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NIGERIA

Security

  Security situation
Security forces
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Protection-related issues

  Internal protection alternative
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07.2008 - Source: World Health Organization

Report on HIV/AIDS situation in Nigeria ("Epidemiological Fact Sheet on HIV/AIDS and Sexually Transmitted Infections") [ID 24485]

Document(s): Open document

07.04.2008 - Source: Integrated Regional Information Network

Anambra State: Advocacy and distribution of condoms and other forms of contraceptives is illegal ("No condoms for Anambra State") [ID 23065]

Document(s): Open document

11.03.2008 - Source: US Department of State

Discrimination against persons living with HIV/AIDS widespread ("Country Report on Human Rights Practices 2007") [ID 20054]

"There was widespread discrimination against persons living with HIV/AIDS, which the public considered a disease resulting from immoral behavior. Persons living with HIV/AIDS often lost their jobs or were denied health care services. However, public education campaigns were implemented to reduce stigma and change perceptions of the disease."

Document(s): Open document

31.01.2008 - Source: UN General Assembly

UN Report on HIV/AIDS in Nigeria in 2007 ("Nigeria UNGASS Report 2007") [ID 23386]

Document(s): Open document

12.2007 - Source: International Treatment Preparedness Coalition

Report on treatment of HIV/AIDS and access to drugs (suppliers of antiretroviral drugs (ARVs), first-line regimens, second-line treatment, diagnostic tests) ("Missing the Target 5: Improving AIDS Drug Access and Advancing Health Care for All") [ID 21904]

Document(s): Open document

20.09.2007 - Source: Integrated Regional Information Network

Nigeria is lagging behind in the provision of antiretroviral (ARV) treatment for people living with HIV/AIDS, and only one out of five people who need the drugs have access to them, according to a new study ("Treatment scale-up urgently needed") [ID 21499]

Document(s): Open document

18.07.2007 - Source: International Treatment Preparedness Coalition

Report on availability of AIDS treatment (Nigeria on pages 101-102) ("Missing the Target 4: Time is Running Out to End AIDS –Treatment and Prevention for All!") [ID 22104]

Document(s): Open document

15.08.2006 - Source: Physicians for Human Rights

Report on access to health care for people living with HIV and AIDS; the report offers population-based assessment of discriminatory behaviour towards HIV patients in health sector ("Access to Health Care for People Living with HIV and AIDS") [ID 22272]

Document(s): Open document

08.2006 - Source: Norwegian Country of Origin Information Center

3.6 million Nigerians are living with HIV ("Report on Fact-finding trip to Nigeria (Abuja, Lagos and Benin City) 12-26 March 2006") [ID 18815]

"The estimated adult HIV/AIDS prevalence rate for Nigeria is 5,4 %, which means some 3.6 million Nigerians are living with HIV. This means only South Africa and India has a larger effective number of people living with HIV/AIDS than Nigeria in the world."

Document(s): Open document

08.2006 - Source: Norwegian Country of Origin Information Center

Government focus on the HIV/Aids situation ("Report on Fact-finding trip to Nigeria (Abuja, Lagos and Benin City) 12-26 March 2006") [ID 18816]

"The government focuses its efforts on HIV/AIDS through the National Action Committee on AIDS (NACA). Professor Osotimehin (NACA) stated that their efforts include an aggressive prevention strategy, as well as consciousness building work to overcome stigma and promote the issue that HIV is a big problem for Nigerian society. As he said, «prevention is the key to the issue, in my opinion». One important focus is the education sector, with i.e. developing an appropriate curriculum to inform children about the issue before they become sexually active."

Document(s): Open document

08.2006 - Source: Norwegian Country of Origin Information Center

Availability of subsidised HIV/AIDS treatment ("Report on Fact-finding trip to Nigeria (Abuja, Lagos and Benin City) 12-26 March 2006") [ID 18817]

"From 2006, treatment with antiretroviral drugs (ARVs) for people living with HIV/AIDS in Nigeria is free. Professor Osotimehin (NACA) estimated that such treatment is currently available at some 75 sites, and programs are also run in an additional 25 sites through US government aid. According to an article in The Guardian, «[some] people still pay for their drugs at some treatment sites» (Olawale 2006). The article furthermore stated that only some 40 000 of more than three million estimated HIV-positive Nigerians are currently being treated with ARVs, but that many patients have developed resistance to one or several of the ARVs available. According to professor Osotimehin (NACA), the free treatment includes several combination antiretroviral drugs, so that patients who do not respond to one treatment or who are developing resistance are offered another. Medical follow-up is included, as is treatment for opportunistic infections that HIV-positive people are vulnerable to – typically diarrhoea, pneumonia, yeast infections, malaria and tuberculosis. He stated that only 15-20 % of HIV-positive patients need antiretroviral treatment."

Document(s): Open document

08.2006 - Source: Norwegian Country of Origin Information Center

Availability of antiretroviral drugs ("Report on Fact-finding trip to Nigeria (Abuja, Lagos and Benin City) 12-26 March 2006") [ID 18818]

"According to professor Abengowe, antiretroviral drugs are mostly still imported to Nigeria, and expensive (even though the country has access to generic antiretrovirals). ThisDay reported on 24 March 2006 that the generic antiretroviral drug Archivir is now in production by the local company Archy Pharmaceuticals (Ibiam 2006), and professor Osotimehin (NACA) confirmed this."

Document(s): Open document

12.07.2006 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

HIV/AIDS in Nigeria - an overview ("Nigeria: Behandlungsmöglichkeiten für Personen mit HIV/ AIDS; Gutachten der SFH-Länderanalyse") [ID 15779]

"Nach Indien und Südafrika leben in Nigeria in absoluten Zahlen die meisten Menschen mit HIV / AIDS weltweit. Gemäss WHO-Angaben leben heute in Nigeria 3.2 bis 3.8 Mio. Menschen mit HIV / AIDS. Die Gesamtbevölkerung wird auf 126 bis 150 Mio. Menschen geschätzt. Die Ausbreitung von HIV/AIDS schreitet in Nigeria im Gegensatz zur weltweit allgemein festgestellten Abnahme weiterhin voran. Die Epidemie betrifft nicht mehr nur die bekannten Hochrisikogruppen (SexarbeiterInnen, Drogenabhängige etc.), sondern die allgemeine Bevölkerung. 2005 starben etwa 220’000 Personen an AIDS – heute leben bereits über 1,2 Mio. AIDS-Waisenkinder in Nigeria."

Document(s): Open document

12.07.2006 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

Aditus to antiretroviral treatment options ("Nigeria: Behandlungsmöglichkeiten für Personen mit HIV/ AIDS; Gutachten der SFH-Länderanalyse") [ID 15780]

"In allen 36 Bundesstaaten Nigerias gibt es heute an insgesamt 74 Orten Zugang zu der seit Anfang 2006 kostenlosen antiretroviralen Behandlung.5 Das bestehende Angebot antiretroviraler Behandlungsmöglichkeiten reicht aber weiterhin nicht aus, um den tatsächlichen Bedarf zu decken. Gemäss UNAIDS-Angaben von Ende Dezember 2005 gab es eine Nachfrage von 520’000 Personen für eine antiretrovirale Therapie (ART; antiretrovirale Medikamente = ARV) – landesweit konnten zuletzt 40’000 Personen eine solche Behandlung erhalten. Die von internationalen NGOs, zivilgesellschaftlichen und privaten Organisationen aufgebauten lokalen kleinen Programme zur Behandlung von Personen mit HIV/AIDS erreichen auch mehrere Tausend Personen6, können aber die Versorgungsdefizite öffentlichter Institutionen nicht kompensieren. Gemäss Planung der nigerianischen Regierung sollten bis Juni 2006 etwa 250’000 Personen Zugang zu einer antiretroviralen Behandlung haben. Derzeit liegen uns keine Informationen vor, dass dieses Ziel auf irgendeine Art und Weise erreicht werden konnte."

Document(s): Open document

12.07.2006 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

Preconditions for the aditus to an antiretroviral treatment option ("Nigeria: Behandlungsmöglichkeiten für Personen mit HIV/ AIDS; Gutachten der SFH-Länderanalyse") [ID 15781]

"Die medizinische Betreuung von Personen mit HIV/AIDS ist teilweise kostenlos, teilweise kostenpflichtig erhältlich und kann in verschiedenen staatlichen und privaten Spitälern und Kliniken in Anspruch genommen werden. Die verletzlichen und von HIV/AIDS betroffenen Gruppen werden im Rahmen der Regierungsprogramme vorrangig behandelt. Vor allem Kinder, junge Leute (besonders Frauen im Alter von 20- 24 Jahren), SexarbeiterInnen und Personen mit Tuberkulose haben Zugang zu antiretroviralen Therapien mit Medikamenten."

Document(s): Open document

12.07.2006 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

Expenses of an antiretroviral treatment ("Nigeria: Behandlungsmöglichkeiten für Personen mit HIV/ AIDS; Gutachten der SFH-Länderanalyse") [ID 15782]

"Das 2003 eingeführte nationale Krankenversicherungssystem soll Gelder in die leeren Kassen bringen. Ein Arbeitnehmer mit Partner und vier Kindern kann bei Beitragszahlung kostenlose Gesundheitsversorgung erhalten – davon ausgenommen sind Behandlungen für chronische Krankheiten wie Krebs oder HIV / AIDS. Die Kosten einer antiretroviralen Behandlung sind in den letzten Jahren rapide gesunken. Seit Anfang 2006 bietet die nigerianische Regierung in allen 36 Bundesstaaten Nigerias an insgesamt 74 Orten Zugang zu einer kostenlosen antiretroviralen Behandlung an. HIV-positive Schwangere vor und während der Geburt werden unentgeltlich betreut. Weiterhin gibt es auch kostenpflichtige antiretrovirale Behandlungsangebote. Abgesehen von den Kosten / Kostenbefreiungen für die lebensverlängernden antiretroviralen Arzneimittel müssen Personen mit HIV / AIDS aber auch für die Behandlung von AIDS-Begleiterkrankungen sowie für notwendige diagnostische Tests bezahlen. Gemäss Angaben von Ärzte ohne Grenzen mussten PatientInnen im Jahre 2005 in öffentlichen Krankenhäusern Nigerias noch monatlich sechs Euro für die ART bezahlen. Regelmässige diagnostische Tests kosten in den meisten öffentlichen Programmen rund 128 Euro pro Jahr. Hinzu kommen in allen öffentlichen AIDS-Programmen Kosten für die Medikamente zur Behandlung von Begleiterkrankungen – was sich durchschnittlich auf 77 Euro im Jahr beläuft. Eine Untersuchung von Ärzte ohne Grenzen zeigte, dass fast 50 Prozent der AIDS-PatientInnen in öffentlichen Krankenhäusern von weniger als 28 Euro im Monat leben. Zudem hatten 44 Prozent aller PatientInnen, die für Ihre AIDS-Behandlung bezahlen mussten, die Therapie aus Geldmangel mehrfach unterbrochen oder die Medikamente nur in unzureichenden Dosen eingenommen. Dadurch kann die lebensverlängernde Behandlung an Wirkung einbüssen. Die Behandlung bleibt weiterhin für viele PatientInnen unbezahlbar. Zwei Drittel aller NigerianerInnen müssen mit weniger als einem Euro pro Tag auskommen. HIV / AIDS führt zu einer teilweise ruinösen sozioökonomischen Belastung für Familienhaushalte. Eine Studie in einem nigerianischen Bundesstaat (Benue State) mit einer der höchsten HIV-Infektionsrate zeigte, dass 66 Prozent aller von HIV / AIDS betroffenen Haushalte ihr Haushaltseinkommen einbüssten, da die erkrankten Personen oftmals als Händler oder im öffentlichen Dienst arbeiteten. Das Geld für die medizinische Behandlung und die Bestattung stammte entweder aus eigenen (beschränkten finanziellen) Ersparnissen und von externen UnterstützerInnen oder war geborgt aus dem persönlichen Umfeld. Andere Haushalte reduzierten ihre Investitionen in der familiären Landwirtschaft, verliessen ihre Farmen auf der Suche nach Festanstellungen oder bezahlten kein Schulgeld mehr."

Document(s): Open document

12.07.2006 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

Programmes and services for HIV-positive people exempt from charges ("Nigeria: Behandlungsmöglichkeiten für Personen mit HIV/ AIDS; Gutachten der SFH-Länderanalyse") [ID 15785]

"Sowohl staatliche als auch ausländische internationale und nationale Organisationen und Institutionen unterhalten zahlreiche und sehr verschiedene Projekte für Personen mit HIV / AIDS. Im Rahmen dieser Projekte können vor allem arme und verletzliche Personen mit HIV / AIDS, aber auch andere Personenprofile Dienstleistungen (u.a. lebensverlängernde antiretrovirale Arzneimittel, regelmässige diagnostische Tests, Behandlung von Begleiterkrankungen) teilweise oder vollkommen kostenlos beziehen. Während die Beratung in der Regel kostenlos ist, sind Hospitalisierung und Krankenpflege kostenpflichtig. Eine automatische Teilnahme an Behandlungsprogrammen beziehungsweise ein gleichberechtigter Zugang ist gemäss den uns vorliegenden Informationen nicht gewährleistet. Bei Einwilligung und Mitwirkung der betreffenden Person kann der behandelnde Arzt gemäss Angaben mehrerer der von uns im Juni / Juli 2006 kontaktierten Organisationen Kontakt zu einem der Programme vor Ort aufnehmen. Nur so kann wirklich festgestellt werden, ob die betreffende Person direkt in eines der kostenlosen Behandlungsprogramme aufgenommen werden kann. Auf dem Internetportal IRIN PlusNews finden sich die Adressen von Organisationen und deren Ansprechpartnern vor Ort – darunter auch das UNAIDS-Programm. Wir machen darauf aufmerksam, dass RückkehrerInnen aus Europa auch in Nigeria immer mit extrem hohen Erwartungen konfrontiert sind. In der Regel wird erwartet, dass zurückkehrende Person über umfangreiche finanzielle Mittel verfügen und sich sowie ihre Familien finanzieren können."

Document(s): Open document

12.07.2006 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

Availability of drugs for the treatment of HIV-positive people ("Nigeria: Behandlungsmöglichkeiten für Personen mit HIV/ AIDS; Gutachten der SFH-Länderanalyse") [ID 15787]

"Die nigerianische Regierung hat in letzter Zeit Anstrengungen unternommen, die medizinische Versorgung für Personen mit HIV / AIDS langfristig zu gewährleisten und Versorgungsengpässe zu verhindern. Trotzdem kann es immer wieder zu temporären Versorgungsengpässen kommen, was in einer im April 2006 veröffentlichten Studie zu ARV-Resistenzen in Nigeria betont wurde. Es gibt momentan zwei Produzenten, die Medikamente für Nigeria und andere afrikanischen Länder herstellen. Eine dieser Firmen wurde im Juli 2004 in Lagos eröffnet, wo antiretrovirale Generika viel billiger produziert werden können.15 Zidovudine, Lamivudine sowie Nevirapine sind verfügbar und auf dem Markt erhältlich. Zudem kann das antiretrovirale Kombinationspräparat Lopinavir/Ritonavir in der alten Version, das unter dem Namen Kaletra bekannt ist, gekauft werden. Es herrscht aber ein Mangel an neuen lebensverlängernden antiretroviralen Medikamenten, die von der WHO für die HIV / AIDS Bekämpfung empfohlen werden."

Document(s): Open document

08.03.2006 - Source: US Department of State

Widespread discrimination against persons living with HIV/AIDS ("Country Report on Human Rights Practices 2005") [#46036][ID 17448]

"There was widespread discrimination against persons living with HIV/AIDS, which the public considered a result of immoral behavior. Persons living with HIV/AIDS often lost their jobs or were denied health care services."

Document(s): Open document

12.2005 - Source: World Health Organization

Epidemic level and trend and gender data [ID 15790]

"Nigeria has a severe and rapidly growing HIV/AIDS epidemic, characterized by an adult prevalence rate in the range of 3.6%–8.0%. The epidemic is generalized and driven primarily by heterosexual transmission. Since the first cases of AIDS were diagnosed in Nigeria in 1986, adult HIV prevalence increased from 1.8% in 1991 to 5.8% in 2001 and declined to 5.0% in 2003. Women are believed to be more severely affected than men."

Document(s): Open document

12.2005 - Source: World Health Organization

Vulnerable and affected groups [ID 15791]

"Young people, especially women 20–24 years old, are increasingly vulnerable. Other affected groups include sex workers and people with tuberculosis. Low levels of condom use, especially among mobile populations, a high prevalence of untreated sexually transmitted infections, poverty, stigma and discrimination, low rates of literacy, poor health status, low status of women, prevalence of polygamy and low perceptions of risk among vulnerable groups have contributed to the rapid spread of the epidemic."

Document(s): Open document

12.2005 - Source: World Health Organization

Policy on HIV testing and treatment ("Summary Country Profile for HIV/AIDS Treatment Scale-Up") [ID 15792]

"The government is committed to establishing a wide network of voluntary and confidential counselling and testing services to provide access to affordable and accessible high-quality testing and counselling. All screening facilities must apply the prescribed national protocol for HIV testing provided by the Federal Ministry of Health and be certified by the government according to Federal Ministry of Health protocols. The government is committed to offering testing and counselling services at all antenatal clinics. National guidelines and training materials for voluntary counselling and testing have been developed and are being revised in accordance with international standards. In 2001, the government announced a programme to provide antiretroviral therapy at subsidized rates to 10 000 adults and 5000 children living with HIV/AIDS, within the context of the National HIV/AIDS Emergency Action Plan and the National Health Sector Plan for HIV/AIDS. Under the National Health Sector Plan for HIV/AIDS, the government will commit to ensuring that everyone has access to quality health care and adequate treatment or management of their conditions, including the provision of antiretroviral therapy. Antiretroviral therapy must be medically supervised and governed by established effective guidelines that are regularly updated with findings from research. Lists of cost-effective drugs will be developed and incorporated into Nigeria’s Essential Drugs List. Antiretroviral drugs must be sold under strict medical supervision."

Document(s): Open document

12.2005 - Source: World Health Organization

Antiretroviral therapy in Nigeria ("Summary Country Profile for HIV/AIDS Treatment Scale-Up") [ID 15793]

"The first-line drug regimen for adults and adolescents in Nigeria is lamivudine + stavudine + nevirapine. For children, the first-line drug regimen is lamivudine + stavudine + nevirapine or efavirenz. Under the government programme, the cost of the first-line drug regimen is US$ 368 per person per year, 15% of which is the cost of logistics management. In the private sector, the cost of the first-line regimen is estimated to be US$ 3000 per person per year. In 2004, Nigeria unveiled plans for local manufacturing of affordable generic antiretroviral drugs."

Document(s): Open document

12.2005 - Source: World Health Organization

Health sector response to HIV/AIDS ("Summary Country Profile for HIV/AIDS Treatment Scale-Up") [ID 15794]

"In early 2000, the President established the National Action Committee on AIDS, which emphasizes a multisectoral approach to AIDS. Membership includes representatives from Ministries, the private sector, nongovernmental organizations and networks of people living with HIV/AIDS. State and local action committees on AIDS have also been established to spearhead the local multisectoral response to HIV/AIDS. The overall national response to HIV/AIDS is decentralized and multisectoral and has focused on increasing awareness about the epidemic, promoting behaviour change, providing care and support for people living with HIV/AIDS and establishing an effective surveillance system. Until recently, the health sector response to HIV/AIDS was integrated in the multisectoral response to HIV/AIDS, implemented within the framework of the HIV Emergency Action Plan 2000–2004. The government recently finalized the Health Sector Strategic Plan on HIV/AIDS 2006–2010. In addition, a new HIV Emergency Action Plan is also being developed to guide the multisectoral response. The government programme to provide antiretroviral therapy began in 2002 with the purchase of drugs and test kits for 10 000 people. The National Antiretroviral Scale-up Plan was launched in December 2004. Health facilities are being prepared to provide antiretroviral therapy services. The Health Sector Strategic Plan on HIV/AIDS 2006–2010 has been endorsed. The Nigeria National Response Information Management System is being rolled out in many states. Nigeria has a vast network of health facilities in the public sector at the federal, state and local levels. The private sector also plays an important role in health service delivery in Nigeria, comprising both private clinics and hospitals as well as those managed by faith-based organizations. Services are available for condom distribution, preventing mother-to-child transmission and voluntary counselling and testing as well as for treatment, care and support for people living with HIV/AIDS, although coverage is limited. The primary health care system is being strengthened to support the delivery of quality services, including prevention and treatment for members of the community."

Document(s): Open document

12.2005 - Source: World Health Organization

Critical issues and major challenges ("Summary Country Profile for HIV/AIDS Treatment Scale-Up") [ID 15795]

"The national HIV/AIDS response in Nigeria has been constrained by a lack of capacity, essentially at the state level. Efforts need to be made to urgently train a critical mass of health workers. Challenges to scaling up treatment include the high cost, weak processes for procurement and supply chain management, the low availability of and delays in the delivery of antiretroviral drugs and limited access to entry-point services. High user charges for laboratory tests constitute another barrier to treatment access. Prevention efforts need to be strengthened as well as testing and counselling services. There is inadequate information regarding activities being implemented by the private sector. Blood safety, universal precautions and injection safety need to be improved, especially in the private and unregulated sector. The level of community involvement remains low. Coordination needs to be strengthened among the many stakeholders involved in supporting and delivering HIV/AIDS services. Monitoring and evaluation capacity at the federal and state levels needs to be strengthened, focusing on patient tracking, programme implementation and quality control."

Document(s): Open document

23.03.2004 - Source: Schweizerische Flüchtlingshilfe

Expert opinion on medical treatment of HIV-AIDS-patients in Nigeria ("Nigeria - Medizinische Versorgung von HIV/AIDS-PatientInnen. Gutachten der SFH-Länderanalyse") [#22494][ID 15334]

Document(s): Open document

17.01.2004 - Source: BBC News

A government programme in Nigeria to provide anti-retrovirals, the drugs which help people infected with HIV/Aids, has run out of supplies ("HIV/Aids drugs run out in Nigeria") [#18817][ID 15335]

Document(s): Open document

10.2003 - Source: UK Home Office

HIV/AIDS situation in Nigeria ("Country Report - October 2003") [#17332][ID 15337]

"5.49 HIV and AIDS are growing problems in Nigeria. The estimation of the population affected is over 5%. President Obasanjo has made tackling AIDS a priority of his government, and has instituted an education and treatment campaign to do so. The Nigerian government and voluntary bodies are attempting to address this problem. DFID is helping with the fight against AIDS/HIV, and will provide funds for this purpose over the next few years.

5.50 The Nigerian authorities have shown a determination to address the AIDS/HIV problem. They have actively sought to obtain appropriate drugs, at affordable prices, subsidise their cost and organise effective treatment programmes. However, the scale of the epidemic means that there are many problems to be addressed, and in places there appear to be few people coming forward for treatment."

Document(s): Open document

06.06.2002 - Source: Integrated Regional Information Network

IRIN: Subsidized HIV/AIDS treatment programme draws poor response ("Antiretroviral scheme draws poor response") [#7753][ID 15342]

Document(s): Open document

03.06.2002 - Source: All Africa

Government launches subsidized treatment for HIV/AIDS ("Government Moves to Subsidize Treatment for HIV/Aids") [#7559][ID 15343]

Document(s): Open document

02.2001 - Source: Family Health International

In depth reports on HIV/AIDS in some nigerian cities ("Lagos State, Report of the in-depth assessment of the HIV/AIDS situation") [#12100][ID 15344]

Document(s): Open document