
 

1 
 

Russia 
by Robert Orttung 

 
 
 

      Capital: Moscow 
Population: 143.5 million 

  GNI/capita, PPP: US$24,280 
 

Source: The data above are drawn from the World Bank’s World Development Indicators 2015. 
  
 

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores 

 20
06

 

20
07

 

20
08

 

20
09

 

20
10

 

20
11

 

20
12

 

20
13

 

20
14

 

20
15

 

Electoral Process 6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 
Civil Society 5.00 5.25 5.50 5.75 5.75 5.50 5.25 5.50 5.75 6.00 
Independent Media 6.00 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.50 
National Democratic 
Governance  6.00 6.00 6.25 6.50 6.50 6.50 6.50 6.50 6.50 6.75 

Local Democratic 
Governance 5.75 5.75 5.75 5.75 5.75 6.00 6.00 6.00 6.00 6.25 

Judicial Framework 
and Independence 5.25 5.25 5.25 5.50 5.50 5.75 6.00 6.00 6.00 6.25 

Corruption 6.00 6.00 6.00 6.25 6.50 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 
Democracy Score 5.75 5.86 5.96 6.11 6.14 6.18 6.18 6.21 6.29 6.46 

 
NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author(s) of 
this report. The opinions expressed in this report are those of the author(s). The ratings are based on a 
scale of 1 to 7, with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The 
Democracy Score is an average of ratings for the categories tracked in a given year. 
 



 

2 
 

EXECUTIVE SUMMARY 
 
President Vladimir Putin’s decisions in 2014 to seize Crimea, invade eastern Ukraine, and 
deepen political repression at home can all be attributed, at least in part, to his fear of losing 
power after 15 years as Russia’s paramount leader. The Kremlin needed to marshal public 
support while distracting attention from growing economic problems and preventing any 
emulation of Ukraine’s protest and reform movement.  

Russia’s state-controlled media contributed to the effort by exploiting Russian memories 
of the Soviet Union’s World War II victory, smearing the new government in Ukraine as a 
“fascist junta,” and blaming the collapse of former Ukrainian president Viktor Yanukovych’s 
administration on meddling by the United States and other Western powers. To ensure that these 
assertions remained unchallenged, the authorities increased their harassment of Russia’s 
dwindling independent media outlets and began blocking access to some of the most critical 
internet sites. 

The government also suppressed dissent through new or existing legislation. It once again 
rewrote the parliamentary electoral law and deployed regional vetting procedures so that all 30 
gubernatorial elections held in 2014 went to the Kremlin’s handpicked candidates. Similarly, the 
authorities used the laws on “extremism” and “foreign agents” to harass and intimidate the 
country’s civil society sector. Separately, Putin pushed through a law that abolished Russia’s top 
commercial court, the country’s most respected judicial body, and merged its responsibilities into 
the Supreme Court, making it easier for politicians to use the judiciary to pursue their personal 
economic interests. 

At the end of the year, Russia was more isolated on the international stage. The United 
States and European Union had imposed sanctions in response to the aggression in Ukraine, and 
Putin’s countersanctions on European goods led to increasing food prices. The domestic 
economy was also weakened by inefficient state-controlled corporations and low global oil 
prices, limiting the government’s ability to buy popular support with higher living standards. 
Nevertheless, the president and his closest allies continued to benefit materially from a system 
defined by lack of accountability to the public and an absence of institutional checks and 
balances. 
  
National Democratic Governance. The Kremlin’s radical moves to invade Ukraine and annex 
Crimea in 2014 reflected the growing opacity and centralization of decision-making in the 
Russian government. The executive branch dominated the system, with few formal checks on its 
power. The security services and an informal network of personal connections operated behind 
the scenes, arguably carrying more weight than public, civilian institutions. The results of this 
style of governance included an unacknowledged war, international isolation, and a deteriorating 
fiscal and economic situation. Russia’s rating for national democratic governance declines from 
6.50 to 6.75. 
 
Electoral Process. Apparently concerned that the ruling United Russia party would not win the 
2016 parliamentary elections under the current proportional-representation voting method, the 
Kremlin again changed the electoral law in 2014 to restore a mixed system in which half the 
seats are filled through single-member district races. The regional elections held in September 
were among the most fixed in post-Soviet Russian history: Every Kremlin-favored gubernatorial 
candidate won, demonstrating the effectiveness of the registration and nomination “filters” that 



 

3 
 

kept serious opposition candidates off the ballot. Given the tightly controlled regional elections 
and further efforts to manipulate the electoral law in the government’s favor, Russia’s rating for 
electoral process remains unchanged at 6.75. 
 
Civil Society. After intermittently enforcing the 2012 law that required nongovernmental 
organizations (NGOs) to register themselves as “foreign agents” if they received foreign funding 
and engaged in vaguely defined “political activities,” the Justice Ministry in 2014 began 
branding groups with the label without their consent. The authorities also used laws against 
“extremism” to crack down on groups investigating the deaths of Russian soldiers in eastern 
Ukraine; the Russian government maintained throughout the year, despite ample evidence to the 
contrary, that none of its military personnel were active across the border. At the same time, the 
courts continued to harass dissident leaders with time-consuming criminal charges and issued 
prison sentences for the remaining defendants in a case related to the Bolotnoye Square protests 
of 2012. Due to the regime’s increased persecution of independent organizations and its efforts 
to remove the most effective members of civil society from active public life, Russia’s rating for 
civil society declines from 5.75 to 6.00. 
 
Independent Media. Among other attacks on Russia’s remaining independent media in 2014, 
Dozhd TV was dropped from cable providers under government pressure, and new legislation 
prohibited the selling of advertising by broadcasters that charge viewers for their programming, 
depriving Dozhd and many small regional stations of needed income. Another new law limited 
foreign ownership of media outlets to 20 percent, targeting the independent newspaper 
Vedomosti in particular. The authorities also blocked access to key opposition websites and 
imposed onerous new legal restrictions on bloggers. Given these more hostile conditions, 
Russia’s rating for independent media declines from 6.25 to 6.50. 
 
Local Democratic Governance. The situation of municipal governments deteriorated further as 
they lost power and resources to federal and regional authorities. Municipalities have long 
suffered from a lack of guaranteed or autonomous funding to handle their extensive 
responsibilities, and their financial base continued to shrink in 2014. Even though the public 
favors direct mayoral elections, the authorities have steadily reduced the number of such 
elections in the country’s most important regions. Russia’s rating for local democratic 
governance declines from 6.00 to 6.25. 
 
Judicial Framework and Independence. The Kremlin continued to use Russia’s courts to 
suppress political opposition in 2014, most prominently through a series of legal actions against 
anticorruption activist and politician Aleksey Navalny. Putin also merged the respected 
commercial courts into the Supreme Court system, compromising one of the last centers of 
relative impartiality in the judiciary. A court in The Hague ruled against Russia regarding the 
government’s 2004 seizure of the Yukos oil company, requiring it to pay Yukos stockholders 
$50 billion in compensation for the illegal transfer of assets to state-owned Rosneft, but it 
remained unclear whether Moscow would comply. Given the increased politicization and 
decreased autonomy of the courts in 2014, Russia’s rating for judicial framework and 
independence declines from 6.00 to 6.25. 
 



 

4 
 

Corruption. The Russian president and his inner circle manipulate the authoritarian system to 
direct greater personal wealth to themselves and other loyalists. The authorities pursue 
corruption charges only selectively, to discipline wayward elites and defuse potential opposition 
in society. U.S. and European sanctions sought to demonstrate the personalized nature of 
corruption around Putin by specifically targeting his close associates and their enterprises. The 
September arrest of wealthy businessman Vladimir Yevtushenkov demonstrated that the 
authorities could target even government-friendly figures and take their assets, in this case the 
Bashneft oil company. Russia’s rating for corruption remains unchanged at 6.75. 
 
Outlook for 2015. Putin used the seizure of Crimea as a “short, victorious war” to boost his 
popularity in 2014, and the related fighting in eastern Ukraine has helped to destabilize the new, 
European-oriented government in Kyiv. However, the conflict threatens to drag Russia into a 
prolonged and damaging confrontation with the democratic powers. Since Putin now relies on 
foreign military successes to support his hold on office, he is unlikely to retreat from currently 
occupied Ukrainian territory and may engage in further aggression. As ties with Europe 
deteriorate, Russia will become increasingly dependent on authoritarian China. 

The ailing economy and diversion of government spending from social support to 
weapons and soldiers could provoke more protests. In order to maintain control, the Kremlin will 
resort to increasingly repressive measures in the electoral system, the media, civil society, and 
the judiciary. While a palace coup or street revolution seem unlikely, a sudden crisis that breaks 
the regime in its current form cannot be ruled out. 



 

5 
 

MAIN REPORT 
 
National Democratic Governance 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
6.00 6.00 6.25 6.50 6.50 6.50 6.50 6.50 6.50 6.75 

 
In a 20 November 2014 speech to Russia’s Security Council, President Vladimir Putin stressed 
the need to combat “extremism,” which he associated with a wave of recent “color revolutions” 
in other countries, and pledged to do everything necessary to prevent something similar from 
happening in Russia.1 The statement was in part a reference to the February collapse of Viktor 
Yanukovych’s corrupt presidency in neighboring Ukraine, after a successful protest movement 
calling for democratic reform and a European policy orientation. To prevent this movement from 
serving as a source of emulation for Russians, and to distract public attention from Russia’s own 
economic problems, the Kremlin had seized Crimea through military force, formally annexed it 
in March in a move that was not recognized internationally, covertly organized and sent troops to 
fight a “separatist” conflict in eastern Ukraine, and launched a propaganda campaign comparing 
these steps to the fight against Nazi Germany in World War II, with Kyiv’s new leaders tarred as 
anti-Russian “fascists.” 

The government’s radical and aggressive actions during the year illustrated the extent to 
which decision-making has been centralized and isolated from public scrutiny.2 Fifteen years 
after Putin first took office as Russia’s president, power is now personalized in a system that 
gives more weight to informal networks than to formal institutions. Vyacheslav Volodin, first 
deputy chief of staff of the presidential administration, summarized the thinking of Russia’s top 
leaders in October 2014 with the phrase, “No Putin—No Russia.”3 

Currently, there are no effective institutional checks on the president’s power.4 The 
cabinet, headed by the prime minister, simply approves decisions made by the president and has 
no real autonomous authority. There is little civilian oversight of the security services, and both 
the Federal Security Service (FSB) and the police have grown more powerful as instruments of 
the Kremlin’s effort to quash dissent and marginalize the opposition. Putin is also increasingly 
promoting personal friends to high positions in the security forces. On 12 May 2014, he 
appointed Colonel General Viktor Zolotov, one of his former judo sparring partners, to be the 
first deputy interior minister and commander of the Internal Troops, a 180,000-member police 
force whose responsibilities include guarding the Kremlin.5 

The Russian parliament essentially serves as a rubber stamp for the president.6 On 1 
March 2014, for example, the Federation Council—the upper house of the Federal Assembly—
voted unanimously to give the president permission to use force in Ukraine, and then revoked the 
resolution, 153–1, on 25 June, a day after the administration asked it to do so. Both decisions 
were taken with little or no debate. Similarly, the State Duma, or lower house, voted on 20 
March to approve the annexation of Crimea, 433–1, with three deputies abstaining. The 
politically relevant legislation that the parliament adopted in 2014 can be divided into three 
categories: banning activities, including nighttime demonstrations and cursing in the media and 
arts; constraining democratic institutions, such as nongovernmental organizations (NGOs); and 
handing new powers to the executive branch.7 Though the parliament formally has considerable 
control over the budget, it does not exercise this authority. 



 

6 
 

Although Putin’s political dominance was unchallenged during the year, his practical 
ability to influence events across Russia was limited by its slowing economy, the corrupt 
bureaucracy, and the need to balance various security and business elites against one another. 
The inefficient and opaque state apparatus largely failed to meet the complex needs of the 
population.  

Polls by the respected Levada Center regularly showed that more than 80 percent of the 
population approved of Putin’s activities following the annexation of Crimea.8 However, these 
numbers cannot be taken at face value given the repressive conditions in the country. Rather than 
simply measuring the leader’s popularity, the figures also show the effects of media censorship, 
the elimination of opposition politicians from the public sphere, and even emigration of Russians 
from many sectors of society who are dissatisfied with the incumbent authorities. It is notable 
that Putin has demonstrably lied to the public about his goals and actions, for instance by initially 
denying that Russian troops were involved in the “secession” of Crimea from Ukraine.9 

Russia’s extensive reliance on state-controlled corporations had brought economic 
growth close to zero by the beginning of 2014. These corporations typically seek out additional 
support from the state rather than working to modernize or increase efficiency.10 Over the course 
of the year, international sanctions linked to the conflict in Ukraine and a large drop in global oil 
prices further undermined Russia’s hydrocarbon-based economy. The downturn threatened to 
erode Russians’ standard of living; most alarming to the population was an increase in food 
prices. In addition, the ruble lost nearly half its value against the euro and dollar during the year, 
considerably weakening the ability of Russian consumers to buy imported goods. 

The sanctions put in place by the European Union (EU), the United States, and other 
democratic countries reflected the sharp deterioration in relations caused by Russia’s aggression 
in Ukraine. Russia’s membership in the Group of 8 was suspended, and the sanctions were 
imposed in several rounds on targets including Putin’s richest and closest personal allies, 
individual officials linked to the seizure of Crimea, and key companies in the Russian financial 
and energy sectors. In response, the Russian government blocked food imports to Russia from 
the EU and United States, raising another obstacle for Russian consumers. The Kremlin also 
attempted to strengthen trade with China, but the large energy deals it struck did not address 
near-term problems, and many analysts saw them as disadvantageous to Russia. Even as Russia’s 
isolation deepened and its revenues declined, the government ramped up spending on foreign 
propaganda: The budget for 2015 included a 40 percent increase for the international television 
station RT and a 2.5-fold increase for the Rossiya Segodnya (Russia Today) news agency and its 
various websites.11 
 
 
Electoral Process 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 

 
Elections in Russia do not serve the purpose of democratically selecting the country’s national or 
regional leaders. The apparent openings of past years, such as the restoration of direct 
gubernatorial elections in 2012 and opposition leader Aleksey Navalny’s ability to run for mayor 
of Moscow in 2013, were effectively snuffed out in 2014, as the authorities worked hard to 



 

7 
 

ensure not only that their candidates won office in regional elections, but that they faced no 
genuine opposition challengers. 

On 24 February, Putin signed into law a new electoral system for Russia’s 450-seat State 
Duma.12 The act restored an earlier system whereby half of the seats are filled through 
nationwide proportional representation and half through races in single-member districts. The 
existing method, in place since the 2007 polls, elected all members through proportional 
representation. The ruling United Russia party had lost ground under this system in 2011, taking 
just 49 percent of the vote and 238 seats despite media bias, abuse of state resources, and 
electoral fraud in its favor. However, the exclusion of true opposition parties meant that the 
remaining seats went to other loyalist factions: the Communist Party (92), A Just Russia (64), 
and the Liberal Democratic Party of Russia (56). Parties must win at least 5 percent of the 
national vote to enter the parliament through proportional representation. While the new law is 
neither more nor less democratic than the old one, the frequent changes to the electoral 
framework indicate a broader effort by the government to manipulate the system and ensure 
victory for its chosen candidates. Among other changes in recent years, the State Duma’s term 
was increased in 2008 from four to five years, beginning with the 2011 elections. 

The 170-seat Federation Council is not elected. Two members are appointed by each of 
the 85 regions, with one chosen by the executive and one by the legislature. (This total includes 
the occupied Ukrainian territories of Crimea and Sevastopol.) 

Beginning in 2015, Russian voters in municipal elections will have the option of voting 
“against all,” according to a law Putin signed on 4 June.13 While all Russian ballots previously 
had such an option, it was removed in 2006 at the urging of United Russia deputies.14 Initial 
versions of the bill sought to restore the “against all” column for federal and regional elections as 
well, but those provisions were rejected. Proponents of the option argued that it would increase 
voter turnout, allowing citizens to express disapproval of all officially approved candidates when 
there are no desirable alternatives on the ballot. 

Under a 2013 law, several regions have chosen to abolish direct gubernatorial elections, 
instead adopting an arrangement in which the regional legislature selects a governor from three 
nominees submitted by the president. Kabardino-Balkaria did so on 3 April 2014, joining the 
nearby republics of Dagestan, Ingushetia, North Ossetia, and Karachayevo-Cherkessiya, which 
had opted out of direct elections the previous year. One local legislator explained that the move 
was necessary to prevent insurgents from using elections to destabilize the situation in the North 
Caucasus,15 echoing Putin’s previous warnings that gubernatorial voting in the region could lead 
to ethnic violence. Direct gubernatorial elections had just been restored in 2012, after being 
abolished nationwide in 2004. In November and December 2014, three energy-rich districts in 
western Siberia—Nenets Autonomous Okrug, Yamal-Nenets Autonomous Okrug, and Khanty-
Mansi Autonomous Okrug—also eliminated gubernatorial elections. Similarly, the Kremlin did 
not allow Crimea and Sevastopol to hold direct elections for their executives following the 
annexation. 

In the September 2014 regional elections, incumbents won all 30 of the gubernatorial 
contests held, with United Russia nominees accounting for 28 of the victors; one Communist and 
one independent also won. The polls provided a preview of methods the authorities will likely 
use to shape the outcome of the 2016 State Duma elections. The strict rules for registering 
candidates and party lists helped the authorities eliminate all serious opposition contenders, 
allowing their preferred candidates to run against so-called “technical candidates” who had no 
chance of winning.16 The most effective means of removing undesirable candidates was through 



 

8 
 

various “filters” set by each region, requiring candidates for governor to secure the support of 
between 5 and 10 percent of local elected officials to get on the ballot. In practice, nominal 
opposition candidates can register only with the support of the authorities. In these conditions, 
many members of the opposition did not even try to run in 2014.17 Among the gubernatorial 
candidates eliminated from competition by means of the filters were former Russian vice 
president Aleksandr Rutskoy in Kursk and State Duma member Oksana Dmitriyeva in St. 
Petersburg. Of the 30 governors’ elections, only 11 were held on schedule, after the completion 
of a full term. The others were held early, typically through tactical resignations by the 
incumbents, in order to overcome unprepared opposition forces and take advantage of the 
president’s high approval ratings before economic problems became more acute.18 

These rules and maneuvers led to extremely lopsided victories for the incumbents. The 
winners in 15 governors’ races took more than 80 percent of the vote.19 In no region did the 
winning candidate garner less than 50 percent in the first round, which would have necessitated a 
runoff. In the last elections held in these 30 regions, in the years 2000–04, runoffs had to be held 
in 17 cases.20 Pro-Kremlin candidates also dominated the regional legislative elections in 2014.  

Given the lack of real competition, turnout figures for the regional elections were 
generally low; for the Moscow City Duma, the rate was 21 percent, the lowest since the creation 
of the body in 1993. Some members of the opposition promoted a boycott of the elections, while 
the media paid little attention to the voting.21 Watchdog organizations like Golos were illegally 
prevented from monitoring elections in Chelyabinsk, Samara, and Bashkortostan, and blocked 
from many precincts in the regions of Nizhny Novgorod and Moscow as well.22 The authorities 
have effectively pushed most people out of the political process. According to the Levada 
Center, 77 percent of Russians do not want to participate in politics, even at the city level.23 Such 
apathy serves the Kremlin purpose of monopolizing public life and demobilizing the population. 

The requirements for party registration were eased in 2012, and Russia now boasts 
dozens of political parties. However, most have little chance of ever winning an election.  The 
Ministry of Justice refused to register Navalny’s Party of Progress during 2014, as legal battles 
and disputes over technicalities hampered its attempts to prove the establishment of branch 
offices in at least half of the country’s regions, as required by the law on political parties.24 
 
 
Civil Society 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
5.00 5.25 5.50 5.75 5.75 5.50 5.25 5.50 5.75 6.00 

 
Russia’s civil society organizations continue to struggle against a political elite that insists on 
suppressing any alternative voices or potential opposition. The Kremlin intensified its crackdown 
in 2014, and while resilient, experienced groups like Golos, Memorial, and the Soldiers’ Mothers 
Committees were able to withstand the onslaught of new regulations and harassment, few new 
groups rose up to participate in civic life. Estimates suggest that there are several thousand 
NGOs pursuing a range of activities in Russia. However, many have little visibility inside the 
country because, given the pressure from the authorities, their leaders fear communicating with 
the broader population about their work.25 

The state uses legal tools to harass NGOs. On 4 February 2014, Putin signed a law that 
increased the penalties for “extremism.”26 It doubled the minimum prison term for inciting hatred 



 

9 
 

to four years, and tripled the minimum fine to 300,000 rubles ($4,800); it also increased the 
maximum prison term for establishing an extremist organization to six years, and raised the fine 
to 500,000 rubles. As in the existing laws, the definition of “extremism” remained so vague that 
the authorities can essentially apply the label to anyone they choose.  

A law enacted in 2012 required all organizations receiving foreign funding and involved 
in vaguely defined “political activities” to register as “foreign agents” with the Justice Ministry. 
After NGOs refused to register voluntarily and episodic efforts to compel them made little 
progress, Putin on 4 June 2014 signed a law allowing the Justice Ministry to declare NGOs 
foreign agents at its discretion.27 At year’s end, the Justice Ministry listed some 30 organizations 
as foreign agents on its website, including Golos, the PIR Center, Agora, Memorial, Soldiers’ 
Mothers Committee of St. Petersburg, the Institute for the Development of Freedom of 
Information, Public Verdict, and other groups that are less well known.28 To remove themselves 
from the list, NGOs must appeal the decision and pass a snap inspection, according to a 
procedure set by the Justice Ministry.29 On 12 November a Murmansk court declared the 
Humanist Youth Movement a foreign agent even though the Justice Ministry had found no 
problems with it. This was reportedly the first instance in which the Justice Ministry opposed the 
prosecutor in court over such a case.30As the government continued to deny that the Russian 
military was fighting in eastern Ukraine, mothers, journalists, and politicians who sought to find 
out why Russian soldiers were dying there faced official obstruction and accusations of serving 
as a “fifth column.” Despite Kremlin efforts to obfuscate the facts, civil society and independent 
media worked hand in hand to expose the truth. An investigation by RBC, a popular news site, 
found that most of the soldiers killed, wounded, or missing in Ukraine came from five airborne 
units,31 and a British Broadcasting Corporation (BBC) crew in Astrakhan was attacked in 
September as it tried to report on the soldiers’ deaths.32 Pskov politician and journalist Lev 
Shlosberg was assaulted in August after publishing information about paratroopers from his 
hometown who died in Ukraine.33 

The Justice Ministry branded the St. Petersburg Soldiers’ Mothers Committee a “foreign 
agent” after it started drawing attention to soldiers’ deaths in Ukraine. Similarly, police arrested 
Ludmila Bogatenkova, the 73-year-old head of a regional Soldiers’ Mothers Committee in 
Budyonnovsk, and charged her with “large-scale fraud” on 17 October after her group identified 
at least 100 soldiers who had been killed.34 Even after a detention center refused to admit 
Bogatenkova because she was in poor health, the police held her for two additional days. Other 
activists have set up Facebook sites to track “Cargo 200,” a code word for bodies returning from 
war.35 A “March for Peace” on 21 September attracted about 20,000 people in Moscow, with 
parallel protests against the Russian intervention held in other cities, demonstrating that a core 
group of antiwar activists remained engaged.36 

The crackdown on NGOs and opponents of Russian military aggression was part of a 
larger effort to suppress dissent. In 2014, the authorities sentenced the last defendants in a case 
focused on participants in an opposition protest in Moscow’s Bolotnoye Square on 6 May 2012, 
the day before Putin was inaugurated for a third term as president. Of the 32 individuals whom 
the Investigative Committee charged in connection with the case, 15 were sentenced to between 
2.5 and 4.5 years in prison, one was sent to forced psychiatric treatment, 14 were amnestied or 
otherwise released, one was under house arrest, and one escaped to Georgia.37 Most prominently, 
on 24 July the court sentenced Left Front leader Sergey Udaltsov and his colleague Leonid 
Razvozzhayev to 4.5 years in prison for supposedly organizing mass riots.38 When the court 



 

10 
 

handed down seven jail terms and one suspended sentence on 24 February,39 protests led to the 
arrest of some 200 people. 

Economic problems are also leading to unrest. The number of labor protests in the 
regions focused on unpaid salaries is increasing.40 Among the participants are miners, workers in 
metals plants, and public-sector employees. Most often, the actions are spontaneous and do not 
include organization by unions or parties. Such protests occur at a rate of approximately 1.1 per 
working day across the country. During 2010–13, when the economy was performing better, 
these strikes were rare. 

In addition to punishing protesters with existing laws in 2014, the government passed 
new legislation to further curtail freedom of assembly. On 6 October, Putin signed a law banning 
protests between 10 p.m. and 7 a.m., effectively prohibiting—among other things—long-term 
encampments like those associated with Ukraine’s Euromaidan movement.41 

 
 
Independent Media 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
6.00 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.50 

 
Media freedom was one of the main casualties of Putin’s decision to invade Ukraine. The 
Kremlin filled Russia’s dominant state-controlled television broadcasts with an alternative reality 
to convince the Russian population that a “fascist junta” had taken power in Kyiv with the 
backing of the Americans and that it was necessary for Russia to respond. Any news that 
contradicted this narrative was kept off the airwaves, as was accurate reporting on Russia’s 
domestic situation.42 Only the dwindling independent media asked basic questions about Russian 
involvement in Ukraine and tried to investigate soldiers’ deaths.43 The most prominent examples 
of such outlets are Ekho Moskvy, Vedomosti, Novaya Vremya, Novaya Gazeta, TV Dozhd, Slon, 
RBC, Russkiy Zhurnal, and Colta.ru. 

Over the course of the year, the parliament adopted multiple laws designed to constrain 
critical media. A law promulgated on 25 July banned advertising on satellite and cable channels 
with paid subscriptions, meaning Dozhd and more than 100 independent regional broadcasters 
would lose a crucial source of revenue when the law took effect at the beginning of 2015.44 The 
measure was widely criticized, and in late 2014 the government said it was considering 
amendments that would ease the ban. About 20 percent of Russia’s television audience uses 
cable and satellite services, which often provide the best sources of local news. At the end of the 
year, the independent Tomsk TV-2 ceased terrestrial broadcasting after the local state-owned 
transmission center canceled its contract, though it would reportedly remain available via cable. 
TV-2 employees said the decision was politically motivated.45 

On 15 October, Putin signed a law limiting foreign ownership in Russian media 
enterprises to 20 percent stakes.46 Outlets were given until 1 January 2017 to bring their 
ownership structures into compliance. The new law significantly tightened the existing 
regulations, which stipulated that foreign citizens were banned from owning newspapers and 
magazines with a circulation of more than one million subscribers, or owning more than 50 
percent of terrestrial broadcasters reaching areas where more than half the population of Russia 
lives.47 The changes threatened to further reduce the number of independent voices in the 
Russian media market, forcing changes in particular at Vedomosti—a respected business 



 

11 
 

newspaper co-owned by Finland’s Sanoma, Britain’s Financial Times, and U.S.-based News 
Corporation—and the Russian edition of Forbes magazine, owned by Germany’s Axel Springer 
group.48 The law will also affect numerous broadcasters in Russia, such as the Disney Channel, 
and a wide variety of popular magazines. 

On 5 November, Putin signed legislation that adjusted rules requiring foreigners investing 
in publications of “strategic importance” to secure approval from a government commission.49 
Such publications were defined as those that produce more than 15 million copies per year if 
they are published two or more times a week; 2.5 million copies a year if they appear weekly, 
once in two weeks, or once in three weeks; 700,000 copies if they are issued monthly; and 
300,000 if quarterly or less frequently. The previous rule had simply applied to print media that 
produced at least 1 million copies a year. 

Under a law signed in May, bloggers whose sites receive more than 3,000 visitors a day 
had to register with Roskomnadzor as a media outlet.50 The law also required internet companies 
to store user data for six months and supply it to law enforcement agencies upon request, though 
the wording is vague and there is no apparent mechanism to enforce it.51 However, the clear 
intention of the legislation was to limit the ability of bloggers to write what they please.52 

Similarly, on 31 July, the Russian government forced all Wi-Fi providers in public spaces 
to register the identity of users before giving them access to the internet, and then save this 
information for six months.53 Another law promulgated that month required companies working 
in Russia to store the personal data of Russian citizens on servers located in Russia.54 The 
deadline for compliance remained unclear at year’s end, but the rule threatened the operations of 
companies like Facebook, Twitter, and Google in Russia. Toward the end of 2014, 
Roskomnadzor requested that Facebook and Twitter remove information promoting a pro-
Navalny demonstration planned for 15 January 2015. Ultimately both companies decided to 
leave the information on their sites,55 though Facebook at first acceded to the authorities’ 
censorship demand.56 

Beyond legal harassment, the authorities have used a variety of other tools to disrupt the 
operations of independent outlets. In January, with apparent encouragement from the Kremlin, 
cable and satellite providers across the country dropped Dozhd TV from their services. The 
moves initially cost the station about 80 percent of its audience, since it was forced to rely 
largely on internet broadcasts.57 In mid-October, Dozhd’s landlord evicted the station from its 
studio, giving it a deadline of 15 November even though its new studio would not be ready until 
late January 2015. However, the outlet survived by broadcasting from alternate sites and raising 
money through crowdsourcing and subscriptions.58 By the end of the year, Dozhd was attracting 
about 12 million viewers through broadcasts online, with small regional cable companies, and in 
Ukraine.59 

The radio station Ekho Moskvy and its website, which disseminate a wide range of views 
from across the political spectrum, faced a variety of challenges from the authorities during 
2014, but editor in chief Aleksey Venediktov managed to keep his job.60 In February, state-
controlled Gazprom Media, which owns 66 percent of the station, appointed Yekaterina Pavlova, 
who had a history of working in state media, as the new director, replacing Yuriy Fedutinov, a 
close ally of Venediktov. Pavlova then resigned in October, and Mikhail Dyomin, who had 
previously handled public relations for the Sochi Olympics, was later named to replace her.61 In 
November, Gazprom Media head Mikhail Lesin ordered the firing of host Aleksandr Plyushchev 
because of a tweet he posted about the death of Kremlin chief of staff Sergey Ivanov’s son. 
Venediktov rejected the order as illegal, and Lesin ultimately withdrew it, though Plyushchev 



 

12 
 

was suspended until mid-January 2015.62 Plyushchev had earlier earned Ekho Moskvy a warning 
from Roskomnadzor for a show with the Los Angeles Times’ Sergei Loiko and Dozhd’s Timur 
Olevskiy in which they discussed the battle for the Donetsk airport in Ukraine. The regulator 
claimed that the broadcast contained “information justifying war crimes.”63 Lesin himself 
resigned in December; he had reportedly come into conflict with many of the other state media 
leaders,64 and was facing scrutiny from U.S. authorities on how he had purchased a number of 
multimillion-dollar properties in California.65 

As many of the restrictive laws passed in 2014 indicated, silencing online criticism has 
become one of the regime’s top priorities since social media were used to organize 
demonstrations in 2011–12. Explaining current Kremlin thinking, Putin on 24 April described 
the internet as a “special project created by the CIA” that “is developing accordingly.”66 On 13 
March, the prosecutor general asked Roskomnadzor to block four popular opposition websites: 
Yezhednevny Zhurnal (Ej.ru), Grani.ru, Kasparov.ru, and Navalny’s blog.67 A court upheld the 
move in May.68 In September, the government blocked the site Compromat.ru, which Vedomosti 
described as one of the most famous on the internet, though it is often accused of publishing 
incorrect information.69 

Unlike Dozhd and Ekho Moskvy, the news site Lenta.ru succumbed to government 
pressure during the year. In March, Roskomnadzor accused it of extremism for publishing a link 
to an interview with Dmytro Yarosh, a member of the far-right Ukrainian nationalist group Pravy 
Sektor (Right Sector). Billionaire businessman Aleksandr Mamut, owner of Lenta.ru’s parent 
company, fired chief editor Galina Timchenko, who had turned the site into a widely read and 
respected news source.70 At least 39 staff members then resigned in protest after supporting her 
in an open letter posted on the site. It declared: “The tragedy is not that we have nowhere to 
work. The tragedy is that you, apparently, have nothing more to read.”71 Following the shakeup, 
the site adopted a pro-Kremlin line under new management. In October Timchenko set up a new 
site based in Latvia (Meduza.io), claiming that it was no longer possible for independent media 
to survive in Russia.72 

Pavel Durov, founder and chief executive of the social-networking site VKontakte, also 
fled abroad. Because he would not give information about Russian oppositionists and Ukrainian 
protesters to the FSB, he was forced to resign in April. Mail.ru, owned by Kremlin-friendly 
businessman Alisher Usmanov, subsequently acquired full control of the company. In the past, 
Vkontakte provided a platform for freewheeling discussions and was used to help organize 
protest activities.73 Usmanov now controls a significant part of the Russian internet; Mail.ru is 
also the owner of Odnoklassniki, Russia’s other leading social network.74 

In one case, the censors did not achieve their aim. In October 2013, Roskomnadzor won a 
court order to close Rosbalt, a major news agency, on the grounds that its website included 
videos with obscene language. However, the site was able to continue operating through 2014 
because, in legal terms, it represented multiple media outlets, at least one of which still had a 
valid license.75 

Russia remains a dangerous place to practice journalism. On 1 August, Kabardian 
journalist and human rights activist Timur Kuashev was found dead near Nalchik, allegedly 
poisoned.76 He was a well-known reporter who had written for regional outlets including DOSh, 
Kavkazsky Uzel, and Kavkazskaya Politika. He had hoped to run in the September gubernatorial 
elections as a candidate of the liberal party Yabloko and was a Salafist Muslim.77 The local 
investigative committee opened a murder investigation, but it yielded no immediate results.78 
Before his death, Kuashev reported receiving threats from the police for his activities and 



 

13 
 

postings on his blog.79 Separately, on 9 June a Russian court convicted a group of Chechens and 
a former police officer of killing Novaya Gazeta journalist Anna Politkovskaya in 2006. Another 
former police officer had previously been sentenced.80 Rather than bringing the case to a 
conclusion, however, the convictions failed to address the question of who ordered the killing 
and why. 
 
 
Local Democratic Governance 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
5.75 5.75 5.75 5.75 5.75 6.00 6.00 6.00 6.00 6.25 

 
The main problem for local governments in Russia is their lack of autonomous power and 
funding. Because the overall political system is both centralized and personalized, authority and 
resources generally flow downward, first from the president to the regional governors, then to the 
mayors at the bottom of the hierarchy. Local governments have little ability to raise money on 
their own through taxes and fees, relying heavily on subsidies from the regional and federal 
governments. As a result, many Russian cities simply do not have the funds to cope with the 
responsibilities assigned to them, and an ongoing process of municipal reform continued to shift 
resources and decision-making responsibility away from local governments in 2014. 

In April, the State Duma began considering a bill to end direct mayoral and council 
elections in 67 large cities, including 56 regional capitals.81 United Russia ensured the bill’s 
passage in the first of three readings, but most of the usually compliant “opposition” deputies 
voted against it.82 Governors, who often clash with mayors over the distribution of tax revenue, 
would be the main beneficiaries if all mayoral elections were canceled.83 The bill had not 
advanced further by year’s end.  

The federal legislation may have stalled because electing mayors remains popular. A 
Levada Center poll released in May showed that 77 percent of the population supported direct 
elections of city executives.84 Nevertheless, several regions have already eliminated mayoral 
elections on their own in recent years. In September, the Samara regional legislature approved a 
bill backed by the governor to eliminate direct mayoral elections in that region.85 The governor 
smoothed the transition by appointing the incumbent mayor of Samara’s capital to the Federation 
Council.86 Among other regions, Volgograd eliminated mayor elections in May,87 Rostov in 
July,88 and Dagestan in October.89  

The autonomy of mayors has also been reduced in recent years through the bifurcation of 
executive responsibilities, with the mayor performing mainly ceremonial functions and a city 
manager controlling the budget and administration. The overwhelming majority of municipalities 
in Russia now operate under such arrangements. The city managers are chosen by the city 
council, usually for two-year contracts, and are selected from a list of candidates prepared by a 
commission that includes at least some gubernatorial appointees.90 

Russia’s vertical model of management makes it very difficult for city governments to 
function effectively. The top-down subordination means that different departments rarely 
coordinate with one another and often make conflicting plans for the same land.91 

Advocates of decentralization have faced charges of extremism, which can lead to long 
jail terms. After a group of activists made plans for an August 2014 rally seeking greater 
autonomy for Krasnodar Kray, one, Darya Polyudova, was arrested and charged with extremism; 



 

14 
 

two others, Vyacheslav Martynov and Pyotr Lyubchenkov, fled to Ukraine after receiving a 
summons from the FSB.92 Polyudova was awaiting trial at year’s end, and Memorial declared her 
a prisoner of conscience on 30 October. The authorities quashed a similar movement in Siberia,93 
where activists sought to win greater powers for their local and regional governments.94 On 22 
July, Putin signed a law that strengthened the criminal penalties for calls to violate the territorial 
integrity of Russia.95 Among other things, the law criminalizes expressions of support for 
returning Crimea to Ukraine, with penalties of up to five years in prison.96 

In a September decree, Putin disbanded the Ministry for Regional Development.97 
Special ministries had been created in recent years for the North Caucasus, the Far East, and as 
of March 2014, occupied Crimea, reducing the need for the general ministry. There were also 
reports during the year that an Arctic ministry would be established.98 The remaining functions 
of the Ministry for Regional Development were divided among other Russian ministries. 
Advocates for the rights of indigenous peoples complained that the president’s decree placed 
such groups under the jurisdiction of the Culture Ministry, which lacks the resources to address 
the economic needs of these underserved people, who often live in remote locations. 

The federal authorities continued to search for effective ways to govern the restive North 
Caucasus area. In May Putin removed his previous representative to the North Caucasus Federal 
District, Aleksandr Khloponin, and replaced him with Lieutenant General Sergey Melikov, an 
Interior Ministry officer and the commander of the Combined Group of Forces in the North 
Caucasus.99 Khloponin had focused on economic development, whereas Melikov will emphasize 
security arrangements. However, as deputy prime minister, Khloponin would monitor the work 
of the new North Caucasus Affairs Ministry, led by former Krasnoyarsk governor Lev 
Kuznetsov. Before the Sochi Olympics, Moscow had backed a program promoting tourism in the 
region to create jobs and limit the impact of the ongoing insurgency, but now the limited federal 
resources were expected to go to building needed schools and medical facilities. 

On 4 December, the day of Putin’s annual address to the parliament, a group of 
insurgents attacked the Chechen capital and killed 14 police officers before being killed 
themselves. Putin came to power in 1999 promising to eliminate such attacks, but they have 
continued sporadically throughout his rule.100 The latest assault cast further doubt on the 
effectiveness of the North Caucasus republics’ long-standing reliance on large subsidies from the 
federal government and repressive policing. After the Grozny attack, Chechen leader Ramzan 
Kadyrov threatened to burn down the houses of the perpetrators’ families and expel them from 
Chechnya, a punishment that would violate Russian law.101 When human rights activist Igor 
Kalyapin, head of the Committee Against Torture, criticized those statements, Kadyrov accused 
him in an Instagram post of collaborating with terrorists.102 
 
 
Judicial Framework and Independence 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
5.25 5.25 5.25 5.50 5.50 5.75 6.00 6.00 6.00 6.25 

 
The lack of independent courts leaves Russia’s political opposition vulnerable to constant 
pressure from the authorities. Activists are forced to defend themselves against what are often 
blatantly trumped-up charges designed to prevent them from engaging in their public work. As 
of 30 October 2014, Memorial listed 46 political prisoners in Russia.103 



 

15 
 

The most obvious case of legal harassment as a means of suppressing political activism 
was the treatment of Navalny during the year. A Moscow court placed him under house arrest in 
February in connection with an ongoing embezzlement case, and he was denied access to the 
internet, though he continued to speak out. On 30 December, the court gave him a suspended 
3.5-year sentence, but sent his brother to a penal colony, also for 3.5 years. The brothers were 
convicted of causing financial damage to two companies, even though witnesses at the trial said 
that the firms had not suffered losses from their actions.104 The incarceration of Navalny’s 
brother was widely viewed as an attempt to deter the activist from further criticism of the 
Kremlin.105 The court moved up the sentencing from 15 January to just before the New Year 
holiday in an apparent effort to avoid protests that were already being organized to coincide with 
the hearing.106 An editorial in Vedomosti argued that “the most shocking thing was the readiness 
to sacrifice the long-term interests of Russian society in favor of the short-term political interests 
of the leaders of the state. It is hard to imagine something more destructive for the legal 
institutions and judicial system than the next ‘Navalny affair.’”107 

Russia also illegally detained Ukrainian citizens in 2014. The most prominent, military 
pilot Nadiya Savchenko, was forcibly taken across the border in July and then required to 
undergo psychiatric evaluation. She was charged with involvement in the deaths of two Russian 
journalists in Ukraine and remained in Russian custody at year’s end. Her detention was 
criticized as a violation of the 5 September Minsk agreement that was supposed to lead to a 
resolution of the conflict in eastern Ukraine.108 Savchenko identified Ihor Plotnitsky, leader of 
the Russian-backed separatist “Lugansk People’s Republic,” as one of her abductors.109 Another 
Ukrainian, film director Oleg Sentsov, was arrested in Crimea in May and transferred to 
Moscow. He had been active in the Automaidan, a group of drivers who gathered their cars in 
front of corrupt officials’ houses, and opposed the Russian occupation of Crimea. Sentsov’s 
lawyer claimed that his jailers beat him and threatened him with rape to extract a confession of 
plotting terrorist acts.110 

Court reforms in 2014 further eroded what remained of the judiciary’s independence. On 
6 February, Putin signed a package of laws that merged the Supreme Arbitration Court, a 70-
judge body that led the branch of the judiciary responsible for commercial disputes, into the 120-
judge Supreme Court, to create an enlarged Supreme Court with 170 judges.111 The Supreme 
Arbitration Court had been widely respected for its relative fairness, and its demise raised 
questions about the future quality of the commercial court system.112  

The selection process for the new Supreme Court eliminated many of the allies of former 
Supreme Arbitration Court chairman Anton Ivanov.113 Because the outgoing arbitration judges 
were required to go through a new round of confirmation procedures, most did not make the 
transition to the Supreme Court.114 Initially, the special qualification board had difficulty filling 
the 170 Supreme Court judgeships, particularly for the Judicial Board on Economic Disputes; the 
court opened in August with just 91 judges overall and only 11 of the 33 judges meant to sit on 
the new economic board.115 The head of the board is Oleg Sviridenko, a Moscow commercial 
court judge who opposed many of Ivanov’s proposals. Vyacheslav Lebedev, who has been chief 
justice since 1989, remained in place as head of the Supreme Court. 

Under the new system, Russia’s commercial court judges will have fewer opportunities to 
issue guiding interpretations. The result will be “more variability in lower court decisions, 
undermining any greater uniformity in adjudication.”116 The general consensus on the merger is 
that it will block innovative efforts to reform the Russian judicial system, and instead create 



 

16 
 

more opportunities for political leaders to intervene in the judicial process and advance their 
particular economic interests. 

Russian courts faced international censure on 28 July, when the Permanent Court of 
Arbitration, based in The Hague, ordered the Russian government to pay shareholders of the 
Yukos oil company $50 billion for expropriating their assets in 2004.117 The court found that 
Russian officials had manipulated the legal system to bankrupt Yukos. Similarly, on 31 July, the 
European Court of Human Rights awarded the Yukos shareholders $2.5 billion on the grounds 
that the Russian state had violated their property rights by bankrupting the company through 
punitive tax claims.118 The state oil company Rosneft now owns Yukos’s former assets, and its 
international activities may be affected by the decisions. However, it will be extremely difficult 
to enforce the judgments. 

On 22 October, Putin signed changes to the criminal procedure code that allow the 
regular police to press charges for tax fraud even if tax authorities have found no evidence of 
wrongdoing. In 2011, then president Dmitriy Medvedev had introduced reforms that allowed 
only the tax authorities to press such claims, with the aim of reducing the ability of officials to 
exert arbitrary pressure on private companies.119 Following Medvedev’s initiative, the number of 
tax cases dropped significantly. He and members of the business community opposed the return 
to the old system, but their pleas were unsuccessful.  

In October 2014, the European Court of Human Rights began hearing an appeal filed by 
the NGO Mothers of Beslan, which represents the parents of the 186 children killed in a terrorist 
hostage-taking incident in September 2004.120 The activists allege that the Russian authorities’ 
decision to storm a school captured by the terrorists led to the deaths of the children and some 
150 others, and that they could not obtain justice through the Russian court system. Officials 
have claimed that they had no choice but to intervene because they feared that the gunmen were 
going to kill their hostages. However, a parliamentary investigation of the tragedy questioned the 
official account,121 and the government has not followed up on the report to provide a full 
accounting of what happened at the school. 
 
 
Corruption 
 

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 
6.00 6.00 6.00 6.25 6.50 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 

 
Corruption is a central feature of the Russian political system, and Putin is a key beneficiary, in 
terms of both political power and economic gain.122 Accordingly, the current Kremlin leadership 
has little interest in fighting graft. Misuse of billions of dollars in public revenue from energy 
sales and other sources deprives future generations of the infrastructure, schools, and 
development they will need to compete.123 According to the World Bank’s Worldwide 
Governance Indicators, Russia is among the most corrupt countries in the world even though it 
has a relatively high per capita income.124 In imposing sanctions on Russia for its invasion of 
Ukraine in 2014, the U.S. government effectively claimed that Putin was personally involved in 
corrupt activities through his close associates in the business world, including Gennadiy 
Timchenko and the brothers Arkadiy and Boris Rotenberg.125 Russia’s extensive corruption has 
empowered organized crime groups, which allegedly worked with Russian authorities in the 
occupation of Crimea and the conflict in eastern Ukraine.126 



 

17 
 

On 16 September, the authorities placed Vladimir Yevtushenkov, then number 15 on the 
Forbes list of the richest Russians, under house arrest and barred him from speaking to anyone 
besides prosecutors, his lawyers, and close family members. He was accused of money 
laundering, and on 29 October a court ruled that his holding company, Sistema, had to return the 
Bashneft oil company to the state because it had been improperly privatized and sold to a 
previous owner.127 Yevtushenkov had avoided involvement in politics, and unlike other business 
magnates, he kept his assets in Russia, but this did not protect him from running afoul of the 
authorities.128 The prevailing explanation for the case among observers was that Rosneft head 
Igor Sechin wanted to gain control of Bashneft to bolster the position of his company, which had 
been cut off from U.S. and European financing because of the Ukraine-related sanctions. 
Regardless of the motivation, Yevtushenkov’s arrest again demonstrated that the individuals who 
control state power in Russia can seize assets arbitrarily.129 He was eventually released from 
house arrest on 17 December, though he had been stripped of up to 90 percent of his former 
wealth.130 

Since Putin came to power, purported efforts to fight corruption have yielded no 
progress. For anticorruption measures to be effective, there must be oversight by opposition 
lawmakers, independent media, and NGOs, as well as adjudication by impartial courts. However, 
the government has been unwilling to tolerate such autonomous institutions. The result is that 
corruption continues to worsen even as the country’s leaders disingenuously denounce it in their 
speeches. Official anticorruption efforts typically serve as a means for elite groups inside the 
state bureaucracy to weaken their enemies, rather than to reduce graft. 

Putin introduced the latest plan to fight corruption on 11 April 2014.131 It required the 
government to investigate risks for corruption within the judicial system and in the housing 
sector, the construction industry, and consumer markets. The plan also called for increased 
oversight of large-scale infrastructure projects, apparently with the aim of avoiding a repetition 
of the cost overruns from the 2014 Sochi Olympics as Russia prepares to host soccer’s 2018 
World Cup. A provision of the plan empowered Russia’s various law enforcement agencies to 
prepare a series of investigative measures, but since the work of these agencies is not made 
public, it will be difficult to assess their effectiveness.132 

On 25 November, Putin signed a law seeking to reduce the ability of Russian businesses 
to take advantage of offshore tax havens.133 Capital outflows during 2014 reached at least $200 
billion, according to Sergey Shatirov, deputy chairman of the Federation Council Committee for 
Economic Policy. He noted that anonymously owned offshore companies, in addition to evading 
taxes, are used to hide criminal activity and the proceeds of corruption.134 Capital flight, a 
chronic problem in recent years, is also seen as an indication of lack of confidence in property 
rights and the rule of law in Russia. 

There have long been allegations that Putin is building a giant palace on the Black Sea 
using ill-gotten wealth. A Reuters investigation found that two close associates of the president 
had deposited $48 million into a Swiss bank account associated with the property.135 According 
to the investigation, they made the money by selling medical equipment to the Russian 
government at inflated prices.  

With lucrative sectors such as oil and gas production already under their control, Putin’s 
associates have started taking over less obvious industries, such as textbook production. After the 
authorities removed numerous school textbooks from the country’s classrooms in 2014, a 
publishing company owned by the president’s friend Arkadiy Rotenberg was the main 



 

18 
 

beneficiary; its books managed to gain the state’s approval, allowing the firm to provide 
textbooks to Russia’s schools with little competition.136 

The sanctions imposed by the EU and its allies during the year created new opportunities 
for corruption and insider deals in Russia. For example, when Bank Rossiya, which has close ties 
to the Kremlin, was targeted, the authorities began compensating it with new business, including 
the right to manage financial aspects of the country’s wholesale electricity market, bringing in 
approximately $100 million in annual commissions.137 The bank’s chairman and largest 
shareholder is Yuriy Kovalchuk, one of Putin’s closest associates. 

Foreign companies working in Russia sometimes participate in corrupt practices. In 
September, the Russia subsidiary of technology firm Hewlett-Packard pleaded guilty in a U.S. 
court and agreed to pay a $58.8 million fine for violating the U.S. Foreign Corrupt Practices Act 
by bribing Russian government officials to win large contracts.138 
 
AUTHOR: ROBERT W. ORTTUNG 
 
Robert Orttung is the assistant director of the Institute for European, Russian, and Eurasian 
Studies at The George Washington University’s Elliott School of International Affairs, the 
president of the Resource Security Institute, and a nonresident scholar at the Center for Security 
Studies of the Swiss Federal Institute of Technology, Zurich. He is a coeditor of the Russian 
Analytical Digest and managing editor of Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet 
Democratization. 
 
                                                
1 “Мы видим, к каким трагическим последствиям привела волна так называемых ‘цветных революций,’ 
какие потрясения испытали и испытывают народы стран, которые прошли через безответственные 
эксперименты подспудного, а иногда и грубого, как у нас говорят, ‘ломового’ внешнего вмешательства в их 
жизнь. Для нас это урок и предупреждение, и мы обязаны сделать всё необходимое, чтобы подобное 
никогда не случилось в России.” [We see the tragic consequences of the wave of so-called ‘color revolutions,’ the 
turmoil in the countries that have undergone the irresponsible experiments of covert and sometimes blatant 
interference in their lives. We take this as a lesson and a warning, and we must do everything necessary to ensure 
this never happens in Russia.” Vladimir Putin, “Заседание Cовета Безопасности” [Meeting of the Security 
Council], Kremlin.ru, 20 November 2014, http://kremlin.ru/transcripts/47045. 
2 Konstantin Gaaze, “Покер для одного” [Poker for one], Novoye Vremya, 1 September 2014, 
http://www.newtimes.ru/articles/detail/86540; Shaun Walker, “Inside Putinworld, Where Few Risk Speaking Truth 
to Power,” Guardian, 29 August 2014, http://www.theguardian.com/world/2014/aug/29/putin-world-kremlin-
moscow-power-circle. 
3 Yekaterina Galochka, “Володин: ‘Есть Путин—есть Россия, нет Путина—нет России’” [Volodin: ‘If there is 
Putin—there is Russia, no Putin—no Russia], Moskovskiy Komsomolets, 23 October 2014, 
http://www.mk.ru/politics/2014/10/23/volodin-est-putin-est-rossiya-net-putina-net-rossii.html. 
4 Grigoriy Golosov, “Фортунато Путин: почему Путину везет и что именно он выигрывает” [Fortunato Putin: 
Why Putin is lucky and what exactly he wins], Slon, 21 August 2014, http://slon.ru/russia/fortunato_putin-
1146025.xhtml. 
5 Mark Galeotti, “Putin and His Judo Cronies,” Foreign Policy, 15 May 2014, 
http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/05/15/vladimir_putin_and_his_judo_cronies_russia_martial_arts. 
6 Alexander Podrabinek, “Useless Parliament,” Institute for Modern Russia, 20 May 2014, 
http://imrussia.org/en/analysis/politics/747-useless-parliament.  
7 Yekaterina Shulman, “Екатерина Шульман: ‘Итоги парламентского сезона: оценка ущерба и смета 
на ремонт” [Yekaterina Shulman: The results of the parliamentary season: Damage assessment and cost estimate 
for repairs], Vedomosti, 4 July 2014, http://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2014/07/04/zapretite-nam; Olga 



 

19 
 

                                                                                                                                                       
Churakova, “Госдума в 2014 году единодушно принимала новые запретительные законы” [The State Duma in 
2014 unanimously adopted new restrictive laws], Vedomosti, December 26, 2014, 
http://www.vedomosti.ru/politics/news/37880351/deputatam-mozhno-bolshe. 
8 “Одобрение деятельности Владимира Путина” [Approval of the activities of Vladimir Putin], Levada Center, 
http://www.levada.ru/indeksy, accessed 7 January 2015. 
9 At a 4 March press conference, Putin insisted that Russian troops had not been used in the takeover of Crimea, 
which he firmly attributed to “local self-defense forces.” On 17 April, he said, “Of course, the Russian servicemen 
did back the Crimean self-defense forces.” See President of Russia, “Vladimir Putin Answered Journalists’ 
Questions on the Situation in Ukraine,” Kremlin.ru, 4 March 2014, 
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts/press_conferences/20366; President of Russia, “Direct Line with 
Vladimir Putin,” Kremlin.ru, 17 April 2014, http://en.kremlin.ru/events/president/news/20796. 
10 Bank of Finland Institute for Economies in Transition, “2014 Exposed Major Weaknesses in the Russian 
Economy,” BOFIT Weekly, 9 January 2015, http://www.suomenpankki.fi/bofit_en/seuranta/seuranta-
aineisto/Pages/vw201502_1.aspx. 
11 Gleb Morev, “Возвращение ‘Вольной русской типографии’ в эпоху интернета” [The return of ‘Free Russian 
Printing House’ in the internet era], Vedomosti, 1 October 2014, 
http://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2014/10/01/pamyati-gercena. 
12 “Подписан закон о выборах депутатов Государственной Думы” [Law on the election of deputies of the State 
Duma], Kremlin.ru, 24 February 2014,  
http://kremlin.ru/acts/20332. 
13 “Подписан закон о восстановлении на выборах в органы местного самоуправления графы ‘против всех’” 
[Law on the restoration for the elections to local self-government of the column ‘against all’], Kremlin.ru, 4 June 
2014, http://kremlin.ru/acts/45842. 
14 “Putin Brings Back the Option to Vote ‘Against All,’” Moscow Times, 5 June 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/news/article/putin-brings-back-the-option-to-vote-against-all/501587.html. 
15 “Традиционные выборы могут обострить ситуацию на Северном Кавказе” [Traditional election may 
aggravate situation in North Caucasus], Kommersant, 3 April 2014, http://kommersant.ru/doc/2444394. 
16 Aleksandr Kynev, “Александр Кынев: Выборы для своих” [Aleksandr Kynev: Elections for theirs], Vedomosti, 
7 October 2014, http://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2014/10/07/vlast-i-oppoziciya. 
17 Polina Temerina, “Расследование: Как исключали конкуренцию на выборах” [Investigation: How to avoid 
competition in the elections], Vedomosti, 15 September 2014, 
http://www.vedomosti.ru/library/articles/2014/09/15/konkurencii-ne-mesto-na-vyborah. 
18 Tatiana Stanovaya, “Russian Governors Rush to Early Elections,” Institute for Modern Russia, 25 June 2014, 
http://imrussia.org/en/analysis/politics/764-russian-governors-rush-to-early-elections. 
19 Aleksandr Kynev, “Russia’s September 14 Regional Elections: Strengthening the Rules and Reducing 
Competition against the Background of the Ukrainian Crisis,” Russian Analytical Digest no. 156 (5 December 
2014), http://www.css.ethz.ch/publications/DetailansichtPubDB_EN?rec_id=3191. 
20 Leonid Peisakhin, “Russia’s Local Elections: A Sign of Things to Come?” Monkey Cage (blog), Washington Post, 
1 October 2014, http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/10/01/russias-local-elections-a-sign-
of-things-to-come/.  
21 Aleksey Navalny, “О выборах. Наша тактика.” [On the elections. Our tactics.], Navalny (blog), 11 September 
2014, https://navalny.com/p/3803/. 
22 Golos, Заявление ‘Голоса’ по итогам общественного наблюдения за выборами единого дня голосования 14 
сентября 2014 года [Statement of ‘Golos’ on public observation of elections of 14 September 2014] (Moscow: 
Golos, 15 September 2014), http://www.golosinfo.org/ru/articles/1010. 
23 “От редакции: Патриотическая мобилизация власти и общества” [Editorial: Patriotic mobilization of 
government and society], Vedomosti, 12 September 2014, 
http://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2014/09/12/omut-patriotizma. 
24 “Минюст РФ: Партия прогресса не может быть зарегистрирована” [Justice Ministry: Party of Progress cannot 
be registered], TASS, 26 September 2014, http://tass.ru/politika/1470448.  
25 Andrei Jvirblis, “Russian NGOs Need to Rethink Their Strategy,” Open Democracy, 10 December 2014,  
https://www.opendemocracy.net/od-russia/andrei-jvirblis/russian-ngos-need-to-rethink-their-strategy. 
26 “Подписан закон, усиливающий ответственность за экстремизм” [Law signed increasing penalties for 
extremism], Kremlin.ru, 4 February 2014, http://www.kremlin.ru/acts/20155. 



 

20 
 

                                                                                                                                                       
27 “Дополнен перечень оснований для проведения внеплановой проверки некоммерческих организаций” 
[Adding to the list of grounds for an unscheduled inspection of nonprofit organizations], Kremlin.ru, 4 June 2014, 
http://kremlin.ru/acts/45840. 
28 “О деятельности некоммерческих организаций” [On the activities of nonprofit organizations], Ministry of 
Justice, http://unro.minjust.ru/NKOForeignAgent.aspx. 
29 Allison Quinn, “‘Foreign Agent’ NGOs Won’t Be Allowed to Monitor Russian Elections,” Moscow Times, 
8 December 2014, http://www.themoscowtimes.com/news/article/foreign-agent-ngos-won-t-be-allowed-to-monitor-
russian-elections/512728.html. 
30 Trude Pettersen, “First NGO in Murmansk Declared ‘Foreign Agent,’” Barents Observer, 14 November 2014,  
http://barentsobserver.com/en/society/2014/11/first-ngo-murmansk-declared-foreign-agent-14-11. 
31 Maksim Solopov, “Расследование РБК: откуда на Украине российские солдаты” [RBC investigation: Where 
the Russian soldiers in Ukraine are from], RBC, 2 October 2014, 
http://top.rbc.ru/politics/02/10/2014/542c0dcfcbb20f5d06c1d87a; Nikita Varenov, “В Пскове избит депутат 
заксобрания Лев Шлосберг” [In Pskov, legislative deputy Lev Shlosberg is beaten], Vedomosti, 30 August 2014, 
http://www.vedomosti.ru/library/articles/2014/08/30/v-pskove-soversheno-napadenie-na-deputata-oblastnogo. 
32 TASS, “ВВС заявила официальный протест в связи с нападением на журналистов в Астрахани” [BBC 
lodges official protest in connection with attack on journalists in Astrakhan], Vedomosti, 18 September 2014, 
http://www.vedomosti.ru/politics/news/33578311/vvs-zayavila-oficialnyj-protest-v-svyazi-s-napadeniem-
na#ixzz3Dg3u3St1. 
33 Nina Petlyanova, “‘Их не просто обманули—их унизили’” [‘They are not just cheated—they are humiliated’], 
Novaya Gazeta, 4 September 2014, http://www.novayagazeta.ru/inquests/65127.html. 
34 Halya Coynash, “Soldiers’ Mothers Activist Free, for Now,” Transitions Online, 23 October 2014, 
http://www.tol.org/client/article/24531-soldiers-mothers-activist-free-for-now.html. 
35 See https://www.facebook.com/groups/gruz200/. 
36 Sarah Rainsford, “Ukraine Crisis: Thousand March in Moscow Anti-War Rally,” British Broadcasting 
Corporation (BBC), 22 September 2014, http://www.bbc.com/news/world-europe-29300213. 
37 “Подозреваемые и обвиняемые” [Suspects and accused], Bolotnoye Delo, http://Bolotnoedelo.info/, accessed 18 
November 2014. The number of defendants considered part of the Bolotnoye case varies, but it is usually between 
27 and 32. 
38 Vyacheslav Kozlov and Grigoriy Tumanov, “Организаторские способности Сергея Удальцова оценили в 4,5 
года” [Organizational skills of Sergey Udaltsov assessed at 4.5 years], Kommersant, 25 July 2014, 
http://www.kommersant.ru/Doc/2531709. 
39 Natalya Krainova, “Bolotnoye Suspects Get Prison Time,” Moscow Times, 25 February 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/article/495164.html.  
40 Olga Filina, “Управа на труд” [Justice for labor], Kommersant, 8 September 2014, 
http://kommersant.ru/doc/2557403. 
41 “Внесено изменение в закон о собраниях, митингах, демонстрациях, шествиях и пикетированиях” 
[Changes made to the law on assemblies, meetings, demonstrations, marches, and pickets], Kremlin.ru, 6 October 
2014, http://kremlin.ru/acts/46738. 
42 “Как Смотреть Новости во Время Войны—инструкция” [How to watch the news in time of war—
instructions], YouTube video, 55:42, posted by Nevex.TV, 13 April 2014, 
https://www.youtube.com/watch?v=eUq7Sds_9bI.; 
Glenn Kates and Pavel Butorin, “Russian Professor Explains Media Manipulation,” Radio Free Europe/Radio 
Liberty (RFE/RL), 16 April 2014, http://www.rferl.org/content/unspun-russian-professor-media-
manipulation/25351952.html. 
43 “От редакции: Воюем ли мы?” [Editorial: Are we at war?”], Vedomosti, 27 August 2014, 
http://www.vedomosti.ru/opinion/news/32616101/voyuem-li-my?full#cut; “Наши Солдаты” [Our soldiers], Dozhd, 
http://tvrain.ru/soldat/. 
44 “Федеральный закон Российской Федерации от 21 июля 2014 г. N 270-ФЗ ‘Федеральный закон О внесении 
изменений в статью 14 Федерального закона “О рекламе”’” [Federal law of the Russian Federation from 21 July 
2014 No. 270-FZ ‘Federal law on amending Article 14 of the federal law “On advertising”’], Rossiyskaya Gazeta, 
25 July 2014, http://www.rg.ru/2014/07/25/statiya-dok.html; Karoun Demirijian, “Russian Advertising Ban on Paid 
Cable and Satellite Channels Threatens Independents,” Washington Post, 7 November 2014, 
http://www.washingtonpost.com/world/europe/russian-advertising-ban-on-paid-cable-and-satellite-channels-
threatens-independents/2014/11/05/ebbf933e-6370-11e4-ab86-46000e1d0035_story.html; Delphine d’Amora, 



 

21 
 

                                                                                                                                                       
“Putin Signs Controversial Law Banning Advertising on Paid TV,” Moscow Times, 22 July 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/business/article/putin-signs-ban-on-advertising-on-paid-tv-channels/503903.html; 
“О зоне действия изменений в федеральный закон ‘О рекламе’” [On the scope of changes to the federal law ‘On 
advertising’], Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology, and Mass Media 
(Roskomnadzor), 15 July 2014, http://rkn.gov.ru/news/rsoc/news26298.htm. 
45 “Independent Siberian TV Channel Goes Off the Air,” RFE/RL, 1 January  2015, 
http://www.rferl.org/content/russia-tomsk-tv-siberia-off-the-air/26772370.html. 
46 “Подписан закон об ограничении доли зарубежных акционеров в российских СМИ” [Law signed limiting 
proportion of foreign shareholders in Russia media], Kremlin.ru, 15 October 2014, http://kremlin.ru/acts/46796; 
Ekaterina Bryzgalova, “Владимир Путин ограничил долю иностранцев в СМИ” [Vladimir Putin limited share of 
foreigners in media], Vedomosti, 16 October 2014, http://www.vedomosti.ru/companies/news/34797021/rasplata-za-
sankcii. 
47 Aleksandra Romanycheva, “Russia’s New Media Law,” Open Democracy, 27 November 2014,  
https://www.opendemocracy.net/od-russia/aleksandra-romanycheva/russia%27s-new-media-law. 
48 “15 Global Firms Hit by Russia’s Law Limiting Foreign Ownership of Media,” Moscow Times, 28 September 
2014, http://www.themoscowtimes.com/news//business/article/15-global-companies-hit-by-russia-s-law-limiting-
foreign-ownership-of-media/507968.html. 
49 “Внесены изменения в закон о порядке осуществления иностранных инвестиций в хозяйственные 
общества, имеющие стратегическое значение для обеспечения обороны страны и безопасности государства” 
[Amendments to the law on the procedure for foreign investment in business entities of strategic importance for 
national defense and state security], Kremlin.ru, 5 November 2014, http://kremlin.ru/acts/46941. 
50 “Федеральный закон Российской Федерации от 5 мая 2014 г. N 97-ФЗ ‘О внесении изменений в 
Федеральный закон “Об информации, информационных технологиях и о защите информации” и отдельные 
законодательные акты Российской Федерации по вопросам упорядочения обмена информацией с 
использованием информационно-телекоммуникационных сетей’” [Federal law of the Russian Federation from 
5 May 2014 No. 97-FZ ‘On amendments to the federal law “On information, information technologies, and 
protection of information” and some legislative acts of the Russian Federation on streamlining the exchange of 
information using information-telecommunications networks’], Rossiyskaya Gazeta, 7 May 2014, 
http://www.rg.ru/2014/05/07/informtech-dok.html. 
51 Alexandra Kulikova, “What Is Really Going On with Russia’s New Internet Laws,” Open Democracy, 29 October 
2014, https://www.opendemocracy.net/od-russia/alexandra-kulikova/what-is-really-going-on-with-russia's-new-
internet-laws. 
52 Tanya Lokot, “Blogger Law Traps Russia’s Activists in Limbo,” Moscow Times, 22 August 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/blogger-law-traps-russia-s-activists-in-limbo/505628.html. 
53 “Постановление Правительства Российской Федерации от 31 июля 2014 г. N 758 г. Москва” [Resolution of 
the government of the Russian Federation of 31 July 2014 No. 758 Moscow], Rossiyskaya Gazeta, 5 August 2014, 
http://www.rg.ru/2014/08/05/svyaz-site-dok.html. 
54 “Федеральный закон Российской Федерации от 21 июля 2014 г. N 242-ФЗ ‘О внесении изменений в 
отдельные законодательные акты Российской Федерации в части уточнения порядка обработки 
персональных данных в информационно-телекоммуникационных сетях’ [Federal law of the Russian Federation 
from 21 July 2014 No. 242-FZ ‘On amendments to certain legislative acts of the Russian Federation with regard to 
the clarification of the processing of personal data in information-telecommunications networks’], Rossiyskaya 
Gazeta, 23 July 2014, http://www.rg.ru/2014/07/23/persdannye-dok.html. 
55 Sam Schechner and Gregory White, “U.S. Social-Media Giants Are Resisting Russia Censors,” Wall Street 
Journal, 26 December 2014, http://www.wsj.com/articles/u-s-tech-firms-face-showdown-with-russian-censors-
1419620113. 
56 Tetyana Lokot, “Navalny Protest Rally Facebook Event Page Blocked in Russia,” Global Voices, 20 December 
2014, http://globalvoicesonline.org/2014/12/20/russia-navalny-facebook-protest-blocked/. 
57 “Media Minister Says No Barriers against Independent TV Channel Dozhd,” Moscow Times, 
29 April 2014, http://www.themoscowtimes.com/news/article/media-minister-says-no-barriers-against-independent-
tv-channel-dozhd/499091.html. 
58 Yekaterina Bryzgalova, “‘Дождь’ переезжает с ‘Красного Октября’ [‘Rain’ asked to leave the ‘Red October’ in 
a month], Vedomosti, 20 October 2014, http://www.vedomosti.ru/realty/articles/2014/10/20/telekanal-dozhd-
poprosili-vyehat-iz-krasnogo-oktyabrya-v. 



 

22 
 

                                                                                                                                                       
59 Editorial Board, “In Campaign against Truth, Mr. Putin Wields Fear and Economic Force,” Washington Post, 26 
November 2014, http://www.washingtonpost.com/opinions/russias-last-independent-tv-channel-is-being-
strangled/2014/11/26/5fbb35d4-74bc-11e4-9d9b-86d397daad27_story.html. 
60 Claire Bigg, “Fraud Probe Launched against Leading Russian Journalist,” RFE/RL, 27 May 2014, 
http://www.rferl.org/content/fraud-probe-launched-against-leading-russian-journalist/25400443.html. 
61 “Sochi Olympics PR Director Made CEO of Ekho Moskvy,” Moscow Times, 23 December 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/article.php?id=513814. 
62 Kseniya Boletskaya, “Приказ об увольнении ведущего ‘Эха Москвы’ Александра Плющева будет отменен” 
[Order of dismissal of ‘Ekho Moskvy’ host Aleksandr Plyushchev will be canceled], Vedomosti, 19 November 2014, 
http://www.vedomosti.ru/business/articles/2014/11/19/prikaz-ob-uvolnenii-veduschego-eha-moskvy-aleksandra. 
63 AAV-Starshiy, “О предупреждении Роскомнадзора ‘Эху Москвы’ [On warning of Roskomnadzor to ‘Ekho 
Moskvy’], Ekho Moskvy blog, 2 November 2014, http://www.echo.msk.ru/blog/aav/1429970-echo/. 
64 Kseniya Boletskaya, “Одна из причин отставки Михаила Лесина—разногласия с руководством 
федеральных телеканалов” [One of the reasons for the resignation of Mikhail Lesin—disagreements with the 
leadership of federal television channels], Vedomosti, 22 December 2014, 
http://www.vedomosti.ru/business/articles/2014/12/22/olimpijskij-smenschik-lesina. 
65 Carl Schreck, “FBI Considers Money-Laundering Probe of Russian Media Boss,” RFE/RL, 10 December 2014, 
http://www.rferl.org/content/us-fbi-russia-lesin-money-laundering/26736027.html. 
66 “Владимир Путин: Интернет Возник Как Спецпроект ЦРУ” [Vladimir Putin: Internet emerged as special 
project of CIA], Ekho Moskvy blog, 24 April 2014, http://echo.msk.ru/blog/echomsk/1306846-echo/. 
67 “Russia Blocks Four Opposition Media Portals,” Global Voices Advocacy, 13 March 2014, 
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2014/03/13/russia-blocks-four-opposition-media-portals/. 
68 “Суд признал законной блокировку сайта ‘Грани.ру’ [Court upheld block of site ‘Grani.ru’], Vedomosti, 6 
May 2014, http://www.vedomosti.ru/politics/news/2014/05/06/sud-priznal-zakonnoj-blokirovku-sajta-graniru. 
69 Anastasiya Golitsyna, “Compromat.ru попал в реестр запрещенных сайтов” [Compromat.ru added to registry of 
banned sites], Vedomosti, 5 September 2014, 
http://www.vedomosti.ru/technology/articles/2014/09/05/compromatru-popal-v-reestr-zapreschennyh-sajtov. 
70 Vyacheslav Kozlov, “RuNet: Politics before Profit,” Open Democracy, 20 May 2014, 
https://www.opendemocracy.net/od-russia/vyacheslav-kozlov/runet-politics-before-profit. 
71 “Дорогим читателям от дорогой редакции” [To the readers from the editors], 
http://lenta.ru/info/posts/statement/, accessed on 27 November 2014. 
72 Fatima Tlis, “Former Editor-in-Chief of Lenta.ru Launches New Media Project from Latvia,” Eurasia Daily 
Monitor, 24 October 2014, 
http://www.jamestown.org/regions/europe/single/?tx_ttnews[tt_news]=43002&tx_ttnews[backPid]=670&cHash=dc
bce5800ee78026be1c993a82425047#.VXYK8EZ9VKg. 
73 Mark Kramer, “The Clampdown on Internet Activities in Russia and the Implications for Western Policy,” 
PONARS Eurasia, Policy Memo 350, September 2014, http://www.ponarseurasia.org/memo/clampdown-internet-
activities-russia-and-implications-western-policy. 
74 Sergey Kozlovsky, “Here’s Why Mail.ru’s Complete Control over VKontakte Is Bad News,” Global Voices, 25 
September 2014, http://globalvoicesonline.org/2014/09/25/russia-vkontakte-mailru-kremlin-social-network/.  
75 Kseniya Boletskaya and Yekaterina Bryzgalova, “Роскомнадзор вынес предупреждение ‘Новой газете’ 
за экстремизм” [Roskomnadzor issued warning to ‘Novaya Gazeta’ for extremism], Vedomosti, 10 October 2014, 
http://www.vedomosti.ru/politics/articles/2014/10/10/roskomnadzor-vynes-preduprezhdenie-novoj-gazete-za. 
76 “Cause of Kabardian Journalist’s Death Still Unclear,” RFE/RL, 19 September 2014, 
http://www.rferl.org/content/kabardian-journalist-death-unclear/26595192.html. 
77 Liz Fuller, “OSCE Calls for ‘Thorough Investigation’ of Kabardian Journalist’s Death,” RFE/RL, 5 August 2014, 
http://www.rferl.org/content/caucasus-report-kuashev-death-investigation-osce/26515586.html.  
78 Maksim Shevchenko and Nadezhda Kevorkova, “По следам неопознанной смерти” [On the trail of an unsolved 
death], Kavpolit, 8 September 2014, http://www.kavpolit.com/articles/po_sledam_neopoznannoj_smerti-9233/. 
79 Mairbek Vatchagaev, “Journalist and Rights Activist Timur Kuashev Killed in Kabardino-Balkaria,” Eurasia 
Daily Monitor, 7 August 2014, 
http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=42723&cHash=ddd3f1f7274e14eaab
0657e140e3b16a#.VHY1W4vF-So. 
80 Elena Shmaraeva, “Politkovskaya Killers Sentenced, But Who Hired Them?” Open Democracy, 18 June 2014, 
https://www.opendemocracy.net/od-russia/elena-shmaraeva/who-really-killed-anna-politkovskaya. 



 

23 
 

                                                                                                                                                       
81 Christopher Brennan, “Duma Bill Ending Mayoral Elections Passes First Reading,” Moscow Times, 17 April 
2014, http://www.themoscowtimes.com/news/article/duma-bill-ending-mayoral-elections-passes-first-
reading/498195.html. 
82 Mariya Roshchina, “За отмену выборов мэров проголосовала только ‘Единая Россия’” [Only ‘United Russia’ 
voted for the abolition of mayoral elections], Kommersant, 15 April 2014, http://www.kommersant.ru/doc/2453383. 
83 Svetlana Bocharova, “Недружественное одобрение” [Hostile approval], Vedomosti, 10 April 2014, 
http://www.vedomosti.ru/politics/news/25148941/nedruzhestvennoe-odobrenie#ixzz2yRU8zLjy. 
84Christopher Brenan, “Russians Prefer Direct Mayoral Elections, Poll Says,” Moscow Times, 19 May 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/news/article/russians-prefer-direct-mayoral-elections-poll-says/500456.html. 
85 Denis Kudryashov, “В Самаре отменены прямые выборы мэра” [In Samara direct mayoral elections are 
abolished], Rossiyskaya Gazeta, 25 September 2014, http://www.rg.ru/2014/09/25/reg-pfo/vibori.html. 
86 “Dmitriy Igorevich Azarov,” Federation Council, http://council.gov.ru/structure/person/1207/. 
87 Tatyana Filimonova, “Депутаты Волгоградской областной думы отменили прямые выборы глав городов и 
районов региона” [Deputies of Volgograd regional duma abolished direct elections for heads of cities and districts 
in the region], Kavkazsky Uzel, 29 May 2014, http://www.kavkaz-uzel.ru/articles/243416/. 
88 Oleg Pchelov, “Ростовская область отказалась от прямых выборов мэров городов” [Rostov region rejected 
direct elections of city mayors], Kavkazsky Uzel, 17 July 2014, http://www.kavkaz-uzel.ru/articles/245958/. 
89 “Daghestan Abolishes Direct Elections for Municipality Heads,” RFE/RL, 10 October 2014, 
http://www.rferl.org/content/daghestan-elections-municipality-heads/26630948.html. 
90 Joel Moses, “Russian Mayors Embattled,” Russian Analytical Digest no. 139 (18 November 2013): 13, 
http://www.css.ethz.ch/publications/pdfs/RAD-139-12-15.pdf. 
91 Darya Dimke, “Дарья Димке: Вертикальная иерархия в управлении вредит развитию городов” [Darya 
Dimke: Vertical hierarchy in management harms urban development], Vedomosti, 17 November 2014, 
http://www.vedomosti.ru/opinion/news/36050011/plavanie-bez-locii. 
92 Volodymyr Noskov and Claire Bigg, “Russian Activists Battle Extremism Charges after Promoting Regional 
Autonomy,” RFE/RL, 5 November 2014, http://www.rferl.org/content/russia-cracks-down-on-autonomy-
activists/26676272.html. 
93 J. Paul Goode, “Russia’s Failed Federalization Marches and the Simulation of Regional Politics,” Russian 
Analytical Digest no. 156 (5 December 2014), http://www.css.ethz.ch/publications/pdfs/RAD-156-11-14.pdf.  
94 Paul Roderick Gregory, “Putin Demands Federalization for Ukraine, But Declares It Off-Limits for Siberia,” 
Forbes, 1 September 2014, http://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2014/09/01/putin-demands-
federalization-for-ukraine-but-declares-it-off-limits-for-siberia/; Alexandr Litoy, “Separatism in Russia,” Open 
Democracy, 29 August 2014, https://www.opendemocracy.net/od-russia/alexandr-litoy/separatism-in-russia. 
95 “Усилена ответственность за совершение деяний, направленных на нарушение территориальной 
целостности России” [Penalty strengthened for acts aimed at violating the territorial integrity of Russia], 
Kremlin.ru, 22 July 2014, http://kremlin.ru/acts/46297. 
96 Sergey Kanashevich, “Путин ужесточил наказание за признание Крыма частью Украины” [Putin tightened 
punishment for recognition of Crimea as part of Ukraine], RBC, 22 July 2014, 
http://top.rbc.ru/society/22/07/2014/938145.shtml. 
97 “Подписан Указ об упразднении Минрегиона России” [Decree on abolition of Ministry of Regional 
Development], Kremlin.ru, 8 September 2014, http://kremlin.ru/news/46574; Atle Staalesen, “Moscow Kicks 
Regional Development Out of Ministry,” Barents Observer, 11 September 2014, 
http://barentsobserver.com/en/politics/2014/09/moscow-kicks-regional-development-out-ministry-11-09. 
98 Natalya Gorodetskaya, Kirill Melnikov, and Ivan Safronov, “Арктику возьмут на комиссию” [Arctic will go to 
a commission], Kommersant, 24 November 2014, http://www.kommersant.ru/doc/2617802. 
99 Liz Fuller, “Putin Tries New Approach to Imposing Order in North Caucasus,” RFE/RL, 13 May 2014, 
http://www.rferl.org/content/caucasus-report-melikov-envoy/25383584.html. 
100 Peter Rutland, “Grozny Attack Is Another Headache for Putin,” Moscow Times, 8 December 2014, 
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/grozny-attack-is-another-headache-for-putin/512749.html. 
101 Liz Fuller, “Putin Warns Kadyrov in Connection with Reprisals against Militants’ Families,” RFE/RL, 18 
December 2014, http://www.rferl.org/content/putin-kadyrov-chechnya-reprisals/26751406.html. 
102 The post is available at http://instagram.com/p/wbqfX7CRtQ/?modal=true. 
103 “Список лиц, признанных политическими заключенными Правозащитным центром ‘Мемориал,’ на 30 
октября 2014 года” [List of persons recognized as political prisoners by human rights center ‘Memorial,’ on 30 
October 2014], Memorial, 30 October 2014, http://memo.ru/d/214537.html. 



 

24 
 

                                                                                                                                                       
104 Yegor Skovoroda, “The Trials and Tribulations of Alexei Navalny,” Open Democracy, 30 December 2014,	
  
https://www.opendemocracy.net/od-russia/yegor-skovoroda/trials-and-tribulations-of-alexei-navalny.	
  
105 Nataliya Vasilyeva, “AP Interview: Russia’s Navalny Vows to Fight Putin,” Associated Press, 23 October 2014, 
http://bigstory.ap.org/article/c12a0d0454eb4194adff675a46900e52/ap-interview-russias-navalny-vows-fight-putin. 
106 “Kremlin Foe Navalny Avoids Prison, Brother Jailed,” RFE/RL, 30 December 2014, 
http://www.rferl.org/content/kremlin-foe-navalny-avoids-prison-brother-jailed/26769034.html. 
107 Vadim Volkov, “Вадим Волков Дело против правосудия” [Vadim Volkov: The case against justice], 
Vedomosti, 26 December 2014, http://www.vedomosti.ru/opinion/news/37879761/delo-protiv-pravosudiya. 
108 Jen Psaki, “Daily Press Briefing,” U.S. State Department, 29 October 2014, 
http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2014/10/233492.htm. 
109 “Savchenko Identifies Luhansk People Republic Leader as One of Her Abductors,” Kyiv Post, 29 October 2014, 
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/savchenko-identifies-luhansk-people-republic-leader-as-one-of-her-
abductors-369947.html. 
110 Lilya Palveleva, “Ukrainian Filmmaker Remains Behind Bars Despite Growing Support,” RFE/RL, 26 June 
2014, http://www.rferl.org/content/ukraine-filmmaker-sentsov-jailed/25436572.html. 
111 “Подписан закон о Верховном Суде” [Law on the Supreme Court signed], 6 February 2014, Kremlin.ru, 
http://kremlin.ru/acts/20168; “Внесены изменения в закон о судебной системе” [Amendments to the law on the 
judicial system introduced], Kremlin.ru, 6 February 2014, http://kremlin.ru/acts/20169; “Подписан закон о 
поправке к Конституции ‘О Верховном Суде Российской Федерации и прокуратуре Российской 
Федерации’” [Law signed on amendment to the constitution ‘On the Supreme Court of the Russian Federation and 
prosecutor’s office of the Russian Federation], Kremlin.ru, 6 February 2014, http://president.kremlin.ru/acts/20170; 
“Определён порядок отбора кандидатов в первоначальный состав Верховного Суда” [Procedure defined for 
selecting candidates for the initial composition of the Supreme Court], Kremlin.ru, 6 February 2014, 
http://kremlin.ru/acts/20171. 
112 Peter H. Solomon, “The Unexpected Demise of Russia’s High Arbitrazh Court and the Politicization of Judicial 
Reform,” Russian Analytical Digest no. 147 (17 April 2014), http://www.css.ethz.ch/publications/pdfs/RAD-
147.pdf. 
113 Ekaterina Mishina, “Who Shall Judge?” Institute of Modern Russia, 30 September 2014, 
http://imrussia.org/en/analysis/law/2040-who-shall-judge. 
114 Anna Zanina and Anna Pushkarskaya, “Соратников Антона Иванова отфильтровала президентская 
комиссия” [Allies of Anton Ivanov filtered out by presidential commission], Kommersant, 20 June 2014, 
http://www.kommersant.ru/doc/2494631. 
115 Anastasia Kornya, “Объединенный Верховный суд начал работу и готов к ревизии решений 
ликвидированного ВАС” [Combined Supreme Court began work and prepared for revision to liquidate Supreme 
Arbitration Court], Vedomosti, 8 August 2014, http://www.vedomosti.ru/politics/news/31899201/supersud-nachal-
rabotu#ixzz39p7X28cV. 
116 William Partlett, “Judicial Backsliding in Russia,” Jurist.org, 30 September 2014, 
http://jurist.org/forum/2014/09/william-partlett-russia-reform.php. 
117 Megan Davies, Jack Stubbs, and Thomas Escritt, “Court Orders Russia to Pay $50 Billion for Seizing Yukos 
Assets,” Reuters, 28 July 2014, http://www.reuters.com/article/2014/07/28/us-russia-yukos-
idUSKBN0FW0TP20140728. 
118 Megan Davies, Vladimir Soldatkin, and Gilbert Reilhac, “European Court Rules Russia Must Pay Yukos 
Shareholders 1.9 Billion Euros,” Reuters, 31 July 2014, http://uk.reuters.com/article/2014/07/31/uk-russia-yukos-
echr-idUKKBN0G00QO20140731. 
119 “Внесены изменения в Уголовно-процессуальный кодекс” [Amendments introduced to the criminal 
procedure code], Kremlin.ru, 22 October 2014, http://kremlin.ru/acts/46846; Bank of Finland Institute for 
Economies in Transition, “Russia Reinstates Authority of Investigating Officials to File Criminal Charges for Tax 
Violations Independently,” BOFIT Weekly, 31 October 2014, 
http://www.suomenpankki.fi/bofit_en/seuranta/seuranta-aineisto/pages/vw201444_2.aspx. 
120 “Beslan Mothers Charge Russian Government in European Court,” RFE/RL, 1 September 2014, 
http://www.rferl.org/content/beslan-school-commemoration-anniversary-terrorism-north-caucasus/26560273.html. 
121 Freedom House, “Beslan Hostage Tragedy Still Awaits Full Investigation,” news release, 1 September 2014, 
https://freedomhouse.org/article/beslan-hostage-tragedy-still-awaits-full-investigation#.VHX_sIvF-Sp. 
122 Karen Dawisha, Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia? (New York: Simon & Schuster, 2014). 



 

25 
 

                                                                                                                                                       
123 Rajan Menon, “‘Putin’s Kleptocracy,’ by Karen Dawisha,” New York Times, 30 November 2014, 
http://www.nytimes.com/2014/11/30/books/review/putins-kleptocracy-by-karen-
dawisha.html?emc=edit_bk_20141126&nl=books&nlid=2078140. 
124 Sergey Guriyev, “Сергей Гуриев: Коррупция разорила российскую экономику” [Sergeiy Guriyev: 
Corruption devastated the Russian economy], Vedomosti, 3 April 2014, 
http://www.vedomosti.ru/opinion/news/24887961/sergej-guriev-korrupciya-razorila-rossijskuyu-
ekonomiku#ixzz2xx9TlVpI. 
125 U.S. Department of the Treasury, “Treasury Sanctions Russian Officials, Members of the Russian Leadership’s 
Inner Circle, and an Entity for Involvement in the Situation in Ukraine,” news release, 20 March 2014, 
http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/pages/jl23331.aspx. 
126 “Vladimir Putin Wins OCCRP’s Person of the Year for 2014,” Organized Crime and Corruption Reporting 
Project, http://occrp.org/person-of-the-year/2014/. 
127 Aleksandra Terentyeva, Pyotr Tretyakov, Galina Starinskaya, and Aleksey Nikolsky, “АФК ‘Система’ должна 
вернуть акции ‘Башнефти’ государству” [AFK ‘Sistema’ must return shares of ‘Bashneft’ to state], Vedomosti, 30 
October 2014, http://www.vedomosti.ru/business/articles/2014/10/30/sud-udovletvoril-isk-genprokuratury-k-afk-
sistema-v-polnom. 
128 Aleksandr Branis, “Александр Бранис: Дело АФК ‘Система’ как старт деприватизации” [Aleksandr Branis: 
Case of AFK ‘Sistema’ as start of deprivatization], Vedomosti, 29 September 2014, 
http://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2014/09/29/deprivatizaciya. 
129 Oleg Kashin, “Yevtushenkov Is No Khodorkovsky,” Open Democracy, 17 October 2014, 
https://www.opendemocracy.net/od-russia/oleg-kashin/yevtushenkov-is-no-khodorkovsky; Maxim Trudolyubov, 
“Russia’s Halfway House,” New York Times, 24 October 2014, 
http://www.nytimes.com/2014/10/25/opinion/maxim-trudolyubov-russias-halfway-house.html?_r=0. 
130 Stephen Lee Meyers and Jo Becker, “Even Loyalty No Guarantee Against Putin,” New York Times, 26 December 
2014, http://www.nytimes.com/2014/12/27/world/even-loyalty-no-guarantee-against-putin.html?_r=0. 
131 “Указ о Национальном плане противодействия коррупции на 2014–2015 годы” [Decree on national 
anticorruption plan for 2014–2015], Kremlin.ru, 11 April 2014, http://kremlin.ru/acts/20761. 
132 Anastasiya Kornya, “Коррупция как бизнес” [Corruption as a business], Vedomosti, 14 April 2014, 
http://www.vedomosti.ru/politics/news/25282411/korrupciya-kak-biznes#ixzz2yoeRsLn0. 
133 “В Налоговый кодекс внесены изменения, устанавливающие механизм налогообложения прибыли 
контролируемых иностранных компаний” [Amendments introduced to the tax code, establishing a mechanism for 
taxation of profits of controlled foreign companies], Kremlin.ru, 25 November 2014, http://kremlin.ru/acts/47069. 
134 “Putin Signs Anti-Offshore Law to Return Russian Capital from Foreign Tax Shelters,” TASS, 25 November 
2014, http://tass.ru/en/russia/763522. 
135 Stephen Grey, Jason Bush, and Roman Anin, “Billion-Dollar Medical Project Helped Fund ‘Putin’s Palace’ on 
the Black Sea,” Reuters, 21 May 2014, http://www.reuters.com/investigates/special-report/russia/. 
136 Jo Becker and Steven Lee Myers, “Putin’s Friend Profits in Purge of Schoolbooks,” New York Times, 1 
November 2014, http://www.nytimes.com/2014/11/02/world/europe/putins-friend-profits-in-purge-of-
schoolbooks.html. 
137 Steven Lee Myers, Jo Becker, and Jim Yardley, “Private Bank Fuels Fortunes of Putin’s Inner Circle,” New York 
Times, 27 September 2014, http://www.nytimes.com/2014/09/28/world/europe/it-pays-to-be-putins-friend-.html. 
138 Doug Carroll, “HP’s Russia Unit Pleads Guilty in Bribery Case,” USA Today, 12 September 2014, 
http://www.usatoday.com/story/money/business/2014/09/11/hp-russia-poland-mexico-bribery/15479533/. 


