarus continues 
to be subordinated to the president, with courts playing the role of punitive 
bodies executing the president’s will against political opponents. In 2012, there 
were numerous politically motivated court decisions against government critics. 
Amendments to Belarusian legislation expanded the definition of terrorism to 
include civil and political activity aimed at destabilizing the regime. Two men 
convicted of carrying out the Minsk subway bombings in 2011 were executed after 
a faulty trial. Belarus’s rating for judicial framework and independence remains at 7.00.

Corruption. Belarus’s economy remains dominated by the public sector, and the 
vast discretionary power of bureaucrats to regulate economic activities creates 
ample opportunities for extortion. Although a few anticorruption cases targeting 



 Nations in Transit 2013114

high-ranking bureaucrats emerged during the year, no genuine effort was made 
to address the systemic causes of corruption. After getting caught by Russian 
authorities, Belarus officially agreed to end the longstanding practice of exporting 
Russian crude relabeled as “solvents.” Although Belarus slightly improved its rank 
in the World Bank’s 2013 Doing Business report, a number of administrative barriers 
for business remain, particularly unequal economic conditions for public versus 
private entities. Belarus’s corruption rating remains at 6.25. 

Outlook for 2013. With $3.1 billion of external debt to repay and an unresolved 
oil dispute with Russia, Belarus’s financial situation will be precarious in 2013. The 
government will face increasing internal pressure to follow through on its economic 
promises. As an insurance policy, Lukashenka may attempt to restore relations with 
the West by introducing half-hearted liberalization and democratization efforts, as 
he has in the past. If Belarus chooses this option, the repressive measures against 
civil society, the political opposition, and the media that have increased in recent 
years are likely to subside slightly in 2013.



  Belarus 115

Main Report

National Democratic Governance
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

The constitution of the Republic of Belarus, amended in a controversial referendum 
in 1996, established a system of unlimited presidential authority over the 
executive branch, local administrations, and the security apparatus. Presidential 
decrees overrule laws adopted by the parliament and regulate the activities of the 
Constitutional Court. The president appoints and removes regional and local 
governors, all judges (except for the chairman of the Supreme Court), half of the 
Constitutional Court, half of the Central Election Commission (CEC), and 8 out 
of 64 members of the Council of the Republic (the upper house of the parliament). 
A constitutional referendum in 2004 removed the last check on presidential powers 
by waiving presidential term limits.

Lukashenka’s regime has maintained power by redistributing external economic 
rents obtained from Russia—including energy subsidies and privileged access to the 
Russian market—in exchange for domestic political support. With up to 70 percent 
of the population employed by the state, the government was able to purchase 
loyalty by bailing out insolvent sectors of state-owned economic enterprises, 
inflating salaries when expedient, and spending heavily on welfare services. After the 
flow of rents from Russia drastically declined in 2007, Belarus reluctantly courted 
support from Europe, resulting in the appearance of brief periods of political thaw. 
However, the harsh government crackdown on the opposition following the 2010 
presidential elections brought an end to any illusions of genuine liberalization.

Rampant inflation and the reckless devaluation of the Belarusian ruble sent 
the country spiraling into an economic crisis in 2011. In 2012, a series of billion-
dollar loans from international funding agencies and the fraudulent reselling of 
imported Russian oil temporarily alleviated Belarus’s financial difficulties, though 
finding opportunities for gross domestic product growth in the country’s controlled 
economy remained problematic. Despite some international assistance, the average 
salary in Belarus stayed dismally low in 2012. Wages are higher in Russia and many 
other neighboring countries in Eastern Europe, where about 14 percent of Belarus’s 
workforce has already sought out employment.1 In order to preempt a mass exodus 
of labor, in November Lukashenka issued a decree requiring woodworkers to get 
permission from their employers in order to resign from their current positions.2 
The order, which could be extended to include other professions, has been criticized 
for reintroducing serfdom in the country.3  

As economic troubles strain public support for the regime, the government 
increasingly relies on state security apparatuses to suppress growing discontent. 



 Nations in Transit 2013116

In 2012, government agencies made an example of several prominent critics and 
perceived enemies of the regime. In January, a municipal court in Minsk confirmed a 
4.5-year prison sentence for the president of the Viasna Human Rights Center, Ales 
Bialiatski, who was convicted of tax fraud in 2011 for financing the organization’s 
activities from foreign bank accounts. The sentence also called for the confiscation 
of Viasna’s property and the closure of its offices. The state media campaign against 
the Belarusian Association of Journalists (BAJ) also continued in 2012. 

Campaigning for the September parliamentary elections began in early 2012, 
but with the electoral environment already tightly controlled and the opposition 
divided on campaign strategy, authorities were able to avoid the kind of mass 
demonstrations it had encountered after the 2010 presidential elections. Although 
the former presidential candidate Andrei Sannikau and his campaign team member 
Dzmitry Bandarenka were pardoned in April, twelve major opposition figures 
remained behind bars throughout the parliamentary elections. The continued 
incarceration of potential candidates and an unfair campaign environment led 
several opposition groups to call for an election boycott. 

The regime reshuffled several government positions in August, replacing a few 
traditional hard-liners with more moderate figures. Vladimir Makei, known for his 
pragmatic attitude toward the West, was appointed minister of foreign affairs in 
August. Makei’s former position at the head of the presidential administration was 
filled by Andrei Kobyakov, Belarus’s former ambassador to Russia and a moderate 
supporter of free market solutions. Vadim Zaicev, the KGB leader most associated 
with violent suppression of postelection unrest in December 2010, was replaced 
in November by General Valery Vakulchik, a perceived moderate. Weeks later, 
Lukashenka made it clear that these personnel changes signaled no substantive shift 
in the character of his regime, giving a series of notorious interviews in which he 
sarcastically referred to himself as a dictator.4 

Belarus’s already poor relations with the European Union (EU) deteriorated 
in 2012. In late February, EU foreign ministers imposed a travel ban and asset 
freeze against over 200 Belarusian politicians and officials accused of serious human 
rights violations. Outraged, Lukashenka responded by expelling Belarus’s EU and 
Polish ambassadors.5 The EU, in turn, responded by recalling the remainder of its 
diplomats. After a Swedish advertising firm dropped teddy bears toting freedom-
of-expression messages over Minsk, Belarusian authorities also expelled the Swedish 
Ambassador for being “too supportive of human rights.”6 In an apparent last-
ditch effort to convince the EU to lift restrictions on Belarus, the regime released 
two more political prisoners—Sergei Kovalenko and Paviel Syramalotau—in the 
week following the September parliamentary elections.7 However, ongoing and 
widespread harassment of government critics led the EU to extend the sanctions in 
October, delaying opportunities for strengthening its ties with Belarus for another 
year.



  Belarus 117

Electoral Process
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00

Although Belarus’s recently amended electoral legislation meets most international 
standards, it fails to protect such basic tenets of free and fair elections as equal 
campaigning opportunities, representation of all political parties in election 
commissions, and transparent vote counting. Under these circumstances, elections 
are largely an administrative formality, though the political opposition does use 
them as an opportunity to rally support and criticize the regime. Parliamentary 
elections in September 2012 were conducted in an atmosphere of fear and sustained 
harassment of opposition activists, and resulted in a predictable landslide victory 
for pro-Lukashenka parties. 

Changes introduced into the electoral code in 2010 and 2011 created regulations 
for appointing members to electoral commissions, organizing campaign events, and 
financing campaign activities through private funding. The amendments were made 
in line with recommendations of the Organization for Security and Cooperation in 
Europe (OSCE) and recognized as improvements. Nevertheless, Belarus’s electoral 
framework retains a number of shortcomings, particularly the absence of effective 
mechanisms for processing complaints and appeals. 

In the past, political parties were required to maintain a local presence in any 
constituency where they wished to nominate a candidate, a rule that restricted 
many opposition parties from proposing candidates outside major cities. With 
this restriction removed under the new code, more than half of the candidates 
for the September 2012 parliamentary elections were party nominees, rather than 
independents—a significant increase compared to the last legislative elections in 
2008.8 Unregistered public associations such as the Tell the Truth and For Freedom 
opposition movements were permitted to propose their candidates as independents 
with the support of 1,000 voter signatures. 

Nevertheless, voters’ choices remained limited, as district election commissions 
(DECs) rejected the candidacies of nearly one in four candidates, mostly those 
nominated by pro-opposition parties or associations. DECs approved only 13 
out of 25 candidates nominated by Tell the Truth; in Minsk, the movement 
only managed to register one candidate. Similarly, the candidacies of a number 
of prominent politicians—including the leader of the For Freedom movement, 
Alexander Milinkevich, and former defense minister and member of the United 
Civil Party, General Pavel Kazlouski—were refused. Although the rules regulating 
the selection of members to serve on DECs requires that at least one-third of the 
members come from political parties or other public associations, most of these 
members were chosen from progovernment parties and opposition parties made 
up less than 1 percent of the commissions. Candidates were typically disqualified 
due to technicalities related to signature verification, a process which observers were 
prevented from monitoring, deepening suspicion that candidate registration was 
subject to political bias. 



 Nations in Transit 2013118

During the campaign season, administrative resources were used to benefit 
progovernment candidates. State media focused primarily on procedural aspects 
of the elections, giving very little coverage to individual candidates. The continued 
imprisonment of political prisoners who were arrested following the 2010 presidential 
election and distrust in the political process led several opposition parties to 
campaign for an election boycott. Ultimately, only four major forces—the Belarus 
Christian Democrats, United Civic Party, European Belarus, and the Belarusian 
Popular Front—followed through on this initiative. While acknowledging faults 
in the electoral process, For Freedom, Belarus Social Democratic Party Hramada, 
and Tell the Truth chose to participate in the elections, attempting to make use of 
the newly acquired opportunities provided by the revisions to the electoral code. 
Boycott supporters distributing campaign materials in the street regularly clashed 
with police and law-enforcement bodies and were subject to arrest, fines, and 
imprisonment.9 

Irregularities marred the verification of voting data and in some cases, elections 
commissions flagrantly violated legal procedures. Although few discrepancies were 
noted in the documentation of early voting,10 final results on election day varied 
widely: official figures reported a voter turnout of 74.6 percent,11 while a poll 
from the Independent Institute of Socio-Economic and Political Studies recorded 
only 66.4 percent12 and some opposition activists claimed less than 40 percent.13 
On multiple occasions, election commissions refused to provide information to 
observers on the number of registered voters at polling stations. The election 
monitoring organization Human Rights Defenders for Free Elections reported a 
lack of transparency in the tabulation of votes, with its estimates differing from the 
data provided by the DECs. Independent observers recounted that representatives 
of the DEC ignored their remarks about the need to properly seal the ballot boxes.

Ultimately, the official results confirmed a landslide victory for candidates loyal 
to President Lukashenka. Not one opposition candidate managed to secure a seat 
in the parliament. 

Civil Society
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00 6.00 6.25 6.50

In 2012, Belarus’s activists and civil society organizations endured heightened 
repression at the hands of the authorities. The government arbitrarily detained two 
apparently innocent citizens in connection with “teddy bear bombers” stunt in July 
and Belarusian activists involved in similar prodemocracy demonstrations faced 
fines and jail time. During the parliamentary election campaign, authorities denied 
international election monitors entry visas. The offices of prominent human rights 
groups were closed and NGOs continue to face denial of registration.

In response to the expansion of the EU’s travel ban in February, Belarus expelled 
the EU and Polish ambassadors from Minsk and restricted international travel for 



  Belarus 119

some 40 opposition politicians, civil society activists, independent journalists, and 
analysts. The limitations were removed after members of civil society appealed to 
the courts and relevant administrative bodies, but some public figures encountered 
ongoing harassment via additional checks imposed by the Ministry of Taxes and 
Duties. 

In summer 2012, authorities arrested and detained two apparently innocent 
Belarusian citizens for their alleged connection to a stunt conducted by two 
employees of the Swedish advertising agency Studio Total. On 4 July, the two Swedes 
illegally crossed the Lithuanian-Belarusian border by plane, dropping hundreds of 
teddy bears with freedom-of-speech slogans attached. Initially, Belarus’s Ministry of 
Defense denied that the flight had ever taken place, but when freelance journalist 
Anton Suryapin published photos online confirming the incident, authorities 
arrested him as well as Sergei Basharimov, a real estate agent who had been 
contacted by Studio Total about renting an apartment in Minsk before the incident 
took place. Both were charged with organizing illegal immigration, though there 
was no evidence linking either to the organization of the stunt. Public statements 
from the KGB indicated that their detention was intended to coerce the Swedish 
company into sending the pilots of the plane to Belarus for questioning.14 Though 
Swedish authorities refused to cooperate, Suryapin and Basharimov were released 
on bail after a month in detention. The charges against them were still pending at 
year’s end.15 

Studio Total’s operation was inspired by another demonstration staged in 
February by activist Pavel Vinogradov, who placed stuffed animals carrying placards 
calling for freedom of expression and criticizing police brutality in a flowerbed 
in front of the government’s headquarters in Minsk. He was sentenced to ten 
days’ administrative detention. In August, police detained two journalists, Yulija 
Doroshkevich and Irina Kozlik, for photographing themselves holding teddy bears 
in support of free speech in Belarus. Authorities considered the act of taking the 
photos equivalent to organizing an “unauthorized rally” and both were fined 3 
million Belarusian rubles ($360).16

Amidst its appeals to end EU sanctions against Belarus, the regime allowed 
antigovernment activists to peacefully celebrate Freedom Day on 25 March 
and released two prominent political prisoners, Andrei Sannikau and Dzmitry 
Bandarenka, in April. However, authorities quickly returned to their usual tactics, 
escalating reprisals against independent political analysts in the run-up to the 
parliamentary elections in September. Among those targeted was the academic 
director of the Belarusian Institute for Strategic Studies (BISS) Aleksei Pikulik, who 
was arrested on 31 May for “hooliganism” just outside his apartment in Minsk.17 
Editor-in-chief of the cultural studies journal Arche and member of BAJ Valerka 
Bulhakau was arrested at a release event for his book, Sovietization of Western Belarus. 
Facing possible legal action on charges of extremism and the illegal distribution of 
literature, Bulhakau fled the country in November.18

The regime interfered with civil society initiatives to monitor the elections, 
preventing a number of international observers from entering Belarus due to 



 Nations in Transit 2013120

arbitrary visa complications. OSCE election observers from Germany and Lithuania 
were denied entry visas with no explanation from Belarusian authorities.19 Foreign 
members of the International Federation of Liberal Youth were detained and forced 
to leave the country for unspecified violations of visa rules.20 Authorities also cracked 
down on the distribution of campaign materials, banning opposition activists from 
organizing street protests and handing out leaflets advocating their activities.21 
Numerous activists involved in the ongoing Tell the Truth campaign were arrested 
in the weeks before election day and sentenced to administrative detention.22 

After the elections, the regime continued to detain activists on political grounds, 
often on spurious charges backed by little or no evidence. In November, Andrey 
Haydukou, the leader of the obscure Union of Young Intellectuals, was arrested by 
the KGB on charges of treason for apparently joking about receiving project funding 
from the CIA. Although another activists, Ilya Bahdanau, detained in connection 
with the case was released on recognizance, Haydukou remained in detention at the 
end of the year and very little information had been revealed about his case.23 

Legal harassment of nongovernmental organizations (NGOs) intensified with 
the closure of the offices of two prominent organizations in 2012. In October, a 
Minsk court ruled to liquidate the human rights center Platforma for allegedly failing 
to fulfill reporting requirements and having an office located at a different address 
than was stated in its registration documents.24 In late November, leading Belarusian 
human rights organization Viasna was evicted from its premises in connection with 
the sentence imposed on its chair, the vice-president of the International Federation 
for Human Rights, Ales Bialiatski.25 Amnesty International called the move a 
blatant violation of Belarus’s international human rights obligations.26

In June, the House of Representatives approved amendments to the code of 
administrative offenses, introducing higher fines for conducting public opinion 
polls that are not sanctioned by the state-run Commission for Public Opinion 
Surveys. The law appears to be another step towards restricting research on public 
opinion in Belarus; in 2002, the state established the commission in order to 
monitor the production and results of opinion polls. Social scientists believe that 
the state is concerned that independent opinion surveys will contradict its official 
propaganda, especially regarding election exit polls, and compromise the regime’s 
legitimacy.27 Officially only one research institute—the Independent Institute of 
Socio-Economic and Political Studies (IISEPS)—conducts regular social surveys 
and has consequently run up against continuous problems with the authorities. 

Attempts to organize the country’s civil society groups yielded mixed results 
during 2012. In November, the National Platform of the Eastern Partnership 
Civil Society Forum (EaP CSF), an association of more than 50 Belarusian NGOs 
that had participated in the EU’s regional forum, adopted a development plan for 
2012–14 that set goals and priorities and described the structure and procedures 
of the grouping. However, a number of member organizations rejected the new 
development concept because it separated the Belarusian National Platform from 
the EU-sponsored forum and set broader goals, some of which were political in 
nature. Such internal disputes and the failure to establish functioning working 



  Belarus 121

groups damaged the platform’s appeal among NGOs, leading them to focus on 
their individual activities. 

In March, the EU launched the European Dialogue for Modernization (EDM)28 
with Belarus, creating another platform for communication and cooperation 
among various civil society organizations, businesses, and authorities. The EDM 
has the potential to build managerial capacity and expertise in the civil society 
sector and expand the pool of human resources for developing and implementing 
modernization programs, but its goals remain unclear and the dialogue between 
stakeholders is troubled by a lack of finances and cooperation from Belarusian 
authorities. Furthermore, the government’s poor relations with the EU leave little 
hope for an immediate breakthrough in these European reform initiatives. 

Independent Media
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50 6.75 6.75 6.75

The Belarusian government tightly restricts media freedom and state-controlled 
media outlets engage in progovernment propaganda. In response to the opposition’s 
campaign to withdraw from parliamentary elections in September, the CEC ruled 
to forbid opposition candidates from using their allotted television and radio airtime 
to advocate for a boycott. Although the decision contradicted the amendments to 
the electoral code that guarantee candidates greater access to the media, campaign 
speeches that contained language advocating for a boycott were censored and state-
run media denied airtime to some opposition candidates.  

Pressure on both domestic and foreign journalists intensified in the run-
up to parliamentary elections, with BAJ registering 15 arbitrary detentions of 
journalists.29 A week before the elections, plainclothes officers forcefully arrested a 
group of Belarusian and foreign journalists at a rally for the Tell the Truth initiative. 
Four reporters from Germany and Sweden who had obtained accreditation to cover 
the elections were denied visas and two Swedish journalists were forced to wait for 
their visas for 16 hours upon arrival at the airport. After covering the elections, 
Australian journalist Amos Roberts was detained at the Minsk airport and his 
camera and equipment were confiscated. 

During the election period, authorities also began targeting activists using 
social networks to campaign against the government. Several moderators of 
antigovernment groups on the VKontakte social network were detained in late 
August, including the administrators of Liapis Trubetskoy—Free Concert in 
Minsk and Nadoyel nam etot Lukashenka (We are sick of Lukashenka). A week 
later, Oleg Shamruk, the creator of the latter, was detained in Vitebsk.30 Sergei 
Bespalyi, a moderator for another online group affiliated with the opposition, fled 
the country in fear of arrest after authorities searched his apartment and confiscated 
his computer.31



 Nations in Transit 2013122

According to the Ministry of Information, as of April 2012 there were 1,411 
print media outlets registered in Belarus.32 About three-fourths are privately owned, 
but the market for news remains dominated by state-run publications. Official 
statistics show that a growing number of new private print media were registered 
during the first half of 2012, but as the majority of nonstate media confine themselves 
to entertainment and apolitical content, this increase was not reflected in a greater 
abundance of new independent resources covering sociopolitical issues. Only 
those publications that are distributed by the state-monopolized press distributors 
Belposhta and Sayuzdruk are widely available in subscription catalogues and news 
kiosks. In 2012, the independent newspapers Novy Chas and Borisovskie Novosti 
were excluded from distribution by the state-monopolies, limiting their circulation 
significantly. 

Independent media are often subject to harassment and intimidation from 
the authorities through the issuing of legal warnings. Belarusian media legislation 
allows the Ministry of Information to order the closure of a media outlet after 
only two legal warnings, which may be given for minor editorial mistakes. 
Authorities admonished the newspaper Inform-Progulka for allegedly publishing 
false information about the number of employees at one of the companies that was 
founded when a large group of members left the official trade union in February. 
In 2012, at least 13 journalists from across the country received warnings from the 
KGB and the prosecutor’s office for cooperating with foreign media without proper 
accreditation. 

In more extreme cases, detention is also used as an intimidation tactic against 
members of the media. A correspondent for the independent broadcaster European 
Radio for Belarus, Pavel Sverdlov, was arrested for swearing in public 15 days after 
publishing of a news report on the insufficient security measures in the subway after 
the April 2011 terrorist attack.33 According to BAJ, more than 20 journalists were 
detained in 2012 without any legal justification.34

In an effort to control the information flowing in and out of the country, 
the activities of foreign journalists are sometimes restricted within Belarus. In 
March, a camera crew from the Swedish SVT channel was detained in Minsk 
while attempting to film an interview with an activist from the “silent protests.” 
During the same month, law enforcement apprehended a crew from the Estonian 
TV3 channel filming a segment for a program on missing persons. A number 
of prominent Belarusian journalists and editors of independent media were also 
temporarily preventing from traveling abroad after Belarusian authorities issued 
travels bans on media and civil society actors in response to EU sanctions in 
February. 

Libel remains a criminal offense in Belarus and journalists frequently face high 
fines and imprisonment for criticizing the president or his regime. During 2012, 
three criminal cases were brought against journalists. After being convicted of libel 
in 2011, a correspondent for the Polish daily Gazeta Wyborcza, Andrzej Poczobut, 
was again accused in June 2012 of insulting President Lukashenka in several online 
articles. In August, Nikolai Petrushenko, a journalist for Vitebsky Kurier and an 



  Belarus 123

independent candidate in parliamentary elections in September, was charged with 
insulting a state official one day after his candidate registration was finalized. 

Most citizens still have fairly free access to the internet and online media. 
However, authorities continue to use informal means, such as the withdrawal of 
advertising contracts and distributed denial of service (DDoS) attacks, to control 
popular independent sites. During the preelection period, an opposition website 
used for campaigning for the election boycott, Boikot.info, was subjected to a DDoS 
attack.35 Due to restrictions imposed by the state telecommunications company in 
2011, many of the sites of major opposition or civil society organizations, such as 
those of Belarusian Partisan and Charter’97, are no longer accessible in government 
agencies or educational institutions. Internet penetration in Belarus grew by 23 
percent in 2012.36 Despite the government’s capacity to exert stricter controls over 
the internet, its interference with online communications during the year was 
selective and limited.

A number of independent media radio stations—Radio Racyja, European 
Radio for Belarus, Belsat, Radio Free Europe/Radio Liberty—avoid state censorship 
by broadcasting from outside Belarus. 

Local Democratic Governance
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Heads of Belarus’s regional and district administrations are directly appointed by 
President Lukashenka. Local officials have extensive responsibilities in carrying out 
central government programs, especially in the areas of health, administration, and 
infrastructure; only a few services, such as institutions of higher education and 
medical clinics, are directly administered by central government bodies. However, 
local governments are often underfunded due to the lack of local revenue sources.

The state maintains a highly centralized system of local governance, shaped by 
the coexistence of soviets (councils) and executive committees on every governance 
level—regional, district, and village council. Although executive committees are 
the nominally authoritative organs of the soviets, in practice they rarely consult 
the opinion of their respective councils; Lukashenka removed the subordination 
of the executive committees to the soviets in 1994. Executive committees 
function as formal bureaucracies that are loyal to the regime without any strong 
political affiliation or accountability to their local communities. In 2012, local 
administrations were completely unresponsive to frustration of local residents 
about the delayed implementation of visa-free border agreements with Lithuania 
and Poland, making no appeals to higher authorities on their behalf. 

The most recent election of the members of local soviets (People’s Deputies) 
took place in April 2010. Local officials and directors of state enterprises dominate 
these positions.37 Of the 21,000 soviet deputies throughout the country, only 10 are 
members of the political opposition. Yet, within the soviets, opposition members 



 Nations in Transit 2013124

are permitted to freely express diverging viewpoints. Although the outspokenness 
of a few opposition members of the soviets may give the appearance of the regime’s 
greater tolerance for criticism at the local level, critics warn that this may be a 
disguised strategy for monitoring and containing complaints before they reach 
national political discourse. Although People’s Deputies have limited power, they 
have a recognized status in local politics, granting them access to local municipal 
bodies and state organizations. 

State authorities tend to be more attentive to local level initiatives than to national 
opposition movements, but engagement is usually limited to diffusing conflicts. 
Beginning in January 2011, local residents began protesting the construction of 
an industrial park by the Chinese government in Belarus’s Smaliavichy District, 
near Minsk.38 Residents complained they were never properly informed of the 
plans to build the park and worried about its environmental repercussions. In early 
2012, the protests gained momentum and with the support of the opposition Tell 
the Truth movement, opponents of the park lobbied for a local referendum on 
the issue. At that point, the government finally responded by issuing a number 
of assurances. However, the regime stopped short of allowing a public vote and 
ultimately continued cooperating with the Chinese government on the building 
of the park. 

Progovernment political forces dominate local government, while opposition 
groups have a weak presence outside of Minsk and few political developments or 
events take place outside the capital. In general, the opposition concentrates its 
activities almost exclusively on the national level; rallying for changed from the 
top down, beginning with the office of the president and the national governing 
bodies. Relations between opposition parties and their own regional structures are 
problematic, with internal disagreements over party loyalty and whether regional 
members are bound by decisions made by central party organs. 

Judicial Framework and Independence 
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00

Due to the absence of checks and balances in the Belarusian political system, the 
judicial branch lacks genuine independence, undermining the rule of law. Judges 
and prosecutors regularly defer decision-making to the executive branch for fear of 
jeopardizing their careers. In 2012, there were numerous politically motivated court 
decisions against opponents of the government, parliament voted to expand the 
definition of terrorism to include civil and political activities that seek to challenge 
the regime, and the alleged Minsk subway bombers were executed despite evidence 
of a faulty trial. 

Sometime in early March 2012, Dmitry Konovalov and Vladislav Kovalev 
were executed for allegedly carrying out a bomb attack on the Minsk metro in 



  Belarus 125

April 2011. On 17 March 2012, the Kovalev family received a letter from the 
Supreme Court of Belarus confirming their son’s execution. The executions of both 
Kovalev and Konovalov were confirmed the same evening on state television. The 
two men had been convicted in November 2011 in a highly publicized trial that 
many human rights defenders criticized for lacking conclusiveness and due legal 
process.39

Months before the executions, the Kovalev family filed a complaint to the United 
Nations Human Rights Committee, claiming that the trial was fraudulent due to 
Kovalev’s forced confession. The committee responded by asking the government 
of Belarus to postpone his execution until it had time to issue a decision in the 
case. In November, eight months after Kovalev was executed, the committee found 
Belarus guilty of violating his right to a fair trial, the presumption of innocence, 
and the prohibition of torture, and demanded that the government compensate 
Kovalev’s family and disclose the site of his remains. 40 The government ignored the 
committee’s conclusions.

In Belarus, the power to release political prisoners and absolve criminal liability 
belongs solely to the president. Political inmates are often tortured and harassed into 
asking the president for a pardon. Former presidential candidate Andrei Sannikau 
and his advisor Dzmitry Bandarenka were released in April 2012 after being 
reportedly coerced into admitting their guilt and petitioning President Lukashenka 
for their release. Civic activist Sergei Kovalenko was released in September allegedly 
under the same conditions. On rare occasions, political prisoners are pardoned 
without a formal appeal. Between September and October 2011, a number of 
political prisoners were reportedly granted early release as a result of a deal between 
President Lukashenka and Bulgarian foreign minister Nikolay Mladenov, in which 
Lukashenka promised to release all political prisoners by the beginning of October. 
Lukashenka denied that such an agreement ever existed and halted the release of all 
political prisoners until April 2012. Twelve political prisoners remained behind the 
bars during 2012; nearly all of them reported pressure to appeal for a presidential 
pardon. 

Human rights defenders widely consider the penalties imposed on political 
prisoners to be unfair and excessive.41 In November, the United Nations Working 
Group on Arbitrary Detention (WGAD) ruled that the detention of Viasna 
chairman Ales Bialiatski was arbitrary and contradicted the Universal Declaration 
on Human Rights and the International Covenant on Civic and Political Rights, 
calling for his release and due compensation.42

Political prisoners are harshly punished for alleged violations of prison rules, 
sometimes with a prolongation of their sentence. Former presidential candidate 
Mikalai Statkevich was placed in solitary confinement for 10 days in June, where 
he was deprived of sleep and warm clothing, for refusing to share a cell with a 
dangerous inmate.43 In August, human rights groups condemned the decision of 
Belarusian authorities to extend the sentence of the leader of the youth opposition 
organization Young Front, Zmitser Dashkevich, for another year due to his 
“repeated failure to obey prison authorities.”44



 Nations in Transit 2013126

The size and number of pretrial detention facilities and prisons are inadequate 
for Belarus’s large prison population.45 After Russia, Belarus has the highest inmate 
population per 100,000 citizens in Europe.46 Due in part to overcrowding in 
prisons, mass amnesties occur frequently. The country’s 12th mass amnesty took 
place in July 2012 with the early release of about 7,500 prisoners.47 Occasional 
riots and cases of self-inflicted violence are reported among inmates, but authorities 
rarely acknowledge the credibility of such reports. 

Representatives of human rights organizations and the regime’s political 
opponents are regularly targeted for administrative arrest, usually on dubious charges 
ranging from swearing in public to disorderly conduct of which conviction is all but 
guaranteed. In the run-up to parliamentary elections in September, social network 
administrators faced a series of administrative penalties for their antigovernment 
activism online. In response to the expanded EU sanctions, Belarus temporarily 
reinstated the Soviet-era practice of preventing key opponents, including human 
rights activists, from leaving the country. 

Belarus does not have a human rights ombudsman. Although the country is 
a state party to the Optional Protocol to the International Covenant on Civil and 
Political Rights, law enforcement agencies regularly ignore communications from 
the UN Human Rights Committee regarding individual complaints and do not 
take measures to implement the committee’s recommendations.

In November, the parliament passed controversial amendments to the laws 
on countering terrorism and extremism, expanding the definition of terrorism 
to include social and political activities aimed at destabilizing the regime and 
empowering the army to carry out counter operations. Despite ambiguities in the 
laws, the Constitutional Court positively reviewed the drafts, confirming their full 
conformity with the constitution.48

Corruption
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013

5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00 6.00 6.25 6.25

Belarus’s legal framework addresses the issue of corruption and contains a test for 
the corruption potential of draft laws planned for consideration by parliament. In 
2003, the government of Belarus issued the State Program on the Struggle against 
Crime and Corruption, an action plan mandatory for all government bodies. 
Nevertheless, Belarus’s economy remains dominated by the public sector, and the 
vast discretionary power of bureaucrats to regulate economic activities creates ample 
opportunities for extortion. This is especially true in sectors dominated by excessive 
regulation, such as trade, exports, and petrochemicals.49 In addition, the process of 
privatizing state property suffers from a lack of transparency.

During the first half of 2012, Belarus intensified its long-standing practice 
of labeling Russian-imported oil as “solvents” and reselling it to Europe. The 



  Belarus 127

scheme allowed the regime to bypass export tariffs to Russia as the Customs Union 
agreements did not tax the export of petroleum byproducts. By the summer, 
Belarus’s unusual budget surplus and continued projected growth for 2013 
led Russian authorities to grow suspicious. In July, Russia exposed the scheme, 
significantly reducing oil supplies to the country and demanding that Belarus pay 
an estimated $1.5 billion in compensation for its losses.50 Although Belarusian 
Prime Minister Mikhail Myasnikovich gave assurances that Belarus had halted all 
exports of solvents in August, the Russian government changed the framework of 
the customs agreements to prevent Belarus from exploiting this loophole in the 
future. Although the dispute remained unresolved in 2012, it did not prevent 
Russia from announcing in October that it would continue to provide gas exports 
at a special reduced rate.51 

The judiciary serves as a tool of the executive branch and prosecution of 
corruption-related activities remains selective. Corruption cases in Belarus usually 
have a broader agenda, such as reinforcing loyalty to the regime or eliminating 
wayward bureaucrats. While targets are typically low-level state functionaries, the 
regime brought exceptional cases against several high-ranking officials in 2012. The 
mayor of Gomel, Viktor Pilipets, was arrested on charges of real estate fraud in 
August 2012. Deputy Governor of Vitebsk Leonid Kovalev, who had been in police 
custody since 2011, was finally sentenced to 7 years’ imprisonment for bribery in 
September.52 The deputy mayor of Minsk, Igor Vasiliev, was also arrested on charges 
of having solicited a bribe of $500,000, apparently the largest bribe recorded in 
Belarus since 2007.53 The head coach of the national athletics team was arrested on 
suspicion of extorting bribes from top athletes in exchange for burying positive drug 
test results and the misuse of sponsorship funding.54 Yet, despite the prosecution 
of higher-level officials in 2012, authorities largely ignored the systemic causes of 
corruption, namely a lack of public oversight and transparency and the practice of 
recruiting state employees on the basis of loyalty.55

Although the overall business climate remained virtually unchanged in 2012, 
Belarus slightly improved its rank in the World Bank’s 2013 Doing Business report 
from 60th to 58th place. The improvement was due to simplification of certain 
procedures (tax procedures, for example) and the ease of enforcing contracts, as well 
as the lowered cost of construction permits.56 Meanwhile, the report noted a decline 
in the indicators measuring the ease of getting credit, protecting investors, and 
resolving insolvency.57 Although the simplification of administrative procedures has 
caused Belarus’s rank to rise steadily since 2009, a number of administrative barriers 
for business remain, particularly unequal economic conditions for public versus 
private entities.58 Belarus also improved its standing in Transparency International’s 
Corruption Perception Index climbing from 143rd to 123rd place.

 



 Nations in Transit 2013128

 Authors: Alexei Pikulik, Dzianis Melyantsou, Elena Artsiomenka, 
 Siarhei Bohdan, Aliaksandr Autushka-Sikorski, and Andrei Yeliseyeu

Alexei Pikulik is IMARES Professor at the European University at St. Petersburg 
and Academic Director of the Vilnius-based Belarusian Institute for Strategic 
Studies (BISS). Dzianis Melyantsou is a senior analyst at BISS. Elena Artsiomenka, 
Siarhei Bohdan, Aliaksandr Autushka-Sikorski, and Andrei Yeliseyeu are BISS 
analysts. 

1 Alexei Pikulik, “Belarus as a Rentier-State: Co-Development of Political and Economic 
Institutions,” (presentation at the Helsinki International Symposium on “Belarus After 15 
Years of Authoritarian Rule: Assessment and Prospects,” Helsinki, Finland, 18 May 2009); 
and Margarita Balmaceda, Belarus Energy Strategies under Lukashenka: Turning Economics into 
Politics, Dependency into Power (forthcoming book).

1 The Jamestown Foundation, “Belarus’ Economic Turnaround: Is It Sustainable?” Eurasia 
Daily Monitor, Vol. 9, Issue 227, 12 December 2012, http://www.jamestown.org/
single/?no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=40233&tx_ttnews[backPid]=13&cHash=1f8b38
7627338758e4f65d9a184a6dcf#.UcSCQJwQNQs. 

2 “Lukashenko wants temporary ban on employee resignation at Bellesbumprom,” Belarus 
Telegraph Agency, 30 November 2012, http://news.belta.by/en/news/president?id=700479. 

3 “Belarus’ Economic Turnaround: Is It Sustainable?”
4 Timothy Heritage and Richard Balmforth, “Belarus leader relishes reputation as dictator,” 

Reuters, 27 November 2012, http://www.reuters.com/article/2012/11/27/us-belarus-luka
shenko-idUSBRE8AQ0FK20121127. 

5 Ian Traynor, “Belarus expels Polish and EU ambassadors over sanctions row,” The Guardian, 
28 February 2012, http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/28/belarus-expels-ambassa
dors-sanctions-row. 

6 “EU Prepares ‘Clear Message’ For Belarus,” Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), 
10 August 2012, http://www.rferl.org/content/eu-diplomats-in-crisis-talks-over-teddy-bear-
incident/24672898.html. 

7 Nikolaj Nielson “Belarus plays cat and mouse with EU,” EUObserver.com, 28 September 
2012, http://euobserver.com/foreign/117694. 

8 Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) Office for Democratic 
Institutions and Human Rights (ODIHR), Republic of Belarus Parliamentary Elections 23 
September 2012: OSCE/ODIHR Election Observation Mission Final Report (Warsaw: OSCE/
ODIHR, 14 December), 4, 6, 11, http://www.osce.org/odihr/elections/98146. 

9 Human Rights House (HRH) Foundation, “Belarusian authorities against calls to boycott 
elections,” 12 September 2012, http://humanrightshouse.org/Articles/18584.html. 

10 Human Rights Center Viasna (Viasna), Датэрміновыя выбары [Early elections] (Minsk: 
Vyasna, 2012), http://elections2012.spring96.org/be/reports. 

11 “Belarus Vote Totally Shuts Out Opposition,” Radio Free Europe/Radio Liberty, 24 
September 2012, http://www.rferl.org/content/belarus-election-/24717599.html.

12 “Другого народа у Брюсселя для оппозиции нет” [Brussels does not have other people 
for the opposition], Naviny.by, 22 October 2012, http://naviny.by/rubrics/elections/2012/
10/22/ic_articles_623_179641/. 



  Belarus 129

13 “По данным наблюдателей, явка не превысила %39—выборы не состоялись” 
[According to observers, the turnout has not exceeded 39%—Elections did not take 
place], Naviny.by, 23 September 2012, http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/23/ic_
news_623_402067.

14 “КГБ Беларуси об организаторе ‘плюшевой бомбардировки’: Кромвелл и его 
соучастники струсили” [KGB of Belarus on the organizer of the “plush bombings”: 
Cromwell and his associates chickened out], BelaPAN, 14 August 2012, http://belapan.com/
archive/2012/08/14/568102/. 

15 “10 absurd and unjust arrests of 2012,” Amnesty International, 26 December 2012, http://
blog.amnestyusa.org/music-and-the-arts/10-absurd-and-unjust-arrests-of-2012/. 

16 “Журналистку и фотографа оштрафовали за фотосессию с плюшевыми мишками 
в центре Минска” [A journalist and a photographer were fined for a photo session with 
stuffed bears in the center of Minsk], Interfax.by, 9 August 2012, http://www.interfax.by/
news/belarus/115165. 

17 “Arrests, Detentions and Warnings—Belarus Civil Society Digest,” Belarus Digest, 6 June 
2012, http://belarusdigest.com/story/arrests-detentions-and-warnings-belarus-civil-society-
digest-9526.

18 Belarusian Association of Journalists (BAJ), “Arche ex-Editor Leaves Belarus,” 13 November 
2012, http://baj.by/en/node/18344. 

19 “Germany Summons Belarusian Ambassador Over Visa Denials,” RFE/RL, 20 September 
2012, http://www.rferl.org/content/germany-summons-belarus-ambassador-over-monitor-
denials/24714744.html.

20 “Belarus’s non-election,” The Economist, 21 September 2012, http://www.economist.com/
blogs/easternapproaches/2012/09/belarus. 

21 Richard Balmforth and Andrei Makhovsky, “Lukashenko sneers at opposition boycott as 
Belarus votes,” 23 September 2012, http://www.reuters.com/article/2012/09/23/us-belarus-
election-idUSBRE88L0CD20120923. 

22 HRH, “Belarusian authorities against calls to boycott elections,” 12 September 2012, http://
humanrightshouse.org/Articles/18584.html. 

23 “Haidukou’s case: two months in jail and minimum information,” Udf.by, 4 January 2013, 
http://udf.by/english/featured-stories/72456-haidukous-case-two-months-in-jail-and-
minimum-information.html. 

24 HRH, “Another human rights organization is being liquidated in Belarus,” 4 November 
2012, http://humanrightshouse.org/Articles/18810.html. 

25 Bialiatski was convicted of large-scale tax evasion in 2011 for funding the organization’s 
activities from foreign bank accounts. Viasna has been barred from re-registering or opening 
a bank account in Belarus since authorities revoked its registration in 2003.

26 Amnesty International, “Belarus: Leading human rights organization evicted,” 26 November 
2012, http://www.amnesty.org.uk/news_details.asp?NewsID=20471. 

27 “Why Belarusian Authorities Fear Public Opinion,” Belarus Digest, 18 July 2012, http://
belarusdigest.com/story/why-belarusian-authorities-fear-public-opinion-10053. 

28 Delegation of the European Union to Belarus, “European dialogue on modernisation with 
Belarusian society,” news release, 2012, http://eeas.europa.eu/delegations/belarus/press_
corner/all_news/news/2012/european_dialogue_modernisation_en.htm. 

29 BAJ, СМИ в Беларуси: Июль–Сентябрь 2012 [Media in Belarus: July–September 2012] 
(Minsk: Belarusian Association of Journalists, 2012), 7, http://baj.by/sites/default/files/
monitoring_pdf/03(28)2012_Mass_Media_in_Belarus_RU.pdf.

30 “Internet Activism Under Siege in Belarus,” Belarus Digest, 11 September 2012, http://
belarusdigest.com/story/internet-activism-under-siege-belarus-11112.



 Nations in Transit 2013130

31 “Belarus: Social media moderators are arrested,” EastBook.eu, 5 September 2012, http://
eastbook.eu/en/2012/09/material-en/news-en/belarus-social-media-moderators-are-
arrested/.

32 Handbook on Belarus for International Journalists, “Print Media,” http://belarusforjournalists.
info/page_print_media.

33 “З сумкай без дагляду прапусцілі на ‘Плошчы Леніна’ і ‘Фрунзенскай’” [3 bags 
went without examination on Lenin Square and Frunze,” Euroradio.fm, 21 June 2012, 
http://euroradio.fm/report/z-sumkai-bez-daglyadu-prapustsili-na-ploshchy-lenina-i-
frunzenskai-110632.

34 BAJ, СМИ в Беларуси: Апрель–Июнь 2012 [Media in Belarus: April–June 2012] (Minsk: 
Belarusian Association of Journalists, 2012), 7, http://baj.by/sites/default/files/monitoring_
pdf/02(27)2012_Mass_Media_in_Belarus_RU_0.pdf.

35 “The website of the ‘Boikot’ company was subjected to DDOS attack,” Charter’97.org, 17 
December 2012, http://www.charter97.org/en/news/2012/7/17/55242/.

36 National Statistical Committee of the Republic of Belarus, Годовые данные: Транспорт 
и связь [Annual data: Transport and communications] (Minsk: National Statistical 
Committee, 2012), http://belstat.gov.by/homep/ru/indicators/transport.php.  

37 Zmitser Kukhlei, “Саветы народных дырэктароў” [Councils of people’s directors], Nashe 
Mnenie, 5 May 2010, http://nmnby.eu/news/express/2728.html.

38 “‘Гавары праўду’ збірае подпісы супраць кітайскага тэхнапарка пад Смалявічамі” 
[“Tell the Truth” is collecting signatures against the Chinese industrial park under 
Smolevichi], Nasha Niva, 18 February 2012, http://nn.by/?c=ar&i=68644.

39 “EU outraged after Belarus executes two men accused of Metro bombing,” The Guardian, 18 
March 2012, http://www.guardian.co.uk/world/2012/mar/18/belarus-executes-two-metro-
bombing. 

40 United Nations International Covenant on Civil and Political Rights, Communication no. 
2120/2011: Views adopted by the Committee at its 106th session (15 October–2 November 2012) 
(New York: United Nations, 27 November 2012), www2.ohchr.org/english/bodies/hrc/
docs/CaseLaw/CCPR-C-106-D-2120-2011_en.doc. Belarusian law permits the government 
to keep the time and place of state executions a secret; relatives of the deceased have no right 
to access the remains of their loved ones or knowledge of the location of their remains.

41 Viasna, “List of political prisoners,” 31 January 2012, http://spring96.org/en/news/49539.
42 “Belarus: Landmark UN decision: Ales Bialiatski’s detention arbitrary, release and compen-

sation requested,” FIDH, 31 January 2012, http://www.fidh.org/BELARUS-Landmark-
UN-decision-Ales-12668. 

43 U.S. Department of State, 2012 Human Rights Reports: Belarus (Washington, DC: U.S. 
Department of State, 2013), http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/2012/eur/204263.htm.

44 “Civil activist Zmitser Dashkevich sentenced to one more year in jail,” International 
Federation for Human Rights, 31 August 2012, http://www.fidh.org/Civil-activist-Zmitser-
Dashkevich. Zmitser Dashkevich was convicted of hooliganism in 2011 and sentenced to 
two years in prison for his activism in the run-up to the 2010 presidential elections.

45 U.S. Department of State, 2012 Human Rights Reports: Belarus.
46 “Беларусь—вице-чемпионка Европы по числу заключенных” [Belarus: vice-champion 

of Europe in the number of prisoners], Eurobelarus.info, 4 May 2012, http://eurobelarus.
info/news/society/2013/05/04/belarus-vitse-chempionka-evropy-po-chislu-zaklyuchennyh.
html. 

47 “Амнистия 2012. Как живут те, кто готовится начать новую жизнь?” [Amnesty 2012: 
How are those who are preparing to start a new life?], CTV.by, 15 July 2012, http://www.ctv.
by/novosti/amnistiya-2012-kak-zhivut-te-kto-gotovitsya-nachat-novuyu-zhizn. 



  Belarus 131

48 Constitutional Court of the Republic of Belarus, Решение Конституттсионного 
Суда Республики Беларусь: 19 Октобря 2012 г. № P-776/2012 [Decision of the 
Constitutional Court of the Republic of Belarus of 19 October 2012, No. R-776/2012] 
(Minsk: Constitutional Court, 19 October 2012), http://www.pravo.by/main.aspx?guid=38
71&p0=K91200776&p1=1.

49 Alexei Pikulik, “Belarus as a rentier-state: Co-Development of Political and Economic 
Institutions,” (presentation at the Helsinki International Symposium on “Belarus After 15 
Years of Authoritarian Rule: Assessment and Prospects,” Helsinki, Finland,18 May 2009); 
and Margarita Balmaceda, Belarus Energy Strategies under Lukashenka: Turning Economics into 
Politics, Dependency into Power (forthcoming book).

50 “Растворились почти полтора миллиарда” [Almost 1.5 billiondisappeared], Vzglyad, 29 
October 2012, http://vz.ru/economy/2012/10/29/604794.html.

51 “Russia continues defining the scope of economic aid to Belarus,” Belarus in Focus 2012, 02 
October 2012, http://belarusinfocus.info/p/5658russia_continues_defining_the_scope_of_
economic_aid_to_belarus.

52 “Former Deputy Kosinets Leonid Kovalev sentenced to 7 years in prison,” Dialogue Online 
Newspaper, 6 September 2012, http://dyjalog.info/en/home1/78-home/146-byloha-
namiesnika-kosinca-lieanida-kavaliova-asudzili-na-7-hadow-kalionii.html.

53 “Первый заместитель председателя Мингорисполкома вымогал взятку в 
полмиллиона долларов” [First Deputy Chairman of the Minsk City Executive Committee 
solicited bribes in half a million dollars], Ej.by, 25 July 2012, http://www.ej.by/news/
sociaty/2012/07/25/samaya_krupnaya_vzyatka_etogo_goda_vyyavlena_v_minske.html.

54 “Арестован главный тренер национальной сборной Беларуси по легкой атлетике” 
[The head coach of the national team of Belarus Athletics is arrested], TUT.by, 30 May 2012, 
http://news.tut.by/society/291992.html.

55 “Для борьбы с коррупцией нужны независимый контроль, независимые суды и 
независимая пресса” [To fight corruption, independent courts, independent press and 
independent control are needed], Euramost.org, 7 June 2011, http://www.euramost.org/
index.php?artc=14623.

56 The World Bank Group, Doing Business 2012 (Washington, DC: The World Bank Group, 
2012), 26, 69, 86, http://www.doingbusiness.org/~/media/giawb/doing%20business/
documents/profiles/country/BLR.pdf.

57 The World Bank Group, Doing Business 2012 (Washington, DC: The World Bank Group, 
2012), http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/belarus/. 

58 Andrei Skriba, Коррупция и теневая экономика [Corruption and the Shadow Economy] 
(Minsk: IPM Research Center, March 2011), http://www.research.by/webroot/delivery/files/
pdp2011r03.pdf.





<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


