
www.freedomhouse.org

FREEDOM  
ON THE NET
2014

Belarus
2013 2014

Internet Freedom Status Not 
Free

Not 
Free

Obstacles to Access (0-25) 16 15

Limits on Content (0-35) 22 20

Violations of User Rights (0-40) 29 27

TOTAL* (0-100) 67 62

* 0=most free, 100=least free

Population: 	 9.5 million

Internet Penetration 2013: 	 54 percent

Social Media/ICT Apps Blocked: 	 No

Political/Social Content Blocked: 	 Yes

Bloggers/ICT Users Arrested: 	 Yes

Press Freedom 2014 Status: 	 Not Free

Key Developments: May 2013 – May 2014

•	 Belarus experienced dynamic growth in internet access despite continued economic 
stagnation. In contrast to previous years, the government did not block access to social 
media platforms or communications apps (see Obstacles to Access). 

•	 Diversity of online content is growing, and more Belarusians are using online sources of 
news and information (see Limits on Content).

•	 While there were fewer cases of prosecutions against internet users than in previous 
years, prosecutions and detentions continued and are likely to increase ahead of the 
presidential election in 2015 (see Violations of User Rights).



FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

Introduction

The situation regarding internet freedom in Belarus was mixed in 2013-2014. The government, run 
by the autocratic president Alexander Lukashenka, moved to expand control over the online sphere 
in anticipation of presidential elections in 2015. There were fewer high-profile cases of prosecution 
against independent media as ongoing economic woes led the government to consider improving 
ties with the West. Additionally there were fewer instances of blocked websites, although harassment 
and detentions of activists for their online activities continued. One Belarusian media expert spoke 
of the government both “loosening and tightening the screws.”

Over the past year, the use of the internet continued to grow. In terms of ICT development, Belarus 
was the most dynamic country in the Commonwealth of Independent States (CIS) region during this 
period. The country’s external gateway capacity was expanded to 450 Gbps, the internet penetra-
tion rate continued to grow, and broadband access was the highest in the CIS region. All of Belarus’ 
mobile operators offer internet access, and the number of mobile internet users is growing. Howev-
er, while access may be improving, the government continued to regulate, control, and restrict the 
scope of online content. Leading experts have found that Belarus continues to have one of the most 
restrictive media environments in Europe.

The authorities continued to administer a blacklist of websites whose access should be blocked 
in state-run facilities and cybercafes. The procedure for consigning sites to this secret list remains 
non-transparent and without an appeals process. As of February 2013, the last time the government 
acknowledged official figures, the list contained 119 websites, including some leading political, news, 
and human rights websites. At least 12 new sites were added to the blacklist in 2013-2014, although 
the actual number of sites to date remains unknown. The government continues to occasionally 
block certain independent websites under specific circumstances. In early 2014, for example, sites 
were blocked during the March 23 local elections and March 25 Freedom Day demonstrations. 

In 2013-2014, there were about two dozen cases of detentions of online journalists, political and 
civic activists conducting online campaigns, and members of social networks. Instances of extralegal 
harassment of online activists, especially those involved in political communities on social networks, 
continued to take place. Meanwhile, the number of instances of technical attacks against indepen-
dent websites fell in comparison to previous years.

Obstacles to Access

From 2013-2014, the number of internet users in Belarus continued to grow and the quality of in-
ternet connections improved, despite another year of economic stagnation. Continuing economic 
challenges did not dramatically affect government investment in the internet nor significantly in-
crease internet costs, allowing more citizens to begin using the internet as a source of information 
and a tool for social interaction. The government’s inability to rebuild its popularity and restore its 
credibility after the 2010-2011 political and economic crises continued to spur demand for alterna-



FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

tive sources of information.1 With the authorities controlling all broadcast and most print outlets, the 
internet continues to serve as the country’s only island of independent media. 

The Measuring the Information Society (MIS) 2013 Report of the International Telecommunication 
Union (ITU) found Belarus to be among the world’s most dynamic countries in terms of growth of 
household connectivity, households with a computer, households with internet access, and fixed and 
wireless broadband penetration. Belarus ranked 41st out of 157 countries on the ITU’s 2013 ICT de-
velopment index, second only to Russia in the CIS region.2  

The National Statistical Committee reported that Belarus had an internet penetration rate of over 88 
percent at the start of 2013,3 while an independent organization, Gemius, reported a penetration 
rate of 63 percent at the end of 2013.4 In contrast, the ITU placed the internet penetration rate lower 
at about 54 percent by the end of 2013, compared to nearly 47 percent in 2012 and just 23 percent 
in 2008.5 Still, a jump of over 7 percentage points in one year is significant. The National Statistical 
Committee noted that 97 percent of Belarusian companies and organizations and 48 percent of 
households had access to the internet in 2012.6 In 2014, almost 73 percent of Belarusian internet us-
ers visited social media sites.7

The key divide in levels of access is not between rural and urban populations—since almost 75 per-
cent of Belarusians live in urban areas—but between the country’s capital and other regions. How-
ever, the share of users in the capital city of Minsk has decreased from 40 percent six years ago to 
28 percent as of November 2013, and internet users in other cities with a population of more than 
50,000 now account for almost 20 percent of all internet users.8 

In November 2013, the country’s external internet gateway capacity was expanded to 450 Gbps, a 
growth of 80 percent capacity compared to a year earlier.9 By the end of 2013, Belarus’ wireless net-
work had increased to some 50,000 hotspots, including over 6,000 in Minsk.10 

1   Alyaksandr Klaskowski, “Private media gain credibility,” Belapan, January 9, 2013, http://en.belapan.com/archive/2013/01/09/
en_598444_598445. See also, “Alyaksandr Klaskowski, The horns of the authorities rusted. What’s instead?” [in Russian], 
Belorusskie Novosti, Naviny.by, January 11, 2013, http://naviny.by/rubrics/society/2013/01/11/ic_articles_116_180482.

2   “Measuring the Information Society (MIS) 2013 Report” International Telecommunications Union, http://www.itu.int/en/
ITU-D/Statistics/Documents/publications/mis2013/MIS2013_without_Annex_4.pdf.

3   “Almost Half of Belarusians Use the Internet,” Naviny.by, translated and posted by the Belarusian Association of Journalists, 
May 17, 2013, http://baj.by/en/node/20910.

4   Online Landscape: Russian Speaking Markets, Gemius, posted June 2014, Online Landscape: Russian Speaking Markets, 
Gemius, posted June 2014, http://www.e-belarus.org/docs/gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf, p. 2.

5   International Telecommunication Union (ITU), “Percentage of individuals using the Internet,” 2013, 2012, and 2008, accessed 
August 2014, http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx.

6   Maryna Nosava, “Official statisticians say that 7.5 million Belarusians have web access,” May 17, 2013, Belapan, http://
en.belapan.com/archive/2013/05/17/en_17051631b.

7   Andrei Aliaksandrau and Andrei Bastunets, “Belarus: Time for media reform,” Index on Censorship, February 2014, http://
www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2014/02/IDX_Belarus_ENG_WebRes_FINAL.pdf, p. 10.

8   Alena Spasyuk, “Internet users in Belarus said to have increased in number by 13.3%,” Belapan, November 23, 2012, http://
en.belapan.com/archive/2012/11/23/en_19271123m, and Mikhail Doroshevich, “Белорусская интернет-аудитория: Ноябрь 
2013” [The Belarusian Internet Audience: November 2013], December 29, 2013, Minsk presentation, http://www.slideshare.net/
gemius_belarus/2013-29592762, slide 15.

9   “Belarus expands international internet gateway to 450Gbps,” E-Belarus.org, November 15, 2013,  http://www.e-belarus.org/
news/201311151.html.

10   “Beltelecom sums up 2013 achievements,” E-Belarus.org, January 6, 2014, http://www.e-belarus.org/news/201401061.html.

http://en.belapan.com/archive/2013/01/09/en_598444_598445
http://en.belapan.com/archive/2013/01/09/en_598444_598445
http://naviny.by/rubrics/society/2013/01/11/ic_articles_116_180482/
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/mis2013/MIS2013_without_Annex_4.pdf
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/mis2013/MIS2013_without_Annex_4.pdf
http://baj.by/en/node/20910
http://www.e-belarus.org/docs/gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf
http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx
http://en.belapan.com/archive/2013/05/17/en_17051631b
http://en.belapan.com/archive/2013/05/17/en_17051631b
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2014/02/IDX_Belarus_ENG_WebRes_FINAL.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2014/02/IDX_Belarus_ENG_WebRes_FINAL.pdf
http://en.belapan.com/archive/2012/11/23/en_19271123m
http://en.belapan.com/archive/2012/11/23/en_19271123m
http://www.slideshare.net/gemius_belarus/2013-29592762
http://www.slideshare.net/gemius_belarus/2013-29592762
http://www.e-belarus.org/news/201311151.html
http://www.e-belarus.org/news/201311151.html
http://www.e-belarus.org/news/201401061.html


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

As of January 1, 2014, Belarus had over 11 million mobile telephone subscribers, 438,000 more than 
the year before, with a total penetration rate of nearly 120 percent.11 Belarus has three operators 
utilizing GSM; a fourth, which employed a CDMA network, ceased operating when the government 
cancelled its license for noncompliance in January 2014.12 At the beginning of 2014, the operators 
reported a total of 16,800 base stations covering over 98 percent of the country’s area where nearly 
100 percent of the population resides. All three mobile operators offer internet access; roughly one-
third of all subscriptions are 3G-capable.13

In 2012, almost 70 percent of Belarusian users reported having broadband access.14 This figure has 
increased rapidly since 2010, when Belarus had Europe’s lowest level of high speed access, at only 10 
percent of the population. Wireless use was up 26 percent in 2013 compared to the previous year.15 
The largest selection and best quality of internet access is available in Minsk, where some 40 com-
panies offer internet access through ADSL, ethernet, cable TV, and mobile networks. Smaller cities 
have a significantly narrower selection of options. Rural dwellers are largely dependent on the state-
owned telecommunications company Beltelecom, which provides IPTV16 and internet access through 
ADSL (if phone lines are available), or via mobile internet, which is quite slow in remote locations. In-
ternet connections are the slowest in the sparsely-populated areas of the southeastern and northern 
parts of the country. 

The share of smartphones in the mobile market is approximately 40 percent.17 By October 2012, 
about 12 percent of internet users were accessing websites via mobile telephones, half of them with 
smartphones.18 According to one report, more than 2 million Belarusians have access to the inter-
net via mobile devices, and more than 4 percent of online page views from Belarus now come from 
smartphones and tablets.19 More than 60 percent of Belarusian youth are reportedly using mobile 
internet.20

11   “Total number of mobile telephone subscribers in the republic is over 11 million” [in Russian], Ministry of Communications 
and Informatization of the Republic of Belarus, January 24, 2014, http://www.mpt.gov.by/ru/content/2591. The ITU also placed 
the mobile phone penetration rate for Belarus at 118.8 percent by the end of 2013. 

12    The operator was said to have failed to attain a population coverage of 90 percent. See “BelCel to lose wireless spectrum,” 
E-Belarus.org, January 14, 2014, http://www.e-belarus.org/news/201401171.html.

13   Belarus Telecommunications Report 2014, cited by E-Belarus.org, December 16, 2013, http://www.e-belarus.org/
news/201312161.html; Alyaksay Areshka, “Number of mobile subscribers in Belarus reached 11.1 million by January 1, 
communications ministry says,” Belapan, January 27, 2014, http://en.belapan.com/archive/2014/01/27/en_19290127H.

14   “Internet audience in Belarus increased by 14%,” IT.tut.by, October 24, 2012, http://it.tut.by/317249.

15   “Almost Half of Belarusians Use the Internet, Belarusian Association of Journalists, May 17, 2013, http://baj.by/en/
node/20910.

16   IPTV refers to “internet protocol over television”, a manner of providing television viewing through the internet rather than 
through traditional terrestrial, satellite, or other technologies.

17   “IT figures - statistics for Belarus” [in Russian], IT.tut.by, accessed January 27, 2013, http://it.tut.by/numbers/#cell. One of 
the three mobile phone operators, TeleGeography Mobile Digital Communications (Velcom), declared that as of December 31, 
2012 its 3G/3G+ mobile networks were available to 100% of the urban population, while voice services coverage extended to 
98.9% of the total population, E-Belarus.org, January 10, 2013, http://www.e-belarus.org/news/201301101.html. 

18   Alena Spasyuk, “Internet users in Belarus said to have increased in number by 13.3%,” Belapan, November 23, 2012, http://
en.belapan.com/archive/2012/11/23/en_19271123m.  

19   Andrei Alexandrau, “Belarus: Pulling the Plug,” Index on Censorship, January 2013, http://www.indexoncensorship.org/wp-
content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf.

20   “Over 60% of youth in Belarus use mobile Internet,” E-Belarus.com, August 8, 2013, http://www.e-belarus.org/
news/201308081.html.

http://www.mpt.gov.by/ru/content/2591
http://www.e-belarus.org/news/201401171.html
http://www.e-belarus.org/news/201312161.html
http://www.e-belarus.org/news/201312161.html
http://en.belapan.com/archive/2014/01/27/en_19290127H
http://it.tut.by/317249
http://baj.by/en/node/20910
http://baj.by/en/node/20910
http://it.tut.by/numbers/#cell
http://www.e-belarus.org/news/201301101.html
http://en.belapan.com/archive/2012/11/23/en_19271123m
http://en.belapan.com/archive/2012/11/23/en_19271123m
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.e-belarus.org/news/201308081.html
http://www.e-belarus.org/news/201308081.html


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

The cost of broadband access via DSL and cable is generally tied to volume, reflecting the pricing 
structure that Beltelecom uses when selling bandwidth to downstream internet service providers. 
This makes it somewhat expensive to download large items like music or movies, while for common 
activities such as email and web browsing, the volume surcharges do not create a barrier for most 
users. An unlimited internet access service was launched by Beltelecom in 2007. Initially quite ex-
pensive, it has become more affordable: currently prices are approximately $5–$45 per month for 
individuals, depending on the speed. While mobile phone and internet access prices in Belarusian 
rubles increased several times in 2013-2014, the prices in dollars remained roughly the same due to 
Belarus’ chronic inflation. 

According to Akamai Technologies, the average internet connection speed in Belarus was 2.6 Mbps 
in the third quarter of 2013.21 Belarus’s neighbors—Poland, Russia, and Ukraine—had average 
speeds ranging from 7.4 to 7.8 Mbps, while Latvia’s average was 11.1 Mbps. The global average was 
3.6 Mbps, according to the same report. Ookla’s Household Download Net Index ranked Belarus 
70th of 190 countries, with a download speed of 11.29 Mbps, in April 2014. One year earlier Belarus 
ranked 91st with average speeds of 5.46 Mbps.22 On average, Belarusian providers were selling 2 
Mbps internet subscriptions without a traffic cap for around $10 per month. Such connections were 
more or less acceptable for comfortable web browsing, yet still slow for video streaming services like 
YouTube.23

While Belarus has two official languages—Belarusian and Russian—the majority of citizens use Rus-
sian in daily life. In fact, Russian-language broadcast, print, and online outlets dominate Belarus’ me-
dia and information space. As a result, a particular feature of the Belarusian internet is its domination 
by portals, services, and social media sites based in neighboring Russia. Only two or three Belarusian 
sites are in the top 10 most popular internet sites in Belarus.24 Most Belarusian media consumers and 
internet users get their news and information in Russian from Russian websites. This situation be-
came more problematic at the end of 2013 and the beginning of 2014 due to the Kremlin’s “informa-
tion war” surrounding the Euromaidan protests in Ukraine and Russia’s occupation of Crimea. Most 
internet software used in Belarus is also in Russian, although some popular software is also available 
in Belarusian, often due to translation by local enthusiasts. In March 2014, the number of registered 
domain names in the Belarusian part of the internet (.by, often called the BYnet) exceeded 100,000, 
making it one of the top five fastest expanding domains.25  

Beltelecom and the National Center for Traffic Exchange, established by the government in 2011, 
remain the only entities permitted to handle connections with ISPs outside of Belarus. Beltelecom, 
which was created in 1995, also holds a monopoly on fixed-line communications and internet ser-
vices inside Belarus. In 2012, the Center for Traffic Exchange replaced Beltelecom in providing access 

21   Akamai, “Average Connection Speed: Belarus,” map visualization, The State of the Internet 6:3 (2013), http://www.akamai.
com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html.

22   Ookla Net Index Explorer, April 2014, http://explorer.netindex.com/maps?country=Belarus.

23   “Europe & Eurasia Media Sustainability Index 2013: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and 
Eurasia,” IREX, 2013, http://www.irex.org/sites/default/files/u105/EE_MSI_2013_Belarus.pdf, p. 193. 

24   Ryhor Astapenia, “How Russian Culture and Media Shape Belarusian Politics,” Belarus Digest, February 6, 2014, http://
belarusdigest.com/story/how-russian-culture-and-media-shape-belarusian-politics-16833; Online Landscape: Russian Speaking 
Markets, Gemius, posted June 2014, http://www.e-belarus.org/docs/gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf, p. 6.

25   “Number of BY domain names past 100,000,” BelTA, March 25, 2014, http://news.belta.by/en/news/society?id=743702.

http://www.akamai.com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html
http://www.akamai.com/stateoftheinternet/soti-visualizations.html
http://explorer.netindex.com/maps?country=Belarus
http://www.irex.org/sites/default/files/u105/EE_MSI_2013_Belarus.pdf
http://belarusdigest.com/story/how-russian-culture-and-media-shape-belarusian-politics-16833
http://belarusdigest.com/story/how-russian-culture-and-media-shape-belarusian-politics-16833
http://www.e-belarus.org/docs/gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf
http://news.belta.by/en/news/society?id=743702


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

to the points of sharing national traffic (peering).26 The Ministry of Communications and Information 
Technology has issued 180 licenses for secondary ISPs, though only about 60 are currently active in 
Belarus. The Beltelecom subsidiary Belpak remains the largest ISP; through it, Beltelecom controls 
84 percent of the Belarusian internet market.27 While the government does not limit the amount 
of bandwidth that access providers can supply, all ISPs depend on the facilities of the state-owned 
Beltelecom, which allows the authorities to control access speeds for the entire country.

There is no independent regulator overseeing ICTs in Belarus. The Ministry of Communications and 
Information Technology handles regulatory functions. In addition, the presidential administration’s 
Operations and Analysis Center (OAC) has the authority to oversee ISPs, conduct online surveillance, 
and manage Belarus’ top-level domain (.by).28 Other bodies with authority over this sector include 
the State Telecommunications Inspectorate, State Control Committee, and Prosecutor General’s 
Office. 

Limits on Content

In 2013 and 2014, there were generally fewer attempts to limit content than there have been in 
previous years. With the general decline in repression against the independent media, including the 
dropping of criminal charges in several high-profile cases against internet users originally launched 
in 2012, there was also a decrease in self-censorship. The authorities continued to practice occasion-
al blocking of certain independent websites with political, economic, or social content under specific 
circumstances. Because 2013 was not an election year, there was less blocking than during the previ-
ous year, when parliamentary elections took place. However, there was an uptick in blocking around 
the local elections on March 23, 2014 and on the March 25 “Freedom Day,” a traditional day of pro-
test for the country’s democratic opposition.

The online human rights project conducted by Belarusian LGBT groups—Gaybelarus.by—has been 
blocked in Belarus, including from private computers and mobile phones, since June 2013. When 
accessed from Belarus, web browsers indicated that they could not connect to the website.29 At the 
same time, Gaybelarus.by is accessible in other countries. In August 2013, Alexievich.info, the official 
website of the internationally acclaimed Belarusian writer Svetlana Alexievich, who was nominat-
ed for the 2013 Nobel literature prize, was blocked. The website, hosted in Germany and available 
abroad, remains inaccessible in Belarus.30 

In October 2013, the leading independent trade union website Praca-by.info was blocked for three 
days. At that time the website was covering the hunger strike of independent trade union leaders at 
the state-run Mozyr Oil Refinery. The editor was contacted by a representative of the hosting com-

26   “National Center for Traffic Exchange replaced Beltelecom in providing peering services” [in Russian], TechOnliner.by, April 
3, 2012, http://tech.onliner.by/2012/04/03/nacionalnyj-centr-obmena-trafikom-zamenil-beltelekom-v-chasti-uslug-piringa.

27   “Will you be telling me about dialogue?!”, Belarusian Association of Journalists, February 15, 2013, http://baj.by/en/
node/19566.

28   See “Instructions on the order domain names registration in the space of the hierarchical names of the national segment 
of the Internet network” at http://cctld.by/eng/rules.html. 

29   Unsuccessful attempts to access Gaybelarus.by from Belarus were made on June 8, 2013 and April 11, 2014. On the latter 
day, it was not accessible via Tor.

30   “Website alexievich.info blocked in Belarus,” Viasna, August 20, 2013, http://spring96.org/en/news/65305. The website 
remained inaccessible in Belarus as of April 11, 2014.  

http://tech.onliner.by/2012/04/03/nacionalnyj-centr-obmena-trafikom-zamenil-beltelekom-v-chasti-uslug-piringa
http://baj.by/en/node/19566
http://baj.by/en/node/19566
http://cctld.by/eng/rules.html
http://spring96.org/en/news/65305


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

pany, who claimed that the website’s account had been hacked, was distributing spam, and therefore 
had to be blocked by the provider while it conducted troubleshooting and identified the cause of 
the problem.31     

In March 2014, the webpages of a number of regional internet media, political parties and activists, 
and civil society leaders were hacked, presumably due to their coverage of or participation in local 
election campaigns.32 Several websites were blocked nationally as Belarusians went to the polls on 
March 23 to elect local government officials. The sites of the Belarusian Christian Democracy political 
party, the Tell the Truth civic movement, and the monitoring initiatives Right to Choose and “Election 
Observation: Theory and Practice” were inaccessible during parts of the election day.33 During the 
traditional Freedom Day demonstration on March 25, the live broadcast from Radio Free Europe/
Radio Liberty’s Belarusian service was blocked. The website of Nasha Niva (Nn.by), a leading inde-
pendent media outlet, was also blocked during the protest march. The incident regarding Nn.by was 
the first time in which a blocked Belarusian website could not be accessed by the circumvention 
software Tor.34  

The Lukashenka government has been blocking websites since the 2001 presidential election. To 
date, however, it does not appear to possess the capacity to employ sophisticated internet blocking 
techniques, and therefore resorts to more basic approaches like IP filtering and disabling DNS re-
cords.35 Also, it seems that the authorities do not perform regular or automated monitoring of the 
accessibility of banned sites, and it generally takes from 4 to 16 hours for a new IP address to be 
blocked. No documented instances of deep-packet inspection (DPI) filtering have been recorded so 
far. 

Decree No. 60, which came into effect in July 2010, remains in force. The decree, which is designed 
“to protect the interests of citizens, society and the state in the information sphere,” introduced provi-
sions by which ISPs are required to block access to restricted information, such as pornography and 
material inciting violence. By law, the authorities can only institute this blocking in state institutions 
or when requested by individual users. In practice, however, the government engages in ad hoc ef-
forts to limit access to internet content deemed contrary to its interests, though Belarusian telecoms 
typically cite technical problems rather than admitting to blocking. The authorities have regularly 
blocked certain websites on specific days when there are elections, days symbolically important to 
the democratic opposition, or scheduled protests. 

In June 2010, the Ministry of Telecommunications and the presidential administration’s Operations 
and Analysis Center (OAC) issued a regulation calling for the creation of two lists to catalog the URLs 
of all websites whose access should be blocked in state-run facilities and internet cafes; one list is 

31   “Trade union’s website, reporting on the Mozyr hunger strike, is blocked” [in Russian], Salidarnast i gazetaby.com, October 
18, 2013, http://gazetaby.com/cont/art.php?sn_nid=63085. 

32   “Hackers and anonyms proliferate ahead of local elections,” Belarusian Association of Journalists, March 21, 2014, http://
baj.by/en/node/24464.

33   “Belarus Local Elections Update – March 23, Election Day 08:00-20:00,” NDI Belarus Media Digest Special Edition, National 
Democratic Institute, March 23, 2014.

34   “Online blocking in Belarus and how to fix it,” Radio Svaboda, translated and posted by Belarusian Association of 
Journalists, March 26, 2014, http://baj.by/en/node/24510.

35   “In Belarus access to Change.org website is blocked” [in Russian], Providers.by, August 13, 2012, http://providers.
by/2012/08/news/v-belarusi-zablokirovan-dostup-k-change-org.  

http://gazetaby.com/cont/art.php?sn_nid=63085
http://baj.by/en/node/24464
http://baj.by/en/node/24464
http://baj.by/en/node/24510
http://providers.by/2012/08/news/v-belarusi-zablokirovan-dostup-k-change-org/
http://providers.by/2012/08/news/v-belarusi-zablokirovan-dostup-k-change-org/


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

public, while the other is accessible only to ISPs.36 As of May 2014, the publicly-accessible list did 
not contain any URLs, while the number of URLs on the restricted list remains unknown.37 Accord-
ing to Uladzimir Rabavolaw, the first deputy head of the OAC, the list contained 119 websites as of 
February 2013.38 The 2014 Report of the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in 
Belarus suggests that 40 websites were blacklisted in 2013.39 At least 12 new sites, allegedly those 
advertising and promoting the use of narcotic and psychotropic drugs, were added to the blacklist 
in 2013-2014.40 The Prosecutor General’s office confirmed that two of the country’s most popular 
independent news and information websites, Charter97.org and Belaruspartisan.org, as well as the 
website of the Viasna Human Rights Center, Spring96.org, are on the restricted list.41 State bodies 
authorized to add sites to the blacklist include the Ministry of Internal Affairs, the Prosecutor Gener-
al’s office, and the KGB. 

The procedure for adding websites to the restricted list remains unclear and non-transparent. Civil 
society activists note that the government’s decisions are made arbitrarily, do not require judicial ap-
proval, and allow no course for appeal.42 After filing numerous complaints to identify the state body 
that made the decision to ban the Viasna website, the deputy chairman of the human rights orga-
nization received a reply from the Prosecutor General’s Office on December 10, 2013 (International 
Human Rights Day). The official letter stated that because Viasna was not registered by the Ministry 
of Justice, actions by an unregistered organization are punishable under Article 193.1 of the criminal 
code, and since Viasna’s website posted information promoting acts prohibited by law (i.e. acting 
on behalf of an unregistered NGO, organizing or participating in the activities of political parties re-
ligious organizations and foundations, which do not have official state registration), the Prosecutor 
General’s office had issued a decision to include this website in the list of those restricted in August 
2011.43 

In response, Viasna’s board issued a statement stressing the legitimacy of the organization’s activ-
ities, which are guided by provisions of the Belarusian Constitution and international human rights 
standards ratified by Belarus. It also cited the UN Human Rights Committee’s Communication No. 
1296/2004 of August 7, 2007, which found the decision of the Supreme Court to officially dissolve 
Viasna in November 2003 to be a violation of the right to freedom of association and recommended 
that the government reregister the organization.44 According to the OAC, the two popular indepen-

36   “State Supervisory Body for Telecommunications Started Forming the “Black List” [in Russian], Electroname, July 9, 2010, 
http://www.electroname.com/story/7329. 

37   “Lists of Restricted Access” [in Russian], Ministry of Telecommunications, accessed on April 11, 2014, http://belgie.by/
node/216. For the online version of the law, see http://bit.ly/14TskaI. 

38   “OAC to blocked websites: Write appeals” [in Russian], Viasna, February 17, 2013, http://spring96.org/be/news/61348.

39    “Report of the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in Belarus,” Human Rights Council, 26th Session, 
United Nations General Assembly, April 22, 2014, A/HRC/26/44, p. 14, http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/
G14/138/48/PDF/G1413848.pdf?OpenElement. 

40   “Access to websites promoting drugs will be restricted” [in Russian], Belorusskiye novosti, April 4, 2014, http://naviny.by/
rubrics/computer/2014/04/04/ic_news_128_434407.

41   Vyacheslaw Budkevich, “Government begins blocking access to opposition websites,” Belapan, April 11, 2011, http://
en.belapan.com/archive/2011/04/11/en_20240411.

42   Tanya Korovenkova, “Edict No. 60 less restrictive than feared, but authorities can tighten screws,” Belapan, July 1, 2013, 
http://en.belapan.com/archive/2013/07/01/en_634587_634588.

43   “General’s Prosecutor Office explains why spring96.org was blacklisted,” Viasna, December 16, 2013, http://spring96.org/
en/news/67955. 

44   “Board of the Human Rights Center ‘Viasna’ once again stresses the legitimacy of the organization’s activities in Belarus,” 
Viasna, December 16, 2013, https://spring96.org/en/news/67892 .

http://www.spring96.org
http://www.electroname.com/story/7329
http://belgie.by/node/216
http://belgie.by/node/216
http://bit.ly/14TskaI
http://spring96.org/be/news/61348
http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G14/138/48/PDF/G1413848.pdf?OpenElement
http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G14/138/48/PDF/G1413848.pdf?OpenElement
http://naviny.by/rubrics/computer/2014/04/04/ic_news_128_434407
http://naviny.by/rubrics/computer/2014/04/04/ic_news_128_434407
http://en.belapan.com/archive/2011/04/11/en_20240411/
http://en.belapan.com/archive/2011/04/11/en_20240411/
http://en.belapan.com/archive/2013/07/01/en_634587_634588
http://spring96.org/en/news/67955
http://spring96.org/en/news/67955
https://spring96.org/en/news/67892


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

dent news websites, Charter97.org and Belaruspartisan.org, are on the blacklist because of alleged 
“copyright and journalism ethics violations.”45

Under amendments dating from November 2011, which stipulate the fines for violating Decree No. 
60, ISPs that provide access to blacklisted websites are required to pay a small fine. In practice, ISPs 
seem to be inconsistent in blocking access to these sites; some have blocked access to blacklisted 
sites without any user requests, which is technically illegal under the decree, while others have ig-
nored the blacklist.46 ISPs block the blacklisted websites by web address or in combination with IP 
filtering. In December 2012, Index on Censorship conducted field research using a sample group of 
blacklisted sites to assess the scope of the filtering. The results indicated varying degrees of block-
ing. While the sites were available via internet cafes in Minsk and through Belarus’ mobile operators, 
some or all were blocked in places where the state had greater control over the internet connection, 
such as government buildings and universities.47 

Through its selective use of oppressive laws and threats, the government actively promotes self-cen-
sorship, which over the past few years has been a pervasive phenomenon for web-based media, es-
pecially state and commercial outlets. However, with the general decline in repression against online 
media, including the dropping of criminal charges in several high profile cases against online jour-
nalists and internet users originally launched in 2012, there has been a notable decrease in self-cen-
sorship over the past year. In the absence of acute social, political, or economic confrontations, Be-
larusian internet users generally felt safer in expressing their opinions online, despite the continued 
repression of critical journalism in print and broadcast media. Media experts have observed an in-
crease in the quality and quantity of online discussions, including on social networks, offering anec-
dotal evidence to support the notion that people perceive the internet as a safer environment. This 
trend is also indirectly confirmed by the strong growth in the national (.by) internet domain, despite 
its more heavily regulated nature. 

In December 2013, President Lukashenka issued a decree stating that his aide, Usevalad Yancheuski, 
would oversee and coordinate the operations of the country’s television channels and news web-
sites. Yancheuski, who is head of the Presidential Administration’s Main Ideological Department, was 
directed to ensure that “government agencies and organizations conduct a single state policy in 
the spheres of information technology development, information and communication technologies, 
telecommunications and high technologies.”48 

Media experts and website moderators see trolling—the use of inflammatory, extraneous or provoc-
ative messages—as one of the government’s less-direct methods of controlling the internet. Since 
the 2010-2011 protests, the number of trolls and paid commentators has significantly increased on 
independent websites, the blogs of civic activists and commentators, and popular opposition com-

45   Tanya Korovenkova, “Edict No. 60 less restrictive than feared, but authorities can tighten screws,” Belapan, July 1, 2013, 
http://en.belapan.com/archive/2013/07/01/en_634587_634588.

46   Volha Prudnikova, “Authorities use both legal and illegal methods to control internet, expert says,” Belapan, June 24, 2011, 
http://en.belapan.com/archive/2012/01/11/en_522094_522095.

47   Andrei Alexandrau, “Belarus: Pulling the Plug,” Index on Censorship, January 2013, pp. 12-13, http://www.
indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf. 

48   “Yancheuski appointed chief of Belarusian internet,” E-Belarus.org, December 5, 2013, http://www.e-belarus.org/
news/201312051.html; Tanya Korovenkova, “Government may tighten control over Internet before presidential race,” Belapan, 
December 12, 2013, http://en.belapan.com/archive/2013/12/16/en_669092_669093.

http://en.belapan.com/archive/2013/07/01/en_634587_634588
http://en.belapan.com/archive/2012/01/11/en_522094_522095/
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.e-belarus.org/news/201312051.html
http://www.e-belarus.org/news/201312051.html
http://en.belapan.com/archive/2013/12/16/en_669092_669093


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

munities on social networks. Obscenities and rudeness continue to be a challenge for the BYnet, of-
ten making discussions on forums difficult.49 

Yuri Zisser, the founder and co-owner of Belarus’ largest internet-portal Tut.by, has identified at least 
three different groups of trolls. The first group is made up of Belarusian users expressing their opin-
ions on various internet forums using the clichés and language of state propaganda, participating 
only in discussions on political or social topics, and intentionally being rude to their opponents. The 
second consists of Russian citizens, mostly participating in online debates about Belarus-Russia rela-
tions. This group has become more active on Belarusian news sites since the Euromaidan protests in 
Ukraine and the Russian occupation of Crimea.50 The third group includes representatives of Belar-
usian opposition websites who sharply criticize and personally attack their political and ideological 
opponents. 

As an increasing number of Belarusian internet users switch from forums to social networks, trolls 
have also migrated to popular online communities. While it is difficult to prove that trolls are being 
paid for their services, one can assume that there is some coordination behind their activities given 
the fact that they are constantly present on popular internet forums and social networks, immedi-
ately react to new developments, and frequently work in teams.51 In October 2013, the Ministry of 
Information refused a citizen’s request to act against trolls spreading false and malicious information 
on websites in his name.52

Since 2008, the government has employed stringent requirements for accreditation to restrict non-
state journalists’ access to information.53 The Law on Mass Media requires journalists to obtain 
authorization before they can become accredited, and it does not allow individuals to appeal the 
decision in cases where their accreditation is refused. Journalists, including those publishing online, 
are not allowed to work professionally if they are not accredited.54 There were multiple instances 
of warnings issued to non-accredited journalists, including those reporting online, in 2013-2014. 
In March 2014, for example, two Belarusian stringers working for the Poland-based Radio Racyja 
received a prosecutorial warning for their reporting and blogging on the station’s website, Racyja.
com.55

49   Volha Prudnikava, “Bynet: rudeness is an issue,” Belapan, August 8, 2012, http://en.belapan.com/archive/2012/08/08/
en_566422_566423.

50   “Tanya Korovenkova, “Media liberalization seen as effective response to information security challenge from Russia,” 
Belapan, March 18, 2014, http://en.belapan.com/archive/2014/03/18/en_688457_688458.

51   “Yuri Zisser: Popularity of the opposition websites grows thanks to censorship” [in Russian], Eurobelarus, October 10, 
2013, http://eurobelarus.info/special-project/meeting/2013/10/07/yuriy-zisser-blagodarya-tsenzure-rastet-poseschaemost-
oppozitsionnyh-saytov.html. 

52   “State agencies refuse to assist Pinsk resident in struggle against Internet offenders,” Viasna, October 2013, http://spring96.
org/en/news/66547.

53   The Law on Mass Media envisages an authorization-based procedure of accreditation. Moreover, it does not allow the 
possibility to appeal against a refusal of accreditation. A journalist is forbidden to carry out professional activities, if he or she is 
not accredited. “Comments on Suggestions to Media Law,” Belarusian Association of Journalists, January 24, 2013, http://baj.by/
en/node/19255.

54   “Comments on Suggestions to Media Law,” Belarusian Association of Journalists, January 24, 2013, http://baj.by/en/
node/19255.

55   “Mass Media Week in Belarus,” Belarusian Association of Journalists, February 17 – March 10, 2014, http://baj.by/sites/
default/files/monitoring_pdf/rassylka17_02-09_03_2014en.pdf, p. 3.

http://en.belapan.com/archive/2012/08/08/en_566422_566423
http://en.belapan.com/archive/2012/08/08/en_566422_566423
http://en.belapan.com/archive/2014/03/18/en_688457_688458
http://eurobelarus.info/special-project/meeting/2013/10/07/yuriy-zisser-blagodarya-tsenzure-rastet-poseschaemost-oppozitsionnyh-saytov.html
http://eurobelarus.info/special-project/meeting/2013/10/07/yuriy-zisser-blagodarya-tsenzure-rastet-poseschaemost-oppozitsionnyh-saytov.html
http://spring96.org/en/news/66547
http://spring96.org/en/news/66547
http://baj.by/en/node/19255
http://baj.by/en/node/19255
http://baj.by/en/node/19255
http://baj.by/en/node/19255
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/rassylka17_02-09_03_2014en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/rassylka17_02-09_03_2014en.pdf


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

While Belarus’ 2009 Law on Information, Informatization and Protection of Information guarantees 
access to, and the distribution of, information of interest to the public, the government routinely re-
stricts information from independent journalists and the media, including online websites. Some 60 
state bodies can classify their information as secret, state officials cannot speak with journalists with-
out the approval of their bosses, and media can only gain information from official press services or 
state ideological departments.56

The government continues to influence online content through significant financial support to 
pro-government media outlets, despite continuing economic woes. While the total amount of 
funding provided to progovernment online media is unknown, the 2014 state budget allocated €52 
million ($71 million) in direct support for all state media, including €42 million ($57 million) to tele-
vision and radio. Over €1.1 million ($1.5 million) alone was allocated to finance the internet portal of 
the president. These funds will be used to “collect, prepare and disseminate state orders on official 
information.”57 These sums are in addition to favorable advertising (70 percent of the economy is 
controlled by state-run companies), distribution contracts, and operating costs that are subsidized 
by the state such as preferential rent. 

In contrast, non-state media receive no government subsidies and suffer from a constant lack of 
funding. The government employs direct and indirect economic pressure to limit financial support 
for free media, including independent online media outlets, making it nearly impossible for these 
sites to be profitable. A series of restrictive amendments to the Law on Public Associations and the 
criminal code were passed secretly in October 2011 and came into force a month later. Of note were 
provisions that made it a criminal offense for NGOs to receive foreign funding. Since most non-state 
online outlets are run as NGOs, the amendments pose a grave threat to Belarusian independent me-
dia.58 Additionally, many independent online newspapers suffer from the negative financial impact of 
their print versions being regularly repressed and economically discriminated against.59 

Forced to operate in semi-underground conditions and facing constant pressure from the author-
ities, independent online media and opposition websites are unable to monetize their increasing 
audiences and growing popularity, despite the expansion of the market for online advertising. In 
2013, Belarus’ internet advertising market increased by almost 50 percent over the previous year and 
reached about $10.5 million by the end of 2013, surpassing that of 2010 and indicating that the mar-
ket had recovered from the financial crash of 2011. Experts predicted that online advertising would 
grow by 25 to 30 percent in 2014.60 Yet the share of internet advertising with regard to the total ad-
vertising market in Belarus remains one of the smallest in Europe.

56   “Europe & Eurasia Media Sustainability Index 2013: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and 
Eurasia,” IREX, 2013, http://www.irex.org/sites/default/files/u105/EE_MSI_2013_Belarus.pdf, p. 182.

57   “52 million Euro state support to mass media for 2014,” Belarusian Association of Journalists, December 16, 2013, http://
baj.by/en/node/23270.

58   See: “Belarus: Open Joint NGO Letter to the Parliament of Belarus,” Human Rights Watch, October 20, 2011, http://www.
hrw.org/news/2011/10/20/belarus-open-joint-ngo-letter-parliament-belarus. 

59   For details regarding the government’s economic leverage over the independent print media, see Andrei Aliaksandrau and 
Andrei Bastunets, “Belarus: Time for media reform,” Index on Censorship, February 2014, http://www.indexoncensorship.org/
wp-content/uploads/2014/02/IDX_Belarus_ENG_WebRes_FINAL.pdf, pp. 6-8.

60   “Internet advertising continues to lead the growth in the advertising market” [in Russian], January 31, 2014, http://
marketing.by/main/market/analytics/0065301.

http://www.irex.org/sites/default/files/u105/EE_MSI_2013_Belarus.pdf
http://baj.by/en/node/23270
http://baj.by/en/node/23270
http://www.hrw.org/news/2011/10/20/belarus-open-joint-ngo-letter-parliament-belarus
http://www.hrw.org/news/2011/10/20/belarus-open-joint-ngo-letter-parliament-belarus
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2014/02/IDX_Belarus_ENG_WebRes_FINAL.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2014/02/IDX_Belarus_ENG_WebRes_FINAL.pdf
http://marketing.by/main/market/analytics/0065301
http://marketing.by/main/market/analytics/0065301


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

Most independent news websites remain at an economic disadvantage because state and private 
companies are afraid to advertise on them. There is an unwritten rule advising state agencies and 
private companies not to advertise in the independent media, including internet outlets. When inter-
viewed regarding the media market, one advertising executive said: “I have great respect for the in-
dependent media and what they are doing. But I don’t have a right to put at risk the interests of my 
clients and therefore I won’t place any serious amount of commercial advertising with independent 
newspapers or websites called the ‘fifth column’ by Belarusian authorities.”61 There were also cases 
when even foreign companies, especially those cooperating with state agencies, avoided placing ads 
on leading independent sites due to political concerns. As a result, even the most popular indepen-
dent or opposition websites generate little or no advertising revenue. 

The government continues its attempts to increase its own virtual presence and influence. In Decem-
ber 2013, the Minister of Information announced that a new portal bringing together the websites 
of all state-run (national, regional and local) newspapers would be launched under the aegis of the 
largest, progovernment daily newspaper SB-Belarus Segodnya. The editor of online projects at the 
paper confirmed that such a portal exists and is expected to start functioning in 2014.62 

Despite these and other efforts, government websites in general continue to underperform in 
comparison to their non-state peers. A 2013 independent review found that the websites of 45 
government bodies did not comply with Belarusian law; not one met all the requirements regarding 
disclosure of information to the public. While the average site provided about 31 percent of the in-
formation required by law, the lowest performer, with a score of 12 percent, was the Operations and 
Analysis Center, the body tasked with policing Belarus’ internet.63 

The number of readers of print newspapers in Belarus is declining, and the government employs 
administrative controls and discriminatory economic measures to limit the growth of independent 
papers. As a result, the internet has emerged as the second-most popular mass media source of 
information, behind television, in Belarus. According to a mid-2013 survey, 63 percent of the pop-
ulation reported using the internet as a news source (including those who had heard about news 
items from friends or relatives who had read them online).64 Since 2010, in terms of audience growth, 
the best performing media in Belarus have been non-state online media. A majority of the country’s 
most popular news and information websites are either independent or opposition-run. According 
to the Belarusian ranking service Akavita.by, most of the top 20 and a majority of the top 50 news 
and information websites are run by independent or opposition groups,65 while the readership of 
state-controlled media sites has lagged behind. In terms of visits and page views, the readers of 

61   “Independent media in Belarus: Achievements, challenges and perspectives,” Belarusian Association of Journalists, Minsk, 
November 23, 2013. 

62   Maryia Savushkina, “United online portal and IP TV to be launched with SB-Belarus Segodnya,” Belarusian Association of 
Journalists, December 17, 2013, http://baj.by/en/node/23280.  

63   Aleksei Kozliuk, Marina Sokolova and Andrei Shushko, “Государственные органы Республики Беларусь: 15 лет онлайн” 
[Government bodies of the Republic of Belarus: 15 years online], Center for Legal Transformations, December 11, 2013, link to 
report provided in Center’s LawTrend Monitor #3, http://lawtrend.org/ru/content/about/news/govonline.

64   From a SAITO survey cited by the Belarusian Association of Journalists, October 18, 2013, http://baj.by/en/node/22587. 
In earlier 2012 surveys, independent and state research bodies found that some 34 percent of Belarusians use the internet as 
a source of news. See Andrey Vardomatsky, “The Media Behavior of the Belarusian Population,” Belarus Reality: Getting to the 
heart of the matter, Issue No. 5, November 2012; and  “Information minister concerned about growing role of Internet as source 
of political and economic news,” Belapan, July 14, 2013, http://en.belapan.com/archive/2013/07/14/en_18580714m.

65   “Top Ranker” Akavita.by, accessed on April 11, 2014, http://akavita.by/ru/top/All/Mass_Media_and_News/today/visitors/
desc/Belarus/All.

http://baj.by/en/node/23280
http://lawtrend.org/ru/content/about/news/govonline
http://baj.by/en/node/22587
http://en.belapan.com/archive/2013/07/14/en_18580714m
http://akavita.by/ru/top/All/Mass_Media_and_News/today/visitors/desc/Belarus/All
http://akavita.by/ru/top/All/Mass_Media_and_News/today/visitors/desc/Belarus/All


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

independent online media are more loyal and consume more information than those of progovern-
mental websites.66 

Social networks and blogs have also emerged as important sources of information. For example, a 
recent survey found that 24.3 percent of respondents had garnered information about develop-
ments in Ukraine from social media sites.67

According to the digital marketing agency Ashwood Creative, as of February 2014, 28 of the top 
30 Belarusian media communities on Facebook were run by independent media and civil society 
groups.68 Recent comparative analysis of the media communities in popular social networks demon-
strate that information posted and shared by independent media is much more in demand than 
content published by state media. Links from the social network accounts of independent media are 
actively clicked, shared and discussed by users, while the social network accounts of the state media 
are lifeless, with almost no comments or cross-posted links, indicating that they cannot compete 
with their independent counterparts.69 Progovernment sites have few readers, and state officials do 
not use social networks.70 

Greater numbers of Belarusians are also reading independent news online because they find it more 
credible than the government’s version of developments in the country and abroad. A December 
2013 survey found that more Belarusians trust independent media than the state media (41.1 ver-
sus 31.6 percent). Trust in the state media has dropped by 21.3 percent since December 2010. More 
than half of the population (55.3 percent) does not trust state media. Of the country’s 25 leading 
state and public institutions, non-state media ranked third in public trust, behind only the Orthodox 
Church and Army.71 

Since the 2006 presidential election, independent websites, blogs, internet forums, and online 
communities have been playing a growing role in educating citizens, increasing voter turnout, mon-
itoring the polls, and mobilizing protests against electoral irregularities. Beginning in 2010, social 
networks became an important tool for carrying out actions of solidarity and organizing peaceful 
protests. With the rapid growth of new media, independent online sources were able to compete 
with state-controlled newspapers, radio, and television during the 2010 presidential and 2012 parlia-
mentary elections. Independent online media played an important role in documenting and report-
ing numerous violations committed by the state during the March 2014 local elections.

66   “Independent media in Belarus: Achievements, challenges and perspectives,” Belarusian Association of Journalists, Minsk, 
November 23, 2013.  

67   Presentation at “Ukraine through a Belarusian lens: weighting the social and economic costs and benefits,” European 
Council on Foreign Relations, Warsaw, June 9, 2014, http://www.ecfr.eu/events/event/ukraine_through_a_belarusian_lens_
weighing_the_social_and_economic_costs_an. 

68   “The Rating of Belarusian pages on Facebook in February” [in Russian], Ashwood Creative, accessed on April 11, 2014, 
https://www.facebook.com/ashwoodcreative/app_152031511604374. 

69   “Independent media in Belarus: Achievements, challenges and perspectives,” Belarusian Association of Journalists, Minsk, 
November 23, 2013.  

70   Artsyom Shraybman, “Authorities control but do not gag Internet,” Belapan, February 8, 2013, http://en.belapan.com/
archive/2013/02/08/en_604397_604398.

71   “Negative Dynamics of Trust to Institutions,” Independent Institute of Socio-Political and Economic Studies, January 6, 2014, 
http://www.iiseps.org/analitica/564/lang/en, Tables 1 and 2.

http://www.ecfr.eu/events/event/ukraine_through_a_belarusian_lens_weighing_the_social_and_economic_costs_an
http://www.ecfr.eu/events/event/ukraine_through_a_belarusian_lens_weighing_the_social_and_economic_costs_an
https://www.facebook.com/ashwoodcreative/app_152031511604374
http://en.belapan.com/archive/2013/02/08/en_604397_604398
http://en.belapan.com/archive/2013/02/08/en_604397_604398
http://www.iiseps.org/analitica/564/lang/en


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

The opposition’s dominance in the online media sector is proving alarming to the government, espe-
cially with presidential elections slated for 2015. As a result, the authorities appear to be moving to 
tighten control over the internet. As one media expert noted, the end of 2013 was “characterized by 
a more active persecution of internet-commentators and bloggers. These are still single cases, but 
it’s evident that the authorities are paying more attention to the Internet… It can be easily predicted 
that the closer the presidential election campaign, the stricter repression against social and political 
media we’ll observe…”72

Increasing internet penetration over the last several years has resulted in the continued growth of 
citizens’ activity on social networking sites. The Russian site VKontakte (vk.com) remains the most 
popular social network service; as of May 2013, it had 3 million accounts registered and was the 
most accessed website in the country.73 As of February 2014, more than 1.4 million Belarusians were 
using the Russian social network Odnoklassniki.ru.74 By contrast, the total number of Facebook users 
in Belarus was 900,000 by December 2013 (about 10 percent of the total population).75 

In 2013, Belarusian civil society expanded its online activism in comparison to the year before. In one 
sense, this was a response to the rapid expansion of the internet and its active use by the opposition. 
But it was also the result of the government’s success in preempting most other forms of traditional, 
offline activism. In particular, online petitioning as a form of civic activism increased in 2013. More 
than 50 petitions addressing a gamut of issues were created and carried out by Belarusian rights 
groups and individuals on the Change.org platform alone. These online campaigns achieved varying 
degrees of success. When President Lukashenka floated the idea of an “exit tax” on Belarusians trav-
eling abroad to shop, for example, or when his government suggested instituting a tax on the unem-
ployed, civil society and media groups responded with strong online campaigns. An internet petition 
against the “exit tax” generated some 27,000 signatures. The online petitions were accompanied by 
a great deal of scorn and derision directed at the inane ideas, which dominated social networks.  In 
the end, President Lukashenka was forced to publically denounce the “exit tax” and the government 
abandoned both taxes. These online campaigns were, according to one observer, “the brightest ex-
amples of civic action in 2013.”76 

Another tax, one on motor vehicles, did pass parliament, despite a similar online campaign which 
gathered more than 81,000 signatures in a matter of weeks. Through social networks and popular 
internet forums, activists attempted to organize offline protests against the new tax in December 
2013. Although more than 100 cars and 200 pedestrians took part, police were able disperse the first 
protest in an hour. Participants were punished with fines and administrative arrests, an online com-
munity campaigning against the tax was deleted, and its administrator was briefly detained. On the 
eve of the second protest, related social network communities were invaded by trolls who worked 

72   Aliaksandr Starykevich, Vice President of the Belarusian Association of Journalists, quoted in “Mass Media in Belarus 
E-Newsletter,” October-December 2013, Belarusian Association of Journalists, http://baj.by/sites/default/files/monitoring_
pdf/5342013_mass_media_in_belarus_en.pdf, p. 2.

73   “IT figures - statistics for Belarus” [in Russian], http://it.tut.by/numbers/#internet, accessed April 11, 2014.

74    “Top 10 Websites,” gemiusAudience, http://www.audience.by, accessed on April 13, 2014.  

75   Online Landscape: Russian Speaking Markets, Gemius, posted June 2014, http://www.e-belarus.org/docs/
gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf, p. 6.

76   Yauheni Preiherman, “Belarusian Domestic Politics in 2013: Cautious Authorities and Divided Opposition,” Belarus 
Digest, January 4, 2014, http://belarusdigest.com/story/belarusian-domestic-politics-2013-cautious-authorities-and-divided-
opposition-16557; “Belarus Exit Fee: The Authorities Back Down,” Belarus Digest, October 10, 2013, http://belarusdigest.com/
story/belarus-exit-fee-authorities-back-down-15719.

http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/5342013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/5342013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://it.tut.by/numbers/#internet
http://www.audience.by/
http://www.e-belarus.org/docs/gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf
http://www.e-belarus.org/docs/gemiusKnowledge_RussianSpeaking.pdf
http://belarusdigest.com/story/belarusian-domestic-politics-2013-cautious-authorities-and-divided-opposition-16557
http://belarusdigest.com/story/belarusian-domestic-politics-2013-cautious-authorities-and-divided-opposition-16557
http://belarusdigest.com/story/belarus-exit-fee-authorities-back-down-15719
http://belarusdigest.com/story/belarus-exit-fee-authorities-back-down-15719


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

to persuade others not to take part in the protest. When checked, the personal pages of these com-
mentators proved to be fake, with no updates, photos or followers. But the pressure succeeded; only 
about 10 vehicles took part in the second protest amid tight police security.77 

In January 2014, some 4,000 people signed an online petition calling on President Lukashenka and 
the Minister of Health to at least double the pay and improve the working conditions of emergency 
medical service providers. While the government pressured the initiators to withdraw the petition 
and put one of them on unpaid leave, it also agreed to a pay raise for ambulance workers.78 

Violations of User Rights

In 2013-2014, prosecutions against internet users decreased, though harassment and detentions 
continued. According to Viasna, there were more than 50 cases of politically-motivated administra-
tive persecution (arrests, detentions, and fines) documented in 2013, but this was significantly fewer 
than the 233 recorded in 2012.79 The Belarusian Association of Journalists registered approximately 
50 cases of detentions of journalists (including online and offline journalists), independent press dis-
tributors, and members of social networks by different law-enforcement bodies in 2013, a decrease 
of 20 cases in comparison to the year before. Detained media practitioners were usually released 
within a few hours. 

While the rights to freedom of expression and information are guaranteed by the Belarusian consti-
tution, they remain severely restricted and violated in practice. Formally, there are no laws ascribing 
criminal penalties or civil liabilities specifically for online activities, but since 2007, the government 
has employed a series of repressive laws—mainly defamation laws—that target traditional media to 
stifle critical voices online. 

In October 2011, the parliament approved an “anti-revolutionary” package of amendments to laws 
regulating civic organizations and political parties, as well as to the criminal code. These amend-
ments—which also apply to internet-based media outlets—further criminalize protest actions, make 
receiving foreign funding a criminal offense, and extend the authority of the KGB. Under the amend-
ments, the KGB is freed from the oversight of other state bodies and was given powers that were 
previously granted only during a state of emergency, including the right to enter the homes and 
offices of any citizen at any time without a court order.80 

In 2013, there were several cases of the government prosecuting online users for critical comments 
on the internet, though fewer than in previous years. In July 2013, Andrei Karelin was found guilty of 
offending a police officer and fined $1,050 for two critical comments he had posted on an internet 
forum a few months earlier. The comments reflected negatively on the Belarusian police and their 

77   “Given how active the trolls are, road police didn’t come up with any good plan” [in Russian], Salidarnast i Gazetaby.com, 
December 27, 2013, http://gazetaby.com/cont/art.php?sn_nid=67164; Syarhey Karalevich, “Authorities nip street protests in the 
bud, disregard online initiatives,” Belapan, January 3, 2014, http://en.belapan.com/archive/2014/01/03/en_672246.

78   Alena Spasyuk, “Pay for ambulance service staff in Minsk expected to be raised,” Belapan, January 9, 2014, http://
en.belapan.com/archive/2014/01/09/en_21090109H. 

79   Situation of Human Rights in Belarus in 2013: Review-Chronicle, Viasna, Minsk, 2014, http://spring96.org/files/reviews/
en/2013_review_en.pdf, p. 3.

80   “Belarus has adopted ‘anti-revolutionary’ amendments to the legislation,” Belarusian Human Rights House, October 20, 
2011, http://humanrightshouse.org/Articles/17082.html.  

http://gazetaby.com/cont/art.php?sn_nid=67164
http://en.belapan.com/archive/2014/01/03/en_672246
http://en.belapan.com/archive/2014/01/09/en_21090109H
http://en.belapan.com/archive/2014/01/09/en_21090109H
http://spring96.org/files/reviews/en/2013_review_en.pdf
http://spring96.org/files/reviews/en/2013_review_en.pdf
http://humanrightshouse.org/Articles/17082.html


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

professionalism, and declared that “all normal citizens” hate them. The case was monitored person-
ally by the Minister of the Interior Ihar Shunevich. In August, Mr. Karelin was forced to quit his job as 
a playwright at a drama theater. He has launched his own crowdfunding website to pay the fines.81 

The authorities continue to detain and prosecute citizen journalists and bloggers for their watchdog 
activities. In July 2013, Ruslan Mirzoeu, a Minsk worker (and a former drug user on parole), became a 
BYnet celebrity after shooting a series of clips about everyday life at his factory and posting them on 
YouTube. Full of black humour and inconvenient insights about one of Belarus’ leading industries, his 
“Chronicles of the Plant” videos were reposted by leading independent websites and viewed by hun-
dreds of thousands online. In July, he was fired from his job at the Minsk Automobile Plant (MAZ).
In August, he released two new films representing urban life in one of Minsk’s suburbs, including 
depictions of poverty, drug addicts, alcoholics, and prostitutes. He was arrested, tried for using curse 
words “in public” in the videos, and sentenced to seven days in prison for hooliganism. An official 
commented on the evening news that the case was not about using crude language but punishing 
someone for becoming popular by “manipulating social problems.”82 In September, district police in 
Minsk brought a criminal case against Mr. Mirzoeu for violating his parole. On December 13, he was 
sentenced to one year in prison.83 

In October 2013, Aleh Zhalnou, a well-known blogger in Bobruisk who exposes instances of illegal 
police actions, was arrested with his son for allegedly attacking traffic police. Zhalnou claims that 
he and his son were the victims of police retaliation after some 2012 incidents in which he allegedly 
slandered the police and a September 2013 incident in which he filmed police being unresponsive 
to a complaint and posted the evidence online. Zhalnou was forced to undergo a psychiatric exam 
and was unable to update his webpage after the raid. In February 2014, he was detained again and 
questioned by the police for 12 hours on suspicion of planning a bombing. During both arrests, the 
police confiscated his computer and electronic equipment. A criminal case was launched against him 
for allegedly insulting the police through online posts. In March 2014, Zhalnou was fined for posting 
on his YouTube channel a video recording of a meeting he had with a police official.84 

In December 2013, several activists were detained in connection with the “Stop Tax” online campaign 
against a new tax on vehicles (see Limits on Content). Police in Mogilev demanded that Anton Kas-
tou, a political activist and member of the “Stop Tax” online campaign, delete the “Stop Fear” site 
from social networks. After the “Stop Tax” group discussed the possibility of holding a protest on 
the social network VKontakte, Kastou was sentenced to three days in jail for “organizing and holding 

81   “Convicted for insulting police playwright Karelin: ‘I was tried twice for one comment!” [In Russian],” Tut.by, August 13, 
2013, http://news.tut.by/society/361429.html ; “Playwright Karelin, who offended the police, was fired” [In Russian], “ Radio 
Svaboda, August 28, 2013, http://www.svaboda.org/content/article/25088925.html; Andrei Aliaksandrau, “Two people 
sentenced for online insults in Belarus,” Index on Censorship, August 14, 2013, http://www.indexoncensorship.org/2013/08/
two-people-sentenced-for-online-insults-in-belarus;  “Man Fined for Insulting a Policeman in Comments on a News Website,” 
Belarusian Association of Journalists, August 14, 2013, http://baj.by/en/node/21944.

82   Artyom Shraibman, “Punishing Citizen Journalism: A New Trend in Belarus?,” Belarus Digest, August 22, 2013, http://
belarusdigest.com/story/punishing-citizen-journalism-new-trend-belarus-15137.  

83   “Criminal case brought up against the author of videos about Minsk Automobile Plant and the suburb of Kurasoushchyna,” 
Viasna, September 12, 2013, http://spring96.org/en/news/65798; and “Author of District Chronicles Ruslan Mirzoyeu 
imprisoned for 12 months,” Viasna, December 17, 2013, http://spring96.org/en/news/67911.  

84   “Babruisk blogger Aleh Zhalnou litigates with traffic police, Viasna, November 11, 2013, http://spring96.org/en/
news/66487; Uladzimir Laptsevich, “Mahilyow Regional Court upholds fine for Babruysk blogger,” Belapan, December 6, 2013, 
http://en.belapan.com/archive/2013/12/06/en_06121200b; “Mass Media Week in Belarus: January 27-February 16, 2014,” 
Belarusian Association of Journalists, http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/rassylka27_01-16_02_2014en.pdf, pp. 2-3; 

“Babruysk Blogger Fined for YouTube Video,” March 18, 2014, Belarusian Association of Journalists, http://baj.by/en/node/24389.

http://news.tut.by/society/361429.html
http://www.svaboda.org/content/article/25088925.html
http://www.indexoncensorship.org/2013/08/two-people-sentenced-for-online-insults-in-belarus
http://www.indexoncensorship.org/2013/08/two-people-sentenced-for-online-insults-in-belarus
http://baj.by/en/node/21944
http://belarusdigest.com/story/punishing-citizen-journalism-new-trend-belarus-15137
http://belarusdigest.com/story/punishing-citizen-journalism-new-trend-belarus-15137
http://spring96.org/en/news/65798
http://spring96.org/en/news/67911
http://spring96.org/en/news/66487
http://spring96.org/en/news/66487
http://en.belapan.com/archive/2013/12/06/en_06121200b
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/rassylka27_01-16_02_2014en.pdf
http://baj.by/en/node/24389


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

a mass event.” His laptop was confiscated.85 Dzmitry Paliyenka, a political activist and the alleged 
administrator of the “Stop Tax” social network in VKontakte, was jailed for 15 days for alleged “disor-
derly conduct.”86 It is important to note that these crackdowns were ostensibly of a preventative na-
ture as they took place before the scheduled protests were carried out. Other activists involved with 
the “Stop Tax” campaign were also fined or briefly jailed for their online calls for protests against the 
tax.

The government also levied fines for “online picketing” to stifle Belarusians’ attempts to express 
solidarity with their Ukrainian neighbors protesting in Kyiv. In February 2014, at least two fans of the 
Belarusian soccer champion team BATE Borisov were jailed for up to five days for participating in 
an unauthorized mass event. The individuals had allegedly posed with other fans for a photograph 
with an opposition flag and banners displaying solidarity with Ukrainian anti-government protesters, 
which was then posted on the internet. The faces of the some two dozen fans in the photo had been 
blurred out.87 In April, three activists were fined for having photos taken of themselves with Belaru-
sian and Ukrainian symbols in historic places and posted on the internet.88

These incidents demonstrate several important trends in 2013-2014. Experts point to a new type 
of repression against online activists, particularly those focused on holding officials accountable.89 
Rather than blocking individual sites, the government is punishing citizen journalists and activists 
for their online activities.90 Observers noted that the government has adopted the same strategy of 
targeted repression that has proved effective in suppressing dissent in other civic and media sectors. 
And it is increasingly doing this by taking laws originally designed to limit traditional activism and 
applying them to online cases. As the 2014 Report of the UN Special Rapporteur on the Situation of 
Human Rights in Belarus noted, “The online media continued to be severely affected by a new trend 
of applying extra-journalistic regulations to web activities.”91 

Another trend that has become prominent is the government’s use of materials obtained online as 
“evidence” to punish individuals for alleged offline crimes or misdemeanors. Additionally, while most 
cases of prosecution in 2012 were based in Minsk or larger cities, a majority of the 2013 cases took 
place in the country’s regions. This is partially due to the rise in the quantity, quality, and impact of 
independent regional online media.

85   “Authorities afraid of communities ‘Stop Fear’ and ‘Stop Tax,’” Charter 97, January 3, 2014, http://charter97.org/en/
news/2014/1/3/83079; “UCP Mahiliou activist sentenced to 3 days of arrest,” Viasna, December 27, 2013,  http://spring96.org/
en/news/68119;

86   Situation of Human Rights in Belarus in 2013: Review-Chronicle, Viasna, Minsk, 2014, http://spring96.org/files/reviews/
en/2013_review_en.pdf, p. 231.  

87   “BATE fan: “At the police station I was shown a photo and told that I was in it,”” Viasna, February 4, 2014, http://spring96.
org/en/news/68863.

88   “Fines for Online Photos of Solidarity with Ukraine,” from Radio Svaboda, translated and posted by Belarusian Association 
of Journalists, April 3, 2014, http://baj.by/en/node/24633.

89   Artsyom Shraybman, “Authorities hold show trials for online criticism,” Belapan, August 23, 2013, http://en.belapan.com/
archive/2013/08/23/en_644696_644697.

90   “Mirzoeu did more than the entire opposition in the last year” [in Russian], Novy Chas, August 13, 2013, http://novychas.
info/hramadstva/ruslan_mirzojeu_zrabiu_boliej;  Artyom Shraibman, “Punishing Citizen Journalism: A New Trend in Belarus?,” 
Belarus Digest, August 22, 2013, http://belarusdigest.com/story/punishing-citizen-journalism-new-trend-belarus-15137.

91   “Report of the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in Belarus,” Human Rights Council, 26th Session, 
United Nations General Assembly, April 22, 1014, A/HRC/26/44, http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G14/138/48/
PDF/G1413848.pdf?OpenElement, p. 14.

http://charter97.org/en/news/2014/1/3/83079
http://charter97.org/en/news/2014/1/3/83079
http://spring96.org/en/news/68119
http://spring96.org/en/news/68119
http://spring96.org/files/reviews/en/2013_review_en.pdf
http://spring96.org/files/reviews/en/2013_review_en.pdf
http://spring96.org/en/news/68863
http://spring96.org/en/news/68863
http://baj.by/en/node/24633
http://en.belapan.com/archive/2013/08/23/en_644696_644697
http://en.belapan.com/archive/2013/08/23/en_644696_644697
file:///X:/Publications/Internet%20Freedom%20Index/2014%20Edition/FOTN%202014%20final%20report%20materials/Country%20reports/Word%20docs%20for%20typeset/Laura/hramadstva/ruslan_mirzojeu_zrabiu_boliej/
file:///X:/Publications/Internet%20Freedom%20Index/2014%20Edition/FOTN%202014%20final%20report%20materials/Country%20reports/Word%20docs%20for%20typeset/Laura/hramadstva/ruslan_mirzojeu_zrabiu_boliej/
http://belarusdigest.com/story/punishing-citizen-journalism-new-trend-belarus-15137
http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G14/138/48/PDF/G1413848.pdf?OpenElement
http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G14/138/48/PDF/G1413848.pdf?OpenElement


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

Since Belarusian users have regular access to most online resources under normal circumstances—as 
blacklisted sites are blocked only in public facilities, not private offices or households—users gener-
ally have not employed proxy servers or other circumvention tools, leaving them vulnerable during 
politically sensitive periods when targeted disruptions occur. Circumvention tools have not been 
blocked by the authorities. Most often, people are reminded about blocking, hacking, trolling, and 
phishing only when it takes place.92 

Individuals are still required to present their passports and register when they buy a SIM card and 
obtain a mobile phone number. All telecommunication operators are obliged to install real-time sur-
veillance  hardware, which makes it possible to monitor all types of transmitted information (voice, 
mobile text message, and internet traffic) as well as obtain other types of related data (such as user 
history, account balance, and other details) without judicial or other oversight. Mobile phone com-
panies are required to turn over personal data of their customers at the government’s request. 

Since 2010, the Belarusian government has allocated resources for online surveillance technologies.93 
In 2012, there were reports of Western firms supplying telecommunications hardware and software 
that would allow the state to expand its surveillance of citizens.94 Russian surveillance technologies, 
including SORM (System for Operative Investigative Measures, an electronic intercept system) are 
also employed by the Belarusian government.95 Decree No. 60 requires ISPs to maintain records of 
the traffic of all internet protocol (IP) addresses, including those at home and at work, for one year. 
As a result, the state can request information about any citizen’s use of the internet. 

The authorities claim that the protection of personal data is a priority. On July 26, 2013, the Law on 
the Population Register finally came into force after delays caused by the 2011 financial crisis. The 
register, which is aimed at making information exchange between state agencies more efficient, is 
a central database that contains the personal data of all Belarusian citizens, including name, gender, 
personal identity number, date and place of birth, a digital photo, marital status, employment and 
education, tax obligations, etc. 96 In order to avoid any leaks of personal data, the register is being 
created on internal networks of the Ministry of Internal Affairs. While similar registers exist in more 
than 60 countries, independent Belarusian experts are concerned due to the repressive nature of the 
Ministry and because Belarus remains the only post-Soviet state that has no proper legislation regu-
lating the protection of personal data; the country also has not joined the Convention of the Council 
of Europe “For the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data.” 
Moreover, the Law on the Population Register does not allow citizens to obtain information about 
which state agencies are viewing their personal data.97 In general, independent experts conclude 

92   Yahor Kanapkin, “Through the bug in Skype protection accounts have been massively stolen” [in Russian], Generation.by, 
November 14, 2012, http://generation.by/news5764.html.

93   “Measures on implementation of the National program of accelerated development of information and communication 
technologies for 2011-2015” [in Russian], http://www.mpt.gov.by/File/Natpr/pril1.pdf.

94   Andrei Alexandrau, “Belarus: Pulling the Plug,” Index on Censorship, January 2013, pp. 16-17, http://www.
indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf.

95   Andrei Soldatov and Irina Borogan, “Russia’s Surveillance State,” World Policy Institute, Fall 2013, http://www.worldpolicy.
org/journal/fall2013/Russia-surveillance. 

96   “Law on the Population Register” [in Russian], Pravo.by, accessed on April 11, 2014, http://www.pravo.by/main.
aspx?guid=3871&p0=H10800418&p2={NRPA}. 

97   Elena Spasiuk, “Belarusians will be checked by database” [in Russian], Belorusskye novosti, July 24, 2013, http://naviny.by/
rubrics/society/2013/07/24/ic_articles_116_182443. 

http://generation.by/news5764.html
http://www.mpt.gov.by/File/Natpr/pril1.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/2013/01/IDX_Belarus_ENG_WebRes.pdf
http://www.worldpolicy.org/journal/fall2013/Russia-surveillance
http://www.worldpolicy.org/journal/fall2013/Russia-surveillance
http://www.pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H10800418&p2=%7bNRPA%7d
http://www.pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=H10800418&p2=%7bNRPA%7d
http://naviny.by/rubrics/society/2013/07/24/ic_articles_116_182443/
http://naviny.by/rubrics/society/2013/07/24/ic_articles_116_182443/


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

that “Belarusian legislation does not provide satisfactory basis for the proper balance between free-
dom and security online.”98

As of 2007, internet cafes are obliged to keep a year-long history of the domain names accessed 
by users and inform law enforcement bodies of suspected legal violations.99 In December 2012, the 
Council of Ministers abolished the requirement that customers must present their passports at in-
ternet cafes. Instead, employees are now required to take pictures of or film visitors.100 Meanwhile, 
restaurants, cafes, hotels, and other entities are obliged to register users before providing them with 
wireless access, whether free of charge or paid.101 

In the absence of elections and other major socio-political events in 2013, there were fewer recorded 
instances of extralegal intimidation and harassment for online activities on social networks than in 
previous years, though this was still a prominent trend. 

Over the course of 2012-2013, Ihar Pastnou, a psychiatrist at the Vitebsk Center for Narcology 
and Psychiatry, posted a series of videos on YouTube that were critical of the health care system in 
Vitebsk. In particular, he highlighted medical errors, mismanagement, and misuse of funds by the 
head of the regional government. On August 16, 2013, Dr. Pastnou was forcibly taken to the psychi-
atric ward at his place of work for treatment. On August 23, a Vitebsk District Court ordered that he 
attend compulsory psychiatric treatment.102 Dr. Pastnou was diagnosed with “psychopathic personal-
ity disorder with a mania for persecuting the authorities,” kept in isolation, and banned from having 
any visits, correspondence, or telephone calls. On September 30, Dr. Pastnou was discharged from 
the hospital, but is required to visit a psychiatrist regularly. He has demanded an independent exam-
ination, considers his case to be an example of punitive psychiatry, and is appealing to the Supreme 
Court.103 Dr. Pastnou’s case will be considered by the UN Human Rights Committee.

On December 24, 2013, police searched the apartment of Anton Kastsou, a member of the United 
Civic Party in Mahiliou. The police demanded that he remove the “Stop Fear” community from the 
VKontakte site, despite the fact that the activist had written a statement denying he was a creator 
of this community, though he agreed to delete his own comments from the group. The “Stop Fear” 
community was created in order to organize weekly protests against a proposed motor vehicle tax 
(see Limits on Content).104 

98   “Freedom and Security Online in Belarus: Window for Opportunities,” Marina Sokolova, May 2014 presentation, E-Belarus.
org, http://www.e-belarus.org/docs/MarinaSokolova-Prague052014.pdf. 

99    “Council of Ministers of the Republic of Belarus. Regulations on computer clubs and internet cafe functioning” [in Russian], 
Pravo.by, April 29, 2010, http://pravo.by/webnpa/text.asp?start=1&RN=C20700175.

100   Alyaksey Areshka, “Authorities scrap passport requirement for Internet cafes’ visitors,” Belapan, December 27, 2012, http://
en.belapan.com/archive/2012/12/27/en_27122104b.

101   Including the user’s name, surname, type of ID, ID number, and name of the state body which issued the ID, as per 
Article 6 of the Regulation on computer clubs and internet café functioning, http://pravo.by/main.
aspx?guid=3871&p0=C20700175&p2={NRPA}.

102   “Outspoken psychiatrist forcibly detained: Igor Postnov,” Amnesty International, August 28, 2013, http://www.amnesty.
org/en/library/asset/EUR49/016/2013/en/3a50954f-3128-4db2-ab83-354b89dd0b94/eur490162013en.html; Vyachaslaw 
Budkevich, “Dissident doctor in Vitsyebsk banned from demonstrating against police brutality,” Belapan, January 13, 2014, 
http://en.belapan.com/archive/2014/01/13/en_13011531b.

103   “Ihar Pasnou applies to the Supreme Court,” Viasna, September 12, 2013, http://spring96.org/en/news/67730. 

104   “Mahiliou: Search in the apartment of UCP activist, require to remove “Vkontakte” community “Stop Fear” [in Russian], 
Radio Svaboda, December 24, 2013, http://www.svaboda.org/content/article/25211253.html. 

http://www.e-belarus.org/docs/MarinaSokolova-Prague052014.pdf
http://pravo.by/webnpa/text.asp?start=1&RN=C20700175
http://en.belapan.com/archive/2012/12/27/en_27122104b
http://en.belapan.com/archive/2012/12/27/en_27122104b
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=C20700175&p2=%7bNRPA%7d
http://pravo.by/main.aspx?guid=3871&p0=C20700175&p2=%7bNRPA%7d
http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR49/016/2013/en/3a50954f-3128-4db2-ab83-354b89dd0b94/eur490162013en.html
http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR49/016/2013/en/3a50954f-3128-4db2-ab83-354b89dd0b94/eur490162013en.html
http://en.belapan.com/archive/2014/01/13/en_13011531b
http://spring96.org/en/news/67730
http://www.svaboda.org/content/article/25211253.html


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

In June 2013, Siarhej Androsenka, the leader of the online human rights project conducted by Belar-
usian LGBT groups—Gaybelarus.by—left the country following a long campaign of persecution and 
psychological pressure against him and his family by Belarusian law enforcement agencies.105   
In August 2013, police raided the apartment of Henadz Zhuleba, a blogger in Svetlahorsk, and 
confiscated his computer after he had posted a video online spotlighting the luxury home of the 
head of the local administration. The official’s wife complained about the clip and accused him of 
libel. The police told the activist that they would examine the files on his computer before deciding 
whether to launch criminal proceedings against him. Earlier, the blogger had posted other critical 
videos online showing the poor state of roads and other social infrastructure in his town.106 

In November 2013, the apartment of Dzianis Dashkevich, the editor-in-chief of the website Vro-
gachev.ru in Rahachau, was searched and two computers were confiscated. The inspection was 
based on a criminal case related to allegations of insulting a local official. The activist and his inde-
pendent website had previously received official warnings regarding the publishing of “inaccurate 
information about the political and economic situation in the country.”107

In January 2014, an online petition designed to increase salaries and secure better working condi-
tions for the workers of Belarus’ emergency medical services, appeared on Change.org and collected 
over 5,000 signatures, including those of thousands of medical professionals, in less than two days. 
But after this period, the initiator, Aliaksei Ipatau, announced that the petition had to be withdrawn 
without any explanation.108 The petition was removed from the website, presumably due to govern-
ment pressure. Another organizer of the campaign, Vital Aheyenka, was forced take unpaid leave 
from his ambulance job.109  

There were some instances of technical attacks against the websites of independent media and 
civil society groups during the coverage period. On April 25, 2013, the websites of Belarus Partisan 
(Belaruspartisan.org) and the Viasna Human Rights Center (Spring96.org) were hacked. Threatening 
messages were left on the sites, calling them “traitors” and “slanderers” of the Belarusian people.110 
Both sites are on the government’s list of web resources banned at state institutions. 

On December 8, 2013, the websites of the Belarusian, Ukrainian and other services of Radio Free Eu-
rope/Radio Liberty (RFE/RL) were unavailable following a massive DDoS attack. Cyberattacks against 
RFE/RL have occasionally occurred since the beginning of mass protests in Ukraine in November.111 

105   “Siarhej Androsenka: Homosexuality is natural” [in Russian], Svaboda.org, December 6, 2013, http://www.svaboda.org/
content/article/25189968.html. 

106   “Police raid apartment of blogger who filmed house of head of Svetlahorsk district government,” Viasna, August 19, 
2013, http://spring96.org/en/news/65263; “Blogger’s Laptop Seized for Posting a Video about an Official’s House,” Belarusian 
Association of Journalists, August 19, 2013, http://baj.by/en/node/21962.

107   “Mass Media in Belarus E-Newsletter,” October-December 2013, Belarusian Association of Journalists, http://baj.by/
sites/default/files/monitoring_pdf/5342013_mass_media_in_belarus_en.pdf, p. 6; “Rahachou activist receives a warning over 
contributing to independent website,” Belarusian Association of Journalists, December 29, 2012, http://baj.by/en/node/18996.

108   “Signature collection of the ambulance workers for an appeal to Lukashenka was forcibly stopped” [in Russian],  January 
8, 2014, Radio Svaboda, http://www.svaboda.org/content/article/25223456.html. 

109   “Initiator of medics’ petition forced to take unpaid leave,” Viasna, January 10, 2014, http://spring96.org/en/news/68358. 

110   “Mass Media in Belarus E-Newsletter,” January-April 2013, Belarusian Association of Journalists, http://baj.by/sites/
default/files/monitoring_pdf/1-230-312013_mass_media_in_belarus_en.pdf, p 9; Syarhey Karalevich, “Hackers leave threatening 
message on opposition news site,” Belapan, April 25, 2013, http://en.belapan.com/archive/2013/04/25/en_16470425H.

111   “RFE/RL Target of Internet Attack,” Radio Free Europe/Radio Liberty, November 2013, http://www.rferl.org/content/
release-rferl-target-of-internet-attack/25172249.html. 

http://www.spring96.org
http://www.svaboda.org/content/article/25189968.html
http://www.svaboda.org/content/article/25189968.html
http://spring96.org/en/news/65263
http://baj.by/en/node/21962
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/5342013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/5342013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/en/node/18996
http://www.svaboda.org/content/article/25223456.html
http://spring96.org/en/news/68358
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/1-230-312013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/1-230-312013_mass_media_in_belarus_en.pdf
http://en.belapan.com/archive/2013/04/25/en_16470425H
http://www.rferl.org/content/release-rferl-target-of-internet-attack/25172249.html
http://www.rferl.org/content/release-rferl-target-of-internet-attack/25172249.html


FREEDOM  
ON THE NET 
2014

www.freedomhouse.org

Belarus

On December 18, 2013, the leaders of Belarus’ largest civic campaign “Budzma” (“Let’s be Belaru-
sians”) distributed a statement reporting that they had lost access to the campaign’s website domain 
Budzma.org and its administrative system, and asked all users to switch to a reserve website at Budz-
ma.by. The causes of the problems are being investigated by “Budzma” leadership.112   

Belarusian criminal law prohibits these types of technical violence. Specifically, Article 351 of the 
Criminal Code, covering “computer sabotage,” stipulates that the premeditated destruction, blocking, 
or disabling of computer information, programs, or equipment is punishable by fines, professional 
sanctions, and up to five years in prison.113 A special department at the Ministry of Internal Affairs is 
tasked with investigating such crimes. In reality, a number of the attacks on the independent web-
sites and personal accounts of opposition activists have been linked to the authorities. The govern-
ment has stated its intention to accede to the Council of Europe’s Convention on Cybercrime, but 
it has made no move to sign on to the Convention for the Protection of Individuals with regard to 
Automatic Processing of Personal Data.114

112   “Attackers seized the site of “Budzma” campaign” [in Russian], Belarusian Association of Journalists, December 18, 2013, 
http://baj.by/be/node/23301.     

113   “Beltelecom: Independent websites could be blocked by other organizations” [in Russan], Charter 97, January 10, 2008, 
http://www.charter97.org/ru/news/2008/1/10/2905.

114   Council of Europe, “Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data,” 
January 1, 1981, http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulezVous.asp?NT=108&CL=ENG. 

http://www.budzma.org
http://www.budzma.by
http://www.budzma.by
http://baj.by/be/node/23301
http://www.charter97.org/ru/news/2008/1/10/2905/
http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulezVous.asp?NT=108&CL=ENG

