


investigation by johann Bihr



 3  	   

 Sochi 
Population (2013) : 368 011
Mayor: Anatoly Pakhomov (since 2009) 
Region : Krasnodar (Kouban)
Administrative centre: Krasnodar
Governor : Alexander Tkachev (since 2000)

Moscow

Krasnodar

GroznySochi



heavy responsibility  
as national showcase 
Located in southern Russia, on the Black Sea, Sochi is not like other cities. 
Regarded as Russia’s “unofficial summer capital” because so many officials 
have vacation homes there, it was a logical choice to host the Winter Olympics. 
Its inhabitants like to call it “the country’s third city” and point out that, until 1958, 
it was a “republican city” with its own government, independent of the regional 
authorities, a status reserved for cities such as Moscow, Leningrad and Kiev. 
Its development as the country’s leading beach resort was largely due to Stalin, 
who had a dacha near the city. Sochi’s privileged relationship with the Moscow 
elite was reinforced by the Soviet Union’s breakup, which left neighbouring 
Crimea – a leading resort destination for the nomenklatura – as part of 
Ukraine, with the result that Sochi gradually replaced Crimea as the Russian 
riviera. Under Vladimir Putin, who also has a dacha in the area, there have been 
massive investments in Sochi.

This privileged status has helped Sochi to gain a degree of independence from 
the surrounding Krasnodar region, also known as Kuban. “Sochi is a more 
liberal city compared with agricultural Kuban,” Galina Tashmatova, editor of the 
independent Novaya Gazeta Kubani newspaper, said. The city’s distinguishing 
features have encouraged innovation. The flood of summer visitors favoured 
the emergence of capitalism in embryonic form in the Soviet era, when many 
residents rented their homes to tourists. “Even before perestroika, we were 
the first in the entire country to put ads on the front page,” said Sergey Belov, 
editor of the now closed newspaper Chernomorskaya Zdravnitsa. Nowadays, 
most local newspapers are free and depend largely on advertising. The 
opposition weekly Mestnaya includes a CD-ROM with each issue containing 
additional videos and interviews about local news developments. Even the city’s 
information department boasts of its modern and “progressive” practices.

Sochi’s distinguishing features have also won it Moscow’s special attention. 
Raised by the Winter Olympics to the status of Russia’s official showcase, 
Sochi now has the entire world’s spotlights turned on it. A real estate price 
boom has encouraged many Muscovites to invest in what has become one of 
the country’s most profitable regions. A succession of mayors have all been 
parachuted in from outside. National figures such as liberal opposition member 
Boris Nemtsov have run for the post. And Putin has invested political capital 
in the success of the games, the most expensive in Olympic history, hence his 

 INTRODUCTIONI

This report is the product of a Reporters Without Borders fact-finding visit to Sochi, Krasnodar and 
Moscow from 12 to 18 September 2013. RWB met journalists and bloggers of all political tendencies, 
local government officials, representatives of journalists’ organizations, and civil society activists.



 5  	   

frequent visits and a close supervision of the local situation by the Kremlin.  
“It’s Vladimir Putin’s city, he comes here at least once a month,” Mestnaya editor 
Oleg Rubejanski said. “He regards it as his region and the local authorities are 
very scared of what he thinks.”

Right now, in October 2013, Sochi is still a gigantic construction site. Despite 
their Olympic pride, many inhabitants are very frustrated. The organization of the 
games, the land expropriations and the environmental dangers are the subject 
of less debate now than a year ago. The decisions were taken long ago and 
the work is on the final straight. The resentment and concern is now focused 
on the massive traffic jams, the frequent cuts in water and electricity supply, and 
the skyrocketing prices. Everyone cites the faulty logistics and corruption, which 
increase costs and lead to work having to be repeatedly redone. “What use is 
being made of the enormous sums being spent here?” environmental activist 
Vladimir Kimayev asked. “And all the infrastructure that has been built, how will 
it be maintained?” In many ways, and despite everything that makes it different, 
Sochi continues to be the “mirror of Russia” and its difficulties, to use Kimayev’s 
phrase. And that applies to the media too, even if, in this respect, Sochi supplies 
some oxygen to a tightly controlled region.

Leaders of the main communist 
bloc countries meeting in Sochi  
in June 1973 at Leonid Brezhnev’s 
invitation

© TASS / AFP





 7   	     

Heavy responsibility as national showcase 

1. Local media’s "conditional independence” 

Closure of Chernomorskaya Zdravnitsa, a “terrible blow”  
for independent journalism 

1. Extreme economic vulnerability

2. State funding, tool of dependency

3. "Dialogue" with the authorities? 

4. Media owners impose their mark 

2. Harsher forms of pressure 

1. Disturbing precedent of journalist under house arrest

2. Mestnaya – an opposition newspaper’s legal problems

3. Judicial proceedings
`
3. Medias and the Olympics

1. Winter Olympics – good or bad news for media freedom ?

2. Allocation of accreditation - propaganda contest ?

3. Putin suspends constitution, games under state of emergency

Combat and endurance sport  

Recommandations

 SynopsisI

4

8

 
9
 

10
 

11

17

15

17

17

21

22

23

23

24

25 

26

27



Although Sochi has many different regional and municipal media, 
most of the people Reporters Without Borders met described the 
level of media pluralism as limited. Many newspapers are basically the 
mouthpieces of their owners, whether individuals or authorities. The 
editorial line of some privately-owned newspapers sometimes wavers in 
line with political circumstances, intimidation or power struggles. Short-
lived newspapers appear in the run-up to elections. Nonetheless, some 
leeway is tolerated and independent journalism exists. 

The regional state-owned TV stations TV9 and GTRK, and the local 
privately-owned station Maks TV dominate the broadcast media 
landscape. They produce their own programmes and rebroadcast some 
of the programmes of Moscow-based stations that are partners. TV9 
is the new name of NTK (New Television of Kuban), a privately-owned 
station that the regional government bought shortly after Alexander 
Tkachev became governor in 2000. According to the Glasnost Defence 
Foundation, the owner relinquished the station in return for a few million 
roubles and a job in the regional government’s press department. Maks 
TV belongs to Maks Media Group, a company launched 15 years ago by 
businessman Mikhail Mikshis, which also owns the radio station Maks 
FM and a news website, Maks-portal.ru. The group is continuing to 
develop, recently merging its various newsrooms into one and planning 
to launch a 24-hour TV news channel on 1 November.

The leading regional newspapers include Kubanskye Novosti and 
Kuban Segodnya, which are co-owned by the regional government, 
and the privately-owned Volnaya Kuban and Yug Times. The regional 
editions of leading national newspapers are also fairly popular. They 
include Moskovsky Komsomolets na Kubani, Argumenty i Fakty Kuban, 
and Komsomolskaya Pravda Kuban. Novaya Gazeta Kubani, a partner 
of the Moscow-based Novaya Gazeta, has a more limited print run. 
At the municipal level, the main newspapers are the privately-owned 
weeklies Nash Dom Sochi and Narodnaya Gazeta Sochi, the city 
government’s mouthpiece Novosti Sochi, and the opposition Mestnaya. 

1 Local media’s  
 “conditional  
 independence” 



 9  	   

Many national media have 
permanent Krasnodar or Sochi 
correspondents. They are not 
subject to the same constraints 
as journalists working for the local 
media and it is sometimes easier 
for them to tackle sensitive stories. 
“It is easier to talk to national and 
international media than to local 
newspapers,” the environmental 
activist Vladimir Kimayev said.

Finally, in addition to the websites 
operated by these media and such 
news sites as Kavkazsky Uzel, the 
blogosphere has developed rapidly 
in Sochi. Besides Vesti-sochi.ru,  
Privetsochi.ru and BlogSochi.ru 
are fairly popular and have given 
the news domain a shot in the 
arm. Launched by Alexander Valov, 
a young entrepreneur from the 
Baikal region who moved to Sochi 
six years ago, BlogSochi.ru hosts 
and produces articles that are 
often quite critical of local figures. 
He says he has been the target of 
many lawsuits.

 Local media’s  
 “conditional  
 independence” 

 Closure of  
 Chernomorskaya Zdravnitsa,  
 a “terrible blow” for independent  
 journalism 

The environmental activist 
Vladimir Kimayev puts it 
succinctly: “Chernomorskaya 
Zdravnitsa was a unique 
newspaper. Its articles were 
totally objective, covering the 
positive and negative aspects 
of local life. It was a source of 
pressure on the authorities and 
its closure was a terrible blow.”

His opinion is widely shared. 
After 95 years of existence, the 
city’s oldest newspaper published 
its last issue on 1 May 2012. 
Led by editor and co-owner 
Sergey Belov, it had established 
an editorial policy that aspired to 
“constructive opposition.” 

“Chernomorskaya Zdravnitsa 
was entirely independent and 
we were financially autonomous,” 
Belov said. “Sochi’s mayors all 
paid a great deal of attention 
to what we wrote. We were 
very well informed and we were 
among the few to denounce the 
law-breaking that accompanied 
the real estate boom – building 
in earthquake areas, flood 
areas and protected areas.” The 
newspaper was prepared to 
publish articles provided by the 
municipal and regional press 
departments, but unlike many 
newspapers, it labelled then  
as ‘Press Department’. 

Chernomorskaya Zdravnitsa’s 
material survival was based both 
on its Soviet past and innovative 
management. A member of 
international media  
associations such as the 
International Press Institute 
and the World Association of 
Newspapers, Belov could talk 
forever about the technological 
lead long maintained by 
his newspaper. For years, 
Chernomorskaya Zdravnitsa’s 
regional importance protected 
it from city hall pressure. “Even 
before perestroika, we received 
three times more readers’ 
letters than the main regional 
newspaper, Sovietskaya Kuban. 
The mayor could not do anything 
he wanted. We played a cat and 
mouse game.”

But unfair competition and 
lawsuits finally got the better of 
Chernomorskaya Zdravnitsa. 
As a result of court rulings, 
the newspaper’s premises, 
warehouses and press were 
seized. The journalist Svetlana 
Kravchenko (see Part III) said: 
“Chernomorskaya Zdravnitsa’s 
closure was deliberately 
orchestrated.”

Stone commemorating the 80th 
anniversary of the creation of 
Chernomorskaya Zdravnitsa, 
now serving as its gravestone.



1. Extreme economic vulnerability
Free newspapers have left their mark on Sochi’s local media landscape. 
No fewer than 100,000 copies of Narodnaya Gazeta - Sochi, which 
is edited by municipal councillor Tatyana Chernovalova, are put in the 
letter-boxes of homes in Sochi and surrounding areas. It is the same 
with Nash Dom Sochi, a privately-owned weekly, which reserves 70 
per cent of its page space for ads. Novosti Sochi, the city hall’s official 
newspaper, and the opposition newspaper Mestnaya use the same 
model. There are also many purely commercial publications.

Chernomorskaya Zdravnitsa was the first newspaper to publish a free 
supplement, Kurortnaya Nedelya, to attract advertising and keep itself 
afloat. The city’s oldest newspaper, founded in 1917, it adopted an 
innovative strategy in a search for real financial and editorial autonomy. 
But it was forced to close in 2012 as a result of the emergence of 
new publications that were solely interested in advertising, publications 
that were more attractive to advertisers than a newspaper like 
Chernomorskaya Zdravnitsa, which wanted to be able to criticize 
the local authorities. Sochi, a weekly that had a reputation for its 
bold treatment of sensitive subjects in the early 2000s, also stopped 
publishing a few years ago.

© TASS / AFP



 11   	     

2. State funding, tool of dependency
As in the rest of the country, most of the local media have “information 
supply agreements” with the municipal and regional authorities. The 
system is openly designed to provide the local media with financial 
support. Under these agreements, the media receive generous subsidies 
and tax advantages in return for publishing a quota of reports supplied 
by the municipal and regional press departments. These reports are 
not just official announcements. They are often full-blown advertorials 
singing the praises of the authorities that are usually published among 
other reports without being labelled as advertorials. In some cases, the 
media may also agree to give a certain space or air-time to government 
representatives.

Media must request these subsidies under a competitive application 
process that is repeated at regular intervals. The amount of money 
involved is often enormous for media that have been brought to their 
knees financially by the loss of revenue from advertisers who have 
abandoned them for publications dedicated solely to advertising. In a 
2003 report on the Krasnodar region, the Glasnost Defence Foundation 
described the system as playing the key role in the ability of the local 
authorities to pressure the media.

“The application process is conducted according to the Federation of 
Russia’s laws,” said Mikael Nersesian of the Sochi municipal information 
department. “Each media with which we reach an agreement benefits 

from it. We offer them what they need and 
we adapt to the different formats (…) We 
only spend 20 per cent of our work time on 
preparing content to offer to the media. The 
remaining 80 per cent of our time is spent on 
responding to their requests. Similarly, I would 
say that about 20 per cent of the content of 
these media comes from the government, as 
against 80 per cent that is self-produced.”

Many of the journalists Reporters Without 
Borders spoke to nonetheless said the press 
departments were extremely demanding 
about the way their content was presented. 
The “information supply agreements” are a 
Trojan horse that gives the authorities a right 
of extensive editorial supervision over part 
of the published content – with a temptation 
to intervene in other content – and over the 
finances of the media concerned.

Vyacheslav Smeyukha, the editor of the 
regional daily Kubanskye Novosti and a 
representative of the Krasnodar Union of 
Journalists, said it was possible to discuss the 
administration’s directives. “Being linked to the 
administration by one of these accords does 
not mean that criticism is impossible, and one 
can always denounce the accord,” he said. “It 



is true that some officials think they can take advantage of the accords 
to tell us what we must write. I have received a few phone calls of this 
kind. But you just have to be firm and put them in their place.” But in a 
highly competitive climate in a local market, a trial of strength with the 
local authorities is difficult when so much is at stake economically. It can 
only be attempted by the few media with a solid financial base.

The biweekly Novaya Gazeta Kubani is one of the few newspapers not 
to enter into such an agreement. “I am not at all bothered by the fact 
that Novaya Gazeta Kubani’s journalists are almost never invited to 
official press briefings and press conferences,” editor Galina Tashmatova 
said. “On the contrary, I am even glad that our time isn’t being wasted 
by a daily dose of propaganda. This does not in any way prevent us 
from getting the information we need from the administration. We send 
precise requests to which the administration replies within the seven-day 
deadline set by the law. This is much more effective.”

Novaya Gazeta Kubani has to compete with subsidised media and it 
is by no means available on all newsstands, so its economic situation 
is precarious. The Moscow-based Novaya Gazeta provides much 
of its content and the support that its reputation represents, but no 
material assistance. Asked whether it was going to be able to survive, 
Tashmatova replied: “We ask ourselves that all the time and we produce 
each issue as if it could be the last one.”

Sochi municipal 
administration building



 13   	     

3. “Dialogue” with the authorities? 
When journalists and local administration officials are asked about 
their mutual relations, the key word is “dialogue.” But when pressed to 
elaborate, it is clear that they are using this word in very different senses.

As elsewhere in Russia, the Sochi city hall press department plays a 
crucial role in relations between the authorities and the media. Its main 
function is to publicize what the city hall is doing and what it wants to 
tell the public, in part by means of the “information supply agreements” 
reached with most media. The press department also actively monitors 
the local media and reacts to what they say, sometimes by posting 
comments on the city blogs.

According to its head, Tatiana Pshenisnova, and her deputy, Mikael 
Nersesian, the press department is above all at the service of journalists, 
inasmuch as it is the focal point to which they turn when they need 
official information. “We facilitate journalists’ access to officials, we 
help them get interviews with the mayor and his deputies […] and we 
prepare statistics and briefings for them,” Pshenisnova said. “It’s in our 
interest that they have information. Also, as we are the most open and 
available representatives of the administration, they often call us for 
everything and anything, and we sometimes take too much on ourselves.” 
Pshenisnova regards herself as an intermediary: “The journalists regard 
us as officials, and officials regard us as journalists.”

Press department chief Tatiana 
Pshenisnova and her deputy, 
Mikael Nersesian



Pshenisnova said that, if the press department made so many calls, it 
was just to be effective and fast. “We try to keep up with the pace of the 
news. We are proud of not operating like most press services, which – 
when they spot a mistake or a lie in a media – send an injunction in the 
mail requiring that it be corrected within 10 days. When this happens, 
we dialogue with the media concerned and urge it to publish a retraction 
within three days. We try to avoid court proceedings and the journalists 
themselves have every interest in our following that policy.”

If there is a taboo recognized by most of the media at the regional level, 
it is criticizing the governor, Alexander Tkachev. “You can criticize anyone 
but the situation is different with the governor,” Vyacheslav Smeyukha 
said. “It’s the same for all the local media in Russia… and I think it is 
the same everywhere in the world. You really have to have very serious 
grounds for criticizing the governor.” After all it is the local authorities 
who issue licences to the local media ¬– and sometimes withdraw them.

Maks Media Group 
editor in chief  
Natalya Boyko



 15   	     

4. Media owners impose their mark
Most of the people Reporters Without Borders talked to recognized 
that self-censorship continues to be widely practiced by the media. “Our 
newspaper is free and yet journalists still ask me if they can say this or 
that or report something in such a way,” Vyacheslav Smeyukha said. “I 
always reply that they should write what they really think. How a story 
is handled depends a lot on senior editors. Some of them do the right 
thing.”

The freedom with which a publication expresses itself is largely based 
on the personality of the person running it, his relationship with the 
administration and leading local businessmen, his view of journalism 
and his determination to fight for editorial autonomy. This is complicated 
by the fact that several of the region’s newspaper editors are also their 
owners, with the result that the clear separation that should be made 
between editorial policies and economic management may be minimal or 
non-existent.

Natalya Boyko, the editor in chief of the media owned by the Maks 
Media Group, readily recognized that the group’s relative editorial 
independence was due to the status of its owner, Mikhail Mikshis, a 
leading local figure with close links to the administration. The group’s 
editorial policies are determined by Mikshis himself, and his stature 
allows him some leeway. 

“Maks TV is one of the few TV stations that dare to criticize the 
authorities,” she said. “The mayor often lets us know that he is unhappy 
after our coverage of this or that event […] Just yesterday, we invited the 
Geographical Society  to take part in our talk-show ‘Chasovoy Efir’ about 
building in protected areas. I cannot claim that we can say everything. 
We understand the environment in which we are operating. What’s more, 
given all the attention that Sochi gets nationally, we don’t want to create 
problems for our city.”

Local media owners and editors naturally have many kinds of links with 
the local authorities. Several are members of the “Citizens Council” of 
the Olympic Games Organizing Committee. This consultative council is 
modelled on the various committees of civil society representatives that 
have been created to advise the Russian president and government. 
Its members include Vyatheslav Smeyukha, Mikhail Mikshis, Dmitry 
Mozolyuk (the head of VGTRK Sochi) and Margarita Simonian, a 
Krasnodar native who is editor in chief of Russia Today, a state-owned 
TV station targeting the international community.



Not content with creating Novaya Gazeta Kubani in 2004, Galina 
Tashmatova has created an association called “Golos Kubani” (Voice of 
Kuban) to protect and encourage the region’s independent journalists. 
It has carried out many projects in the region and neighbouring areas to 
increase the media’s awareness of local government and environmental 
issues. Taking statements of intention by officials at their word, it has 
awarded prizes for the best investigative reporting on corruption. To draw 
attention to the difficulties that journalists encounter in seeking access 
to state-held information, it awards a spoof prize every year to the 
region’s most opaque press department. The award is called the “Burned 
Chicken”. Circumventing official events, independent journalism has 
invented new forms of solidary and celebration. 

Novaya Gazeta Kubani editor 
in chief Galina Tashmatova



 17   	     

 Harsher forms  
 of pressure 2
Most of Sochi’s journalists have rarely received anything other than 
the previously mentioned soft forms of pressure and encouragement 
to censor themselves. But that does not mean that they are safe from 
any form of danger. The name of Sergey Zolovkin, a journalist who 
worked for Novaya Gazeta and then the weekly Sochi, often crops up 
in conversation. Well known in Sochi for his investigative reporting on 
illegal construction, judicial corruption and crime, he narrowly escaped a 
shooting attack on 11 March 2002. The same year, he was the target of 
high-profile proceedings initiated by a number of judges. After receiving 
new threats, he fled to Germany.

The offices of Narodnaya Gazeta - Sochi were badly damaged by an 
arson attack on 31 December 2010. Among the possible motives cited 
by editor Tatyana Chernovalova (who is also a member of the municipal 
council) were several articles on land and real estate disputes, and 
corruption. Aside from journalists, many civil society activists, especially 
environmentalists, have been harassed in recent months. They include 
Suren Gazaryan, Vladimir Kimayev and Natalya Kalinovskaya . Mikhail 
Savva, a human rights activist who was arrested on 12 April on a charge 
of embezzlement, is still in pre-trial detention in Krasnodar.

1. Disturbing precedent of journalist 
under house arrest
The detention of Nikolai Yarst, an experienced freelance journalist who 
worked for state-owned TV station OTR, is unprecedented in Sochi. 
Arrested on 23 May on a charge of illegal possession of drugs under 
article 228 of the criminal code, which carries a possible ten-year jail 
term, he has been under house arrest for more than four months with no 
possibility of any contact with colleagues and friends. The investigation 
has been marked by so many inconsistencies and procedural violations 
that it is hard to blame them on nothing more than negligence.



On 23 May, Yarst and his cameraman Filipp Vasilenko were heading 
to an appointment at the Sochi office of the Investigative Committee 
(Russia’s FBI equivalent) in the hope of getting information for a story, 
when their car was stopped en route by a traffic policeman. Vasilenko 
told Reporters Without Borders: “We had committed no traffic violation 
and we were driving slowly because there were traffic jams (…) And 
contrary to what the police later said, our seat belts were fastened. 
What’s more, it is one of those cars that emits a loud sound if the seat 
belts are not fastened (…) The police told us there had been a report 
about our car, that we were supposedly carrying something illegal.” After 
they were stopped, other police officers quickly appeared and one of 

them claimed to have found 
an envelope containing drugs 
on the back seat.

According to the version 
later given by the interior 
ministry, the car was stopped 
because it had violated the 
highway code and was then 
searched because the driver 
and passenger had behaved 
“strangely.” However, the 
leading prosecution witness 
said in a statement that he 
had told the police that he 
saw Yarst hide the drugs in his 
car on the eve of his arrest.

After testing negatively for the 
presence of drugs in his blood 
stream, Yarst was charged 
with illegal possession of 
drugs. After two days in policy 
custody and the start of a 
campaign for his release, he 

was freed and placed under judicial control. A week later, the police 
said they had found traces of drugs on the clothes he was wearing at 
the time of his arrest, although the traces were so slight that nothing 
remained. A new order was then issued putting him under house arrest 
and forbidding him to communicate with anyone except his lawyer, the 
investigating judge, his wife and his co-tenant, Vasilenko. The initial 
investigation was concluded in record time on 7 June but there were so 
many inconsistencies that the prosecutor’s office ordered an additional 
investigation that was completed on 23 August. A decision to extend 
Yarst’s house arrest for another month was confirmed on appeal on 27 
September. The trial is supposed to start soon.

Why did the police offer several different versions of the circumstances 
of Yarst’s arrest in succession ? Why did the police not search his 
clothes at the time of arrest, instead of realizing a week later, in the 
absence of witnesses, that his clothes bore the traces of drugs ? And 
can these traces be considered evidence inasmuch as they have entirely 
disappeared ? And finally, if Yarst really was a drug consumer, why would 
he have been so imprudent as to carry drugs in his car when he was 
going to a meeting with the police? None of these questions has been 
answered.

Why did the 
police offer 

several different 
versions of the 
circumstances 
Yarst’s arrest in 

succession ?



 19   	     

Yarst denies the charges, which he claims were fabricated in response 
to the story he was working on. At the time of his arrest, he was 
investigating the case of a seven-year-old girl de who remained in the 
custody of her mother’s partner after the mother’s death. A court ordered 
that the girl, who had inherited land and real estate, be placed in her 
father’s custody but the police and Investigative Committee did not 
comply, suggesting complicity with the mother’s partner. The defence 
also thinks the fabrication might be linked to an argument Yarst had on 
20 April with a person who identified himself as a colonel in the local 
police and who reportedly threatened him with “reprisals.”

One of Yarst’s lawyers, Alexander Popkov, said witnesses have been 
pressured. He also said: “We are now only cooperating in a minimal 
manner with the investigation because all the evidence we produce is 
turned against us (…) The legal deadlines are not being respected. The 
investigation was completed on 23 August but it was not passed to the 
prosecutor until 2 September. The prosecutor normally has 10 days 
to decide whether to approve it or demand an additional investigation. 
But 12 days have gone by and still nothing (…) Everything is being 
done to complicate the defence’s job (…) We repeatedly requested 
a reenactment of the events but the investigators refused until the 
prosecutor ordered it. Three reenactments ended up being organized, 
but in only one of them were photographs taken and placed in the case 
file.” 

Also, there were reportedly significant differences between the 
reenactment of Yarst’s arrest and his actual arrest. The defence lawyers 
are now so suspicious that they even wondered whether the various 
documents that the prosecution mailed to Yarst were not a trap, because 
officially he is forbidden to receive any mail.

Popkov said Yarst’s morale has been undermined by the absurdity of his 
situation: “His mental state is not good. He feels abandoned. He has the 
impression that no one believes him.” Vasilenko meanwhile found himself 
unemployed on 30 June after his two-year-old contract with TV Tsentr 
was not renewed. Popkov thinks that the case, which has received a 
degree of media attention because it involves a journalist, is indicative 
of flaws in the judicial system that affect all citizens. Sochi as “mirror of 
Russia”?



Headquarters of the newspaper Mestnaya



 21   	     

2. Mestnaya – an opposition 
newspaper’s legal problems
Mestnaya is a newspaper that can be very critical of the local authorities. 
”From the outset, we decided not to cover the positive aspects of local 
politics because the other media do that already and do it better than 
we could,” owner and publisher Oleg Rubejanski said. “That does not 
mean that everything is wrong, far from it. But we just decided to talk 
about the problems that are not mentioned elsewhere – bribes, traffic 
jams, the water and power cuts, corruption at medical centres and so 
on (…) We have published more than 45 articles on problems linked to 
the preparations for the Olympic games, including cases of corruption, 
environmental problems and exploitation of labour.”

The offices of Mestnaya were searched on 7 June 2013 as part 
of investigation into Rubejanski on suspicion of violating copyright. 
Rubejanski said the investigation was the continuation of a series of 
police inspections carried out when Mestnaya moved to new premises 
that had previously housed a DVD shop. All of Mestnaya’s computers 
were seized on the grounds that they could contain pirated software. 
They were returned to the newspaper at the end of July, when the 
investigation was finally abandoned. But the police had meanwhile been 
able to access all the details of sources and contacts on the computers 
in what was a blatant violation of the confidentiality of journalists’ 
sources. In a special issue on 14 June, Mestnaya described the police 
operation as an attempt to intimidate the newspaper. 

It was not an isolated incident. Mestnaya narrowly avoided closure in 
February 2013. The communications regulatory agency Roskomnadzor 
asked a court to close the newspaper on the grounds that it had failed to 
provide the agency with a copy of its statutes three years before.  
The court rejected the request.

Mestnaya editor Arkady Lander was attacked inside his home on 26 
April 2010 by two intruders who had been seen hanging around the 
apartment building by neighbours during the preceding days. They 
beat him about the head with metal bars, with the result that he was 
hospitalized with a skull fracture, concussion and deep cuts to the head. 
The fact that nothing was taken from the apartment supports Lander’s 
belief that he was attacked in connection his work.



3. Judicial proceedings
It is not easy investigating corruption, illegal conflicts of interest and 
other sensitive matters as Novaya Gazeta Kubani does, following the 
example of its Moscow-based partner. Galina Tashmatova says her 
newspaper is usually defending itself in five or six lawsuits at any one 
time. “We work with great care and we weigh every word, thinking of the 
courts,” she said. “In nearly ten years of existence, we have lost only one 
case, when our reporter interviewed the tax inspection chief, who then 
denied what he had said. Since then, we always make people read the 
comments we plan to publish and we ask them to sign a statement that 
they agree.”

Tashmatova added: “In the latest case against us, 
Krasnodarmejregiongaz, the regional gas monopoly, is suing us for nearly 
7 million roubles [160,000 euros] in damages over an article about 
corruption, although all of our evidence comes from official statements 
and documents. This is the level of damages that is usually sought from 
us, with the aim of intimidating our journalists (…) Even if we win these 
cases, they take up an incredible amount of time and money.”

Svetlana Kravchenko is well known in Sochi for her articles critical of 
the local authorities and her investigative reporting on corruption cases. 
Formerly employed by Chernomorskaya Zdravnitsa and now working 
for Kavkazsky Uzel, a Moscow-based independent news website 
specializing in the Caucasus, she has often been the target of threats, 
intimidation and lawsuits. She was, for example, sued in 2006 and 2007 
for her coverage of the expropriation and relocation of graves. While 
trying to interview the representatives of a water supply management 
company about chronic water shortages in Sochi on 8 December 2011, 
she was attacked by a security guard after being told to stop filming and 
leave.

“I had told them I would be coming in connection with my story,” she told 
Reporters Without Borders. “When I refused to stop filming, the security 
guard hit my video camera and blocked my way, preventing me from 
leaving. I finally managed to escape but I felt so ill [with hypertension] 
that I had to go to a hospital emergency department.” The security guard 
filed a complaint accusing her of aggravated assault because, in her 
efforts to escape, she inflicted a slight scratch on his ear. Absurd as it 
may sound, she was convicted in December 2012 and sentenced to pay 
a fine of 10,000 roubles (228 euros).

This conviction was overturned on procedural grounds in March 2013 
but the case is being retried and experts are currently examining 
the medical certificates. “It is an absurd battle but I have to fight it,” 
Kravchenko said. In the meantime, administrative harassment and 
bullying has compounded the court case. The migration department 
refused to give her a passport after the initial conviction. It did issue her 
with a passport after the conviction was overturned, but one valid for 
only five years, instead of the ten-year one she requested, and she had 
to pay the passport fee a second time.



 23   	     

 Medias and the  
 Olympics 3
1. Winter Olympics – good or bad news 
for media freedom?
What with stories about bribes, anarchic construction, the cementing over 
of a once very green city, environmental damage and trafficking in zoning 
permits, it would be hard to say that the local media have said absolutely 
nothing about the problems linked to the preparations for the Olympic 
Games. Some have covered these stories at length and others have 
ignored them. But the former are not the most influential. Some of these 
stories and issues have entered the public debate but on 
a much smaller scale and involving a much smaller sector 
of the public than might have been expected with an event 
of this importance. “People say only positive things about 
the games, as if they were talking about a dead person,” 
Svetlana Kravchenko joked. Olympic pride and a desire to 
promote Sochi to the rest of the country have undoubtedly 
helped to restrain criticism.

National and international attention, on the other hand, 
has helped to increase the impact of criticism. “Thanks to 
NGOs and activist groups, especially the environmentalists, 
there was a lot of criticism of the Olympic Games in the 
media at first,” Galina Tashmatova said. “It has been an 
example of how media pressure can force the authorities 
to respect the law. I think this experience has taught them 
a lot. With the spotlights turned on them, they had to make 
concessions to opinion and put an end to certain abuses. 
Construction for the Olympics has been under way for five 
years and during all this time the authorities have been 
working under media surveillance. They have begun to work 
better, in Sochi at least.”

The environmentalist Vladimir Kimayev was more cautious. “I don’t 
think the authorities have taken the criticism into account because no 
significant measure has been taken as a result of criticism.” In his view, 
in addition to applying the law of silence to certain incidents, the main 
local media have above all failed in their duty to present all sides of every 
issue and thereby foster a dialogue. “No one tells the public what we 
think (…) Journalists should referee a dispute but how can they do that 
if they are involved, if they are taking sides (…) There is no one to appeal 
to. So dialogue is impossible and only pressure works.”

Environmental activist 
Vladimir Kimayev



2. Allocation of accreditation  
- propaganda contest?
Journalists from all over the world will descend en masse on Sochi 
for the opening of the games. The Olympic Organizing Committee will 
issue 2,800 accreditations, of which 200 will be reserved for Russian 
journalists . The visiting journalists will be pampered. The Organizing 
Committee has announced that they would be housed in specially-built 
hotels. Each accreditation will include access to a free Wi-Fi network. 

But the method of assigning accreditations to Sochi’s media has proved 
controversial. After asking all the media to submit the names of the 
reporters they wanted to accredit, the Organizing Committee announced 

that there were so many applicants that a 
contest would have to be held to choose the 
lucky ones. During the summer, applicants 
were asked to submit entries on the subject 
of “Your sports star.” Many people criticized 
what seemed to be a propaganda contest, 
a way of choosing journalists who were 
best at praising rather than criticizing. Levan 
Broladze, the former head of the local 
branch of the Union of Journalists, said: “It’s 
a contest on the subject of ‘Who will praise 
me best’.”

Several media refused to participate. 
Aleksandr Valov, a blogger who edits 
BlogSochi.ru, even urged local independent 
news providers to boycott the games. 
Confusion continued to reign in mid-
September, with many media still not 
knowing whether their reporters had been 
accredited. “I recently learned that a former 

journalist who became a power company’s press officer was among 
those who had won the contest,” the Maks Media Group’s editor in chief, 
Natalya Boyko said.

But most of the journalists Reporters Without Borders met said obtaining 
accreditation was not a key issue. For the most part, the Sochi-based 
media do not have the resources to compete with all the national and 
international media that will be covering the games. “’What matters 
for us is not so much the sports events in themselves as the way the 
population receives the guests and whether the city will pass this test,” 
Levan Broladze said.

Boyko added: “So far we have no accredited reporter. But we will work 
with our colleagues from the national media and with the RIA-Novosti 
news agency. We will almost certainly arrange for information to be 
pooled. In a way, the lack of accreditation will mean that, instead of 
covering all the sports events on everyone’s screens, we will be ‘forced’ 
to cover the parallel events, including the more sensitive stories such 
as how you manage to get around Sochi by car. In the end, they will be 
more interesting.”

a way of 
choosing 

journalists who 
were best at 

praising rather 
than criticizing



 25   	     

3. Putin suspends constitution,  
games under state of emergency
On 19 August 2013, President Putin signed a decree (Ukaz No. 686 ) 
aimed at imposing rigorous controls on the movement of persons and 
goods in Sochi from 7 January 2014 – a month before the start of 
the Winter Olympics – until the end of the Paralympics on 21 March. 
The concern about terrorist threats is unmistakable in the draconian 
security measures envisaged in the decree. In July 2013, Doku Umarov, 
an Islamist and self-proclaimed “emir of the Caucasus,” had called for 
“all means permitted by Allah” to be used to prevent the holding of the 
games, which he described as “satanic dances on the graves of our 
ancestors .” 

The area in which the games will take place will be divided into 
“prohibited zones” and “controlled zones” in which there will be 
systematic police checks and searches. Movements through nearby 
border crossings will be severely limited. A central register will be 
established of all those with official accreditation, the only ones allowed 
to move about the entire area.

These draconian provisions will necessarily affect the work of the local 
media. Levan Broladze told Reporters Without Borders: “There is no 
letterpress in Sochi capable of producing the volume and quality we 
need so we are forced to print in Krasnodar. As movements will be 
restricted, we are in the process of finding a new vehicle and a new 
driver who lives in Sochi and who will therefore be allowed to enter 
the city. We may also have problems accessing all the letterboxes we 
currently cover. But we have absolutely nothing against this. These 
restrictions are comprehensible. There is an overriding need to ensure 
the security of the games.”

As well as these comprehensible security measures, “any gathering, 
meeting, demonstration, march or picket” other than events linked 
to the games is also banned outright by the decree, which does not 
explain why such fundamental freedoms have to be suspended. Some 
Russian media have described this provision as disproportionate and 
have likened the state of exception imposed in Sochi to the “counter-
terrorism operations” (KTO) that are regularly carried out in the nearby 
Caucasian republics. Jurists have pointed out that, under the Russian 
constitution, fundamental freedoms can be restricted by a law or a state 
of emergency, but not by presidential decree.

Adopted amid an international outcry about the Russian law banning the 
“propaganda of non-traditional sexual relations,” the decree clearly aims 
to prevent any protests. But it also serves as an untimely reminder of 
something the Kremlin prefers to minimize – the low-intensity civil war in 
most of the republics of the Russian Caucasus especially Dagestan, just 
a few hundred kilometres away, where the civilian population, including 
journalists, continue to pay a high price.



Conclusion 

combat and endurance sport
“Two years ago, we celebrated the 20th anniversary of the Russian 
media law [which proclaimed democratic guarantees after the collapse 
of the Soviet Union],” Galina Tashmatova said. “This event went almost 
unnoticed both in our region and the rest of the country (…) We are the 
only ones to blame [for the situation of the local media]. The desire for 
an easy life and the lack of any display of civic consciousness on the 
part of journalists are linked, in my view, to the lack of any demand for 
honest journalism in Russian society at this time.” 

But it is clear that Tashmatova’s demanding definition of her profession 
exacts a high price that includes no financial security for the newspaper 
and its employees, families deprived of many possibilities, and a lot 
of time and resources spent on lawsuits. Independent journalism is 
an option, but it is a challenging one at the personal level, one that 
requires more than strict respect for professional ethics. It is a combat 
and endurance sport that demands exceptional determination and 
perseverance.



 27   	     

Recommendations

Reporters Without Borders asks 

The federal and local authorities :

• To thoroughly overhaul the system of support for local media, especially 
the “information supply agreements,” so as to limit the local media’s 
dependence on the administration and prevent any editorial interference.

• To treat all news media equally as regards subsidies and access to 
state-held information.

The judicial institutions :

• To grant Nikolai Yarst a conditional release and ensure that he gets a 
fair trial.

• To penalize prosecutions of journalists and media that are conducted in 
an abusive manner with the sole aim of intimidating them and hindering 
their work.

Journalists and local media owners :

• To ensure that editorial decision-making and business decision-making 
are kept apart.

• To create organizational structures within each media that ensure that 
the journalists maintain their editorial independence of the shareholders.

Foreign journalists covering the Winter Olympics in Sochi :

• To do everything possible to meet local journalists and civil society 
activists and to cover the conditions in which they operate.



reporters without borders is an international press freedom organisation.  
It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. Reporters Without 

Borders analyses the information it obtains and uses press releases, letters, investigative reports 
and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free 

expression, and to put pressure on politicians and government officials.

General director : Christophe Deloire
Head of East Europa and Central Asia desk : Johann bihr 

europe@rsf.org


