a-5049 (ACC-RUS-5049)

Nach einer Recherche in unserer Länderdokumentation und im Internet können wir Ihnen zu oben genannter Fragestellung Materialien zur Verfügung stellen, die unter anderem folgende Informationen enthalten:
Politische Lage
Eine Aufzählung der Inhaber wichtiger Staatsämter (Präsident, Minister, Bürgermeister u.a.) finden Sie in russischer Sprache auf der Seite ingushetiya.ru (Ingushetiya.ru, ohne Datum). Falls Sie dazu Informationen benötigen, stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.
 
BBC News schreibt in seinem Länderprofil zu Inguschetien vom August 2006, dass Inguschetien im Schatten der Gewalt Tschetscheniens lebe, und dass Armut weit verbreitet sei. Von Zeit zu Zeit würde die Gewalt auch auf Inguschetien übergreifen, so seien die russischen Kräfte regelmäßig das Ziel von Anschlägen. Im Juni 2004 sei es zu einer größeren Eskalation gekommen, als mehrere Dutzend Personen, darunter auch der amtierende Innenminister Inguschetiens, bei einem Angriff von angeblich Hunderten Bewaffneten getötet worden seien. Seither sei es zu mehreren Razzien russischer Kräfte mit zahlreichen Toten gekommen.
Der inguschetische Präsident Murat Sjasikow (englische Schreibweise: Zyazikov), ein ehemaliger Geheimdiensgeneral, sei im April 2002 erstmals zum inguschetischen Präsidenten gewählt worden, nachdem ein wichtiger Konkurrent aus formalen Gründen disqualifiziert worden sei. Im Juni 2005 sei Sjasikow vom russischen Präsidenten Putin für eine zweite Amtszeit bestätigt worden. Zuvor hätten Oppositionsgruppen ihn zum Rücktritt aufgefordert, da er über ein System von verbreiteter Korruption herrsche und auf das Flüchtlingsproblem und Streitigkeiten mit Nordossetien nicht reagiert habe. Im April 2004 sei Sjaskow leicht verletzt worden, als ein mit Sprengstoff beladenes Auto in seine Eskorte gefahren sei:
“Ingushetia lives in the shadow of the violence and lawlessness of its Chechen neighbour and poverty is widespread. From time to time, the violence has spilled over the border and Russian forces are regularly targeted by attackers. There was a major escalation in June 2004 when several dozen people, including the Ingush acting interior minister, were killed in attacks reported to have involved hundreds of gunmen armed with grenades and rockets. Russian forces have since launched several raids against suspected rebel hideouts in Ingushetia in which there have been numerous deaths. […]
President: Murat Zyazikov
Murat Zyazikov, then a general in the Russian security service and deputy to the Russian president's envoy in the region, was first elected Ingush president in April 2002. A key rival was disqualified on a technicality. Mr Zyazikov was reappointed for a further term in June 2005 under new Russian legislation. In line with the new procedure, Mr Putin proposed Mr Zyazikov to the Ingush parliament which approved him in the post. He had faced mounting calls for his resignation earlier in the year from opposition groups which accuse him of presiding over a system rife with corruption and of failing to take action to resolve refugee and other disputes with neighbouring North Ossetia. Mr Zyazikov was slightly injured when a car packed with explosives crashed into his motorcade in April 2004.” (BBC News, 28. August 2006)
Das Nachschlagewerk “The Territories of the Russian Federation” schreibt in seiner 7. Auflage (2006) über Inguschetien, dass Präsident Putin bei den russischen Präsidentschaftswahlen im März 2004 in Inguschetien 98,2 Prozent der Stimmen erhalten habe. Der inguschetische Präsident Sjasikow sei im April 2004 nach einem Attentat ins Krankenhaus eingeliefert worden. In der ersten Hälfte des Jahres 2004 sei es in Inguschetien zu vierzig Entführungen gekommen. Im Juni 2004 sei es zu einem Überfall auf Ziele des inguschetischen Innenministeriums gekommen, der tschetschenischen, inguschetischen und internationalen Islamisten zugeschrieben worden sei. Mehr als 90 Personen seien dabei getötet worden.
Im Juni 2005 sei Sjasikow als Präsident Inguschetiens zurückgetreten, aber von Putin für eine weitere Amtsperiode bestätigt worden.
Im Zusammenhang mit der Diskussion um das umstrittene Gebiet Prigorodny, das bis 1943 zu Inguschetien gehört habe, seither aber bei Nordossetien ist, habe Putin im September 2005 einen Gesetzesvorschlag eingebracht, der es untersagen würde, Prigorodny an Inguschetien zurückzugeben. Dieser Vorschlag sei vom Parlament Inguschetiens heftig bekämpft worden.
Zwischen Mitte August und Mitte Oktober 2005 seien mehr als zwanzig Anschläge auf Sicherheitskräfte verübt worden, und auch im November seien solche Anschläge weitergegangen:
“In the March 2004 elections to the federal presidency, Ingushetiya again recorded the highest proportion of support of any federal subject for Putin (98.2%, according to the Central Election Commission). On 6 April Zyazikov was briefly hospitalized following an apparent attempt on his life by a suicide bomber. In June the final camp in Ingushetiya for persons displaced by the war in Chechnya was closed, despite widespread concem that the refugees were being forced to return to Chechnya against their will. (In 1999—2000 the camps had accommodated some 200,000 persons.) Meanwhile, according to human rights organizations, there were over 40 instances of kidnapping in the Republic in the first half of 2004. On 2 1—22 June, a series of raids took place on interior ministry targets in the Republic, variously attributed to Chechen, Ingush, and international Islamist militants; more than 90 people were killed. On 5 July Ingushetiya‘s mufti, Magomed haji Albogachiyev, resigned in protest at what he termed Zyazikov‘s ‘anti-Islamic‘ policies. In June 2005 Zyazikov resigned as republican President to seek a demonstration of confidence from Putin; Putin duly nominated Zyazikov to a further term of office, which was confirmed by voting in the republican legislature on 14 June. In September Putin proposed a revision to the 1991 Law on the Rehabilitation of Repressed Peoples that would prevent the restoration of the internal borders between the Republics of the North Caucasus that existed prior to 1943—44, and thus impede the return of the disputed Prigorodnyi raion to Ingushetiya; the move was vehemently opposed by the republican People‘s Assembly. Between mid-August and mid-October more than 20 operations were carried out against security officials in the Republic by rebel insurgents; these attacks continued throughout November.” (The Territories of the Russian Federation, 2006, S. 138/139)
Das Institute for War and Peace Reporting (IWPR) berichtete im September 2006 über Kämpfe zwischen inguschetischen und tschetschenischen Sicherheitskräften, bei denen acht Personen getötet und viele mehr verwundet worden seien. Der inguschetische Repräsentant im Föderationsrat habe angegeben, dass in den letzten Jahren etwa 300 Angehörige der inguschetischen Sicherheitskräfte bei militärischen Einsätzen aus Tschetschenien und Nordossetien getötet worden seien:
“An unprecedented crisis has erupted between the security forces of Chechnya and Ingushetia after a clash between policemen from the two republics ended in heavy casualties. The September 13 battle near the village of Ordzhonikidzevskaya left eight policemen dead and many more wounded.
The leaders of both Chechnya and Ingushetia said called the incident a “tragic mistake” and said they hoped it would not lead to a worsening of relations between the two republics, whose people are close ethnic kin. But police officers on each side are blaming the other for the deaths of their colleagues, and are talking of revenge.
[…] Isa Kostoyev, who represents Ingushetia in the Federation Council, the upper house of the Russian parliament, was much more outspoken. He said the battle was the inevitable result of years in which Chechen security officers has acted with impunity in Ingushetia.
“I am speechless,” he told Ekho Moskvy radio. “I am fed up with this utter humiliation of our whole republic, of our people. For several years now, hundreds of law enforcement officers from the Ingush republic have been dying as a result of unsanctioned and uncoordinated sorties both from Ossetia and Chechnya. It’s time to put a stop to it. By my reckoning, around 300 interior ministry officers have been killed in these sorties.”” (IWPR, 21. September 2006)
Im Juni 2006 berichtete das IWPR über eine Welle von Gewalt, der unter anderem ein ranghoher Polizeioffizier zusammen mit seinen drei Kindern und zwei Leibwächtern, eine hohe Bezirksbeamtin, der amtsführende stellvertretende Innenminister Inguschetiens und zwei Geheimdienstmitarbeiter zum Opfer gefallen seien:
„In fact the situation is so grim that many fear their republic is edging towards the kind of lawlessness and bloodletting that gripped its neighbour for years. “What's taking place in Ingushetia reminds me of the situation in Chechnya in the mid-Nineties,” said Nazran resident Bagaudin Mogushkov, 42. “I’m afraid that something like that may happen here too.”
In the most serious incident to date on June 9, unidentified assassins shot dead senior police official Musa Nalgiev in his car. His three children and two bodyguards, who were traveling with him, were also killed. Minutes later, assailants attacked a senior figure in the Sunzhensky District administration, Galina Gubina. She later died of her injuries.
In the last three weeks alone, acting deputy head of the Ingush interior ministry Jabrail Kostoyev was killed along with his two bodyguards and four passers-by; Healthcare Minister Magomet Aliskhanov narrowly escaped death when his car was raked by gunfire; and two members of the Federal Security Services, FSB, were shot dead.” (IWPR, 15. Juni 2006)
Im August 2006 berichtete IWPR über den Konflikt zwischen Inguschetien und Nordossetien über den umstrittenen Bezirk Prigorodny, wo es zu einer Welle von gewalttätigen Übergriffen gekommen sei (IWPR, 9. August 2006).
Gesundheitswesen
Die Weltgesundheitsorganisation (World Health Organisation, WHO) schreibt in einem Resource Mobilization-Dokument vom Jänner 2006, dass der Nordkaukasus und besonders Tschetschenien, Inguschetien und Dagestan in der Gewalt einer humanitären Krise seien. Das Gesundheitssystem sei nicht ausreichend, um die Bedürfnisse der 1,5 Mio. Menschen zu erfüllen, die von der Krise betroffen seien. Von diesen Menschen würden 47.000 Personen in provisorischen Unterkünften in Inguschetien leben. Die wichtigsten Prioritäten im Nordkaukasus seien Mutter- und Kinderversorgung, ansteckende und impfbare Krankheiten, Tuberkulose, sexuell übertragbare Krankheiten, die Wiederherstellung des Gesundheitssystems, psychische Gesundheit und psychosoziale Rehabilitation sowie Unterstützung von Minenopfern:
“The North Caucasus region – especially Chechnya, Ingushetia and North Ossetia – is in the grip of an ongoing humanitarian crisis marked by conflict and poverty. The health system is unable to sufficiently meet the demands of the 1.5 million people affected by the crisis, of whom 50,000 are internally displaced, 27,000 living in temporary accommodation centres in Chechnya and about 47,000 people living in temporary settlements in Ingushetia.
The main health priorities in the North Caucasus are maternal and child health, communicable and vaccine-preventable disease control, tuberculosis control, sexually transmissible infections and HIV/AIDS control, rehabilitation of health structures, mental health and psychosocial rehabilitation and antipersonnel mine victim support.” (WHO, Jänner 2006)
Im Frühling 2005 veröffentlichte die WHO einen Vergleich der Gesundheitseinrichtungen humanitärer Organisationen in Inguschetien und Tschetschenien zwischen 2002 und 2005. Demnach seien 2002 30 Organisationen im Gesundheitswesen tätig gewesen, 2005 seien es 24 gewesen. Die Schwerpunkte seien die Unterstützung von staatlichen und nichtstaatlichen Gesundheitsstellen, die Einrichtung und Unterhaltung mobiler medizinischer Teams, die Verteilung von Medikamenten und medizinischer Ausrüstung, individuelle medizinische Hilfe, psychosoziale Rehabilitation sowie Maßnahmen zur Bildung von lokalen Kapazitäten.
Im Jahr 2002 habe es in Inguschetien 10 Gesundheitsstellen gegeben, die von humanitären Organisationen unterstützt worden seien, und eine Stelle in Tschetschenien, im Jahr 2005 seien es sechs Stellen in Tschetschenien und fünf in Inguschetien gewesen.
In Inguschetien hätten 2002 sieben Organisationen mobile medizinische Teams unterhalten, 2005 seien es vier Organisationen gewesen. Die Zahl an Organisationen, die Medikamente verteilen, sei in Inguschetien von zwölf auf neun gesunken, in Tschetschenien sei die Zahl mit zehn gleich geblieben. Fünf Organisationen würden medizinische Ausrüstung nach Inguschetien bringen. Die Anzahl von Organisationen, die individuelle medizinische Versorgung anbieten würden, sei zwischen 2002 und 2005 in Inguschetien von sechs auf zwei und in Tschetschenien von sieben auf vier gesunken. Die Anzahl von Projekten zur psychosozialen Rehabilitation, die traditionell großen Anklang fänden, sei in Inguschetien von zehn auf sieben reduziert worden:
“WHO compared information on health services provided by humanitarian organisations in Ingushetia and Chechnya between 2002 and 2005 years. In 2002 there were 30 organisations operating in the health sector and in 2005 still 24. Main humanitarian activities were focused on support of state and non-state health posts, operation of mobile medical teams, drugs and medical equipment distribution, individual medical assistance, psychosocial rehabilitation and capacity building components, including various training courses. In 2002 all health posts supported by humanitarian organisations (10) were located in Ingushetia, with only one organisation maintaining its health post in Chechnya. In 2005, six organisations support health posts in Chechnya and five in Ingushetia. Three organisations operate mobile medical teams in Chechnya; in Ingushetia seven organisations in 2002 and four in 2005. The number of organisations involved in drug distribution in Ingushetia reduced as well (from 12 in 2002 to 9 in 2005). In Chechnya drugs are distributed by ten organisations in 2005 as in 2002. Seven (in 2003 ten) humanitarian organisations deliver medical equipment to Chechen facilities and five deliver to Ingushetia. The number of organisations providing individual medical assistance as well as reference for outof- town treatment has changed from six in 2002 to two in 2005 for Ingushetia and seven to four for Chechnya. Psychosocial rehabilitation projects have been traditionally popular and equally represented in both Republics with their reduction in Ingushetia (from 10 in 2002 to 7 in 2005) and 12 organisations running such activities in Chechnya. The main difference is that Chechen projects were initially implemented mainly by local Chechen NGOs, while at present they are run alsoy by international humanitarian organisations. Capacity building projects including various training courses for health and non-health experts have been growing and expanding in both republics. There is a definite prioritisation by humanitarian organisations to couple aid delivery with strengthening local capacity building. In 2002 there were four organisations involved in capacity building programmes; 12 in 2005 for Ingushetia and six in 2002 and 15 in 2005 for Chechnya. Humanitarian assistance in Ingushetia and Chechnya 2002-2005” (WHO, April/Mai 2005, S. 2)
Im selben Dokument der WHO ist auch eine Statistik zu AIDS-Erkrankungen in Inguschetien veröffentlicht. Demnach seien zwischen 1999 und April 2005 452 HIV-infizierte Personen in Inguschetien registriert worden. Zwischen 1999 und 2004 seien 24 Personen gestorben. Die finanzielle Situation sei kritisch, da es einen großen Bedarf an Behandlung, Betreuung und Präventionsaktivitäten gebe, die Zuwendungen aus dem föderalen und dem lokalen Budget aber nicht ausreichend seien:
“Ingushetia
452 HIV infected people were registered in Ingushetia from 1999 to April 2005. In 2005 (January-April) eight new HIV cases were detected. The most common HIV transmission route is through intravenous drug use and a growing number of sexually-transmitted cases. It is estimated that 45% of registered drug users are HIV infected. The number of HIV infected women has remained the same (21,4%) in 2003 and 2004. In 2005 no new cases among women have been registered yet. There were 24 mortality cases 1999-2004. The funding situation is critical – allocated federal and local budgets are insufficient and there is a strong need for treatment, care and prevention activities.” (WHO, April/Mai 2005, S. 4)
In einer von Ärzte ohne Grenzen (Médecins sans frontiers, MSF)  im August 2004 veröffentlichten quantitativen Studie zu den Lebensbedingungen sowie zum psychosozialen und generellen Gesundheitszustand unter den Binnenvertriebenen in Tschetschenien und Inguschetien wird allgemein auf die Verfügbarkeit und Zugänglichkeit von Gesundheitsdiensten und Medikamenten eingegangen. Der Studie zugrunde liegende Umfragen hätte ergeben, dass die Hälfte der Befragten angaben, dass Gesundheitsdienste oft oder manchmal zugänglich seien, die andere Häfte der befragten Personen gab an, dass solche Dienste kaum oder gar nicht zugänglich seien. Rund 55 Prozent der in Inguschetien befragten Personen gab an, dass Medikamente kaum oder gar nicht erhältlich seien:
“Availability and accessibility health services and drugs
Lickert-scores were used to find out frequency, use, availability and effectiveness of the various services over the past four weeks. Approximately four percent had not visited health services at all over the past 4 weeks (C: 41.4%, 106; I: 42.2%, 119). Half of respondents reported the medical services were either often (C: 12.5%, 32; I: 13.1%, 37) or sometimes accessible (C: 33.2%, 85; I: 40.1%, 113), but a considerable number indicated the medical services were rarely (C: 37.5%, 96; I: 27.3%, 77) or not at all accessible (C: 16.8%, 43; I: 19.5%, 55). Over fifty percent reported difficulties in accessing drugs stating they were rarely (C: 35.9%, 92; I: 30.1%, 85) or never (C: 25.8%, 66; I: 24.8%, 70) available. The rest stated that drugs were often (C: 11.3%, 29; I: 14.5%, 41) or sometimes available (C: 27.0%, 69; I: 29.8%, 84). Approximately one quarter (C: 25.8%, 66; I: 24%, 68) did not use any drugs the last four weeks. Half of the responds (C: 57.8%, 148; I: 48.1%, 136) do not use alternative health services at all while an almost equal number of people use them sometimes (C: 13.7%, 35; I: 20.5%, 58) or rarely (C; 18.8%, 48; I: 19.1%, 54).” (MSF, August 2004, S. 24-25)
Diese Informationen beruhen auf einer zeitlich begrenzten Recherche in öffentlich zugänglichen Dokumenten, die ACCORD derzeit zur Verfügung stehen. Diese Antwort stellt keine Meinung zum Inhalt eines bestimmten Ansuchens um Asyl oder anderen internationalen Schutz dar. Wir empfehlen, die verwendeten Materialien zur Gänze durchzusehen.

Quellen:

Politische Lage
Gesundheitswesen